Långresan 1963-64
bidrar med sina
brev som han skickade hem till sina föräldrar under resans gång.
Han var
VPL. 2 klass sjöman inom ekonomi med skeppsnummer 745.
Denna andra del handlar
om tiden
från San Fransisco i januari 1964 till hemkomsten
i Marstrandsfjorden 24/3 -64 och en liten
epilog.
HMS Älvsnabben 1963-1964 – Sammandrag
Fortsättning från föregående
anteckningar…..
San Fransisco 20/1 -64
Det var ordentligt blåsigt när vi i morse fick den dimhöljda
Golden-Gatebron i sikte, och efter att vi passerat under denna jättebro
löpte vi in i San Fransiscobukten, som är som en stor insjö. 21
salutskott sköts som vanligt, plus 17 för den marine platschefen, efter
det att vi passerat den berömda fängelseön ”Alcatraz” som ligger mitt i
bukten. Därefter låg framför oss världens längsta bro (13,5 km) vilket
inte är Golden Gate utan Oakland Bay Bridge. Klockan 9:00 förtöjde
”Älvsnabben” i ösregnet vid pir 43. Sen vi inväntat posten gick vi iland
klockan 13:00. Vi blev inbjudna att följa med på en liten sightseeing
med pastorn i skandinaviska sjömanskyrkan, och vi åkte upp till b.l.a.
”Twin Peaks” två kullar från vilka vi hade en underbar utsikt över hela
stan. Det var tjusigt, synd bara att det är så dåligt väder. Apropå
vädret, så kändes det rätt skönt att få gå iland i mörka uniformer för
första gången sen Karlskrona. Efter rundturen var vi på sjömanskyrkan
och fick kaffe och såg på T.V. Det var kul, det var västernfilm på
västernfilm på varenda kanal, avlöst av tät reklam mitt i skjutandet.
Klockan 19:00 gick vi ut igen och tog en spårvagn ned mot stan. Vi
träffade några amerikanska flottister som visade oss runt lite, b.l.a.
gick vi genom ”China-town”, det fanns gott om allt slags kinesiskt och
japanskt där, man kunde faktiskt tro man var i Hong Kong och inte i
Frisco. Slutligen hamnade vi på en bar, där vi tog ett par drinkar. Dom
kostade 1 dollar 25 cent styck, alltså ungefär som i Sverige. Men det är
mysiga barer här med popmusik och sånt, sen finns det också särskilda
jazz- barer. På alla barer måste man vara 21 år för att komma in, dom är
stenhårda på det här i Kalifornien. Så alla kommer inte in, men en annan
är ju myndig nu, haha. Ja, vi har verkligen haft en god början i Frisco.
Kent har dock flugit till Los Angeles för att träffa Per-Ola Lindberg
(simmaren).
San Fransisco 21/1 -64
Idag har jag varit ombord till klockan 17:00. Det har ösregnat hela dan,
och först på kvällen slutade det. Men det är kyligt av bara tusan. Vi
var ute och handlade först ikväll, jag köpte en Elvis LP, man tjänar c:a
10 kr på att köpa LP-plattor här. Men det är också bland det enda som är
billigare här än i Sverige. Det mesta är förbannat dyrt. Ex. vi käkade
på en bar i kväll, corned beef, öl och bröd, det kostade 2 dollar drygt,
c:a 11 kronor. Senare på kvällen åkte vi (100 inbjudna officerare, uoff,
hbmän, vpl och asp) till Swedish-american club, där en tillställning med
dans mm. var ordnad. Det var festligt, och särskilt att träffa
amerikanska brudar. De var mycket intresserade av Sverige och den
svenska ungdomen, den svenska moralen kom på tapeten. En flicka hade
sett nån Ingmar Bergman film, och jag frågade henne om hon tyckte att
den var bra, svarade hon: ”Well, I was chocked”.
Efter partyt, som höll på till klockan 1:00, var vi på en svensk krog
som låg alldeles intill. Sen gick vi vilse på hemvägen, och fick lov att
ringa efter d.s.k. ”Shore-patrol” (motsvaras hemma ungefär av
marinpolisen) och de hämtade oss och körde oss till båten.
San Fransisco 22/1 -64
Något bättre väder idag, men alltjämt mulet. Jag var ombord till klockan
18:00 idag, då vi gick iland för att gå på bio för första gången sen vi
lämnade Karlskrona. Vi var och såg ”Kul i Acapulco”, och det var ungefär
som att resa tillbaka dit, man kände igen alltihop. Det är lite
annorlunda att gå på bio här och hemma. I staterna kör dom två-tre
filmer nonstop per kväll, och man kan se alla tre för samma pris som man
ser en och komma och gå när man vill. Dessutom får man röka på biona
här, men det tycker jag är bra att man inte får i Sverige, fast jag
röker själv.
San Fransisco 23/1 -64
På dansen i tisdags träffade jag en amerikansk flicka som heter Caren,
hon är mycket intresserad av Sverige och skall resa dit någon gång. I
kväll var Älvsnabbens besättning inbjuden till norska sjömanskyrkan, det
var en tillställning liknande skeppsafton där. Jag tog med Caren dit,
och en kamrat tog med hennes syster. Efteråt var vi på ett party hos
några collegeungdomar, men det var ingen vidare fart. I morgon är vi
inbjudna till middag hos Caren och hennes syster, det tror jag ska bli
kul.
San Fransisco 24/1 -64
Sedan vi visat Caren och Marilyn runt på fartyget idag, åkte vi ut på en
liten sightseeingtur. Flickorna hade fått låna sina föräldrars bil, en
Ford Galaxy. Vi åkte bl.a. över Golden Gate-bron till Sausalito och sen
var vi bl.a. i Golden Gate-park och d.s.k. japanese teagarden, det är en
trädgård helt i japansk miljö, hus och planteringar och allting. Sedan
var vi på middag hos dem. Deras föräldrar var mycket gästvänliga och
trevliga, och vi fick en fin middag. Efteråt spelade vi plattor och såg
också en boxningsmatch på T.V. Jag kanske ska berätta litet om flickorna
också, Caren är 19 år och går på college. Marilyn är 17 och ska väl in
på college, tror jag. Och båda är jättetrevliga, amerikanerna är oerhört
gästvänliga. Det var också rätt intressant att diskutera med deras
föräldrar, bl.a. talade vi om Kennedy-mordet och negerproblemet. Så
engelskan har fått en ordentlig uppfriskning.
Här i San Fransisco trivs man så bra, att man nog inte skulle ha nåt
emot en vecka till här.
Stilla Havet 25/1 -64
Efter storrengöring idag, som avslutades klockan tio, gjordes Älvsnabben
klar för avfärd. 10:30 kom Caren och Marilyn ner till båten för att
vinka av oss, det var faktiskt lite rörande, särskilt som Caren hade
tårar i ögonen när vi tog farväl. Jag tror att amerikanskorna är mera
känsliga än svenska flickor, åtminstone efter vad det verkade idag, för
Caren var inte den enda flickan på kajen som kämpade med tårarna. Well,
klockan elva lossades förtöjningarna och vi stävade ut i San
Fransisco-bay, passerade under Golden Gate och gungade åter på Stilla
Havet. Ett grått och vindpiskat hav, för tillfället. Men nu går vi
alltså söderut igen, sedan vi nått den från Sverige avlägsnaste punkten
på vår resa. En punkt, som motsvarade alla förväntningar + lite till.
Stilla Havet 26/1 -64
Jag har fått ont i halsen lite grann och är lite rostig i rören. Jag
antar att man är mera mottaglig för förkylningssjukdomar när man utsätts
för så hastiga temperaturväxlingar som vi blivit, från över 30 grader
ner till 6-7 grader på en enda vecka. Vädret idag är molnigt men inte
mulet, sjön är lugn och temperaturen skulle jag tro c:a 12 grader. Vi
har tagit det lugnt idag, sovit lite och spelat in plattor som vi köpte
i San Fransisco på bandspelaren, Det går ju av naturliga skäl inte att
spela grammofon när det är sjögång, så därför spelade vi in en del
låtar. Först på eftermiddagen har vi jobbat lite, men vi har inte så
farligt mycket att göra.
Stilla Havet 27/1 -64
Jag har lite feber idag, tror jag, men jag har inte haft lust att gå
till sjukan. Om jag blir sämre ska jag sjukmönstra, men jag tror inte
det blir nödvändigt, för halsen känns bättre. Vädret är idag: Växlande
molnighet, sol då och då, och så är det vår i luften igen, temperaturen
har nog stigit en sju-åtta grader. Sjön är lugn, bara en lätt krusning
och enstaka småvågor. Vi befinner oss nu åter utanför den mexikanska
delen av Kalifornien, och idag har det varit stridsutbildning
tjänstegrensvis, annars har ingenting hänt.
Stilla Havet 28/1 -64
Jag är bättre idag, den eventuella febern är borta och halsontet också,
så nu är bara rostet i rören kvar. Annars händer inget utom att
temperaturen successivt stiger, men vi har ännu ej bytt om till kaki,
det dröjer nog ett par dar till. Sjögången är fortfarande obefintlig.
Jag hörde på omvägar att officerarna fått semlor till efterrätt idag. Vi
har dock ej sett röken av några nere på trossdäck, jag antar att bagarna
inte hinner göra åt alla. I natt skall klockorna ställas fram en timme,
så nu blir tidsskillnaden mindre igen mellan fosterlandet och
”Älvsnabben”.
Stilla Havet 29/1 -64
Det är ytterligare några grader varmare idag, c:a +23. Idag har det hänt
lite grann. På morgonen var det först skjutning med 57 mm:s pjäserna,
och sen har det varit kulspruteskjutning. På förmiddan fick hela fick
hela intendentur- och sjukvårdsavdelningarna ställa upp på halvdäck och
ta emot en utskällning av respektive divisionsbefäl för att vi inte kom
mangrant till uppställningarna, och för att vi oftast inte var
reglementsenligt klädda. Punkt och slut. När vi på middagen idag låg med
stoppad maskin och drev på grund av kulspruteskjutningen, dök det som
vanligt upp hajar. En furirsaspirant lyckades med en hemmagjord harpun
harpunera en som strök utmed fartygssidan, och harpunen gick in i
huvudet på hajen, men hajen dök rakt ner och slet sig loss. Jag såg inte
detta, för jag var nere och käkade, men så har det berättats.
Stilla Havet 30/1 -64
Också idag har det varit kulspruteskjutningar hela dan, annars har det
inte hänt något särskilt, förutom att vi efter lunch åter bytt om till
kaki-uniformen, och det var skönt, för det började bli varmt med kypert,
även fast det idag har varit mulet och lite blåsigt. Sjögången har ökat
en aning också. Det var väl allt för idag. Nej, visst, det var
kvällsövning i kväll också, i stridssjukvård, varvid sekonden i
förbigående talade om att vi i morgon e.m. skall gå in till Manzanillo,
en liten stad som ligger något norr om Acapulco. Vi ska bunkra där, och
avgången därifrån blir antagligen på lördag.
I natt ställs klockorna fram en timme igen.
Stilla Havet/ Manzanillo 31/1 -64
Klockan 9:30 i morse blåstes ”klart skepp” och sen har det varit
stridsmässiga övningar hela förmiddagen. Bl.a. blev jag ”sårad” av
”splitter” i benet och fick öva att lägga första förband på mig själv.
Sen hade vi också en ”läcka” i expansionsrummet, men den ”tätades”
snart, och de fientliga ”flygplanen” i form av ballonger sköts dock ned
med kulsprutorna, varpå de fientliga ”fartygen” sänktes med 57 mm:s
kanonerna. Mitt under drabbningen fick vi stridsskaffning i form av saft
och bullar vid drabbningsstationerna. Striden slutade klockan elva, och
på eftermiddagen har det varit rengöring. Efter avslutade övningar idag
gick vi in till Manzanillo för att bunkra. Manzanillo är en liten stad
som ligger på bergssluttningarna och längs stranden i en litet skyddad
vik. Exteriören från långt håll är ganska lik Acapulcos, men när man kom
iland såg man att gatorna var mycket sämre, trafiken liten och det hela
verkade lite byaktigt. Invånarantalet är c:a 25.000. Vi gick iland
klockan 17:00, men det fanns inte mycket att göra, vi var bl.a. på en
bar och spelade biljard. Till klockan två var vi tvungna att vara
tillbaka ombord, därför att ”Älvsnabben” fick lov att lämna sin kajplats
sedan bunkringen var färdig, emedan en tysk lastbåt då skulle komma in
och bunkra. Vi kom emellertid ombord klockan 24:00, ungefär. Mer finns
faktiskt inte att skriva om här, men i morgon avgår vi mot Galapagos
Islands.
Stilla Havet 1/2 -64
När jag vaknade i morse låg ”snabben” ute på redden. Det gick dock
permittentbåtar iland på förmiddagen, så jag åkte iland ett tag, gick
runt och tittade lite och återvände sen ombord. Klockan 15:00 lättade vi
ankar och lämnade Manzanillo bakom oss. Nu ser vi land lite svagt om
babord, kursen är sydlig, vi går mot Galapagos nu. På torsdag ska vi ha
nått ekvatorn, och då blir det väl festligheter, som ju brukligt är vid
passerandet av ”linjen”. I kväll skulle det vara filmförevisning på
halvdäck, vi skulle se en krigsfilm som hette ”Det grymma havet”. Men
eftersom stora filmprojektorn strejkade fick vi istället se några
kortfilmer.
Stilla Havet 2/2 -64
Idag har det märkts ordentligt att vi kommit ner på ”värmen” igen.
Temperaturen klockan 12:00 var 30 grader i luften och 28 grader i
vattnet. Det har varit och är fortfarande vindstilla, och havet ligger
alldeles lugnt och glittrande i solskenet. Mestadels har man solat och
duschat på däck idag, jobbat har vi gjort bara lite grann på
eftermiddagen. Vi får inte jobba så mycket nu, därför att vi måste spara
på vattnet, eftersom vi inte får något vatten på Galapagos.
Stilla Havet 3/2 -64
Vädret är lika fint idag, en aning mera vind, bara. Under gårkvällens
skeppsafton fick vi höra föredrag om Galapagosöarna, där det talades om
att vi först skall gå till en ö som heter San Cristobal, och där ska
chefen gå iland i en by som heter Bahia Wreck på en audiens, därefter
skall vi avgå direkt till en annan ö och ligga till ankars i Academy
Bay. Det lär finnas ett mycket rikt djurliv på Galapagosöarna, med
sällsynta djur som inte finns nån annanstans. Tyvärr lär vi dock ej få
se några jättesköldpaddor, för dom finns bara i ett fåtal på öarnas
inre. Vidare sades det att vi får vara försiktiga vid badande och inte
gå ut djupare än 1 ½ meter, ty hajfaran är mycket stor. Det om detta. I
eftermiddags hade vi undervisning i sjömanskap, vi fick lära oss slå en
del knopar, halvslag, pålstek o.s.v. samt att splitsa en tamp. Men det
var också allt för idag, men här är ett litet tillägg till Manzanillo
och som kanske inte bara gäller Manzanillo utan även andra hamnar som vi
besökt, exempelvis Acapulco och Cartagena, det är en vers som stod
införd i dagens (3/2) nummer av ”Snabbnytt”:
”I staden Manzanillo där fanns ett glädjens hus,
Dit gick sig mången ung sjöman att dämpa sina känslors rus.
Han trädde in i salen och möttes av musik,
och såg där runt omkring sig, en välbekant publik.
Ja, halva svenska flottan var samlad där minsann,
och slogs om senoritorna, och Cuba-Libren rann.
Och inte endast manskap sig hade vågat dit,
gonatt, herr fänrik, tänk så kul, att löjtnanten har hittat hit,
och halva uoff-kåren med glaset käckt i hand,
och högbåtsmännen storma in, med blickarna i brand.
Ack, vilka blickar, vilka höfter, vilka barmar, vilka ben,
under vår sista natt i Mexico i silvermånens sken.”
Stilla Havet 4/2 -64
Idag har det inte hänt nåt alls, egentligen, utan varit tämligen
långtråkigt. Vädret idag har varit oförändrat, dvs soligt och hett. Jag
kan slå vad om att man kunnat steka ägg på däcket på middagen om man
velat. Men nu på kvällen har det mulnat, det är stora svarta moln i
väster, ser ut att vara ett tropiskt regnväder på väg, men enligt VO
kommer vi att passera i utkanten av det.
I kväll ska vi ha undervisning i stridsutbildning (atomskydd) en timme.
Stilla Havet 5/2 -64
Som redan omtalat mulnade det igår kväll, och i morse vräkte regnet ned,
det var mycket värre än första dan i San Fransisco, det var som en ridå
runt om fartyget, sikten var högst 150 meter, om ens det. Men efter c:a
en timme lättade det, regnet upphörde, men det har varit molnigt hela
dan, och lite blåsigt med krabb sjö. Men tro inte att det blev nåt
svalare för att det regnade, temperaturen är i alla fall +27-28. Vi är
nu ungefär c:a 100 distansminuter från ekvatorn, och på uppställningen i
morse kom ”Kung Neptuns” ”Löpar-nisse” ombord (Det var SigO, löjtnant
Gabrielsson, utspökad i simfötter, cyklopöga m.m.) och anmälde till
fartygschefen att ”Kung Neptun och hans hov” skulle komma ombord i
morron när ”Älvsnabben” passerar linjen för att låta fartygets
besättning döpas i sedvanlig ordning. Så i morron får man väl genomlida
lite obehaglig behandling, men sen får vi också diplom på att vi
passerat ”linjen”. På grund av detta så ska vi jobba lite extra i kväll
för det blir ju inget jobba av i morron
Stilla Havet 6/2 -64
Jaha, nu kan man väl säga att man är sjöman utan att ljuga. Klockan 8:30
i morse fick besättningen ställa upp på halvdäck och välkomna ”kung
Neptun” (kapten Fritz) och hans hov, bestående av drottning Nefertite,
tre prinsessor, hovläkare, kungl. Tvålare, rakare och klippare. Det var
också sex man utstyrda till negrer och insmorda i nån svart sörja. Det
var ett utstyrt och roligt följe (de bestod av alla som tidigare
passerat linjen och alltså skulle döpa oss andra 250 obefarna). En
kunglig uppropare ropade upp våra namn, varefter vi fick stiga fram till
hovläkaren som gav oss ”medicin”, det var nån äcklig blandning av olika
ingredienser, och säkert en hel del kryddor. Svalde man inte, fick man
en sked till, jag svalde. Därefter skulle man rakas och klippas, och
smordes då först in i hela ansiktet av den kunglige tvålaren med vit
färg, klippningen skedde med en träsax, varefter man fick gå upp på
lejdaren till balkong-däck. På balkongdäck satt de tre ”prinsessorna”,
och för dem fick man böja knä och kyssa deras fötter, som var insmorda
med tomatketchup, olja m.m. Det var inte alls behagligt. Nedanför
balkongdäck på halvdäck var en bassäng uppmonterad, fylld med vatten
plus en an massa annan smörja. Och där väntade ”negrerna” som smorde in
en i samma smörja som de själva var insmorda i, och sen fick man åka
rutschkana ner i bassängen, där man doppades ett par gånger innan
behandlingen var över och man var upptagen i Neptuni rulla. Som tur var
fanns medel att tvätta sig med efteråt, men det var ett väldigt sjå att
bli ren ändå. Ingen som tidigare inte passerat linjen undgick
behandlingen, inte ens fartygschefen. Klockan 11:00 ungefär var alla
döpta, och då befann sig alltså ”snabben” på södra halvklotet. På
eftermiddagen var det av naturliga skäl en ordentlig storrengöring, och
när den var slut hade vi land i sikte om babord, några av de nordligaste
Galapagosöarna. I kväll var det gemensam middag för hela besättningen på
halvdäck, maträtten var naturligtvis ur Neptuni rike, alltså fisk, och
till det vitt vin. Därmed var firandet av passagen över ekvatorn slut,
men det har varit en rolig dag, och särskilt i förmiddags fick man sig
ju månget gott skratt, då man såg de andra döpas, även om det inte var
så trevligt att döpas själv.
I morron skall vi alltså kasta ankar utanför Bahia Wreck på San
Cristobal.
Bahia Wreck, Galapagos 7/2 -64
När jag vaknade i morse hade ankaret redan gått. När man kom upp på däck
såg man en långsträckt, grönskande ö rakt föröver. Vädret var dock inte
det allra bästa, en aning regnigt men det upphörde som väl var. Vi åkte
iland klockan 10:30, ungefär. Bahia Wreck visade sig vara en liten by på
c:a 600 inv. Den bestod mest av en samling träkåkar, en del mer eller
mindre fallfärdiga. Folket här talar spanska, öarna tillhör Ecuador. Det
fanns inte mycket att göra, och inget att köpa. Vi tog en promenad längs
en stenig väg inåt ön. På båda sidor var det tät djungel, och det var
tryckande varmt. Vi tänkte att vi skulle få se några av de djur som
Galapagos är omtalat för, men till slut tvingades vi vända p.g.a. att
vägen hastigt blev sämre och lerig som tusan. När vi kom tillbaka till
byn fick vi se ett djur i alla fall, det var en 20 år gammal
jättesköldpadda som dom hade inne på nån sorts gård. Den var väldigt
slö, och ville inte röra på sig, så vi tog och lyfte lite på den. Den
vägde nog ungefär en sjuttio kilo. Klockan 16:30 åkte vi ombord igen för
att äta middag, och klockan 19:00 utgick permissionen, så det var ingen
idé att åka iland igen.
Till ankars i Academy Bay, Galapagos 8/2 -64
Under natten medan alla sov sin sötaste sömn, förflyttade sig
”Älvsnabben” från San Cristobal till Isla Santa Cruz, en annan av
Galapagosöarna, där ankaret kastades i Academy Bay, utanför en plats
(för by är för mycket sagt). Det var dock finare på den här ön, det
märktes att här låg amerikanska intressen bakom bebyggelsen, den lilla
som fanns. Med detsamma vi kom iland fick vi se en av de berömda stora
ödlor som finns här, den var ganska ful och gott och väl drygt
meterlång. Några av killarna höll fast den i svansen mens de andra tog
plåtar. Vi tog en öl först vid en servering som innehades av en jänkare,
sen gick vi inåt ön och längs stranden. Det var dock dåligt med
badställen, ty stränderna var översållade med vassa lavablock. Vi
hittade dock ett ställe där man kunde ta sig ut i vattnet utan att skära
sönder fötterna om man gick försiktigt. Ödlor fanns här också, samt en
del krabbor. På eftermiddagen landade två st. amerikanska
marinhelikoptrar alldeles intill oss, de tjänstgjorde hos en
vetenskaplig expedition som är här och utforskar öarna närmare, dom har
visst hittat en del intressanta grejor. Senare hittade vi ett annat
badställe där det fanns en gjuten brygga, det var en skyddad vik vid
vars inlopp man byggt en stenbarriär som skydd för hajarna. När vi
skulle åka ombord klockan 16:30 fick vi äntligen syn på ett sjölejon,
det simmade förbi alldeles framför oss vid strandkanten. Nu är klockan
20:15, och om en trekvart skall vi lätta ankar, men nyss har det hänt en
sak som jag måste skriva om. Vi satt några stycken längst akterut då
någon ropade: ”Haj!” Det var en högbåtsman som fått napp på en nylonlina
med hajkrok. Som bete hade han en fisk. Vi hjälpte honom att hala upp
hajen på däck, den sprattlade vilt och var tung som attan. Längden var
c:a 1,60. En kille som kallas ”fiskaren” hämtade ett gevär och stötte
bajonetten upprepade gånger i gälarna på hajen så blodet stänkte och
rann över däcket. Sen slog vi en snara om stjärten på den och hissade
upp den under baretten till 2:a kanon. När den hängde där så kom en av
kockarna med en förskärare och sprättade upp hajen så innanmätet rann
ut. Den hade tre halvätna fiskar i magsäcken.
Hajen hänger alltjämt kvar för allmänt beskådande i morgon.
Stilla Havet 9/2 -64
I morse var vädret mulet, men det klarnade så småningom. Om jag inte
talat om det förut så är det regnperiod här nere nu, det är därför
vädret är så halvdant. Temperaturen är dock hög, c:a 27-28 grader och
lika mycket i vattnet. Hajen som vi tog igår fick hänga kvar till
lunchdags, men sen så kastades den överbord. I övrigt har dagen bjudit
på en liten epilog till dopet i torsdags. Vid ”divisioner med alle man”
i förmiddags kom ”kung Neptuns” ”löpar-Nisse” åter ombord och
överlämnade ett paket till fartygschefen. Det var de diplom som vi
senare fick utdelade till oss som bevis på att vi passerat ”linjen” och
genomgått dopet. I kväll visades en rätt kul engelsk film på halvdäck,
den hette ”Trappa upp och trappa ner”.
Stilla Havet 10/2 -64
Idag har det varit materielkontroller och skottstängningsövning på
förmiddan. Dessutom har vi fått mycket att göra nu, för de vita skjortor
och kortbyxor som skitades ner på Galapagos skall tvättas innan vi
kommer till Balboa, där vi ska ligga innan vi går genom Panamakanalen
igen.
Vi går nu med full fart mot nordost, på onsdag eftermiddag skall vi vara
i Balboa, en hamn som ligger vid Panama-kanalens Stilla Havs-mynning.
Vädret har idag varit kvavt, varmt (+31) och molnigt.
Stilla Havet 11/2 -64
Dagen började med stridsmässiga övningar, som höll på hela förmiddan.
Efter lunch var det genomgång av övningarna, varvid fartygschefen också
talade om att vi i morgon middag skall komma fram till Panama-kanalens
mynning, där vi ska ankra innan vi går in till kaj i Balboa.
Vi kommer antagligen att få gå iland, men endast vistas inom amerikanska
flottans område där, så det blir väl inte mycket att göra. Efter
genomgången har det varit skjutövningar med 40:orna. Det har blåst upp
lite under natten, så sjögången har ökat lite, men det är skönt att det
blåser. Idag har det varit bättre bevänt med solskenet, vilket ju ökar
värmen. Jag har börjat flaga på näsan, den blev väl lite bränd på
Galapagos.
Balboa 12/2 -64
Ja, som beräknat kom vi fram till Panamakanalens Stilla Havs-mynning och
Balboa vid middagstid, varvid vi förtöjde vid U.S. Naval station. Det
hade blivit utlovat att vi skulle få post, men det var det dåligt med.
Hursomhelst fick vi i alla fall gå iland klockan 15:00, men bara inom
flottstationens område. Där fanns bl a en marka och en biograf, så vi
var och fikade och snackade lite med amerikanska flottister, sen var vi
alltså på bio (fritt inträde), det var en film som gick i Stockholm i
höstas, med Jean Gabin och Alain Delon. Jag kommer inte ihåg vad den
hette på svenska. Efter bion var det inte så mycket att göra utom att
återvända ombord vilket vi också gjorde.
Balboa ser ut som en förort, ungefär. Bebyggelsen ligger väldigt spridd,
och det hela verkar lite lantligt. I natt innan vi kom fram till Balboa
ställdes klockorna fram en timme, så att tidsskillnaden till Sverige nu
åter är sex timmar.
Panamakanalen 13/2 -64
I morse klockan 7:30 kastade vi loss och började för andra gången vår
färd genom Panamakanalen. Någon närmare beskrivning av kanalen behövs
väl inte den här gången, så därför skriver jag bara lite om genomfärden.
C:a klockan 9:00 hade vi passerat de tre första slussarna som alltså tog
oss upp på högre nivå. Samtidigt med oss var det ett amerikanskt
landstigningsfartyg, stationerat i Balboa, som skulle gå över till andra
änden av kanalen. Några av våra aspiranter var över där och hade från
det amerikanska fartyget signaleringsövningar med ”Älvsnabben” under
genomfarten av kanalen.
Det var inte så varmt den här gången som förra, säkert 3-4 grader
svalare, skulle jag tro, dessutom var det lite blåsigt, vilket särskilt
märktes när vi kom fram till den mera öppna Gatun-sjön. Där fick vi
kasta ankar, för det var mer än ett 30-tal fartyg som skulle slussas in
från Karibiska sjön. På grund av detta dröjde det ända till klockan
21:30 innan vi kunde sätta igång igen, och c:a 23:30 skvalpade åter
Atlantens vågor mot ”Älvsnabbens” stäv.
Karibiska sjön 14/2 -64
Ja, första dagen på andra sidan-eller rättare den här sidan- av Amerika
började med övningsskjutningar med aktra luftvärnet, dvs. 40:mm:s
kanonerna, och det fortsatte hela dan. Det värsta var att dom sköt också
under lunchen, för för varje smäll så regnade färgflagor och smörja ned
i käket från taket (så om dom skjuter med 15 cm nån gång så ramlar väl
hela taket ner). Vädret har idag varit varmt och soligt, men med en
frisk vind. Något mer har jag inte att skriva om idag.
Karibiska sjön 15/2 -64
Kursen är för närvarande nordvästlig, vädret vackert och hett, sjön
lugn. På förmiddagen hade vi idag beklädnadsvård och rengöring, på
eftermiddagen har vi jobbat. Något särskilt har alltså inte hänt,
förutom att klockan idag på nytt ställdes tillbaka en timme, detta på
grund av att New Orleans ligger längre västerut än Panama.
Tidsskillnaden är nu alltså åter 7 timmar. Sen var det en urusel vilda
västernfilm på halvdäck ikväll, den var så dålig att jag bara såg halva
och sen istället gick ned och fortsatte läsa en bok jag lånat i
fartygsbiblioteket.
Karibiska sjön 16/2 -64
Puh, idag är det varmt som fan. 30 grader enligt rapport från VO på
bryggan. Vidare hörde jag på nyheterna att det var – 7 grader i
Stockholm. Jag tror inte jag skulle ha något emot den temperaturen just
nu. Jag hoppas att inte all vintern är borta till den 25 mars. Idag
klockan 10:00 var det divisioner med alle man på livbåtsdäck, vi fick
höra föredrag om New Orleans, dit vi alltså kommer den 21 dennes. Som ju
alla vet är New Orleans jazzens huvudstad, så det hörde ju också liksom
till att fartygsorkestern lirade några dixie-låtar. New Orleans skall
vidare ha c:a 600.000 inv. och den intressantaste delen lär vara d.s.k.
French quarters, där alla affärer och nöjen finns. Vidare finns det
också möjligheter att åka sån där gammal hjulångare på Missisippi-floden.
”Älvsnabben” ska ju också gå uppför Missisippi för att komma till New
Orleans, förresten. Jaha, och sen har vi fått bli fotograferade mässvis
på livbåtsdäck. Någon gång inatt eller i morron bitti ska vi kasta ankar
utanför en ö som heter Isla Cozumel, där vi ska ligga ett par dar innan
vi fortsätter till New Orleans.
Just nu spelar de en låt på radio som heter: ”I left my heart in San
Fransisco”. Vi får väl se om New Orleans blir roligare än vad Frisco var
Till ankars vid Isla Cozumel 17/2 -64
Klockan 7:00 i morse gick ankaret utanför Isla Cozumel, varefter
målnings- och rep.arbeten igångsattes, för vi måste ju visa upp ett
välskött fartyg i New Orleans. Klockan 12:00 åkte vi iland med första
permittentbåten. Ön är ganska långsträckt och det finns likaså en
långsträckt by utanför vilken vi låg. Det var faktiskt en rätt fin by,
och det märktes att det var semesterort för amerikanska turister, det
fanns ett flertal flotta affärer och hotell. Det mesta var ganska dyrt
också. Vi stack iväg längs kusten och letade efter nåt bra badställe,
och vi hittade ett så småningom c:a 2 km från byn. Det var inte så bra,
en massa vassa stenar och sånt, men vattnet var toppen, så klart att man
såg botten fast det säkert var över 10 m. djupt. Tillbaka till byn fick
vi åka bil med några amerikanska turister, och klockan 18:00 var vi åter
ombord. På kvällen har det varit ett s.k. aspirantspex, där aspiranterna
gjorde parodi på resan, officerare m.m. Det var kul. När det var slut så
gavs order om lättning, så snart skall vi alltså gå härifrån.
Mexikanska golfen 18/2 -64
Förutom stridsutbildning i eftermiddags inga nämnvärda händelser idag.
Vid drabbningsdivisionerna talade sekonden om att det antagligen skulle
bli mörk uniform i New Orleans, men att det också kan bli vitt.
Temperaturen där lär vara c:a 15 grader. Stridsutbildningen bestod av
demonstration hur en syrgasapparat skall användas, samt
materielkontroller. Vädret idag har varit växlande. I förmiddags var det
soligt och kvävande varmt, men framåt 13-tiden så mulnade det och
började blåsa upp. Nu ikväll är sjögången ganska grov, och det blåser
rätt kyligt, jämfört med tidigare idag. Man får väl hoppas att det inte
blåser upp värre, mexikanska golfen brukar ju vara ganska rik på orkaner
och sånt otyg.
Mexikanska golfen 19/2 -64
Idag har vi riktigt ”Biscaya-väder” och det har blivit betydligt
kallare. Klockan 12:00 var temperaturen +18, himlen klar, vindstyrkan 16
m. sek, sjögången grov. På eftermiddagen ökade sjögången ytterligare,
sjöarna började bryta över backen, precis som i Biscaya i höstas. P.g.a.
vädret har vi idag bytt om till kypertkläder igen. För övrigt har vi i
eftermiddags haft genomgång av hur det ska gå till då fartyget skall
försvaras vid anfall eller sabotage då fartyget ligger i hamn eller bas.
Övningarna har intensifierats under sista tiden, och det blir väl ännu
mer på hemvägen över Atlanten.
I morgon skall vi ha nått Mississippi-flodens mynning, och då ska väl
sjögången ha lugnat sig, men nu ikväll går den fortfarande hög. När jag
nyss satt på muggen p.g.a. naturbehov, ej sjösjuka, kom Gandhi in och
tömde magen i muggen bredvid. Så en del får visst aldrig ”sjöben”.
Till ankars i Mississippifloden 20/2 -64
Klockan 7:30 i morse hade vi nått Mississippiflodens mynning. Sedan har
vi gått uppför floden hela dan. New Orleans ligger c:a 8 landmil inåt
land. Floden är c:a 20-30 meter bred och landskapet omkring är platt som
en pannkaka med höstlikt brunt gräs och kala träd. Bebyggelsen är ganska
gles.
Klockan 16:00 kastade vi ankar i floden, jag vet inte exakt hur långt
avståndet till New Orleans är, men vi ska löpa in i morgon bitti. Runt
omkring oss ligger ett flertal andra fartyg förankrade, bl a en svensk
tanker. Klockan 18:00 fick vi ombord posten, jag får tacka så hemskt
mycket för breven. Nu tänker jag posta det här i morgon, men jag ska
tala om att det är ganska kallt här, i morse var det bara +9.
New Orleans 21/2 -64
Klockan 9:00 sköts saluten och klockan 9:45 ungefär förtöjde
”Älvsnabben” vid Toulose street.
Vädret är lika dåligt här som i San Fransisco, kallt, ruggigt och
regnigt. Klockan 14:30 gick vi i alla fall iland, vi var först nere på
den stora affärsgatan som heter Canal street, tittade lite i affärer och
så. men man kan inte handla så mycket i staterna, för 25 dollar räcker
inte så långt. De första 5 dollarna som gick åt var till en biobiljett
till på tisdag, då de på biograferna visar VM-fighten Liston-Clay i
direktsändning från Convention Hall i Miami. Och det vill man ju inte
missa att se. Sen var vi och käkade också, för det var inget vidare käk
ombord, och det kan kännas skönt att få äta nån annanstans än ombord nån
gång. New Orleans är ju känd som Dixieland- och jazzmusikens stad, men i
den enda del av stan där denna musik är särskilt framträdande är nere på
barerna på nöjesgatan Bourbon street. Men det är faktiskt lika mycket
popmusik eller mera där, bl.a. det engelska pop-bandet ”the Beatles” är
omåttligt populära i staterna just nu. På kvällen var vi som ni förstår
nere på Bourbon street, där det ligger en bar nästan i varje hus, och på
så gott som varje bar är det strip-tease dansöser som uppträder. Det är
dock dyrt här, så man kan inte ägna sig åt några större utsvävningar,
och det är kanske lika bra det. Det är en helt annan byggnadsstil här i
New Orleans än vad det var i San Fransisco. Där bodde folk mestadels i
egna villor, såsom t.e.x. Caren och hennes familj. Men det syns också,
särskilt i the French quarters, att New Orleans är en rätt gammal stad.
På de smala gatorna med de legendariska namnen Rampart street, Basin
street, m.fl. sitter bohemer och målar, men så kallas ju New Orleans för
”Amerikas Paris”. Det är en annan sak här som också skiljer sig från
Frisco, det är fler färgade här och rasdiskrimineringen är större. Vi
har fått ganska stränga förhållningsorder från chefen att inte lägga oss
i detta om det kommer på tal i något sammanhang.
New Orleans 22/2 -64
Så fick man då vara iland första lördagen på länge. Vi var ute och
tittade på lite affärer på e.m. innan vi gick ombord och käkade middag.
Därefter gick vi iland igen. Vädret var bättre idag, det hade slutat
regna, fast det fortfarande var rätt kyligt, särskilt på kvällen. På
kvällen var vi på bio och såg en kul film med Rock Hudson, den har nog
inte kommit till Sverige än. Efter bion träffade vi ett amerikanskt par
i 30-årsåldern, dom bjöd oss på ett par drinkar nere på Bourbon Street.
De var trevliga och frågade förstås en massa om Sverige. Han hade varit
i Stockholm och Köpenhamn under sin tid som officer i amerikanska
flottan. Så vi hade rätt kul. Det är dock synd att man inte har mera
pengar, för om man ska ha riktigt kul i New Orleans så måste man ha gott
om klöver, men då kan man roa sig också.
New Orleans 23/2 -64
Idag har vi slöat hela dan. För kvällen gjorde vi upp planer på att
sticka med flodångaren ”S/S President”, som går på Mississippi som ett
flytande danshak. Några av grabbarna hade varit med igår och sade att
det var världens hålligång. Så vi gick iland och gav oss iväg till
”Presidents” kajplats, men gissa om vi blev besvikna: Hjulångaren går
bara på fredag och lördag-kvällar. Och idag är ju söndag, så det var
bara att svära en ramsa och vända. Vi tog en spårvagn ner till stan och
försökte hitta på nåt annat, men det blev inte annat än en bio där man
fick se två filmer till samma pris, en sväng nere på Bourbon street och
sen ombord. Så ikväll blev det lite misslyckat.

Jag
själv, min kompis i tvätteriet Kent Fromell från Örebro, okänd
amerikan och en sjukvårdare som jag inte minns namnet på.
Bilden är
tagen på nattklubben Pat O´Briens i New Orleans, februari 1964.
New Orleans 24/2 -64
Vädret har blivit mycket bättre. Idag har det varit solsken och en 10-15
grader på dan. På kvällarna är det dock rätt kallt. På eftermiddagen
idag har vi suttit nere i bytescentralen och spelat plattor, en kille
som heter Behr har nämligen köpt en stereogrammofon för 35 dollar, en
verkligt fin grej. Klockan 19:00 gick vi iland, vi var först på ett
dansställe, men det var ingen vidare fart där, så vi åkte istället ner
till en dansrestaurang som heter Pat Ó Briens, och där träffade vi
genast några amerikaner som ville bjuda oss. Amerikanerna är hur vänliga
som helst, och har man bara tur kan man gå ut en kväll utan pengar och
ändå ha jättekul och bli bjuden på hela fadderullan. Nå, ikväll hade vi
tur. Pat Ó Briens var ett jättefestligt ställe, för alla sjöng allsång
tillsammans och humöret var i höjden. Så småningom tyckte dock våra
amerikanska vänner att vi skulle gå nån annanstans, så vi var på en sån
där stripper-bar på Bourbon Street också, och klockan hann nog bli en
fyra innan vi kom ombord.
New Orleans 25/2 -64
Dagens första händelse var att vi fick höra att den biograf där vi köpt
biljetter inställt visningen av VM-matchen Liston-Clay. Så Kent fick
rusa iland med väldig fart och köpa plåtar till en annan teater. Som tur
var fick han tag i det också. Man behövde inte ångra att man gjorde sig
besväret, för vilken fight! När ni får det här så vet ni ju säkert hur
det gick till när Cassius Clay slog Sonny Liston på tekn. K.O. i 7:e
ronden. Clay var toppbra, Liston hängde inte med alls. När matchen bröts
inför 7:e rondens början såg Listons ansikte ut som en bultad råbiff,
ungefär. Fast det var ju på grund av en axelskada som matchen bröts.
Publiken på den här teatern där vi var, jublade när Clay gjorde sin
uppvisning, och dom jublade ändå mer när Liston förlorat. Det märktes
också att Liston var ganska impopulär redan vid presentationen, då många
i salongen buade vid hans entré. Jag kan också nämna att demonstranter
gick omkring utanför teatern när vi stod och väntade att dom skulle
öppna, med sig hade dom vita plakat som det stod följande på: ”All white
ought to boycott this fight”. Något annat nämnvärt av intresse har väl
inte hänt idag. Efter matchen gick vi ombord direkt, för dels var man
ganska trött och dels är pengarna på upphällningen.
New Orleans 26/2 -64
Idag har jag varit ombord hela dan och kvällen också, för annars skulle
jag inte ha råd att gå iland i morron, då det är sista dan i New
Orleans. Eftersom jag inte har nåt annat att skriva om idag kan jag ju
tala om att vi i måndags lämnade in de vita uniformerna, som alltså inte
kommer att användas mer på långresan.
Jag vill också passa på att ge ett omdöme om New Orleans fast det är en
dag kvar, och det är att det är en jättekul stad med mycket nöjen, och
jag gillar den bra, men den kan inte slå San Fransisco (fast det beror
väl på vad som hände där). I alla fall så är USA toppen och jag skulle
nog inte ha nåt emot att återvända hit någon gång.
New Orleans 27/2 -64
Sista dagen i amerikansk hamn blev rätt lyckad. Först på dan var vi ute
till ett universitet i utkanten av New Orleans. Det fanns nämligen rätt
skarpa tröjor att köpa där. Sen gick vi en sista shoppingrond på Canal
Street men jag hittade inget som var värt de tre dollar jag hade kvar.
På kvällen var vi först och tog en öl på en bar på Canal street och där
mötte vi ett par norska sjömän som vi ”snakkede” lite med. Sen var vi på
Pat Ó Briens som är det trevligaste stället i New Orleans. Vi flottister
från ”Älvsnabben” var väldigt populära där, och vi blev som vanligt
bjudna. Några av killarna var uppe på scenen och sjöng också, vilket
livligt applåderades från publiken. Det enda som inträffade och som
störde ”avskedsfesten”, var att både min och två andra grabbars mössor
försvann, jag antar att någon eller några norpade dem som souvenirer. Så
vi fick gå ombord barhuvade. Tur att inte VO var på däck när vi kom, men
vi måste ju i alla fall anmäla förlusten för att få nya mössor. Hoppas
vi inte behöver pröjsa dem bara.
Mexikanska golfen 28/2 -64
Ja, idag har vi alltså lämnat New Orleans och USA, ja, Amerika över
huvud taget. Klockan 8:00 i morse kastade vi loss och sen har vi stävat
nedför Mississippifloden till vi nådde dess mynning ca klockan 15:30,
och nu går vi med sydostlig kurs i Mexikanska golfen för att runda
Floridas sydspets och komma ut i öppna Atlanten. Vädret är rätt fint, ca
+15 och måttlig sjögång.
Ombord har inte hänt nåt särskilt idag. Ett rykte har dock kommit i
cirkulation, och det är att vi i stället för att gå till Ponta Delgada
skall gå till Oporto i Portugal. Detta p.g.a. de nyliga jordbävningarna
på Azorerna. Men jag tror inte mycket på det.
Mexikanska golfen 29/2 -64
Idag är det några grader varmare ca +19, men det blåser friskt. Vi har
jobbat som vanligt förstås, annars har det inte hänt nåt särskilt. Till
middag fick vi kyckling, och ikväll visades en film på halvdäck, men jag
brydde mig inte om att se den, för jag hade fått tag i en cowboy-deckare
som jag tror var bättre. För att fylla ut raderna kan jag berätta en
liten episod: I New Orleans tog fartygsintendenten ombord stärkelse åt
tvätten, men han kan tydligen inte engelska ordentligt, för det vi fick
var inte stärkelse utan bakpulver!
Atlanten 1/3 -64
Så är vi då inne i den sista månaden på långresan. Nån gång på
eftermiddagen i dag rundade ”Älvsnabben” Floridas sydspets och styr nu
ut i Atlanten för att passera genom Bahamas-arkipelagen ut i rum sjö.
Dagens händelser har bestått i en konfirmation på livbåtsdäck (vid
vilken jag inte närvarade) samt på eftermiddagen en minneshögtid med
kransnedläggande för korvetten ”Carlscrona” som gick under alldeles här
i närheten den 30 april 1846. ”Carlscrona” var också på hemväg från en
långresa, då en kraftig vindstöt i Florida straight fick segelkorvetten
att kantra, och större delen av besättningen omkom. Vädret har idag
varit varmt (+24) men blåsigt med krabb sjö. I natt kommer klockorna att
ställas fram en timme så imorgon är tidsskillnaden åter sex timmar.
Atlanten 2/3 -64
Vädret har idag varit fint. Inte alltför blåsigt, solsken men ändå inte
för varmt (+25). Så man har passat på att sola sig lite. Jag är rätt
skapligt brun, få se om det sitter kvar till hemkomsten.
Idag har vi passerat genom Bahamas-arkipelagen och förbi Sargassohavet,
där det finns enorma tångmassor. Vi såg också en del tång som drev
förbi.
Atlanten 3/3 -64
Idag har det varit skjutningar och klart skepp. I förmiddags sköt man
för första gången på resan med det medelsvåra artilleriet, dvs de två 15
cm kanonerna akterut. P.g.a. detta fick vi lov att plocka ned alla
lampor i mässen och stuva undan alla sköra saker. Jag var på min
drabbningsstation midskepps när dom sköt, det small inte så farligt som
jag trodde det skulle göra, men det skakade i hela skrovet för varje
skott. Hade man varit i mässen hade man väl lättat från durken. Vädret
är på det hela taget toppfint, som svensk högsommar och nästan stiltje.
I kväll fick vi se film om skyddstjänsten, och så var det
mörkerskjutning med 40 mm akanpjäserna, varvid man först fyrade av
lysraketer över målet. Det var rätt skarpt att se, nästan som
fyrverkeri, och lysraketerna lös upp ett stort område av havsytan, så
det blev ljust som på dan, nästan. Det värsta med skjutningen ikväll var
att man inte kunde sova förrän dom slutade ca klockan 23:30.
Atlanten 4/3 -64
Nu har jag åkt ”bå” en riktig brakförkylning, jag hoppas den går över
snart, för det är rätt irriterande när det rinner ur näsan i 25 graders
värme. Vädret är fortfarande jättefint, och vi går nu genom den del av
Atlanten som kallas Sargassohavet p.g.a. de stora tångmassorna som
driver omkring här. När man ser ut över vattenytan ser man stora bruna
fält av tång. Sargassohavet är enligt ”Snabbnytt” lika stort som USA, så
det dröjer nog till nästa vecka tills vi kommit ut ur detta havsområde.
I förmiddags siktades om babord tre amerikanska jagare, men de kom
aldrig särskilt nära utan försvann snart akterut. Däremot kom ett US
Navy transportflygplan nära i eftermiddags, då det två gånger flög över
”Älvsnabbens” masttopp. Det var väl allt för idag, nu ska jag lägga mig
och ta en dispril så förkylningen går över.
Atlanten 5/3 -64
Idag har vi haft stridsövning igen, varvid vi bl a fick lov att ta en
atropinampin på oss själva. Nu var ampinen fylld med koksalt, men i krig
är den fylld med nånting som motverkar nervgas. För övnings skull fick
vi alltså sätta en i låret på oss själva under förmiddagens
stridsövning. Natten till idag ställdes klockorna fram en timme igen, så
när klockan nu är 18:45 här ute i Atlanten är den alltså i Sverige
23:45, om jag räknar rätt. Vädret idag har varit en aning svalare c:a 21
grader, och på eftermiddagen nästan total stiltje. Inte på hela resan
har jag sett en så lugn havsyta som idag.
Atlanten 6/3 -64
Gårdagens lugna havsyta har idag förbytts av en krabb och gropig sjö.
Temperaturen håller sig c:a 20 grader. Trots att det är så pass varmt
har vi i alla fall lämnat in kaki-uniformerna idag, så nu har vi lämnat
in hela långresemunderingen. Min förkylning har nu blivit bättre, jag
hoppas det är borta helt snart. Idag har vi inte kunnat jobba nånting,
för det har varit fel på ångledningen så vi måste jobba nu ikväll
istället.
Atlanten 7/3 -64
Och så var det lördag igen, en lördag med trist och blåsigt väder. Det
har duggregnat hela dan och varit mulet och ganska kraftig sjögång. På
förmiddagen har vi haft beklädnadsvård, varvid jag fick en ny mössa
istället för den som kom bort i New Orleans. Tyvärr fick jag lov att
betala Kronan förlusten, kronor 7.10. Idag fick vi vin till maten, som
var rostbiff. Det var meningen att det skulle bli skeppsafton ikväll,
men den uppsköts p.g.a. vädret. Då det emellertid mojnade på kvällen och
slutade regna, fick vi i alla fall se en film på halvdäck, det var en
dålig wild-west som hette ”Där revolvern är lag”. I natt kommer klockan
att ställas fram en timme igen, så att vi minskar tidsskillnaden till
fyra timmar.
Atlanten 8/3 -64
Om vädret var dåligt igår så är det dess bättre idag. Sol och så varmt
att man kan tro att man kommit ner på ”värmen” igen. Det märktes dock i
skuggan att det är betydligt kyligare (+19). Sjögången är ganska
kraftig, fast det inte blåser, men det beror på ovanligt långa och
kraftiga dyningar.
P.g.a. det fina vädret kunde ikväll resans sista skeppsafton hållas.
Bl.a. fick vi se filmer från den hittillsvarande resan, och det var ju
rätt kul att återuppliva minnena från de olika platserna och händelserna
så här på sluttampen två och en halv vecka före ankomsten till Göteborg.
Fartygschefen talade också om att den sträcka som ”Älvsnabben” hittills
avverkat på resan, på middagen idag motsvarade exakt ett varv runt
jorden vid ekvatorn.
Atlanten 9/3 -64
Idag har det inte hänt nånting, egentligen. Sjögången har dock ökat
kraftigt mot kvällen, och fartyget rullar en hel del, eftersom vågorna
kommer från sidan. Det har varit ganska kallt också, + 16 på morgonen,
och mulet. Jag har faktiskt inte ett endaste dugg mer att skriva om
idag.
Atlanten 10/3 -64
Under natten har sjögången kraftigt ökat, vi vaknade mitt i natten av
att bord och bänkar välte med buller och bång. Killarna som ligger i
bingar har inte sovit något vidare i natt, för de är färdiga att glida
av bingen vid krängningarna, så när man har svår sjöhävning och sjön
från sidan är det bättre med hängkoj. När vi kom upp i tvätten i morse
hade en flaska med klor vält i förrådet, och en säck med nylonskjortor
och våra träskor som stod där hade blivit sönderfrätta. Det här kanske
låter som om det skulle vara storm, men det är det faktiskt inte, det
blåser inte alls så farligt, bara en 10-12 m/sek, men det är långa höga
vågor och djupa dalar mellan dem, och eftersom sjön kommer från sidan så
rullar ”snabben” kraftigt. Nu på kvällen är sjögången alltjämt lika
kraftig. Till middag idag skulle vi fått semlor, men det blev tyvärr
inga, varför vet jag inte.
Atlanten 11/3 -64
Sjögången är lika hård idag också, men något klarare himmel, solen
tittar fram då och då.
Vi har idag fått beställa tågbiljetter hem, så det är alltså inte
nödvändigt att ni kommer till Gbg, ni får göra som ni vill. Jag måste i
vilket fall som helst ha tågbiljetten eftersom jag ska tillbaks till
Göteborg efter påsk, varefter ”Älvsnabben” ska gå ner till Karlskrona.
Natten till idag brassades klockorna en timme igen, och ikväll hörde vi
nyheter från Sverige (mycket svagt). Det var väl 22-nyheterna, för här
var klockan då c:a 19:00. Det sägs att det är ett stormcentra nånstans i
”närheten” av oss, därav sjögången. I kväll hade vi klart skepp-övning i
mörker, men den var vi klara med c:a 20:30.
Atlanten 12/3 -64
Vädret är idag en aning lugnare, det rullar inte fullt så mycket, men
det beror mest på att sjön nu kommer rakt akterifrån. På förmiddan har
det till o med varit soligt. På eftermiddan har vi fått höra föredrag om
Ponta Delgada och Azorerna. Ponta Delgada ligger på en ö som heter San
Miguel och Azorerna omfattar nio öar, alla vulkaniska. Azorerna tillhör
Portugal. Det lär vara vacker natur och Kent och jag har anmält oss till
en utflykt till en dal där det lär finnas heta källor och sånt. Det
verkar vara en ganska intressant plats, Ponta Delgada, men intresset för
den är ändå ganska svalt överlag ombord, för de flesta har vid det här
laget drabbats av ganska intensiv hemlängtan, så även jag. Vi får väl i
alla fall hoppas att resans sista hamn i utlandet skall bli ett lagom
kul minne det också att ta med hem. Just nu kommer dom in i mässen och
säger att vi måste sjösurra i tvättförrådet, för vädret blir eventuellt
värre. För tillfället blåser det 14 m/sek. Just nu kommer det meddelande
att vi ska gå in till Ponta Delgada en dag tidigare, dvs. redan i
morgon, därför att vi har en kille ombord som är så pass sjuk att han
eventuellt måste in på sjukhus.
Ponta Delgada 13/3 -64
Det var svår sjögång idag på morgonen när vi löpte in till Ponta Delgada
på ön San Miguel, Azorerna. Den vanliga ritualen med salut följde
förstås, och c:a klockan 9:00 hade vi lagt till. Skräddaren (killen som
jag talade om var sjuk) fördes omedelbart iland och till sjukhus, där
han opererades för tarmvred, fick vi senare veta. Rapporten sade också
att han befann sig väl. Vi fick inte gå iland förrän klockan 16:00, för
det var rengöring på eftermiddagen. Ponta Delgada är en rätt vacker
stad, trevligt pittoresk. Det finns dock knappt någonting att göra här,
det upptäckte vi snart. Vi var i alla fall ute på upptäcktsfärd som
vanligt förstås, och såg på stan. Utseendet är nästan som ”gamla stan”,
det är väldigt smala gator också. Portugiserna fattar inte spanska,
däremot talas här en del franska och engelska. Kvällens enda händelse
som är värd att notera var när vi tog en taxi som skulle köra oss till
”nåt ställe där man kunde dansa och ha lite kul” som vi förklarade det
för taxichauffören. Han körde oss till s.k. snack-bar ett par kilometer
utanför stan, där det fanns två lösaktiga fruntimmer och ingen dans. Det
var inget att ha, så vi åkte tillbaks igen. På vägen tog soppan slut i
taxin. Chauffören gick ur och ringde efter en kille som skulle tanka åt
honom, och mens vi satt i bilen passade chauffören på att byta hjul.
Skulle ni kunna tänka er nåt sånt i Stockholm? Inte jag i alla fall.
Nåja, soppan kom till slut, och cirka klockan 11:30 var vi åter ombord.
Ponta Delgada 14/3 -64
Idag har vi varit ombord hela dan. På förmiddan var det visserligen rätt
fint väder, men då måste vi ju jobba, och sen blev vädret sämre, så det
var ingen idé att gå iland förrän på kvällen, då vi gick iland klockan
21:00, för att gå på ett dansställe. Vi hittade mycket riktigt dit
också, men det var inget kul alls och rätt dyrt. Man kan inte som i
Sverige bara gå fram och bjuda upp en flicka här, man måste först bli
presenterad för henne, och det är ju ganska marigt att bli. Vi återvände
snart ombord, för vi tröttnade på det hela och det fanns inte nåt annat
att göra.
Ponta Delgada 15/3 -64
Den värdefullaste dagen i Ponta Delgada blev idag, tack vare
bussutflykten till Fumas-dalen.
Vi startade från fartyget klockan 11:00, och vår första anhalt var en
keramikfabrik utanför stan där jag köpte en liten souvenir. Det var fyra
mil till Fumasdalen, så vi fick se en hel del av landsbygden och byarna
här på San Miguel. Det är mycket tjusig natur, ibland stora fält av åker
på bergssluttningarna och i dalar, ibland tät skog av nästan tropiskt
utseende. Klockan 14:30 var vi framme vid Fumas-dalen, där det finns en
vacker park med gejsrar i marken som sprutar kokande vatten. Azorerna är
ju vulkaniska. På återfärden åkte vi på smala slingrande bergsvägar där
ena vägkanten (ibland båda) stupade brant ner flera hundra meter. Men vi
hade en fin utsikt däruppifrån. Tyvärr var vädret dock mulet och bitvis
mycket disigt, ja, dimmigt. Klockan 17:30 anlände vi åter ombord och
ikväll ämnar jag inte gå iland, det finns i alla fall inget att göra.
Atlanten 16/3 -64
Natten till idag hände en hel del. Ute till sjöss hade det börjat blåsa
småjäklar, c:a 30 m/sek efter vad jag hört, och det var varning för
orkan. Detta resulterade i att det i Ponta Delgadas hamn uppkom ett
kraftigt baksug, som kom ”snabben” att åka fram och tillbaka i
förtöjningarna med 5-6 knops fart. Wirarna höll inte för detta, utan
började gå av som om dom varit papperssnören, med knallar som av
kanonskott. Dom av däcksfolket som var ombord fick jobba som slavar med
förtöjningarna, och så fort en ny tross lades ut gick en annan av. Så
höll det på hela natten. Dessutom slog brottsjöar över vågbrytaren på
piren och brakade ner på kajen, varvid en parkerad taxibil spolades i
sjön.
Klockan 2:00 i natt väcktes vi som sov av att högtalaren vrålade: ”Män
överbord! Samtliga frälsarkransposter på däck!” Det var fyra killar ur
besättningen som stått på kajen och gått samma väg som taxibilen. Nåja,
inte riktigt, för dom blev uppdragna allihop, som tur var, men det var
ju ett lite otäckt tillbud. I morse utpurrades vi en timme tidigare,
p.g.a. att man beslutat avgå så fort som möjligt, eftersom det knappt
fanns några förtöjningslinor kvar. Först hämtades ”skräddarn” ombord
från sjukhuset, och klockan 8:00 avgick vi från Ponta Delgada, och
naturligtvis rådde grov sjögång utanför vågbrytaren, men ändå inte så
farligt som vi trott. Vindstyrkan var nu ”bara” 20 m/sek. Vid
hamninloppet mötte vi två brittiska fregatter. Under dagen har vinden
mojnat, och sjögången har också lugnat av, fast den fortfarande är
kraftig. Klockan 3:00 i natt kommer klockorna att ställas fram igen, så
tidskillnaden minskas alltså till två timmar.
Atlanten 17/3 -64
Sjögången och vindstyrkan har lugnat av ytterligare under natten, så det
är bara efterdyningarna efter stormvädret som kommer fartyget att rulla
lite. Annars har vädret idag varit mulet, temp. c:a +15. Vi har nu
Azorerna ca 450 distansminuter söderut. På förmiddagen idag har det
varit stridsutbildning och vi i skyddet fick öva läcktätning,
länspumpning m.m. Vi har nu fått reda på vart vi ska efter långresans
slut. Jag och de andra tvättarna är avsedda att stanna på ”Älvsnabben”
som förrådspersonal eller nåt sånt. Men många andra har fått
kommenderingar till andra fartyg eller landkommenderingar.
Atlanten 18/3 -64
Idag finns det inte mycket mer än vädret att skriva om. Det har varit
mulet, regnigt och blåsigt med krabb sjögång. Det har också blivit en
aning kyligare + 14, vilket tyder på att vi kommer allt längre norrut
nu. Vid middagstid var ”Älvsnabben” i jämnhöjd med Cap Finisterre på
Spaniens nordkust, och om man kunde se tvärsöver Biscaya skulle man nu
alltså se Frankrikes kust om styrbord. Vi går nu längre ut från land än
vad vi gjorde på nedvägen, så därför går vi nu inte genom Biscaya utan
strax utanför.
Atlanten-Biscaya 19/3 -64
Idag har vi haft rätt jobbigt. Bl.a. har vi målat durken i mässen på
eftermiddan, så middagen fick vi inta i mindurk 2. Vädret är fint idag,
soligt och rätt varmt, men lite kall blåst. Sjögången är betydligt
lugnare nu än vad den var när vi passerade det här området i november.
Någon gång i morgon bitti kommer vi att vara framme vid engelska
kanalen, och i natt kommer klockorna att brassas till Greenwich meantime
– dvs. en timme efter Sverige.
Engelska kanalen 20/3 -64
Nu börjar det märkas att vi närmar oss den höga nord. Dels på grund av
temperaturen, som idag är c:a +10, dels på grund av att den långa
atlantdyningen slutat vagga ”snabben” och istället är det nu små, korta
vågor. F.ö. är vädret mulet, och det duggar lite nu på kvällen, och det
känns ganska kallt i lovart. Vi har idag hört nyheter och lite musik på
Sveriges radio, men det är ännu mycket störningar. Vi har nu jobbat
undan det mesta i tvätten, den skall stängas igen på måndag, då vi
enligt beräkningarna skall befinna oss i svenskt vatten utanför
Marstrand. Det skall nämligen bli lite övningar, inspektioner av tullen
och chefen för Marinen innan vi går in till Göteborg på onsdag nästa
vecka. Fartygschefen har idag blivit befordrad till kommendör.
Nordsjön 21/3 -64
”Gamla Nordsjön svallar och brusar” brukar det ju heta. Detta stämmer
inte riktigt i vårt fall, för sjögången är ringa, bara lite småvågor.
Under dagen har det dock börjat blåsa en aning, så sjögången har ökat
successivt. Nu på kvällen gungar det faktiskt lite. Med jämna mellanrum
tjuter ”Älvsnabbens” mistlur ikväll, för det är en jäkla tät dimma.
Kallt så det förslår tycker jag också att det blivit, det är c:a +8 men
jag tycker det känns som -8, nästan. Men det är klart, man har ju varit
nere i Sydamerikas hetta, så….. Händelserna idag har inte varit många.
Det enda värt att notera är väl att vi fått lämna uppgifter vad vi har
för tullpliktiga varor. På måndag blir det inspektion av hela fartyget.
Man vill väl se till att fjolårets ”Älvsnapshistoria” inte upprepar sig.
Nordsjön 22/3 -64
”Det lilla lugna” har vi tagit också idag. Legat och slöat på förmiddan,
käkat frukost, slöat igen o.s.v. Vi fick en god middag idag, sån där
härligt mör biff. Strax före middagen vågade jag mig upp på däck, fy fan
vad kallt! Havet är ordentligt gropigt idag, lika dimmigt som igår och
temperaturen +3 grader. Vindstyrka: ca 10 m/sek. Så nu får man bylta på
sig ordentligt när man går upp på däck. Vi hör nu fint Sveriges radio
program 1, men ännu ej tvåan. Vår tid är nu åter densamma som hemma, den
sista brassningen gjordes inatt. Vi är nu på väg att runda Jyllands
nordspets, och i morgon eftermiddag eller kväll bör vi väl vara utanför
Marstrand.
Skagerack 23/3 -64
Igår kväll just som vi skulle till att binga in, orienterades från
bryggan att ”om man var nyfiken på hur snö såg ut kunde man gå upp på
däck”. Och det snöade faktiskt, även om det i blåsten mest kändes som
isnålar i ansiktet. Idag är vädret betydligt bättre och vid middagstid
siktades svenska kusten. Det var ett par små öar som stack upp vid
horisonten. Vi var då fyra och en halv distansminut utanför Paternoster.
Sen gick vi norrut upp mot Norge, för att under natten återvända
söderut, ty inte förrän i morgon skall vi ankra i Marstrandsfjorden. På
eftermiddagen har officerarna inspekterat våra mässar och skåp på jakt
efter smuggel, men hos oss kammade dom noll. Det är ungefär allt för
idag, förutom att det är någon grad minus och alldeles förbannat kallt.
Till ankars i Marstrandsfjorden 24/3 -64
I morse när man vaknade och såg ut genom ventilen skådade man den
bohuslänska skärgårdens klippor och skär. Vi låg då redan för ankar. Om
babord ligger en liten fiskeby. Det allmänna intresset har idag rört sig
om inklareringen. Tullarna kom ombord klockan 8:00, och nu klockan 17:30
håller dom fortfarande på och rotar, dom lär ha hittat en del sprit och
röka i hålskeppet. I vår mäss fann de dock inget. Förutom tullkryssaren
har vi idag också haft besök av en av marinens Alouette-helikoptrar.
Vädret har varit fint, soligt och kav lugnt. Dagen har ägnats åt målning
och finputsning av fartyget till chefens för Marinens inspektion i
morgon, som skall ske under gång härifrån till Göteborg. Ja, klockan
14:30 i morgon förtöjer vi alltså vid Nya varvet i Göteborg, och därmed
kan väl HMS Älvsnabbens långresa 1963-64 anses avslutad.
Epilog till Älvsnabbens långresa
1963-64
Den 25 mars 1964:
Återkomst från långresan, efter chefens för Marinen inspektion inlöpande
till Göteborg, hempermission över påsken för besättningen.
Avgång från Göteborg till Karlskrona den 31 mars, ankomst till
Karlskrona 1 april.
Den 2 april övningar i Blekinge skärgård, återgång till Karlskrona samma
dag.
Efter varvsöversyn provtur den 16 april, återgång till Karlskrona samma
dag.
HMS Älvsnabben ingår som ledarfartyg i första minfartygsflottiljen,
bestående av ”Älvsnabben”, fregatten ”Karlskrona” och minsveparen ”Tjurkö”,
f. o. m. 20 april.
Avgång från Karlskrona mot Hårsfjärden 21 april. Övningar, ankomst
Hårsfjärden 23 april.
Den 3-5 maj övningar i havsbandet, ingång till Stockholm 6 maj.
Avgång från Stockholm 11 maj, övningar. Ingång Hårsfjärden 15 maj.
Jag låg sjuk (lunginflammation) på Örlogsberga sjukhus 15-22 maj.
Övningar i havsbandet 26 maj, ÖB inspekterade. Inlöpte Hårsfjärden 29
maj.
Avgång på övningar i havsbandet 2 juni, återkomst Hårsfjärden 4 juni.
Avgång mot Norrköping 9 juni, övningar. Inspektion av chefen för
kustflottan 11 juni, ankomst Norrköping 12 juni.
Avgång från Norrköping mot Karlskrona 15 juni, på kvällen ”strandhugg” i
Blankaholm, ankomst Karlskrona 17 juni.
Därefter stillaliggande en månad vid Karlskronavarvet p.g.a.
övningsuppehåll, jag var ledig från 18 juni t.o.m. 5 juli.
Provtur i Blekinge skärgård 21 juli.
Avgång från Karlskrona 22 juli till Fredericia i Danmark för nordiskt
kadettmöte, ankomst till Fredericia 24 juli efter ”strandhugg” i Ystad
22 juli på kvällen.
Avgång från Fredericia 28 juli till Lysekil, ankring utanför Långedrag,
Göteborg, kvällen den 29 juli, ankomst Lysekil 30 juli.
Avgång från Lysekil 3 augusti, ankring Stenungssund 4 augusti,
”strandhugg” i Gottskär 5 augusti, ankomst till Hälsingborg 6 augusti.
Avgång från Hälsingborg 9 augusti till Karlskrona, ankomst samma natt.
Avgång från Karlskrona till Hårsfjärden 12 augusti, övningar, ankomst
Hårsfjärden 13 augusti. Avgång från Hårsfjärden till Härnösand den 17
augusti, övningar, ankomst Härnösand 20 augusti.
Jag mönstrar av från HMS Älvsnabben i Härnösand den 24 augusti,
kommenderad till Skeppsholmen i Stockholm, och blir där hemförlovad den
25 augusti.
MUCK (Militär Utryckning Civila Kläder) 27 augusti 1964. |