Älvsnabbens vapen, som fastsatt på en träplatta delades ut till värdarna vid varje hamnbesök.



        Långresan
        1965-66

Älvsnabbenmedaljong

 

Innehåll

 

Från Ulf Svenssons fotoalbum


Tillbaka till
Älvsnabbens
startsida

 

 


Denna resa har haft 40-årsträff i Stockholm den 1 april 2006 meddelar Leif Eneberg. Läs mer längre ned på sidan!
 

 


Har haft 45-årsträff
13-14 april 2011!
 

 


Har haft 50-årsträff
15-16 sep 2015!
Läs mer längre
ned på sidan!

 


Nedtecknandet av denna resa med bilder hade påbörjats av Ulf Svensson, som var motorman ombord. Tyvärr hann Ulf gå bort innan han hunnit avsluta arbetet. Hans fru har berättat att Ulf tyckte det var intressant med Älvsnabben på Internet så jag har fått låna Ulfs fotoalbum från resan och försökt avsluta det. De flesta kommentarer och rim har jag också hämtat från hans fotoalbum. 

Under 40-års träffen 1 april 2006 visade Leif Eneberg en 1 timme lång 8 mm film från långresan som han har fört över till DVD. Den visar livet ombord samt besöken i hamnarna, utflykter och diverse aktiviteter. Om någon är intresserad av denna DVD så kontakta Leif på eneberg@telia.com!


Karta över långresan 1965-66.

Karta över långresan 1965-66.


Kommendörkapten Nils Rydström var 
fartygschef och resrutten var följande:

Lissabon, Portugal 18-22/11
Dakar, Senegal 29/11-3/12
La Guaira, Venezuela 15-20/12
Kingston, Jamaica 30/12-3/1
Mazatlan, Mexiko 14-17/1
Los Angeles, USA 22-26/1
Puntarenas, Costa Rica 5-7/2
San Juan, Puerto Rico 17-21/2
New York, USA 1-7/3
Hamilton, Bermudas 10-12/3
Funchal, Madeira 22-26/3
Hemkomst till Marstrand 4/4

 

Ulf har även berättat att dom fick besöka en extra hamn, San Diego,  p.g.a. att en del av en startluftsventil gick av och föll ner i cylindern och slog en spricka i topplocket som då måste bytas och det jobbet tog 51 timmar. Dom fick stanna i fyra dygn innan resan kunde fortsätta. Hjälpmaskinerna eller dieselgeneratorerna var under deras resa gamla och dåliga och dessutom väldigt omoderna, de lämnade 110V likspänning och det hände ofta att de helt plötsligt stannade och allt blev mörkt och tyst innan dom fick igång dem igen. Efter deras resa byggdes det elektriska systemet om, nya dieselgeneratorer installerades på Karlskronavarvet.

Besättningen från denna resa brukar träffas vart femte år och då kommer det ca 60-70 man. Man brukar äta en god middag, prata gamla minne och titta på filmer från resan. Här är en del av de träffar man haft:

15-års jubileum 4-5/4 1981 i Karlskrona. Då var det middag i sjöofficerssällskapets lokaler och övernattning på Ankarstjärna. Man var även ombord på Älvsnabben.

20-års jubileum 5-6/4 1986 på Skeppsholmen i Stockholm. Då övernattade man på Drottning Viktorias örlogshem och besökte bl.a. Wasa-varvet.

25-års jubileum 4-5/4 1992 i Göteborg, Fredrikshamn och ombord på Stena Jutlandica.

30-års jubileum 13-14/4 1996 i Karlskrona med bl.a. besök på HMS Carlskrona.


Hela besättningen på långresan 1965-66. Klicka på den för att förstora!

Hela besättningen på långresan 1965-66. Klicka på den för att förstora.


Manskapet i maskinmässen. Ulf står längst upp till höger.

Manskapet i maskinmässen.



Ulf sitter och funderar i sin mäss om det kommande äventyret.

Här känner man sig ganska liten då det är dags för
Älvsnabben att avgå på långresan. Jag hade ju knappt
varit utanför Karlskronas stadsgräns tidigare.

 

"Ut på långfärd vill jag gå, och med snabben gjorde så"



Besök ombord innan avfärd.Som vanligt spelade en orkester vid deras avfärd.

Bilder från avresedagen.



Efter en veckas färd angjorde vi Lissabon som var första hamnen.
Och skoputsning som var så tråkigt måste man ju testa.



Ulf i sin permissionsuniform, klar att utforska Dakar.

Nu har vi kommit till Dakar där det är dags att gå iland,
varmt och skönt mot vad det var hemma i den kalla norden.





På vägen över Atlanten så vankades dop för alla oerfarna sjömän ombord. Utklädd till Kung Neptun var Flaggmaskinist Wallius.


Den beryktade rutschkanan de flesta av oss åkt.

Den beryktade rutschkanan de flesta av oss åkt.



Ombord på båten vi mycket roligt hade.


Vi fira jul och åt vid samlat bord, och badade och hade jätteskönt.



Allt var dock inte nöjen, här ser vi Ulf i maskinrummet.



Jamaica inga kort jag tog men genom Panamakanalen for.

Det är en kanal mellan Panamanäset mellan Atlanten och Stilla havet. Öppnad den 14 augusti 1914. Längden är 65 km vartill komma omkring 15 km uppmuddrat kustvatten. Minsta bottenbredd är 91,4 m, minsta djup 12,5 m. Kanalen ligger på en höjd av 25 m över vattenytan, dit fartygen körs upp genom tre väldiga dubbelslussar, var och en 305 m lång, 33,5 m bred och 13,7 m djup.



I Mazatlan, Mexico, jag gick in till varuhus
och handla av söta Mexikanskor.

 

Nästa plats blev Los Angeles. Och på resan många kort jag tog,
men jag nog tror, allra mest på denna platsen tog.


På dans i Hollywood vi också var, Palladium var det.

På dans i Hollywood vi också var, Palladium var det.


Disneyland var jätteskoj.

Disneyland var jätteskoj.


Bildhäfte från Disneyland.           Souveniralbum från Universal City Studios.

Biljetthäfte till Disneyland.

Skall ni till Disneyland, så tag ett biljetthäfte!



San Juan på Puerto Rico.



Manhattan sedd genom en ventil.


Största platsen New York var tror jag.


Vykortsalbum från New York.




Sista hamnen var nog ändå Funchal på Madeira.
Här ser vi snabben till ankars.

 


40-års träffen 2006

 

Den 1 april 2006 hade man 40-års träff på Skeppsholmen
i Stockholm meddelar Leif Eneberg.

 

FC Nils Rydström och EOmsv Björn Ljunggren hälsar oss alla
välkomna till 40-årsjubileet utanför Långa Raden 8 på Skeppsholmen.

 

Vi var drygt 80 skeppskamrater som hade mött upp
för ännu en minnenas och återseendenas afton.


50-års träffen 2015

Leif Eneberg berättar att resan haft 50-års jubileum 15-15 september 2015.

De firade med en kryssning till Åland med inte mindre än 84 av de gamla besättningsmännen inklusive FC Nils Rydström som samma dag fyllde 94 år! Detta måste vara ett rekord i antalet deltagare bland alla resor!

 

 

 

Till början