Michael Blomqvist har skrivit om sin lumpartid och sin
resa 1976-77.
Berättelsen nedan är kopierad med tillstånd från Michaels gamla hemsida på
swipnet.se.
Nu har han gjort om den och den nya kan ses om ni klickar här:
|
En resa med ÄLVSNABBEN 1976-1977 |
1976-77 gjorde jag lumpen i Karlskrona, på
Sparre-örlogsskolor.Efter utbildningen som elektromekaniker och
militär, mönstrade jag på en minsvepare som hette Ornö.
Den skulle göra en resa över
Kattegatt till norska Molde.
Där befälseleverna skulle ha ett idrottsutbyte med andra
militärelever från de nordiska länderna.
|
|
Besättningen på Ornö skulle mucka strax
efter denna resa, jag däremot hade inte gjort halva lumpartiden, utan kom med
p.g.a. att den tidigare el-killen hade svårt för sjögången så han hoppade av. Vi var
tre minsvepare och ett moderfartyg, jagaren Gästrikland, som gav oss iväg mot
Norge. Det blev en mardrömsresa, orkan och sjöräddningar inkopplade, jag låg
och spydde i flera dygn. Vindstyrkor på över trettio sekundmeter och vågor som gjorde
att man kände sig mycket liten. Lycklig över att denna resa var slut, satt jag åter i
skolbänken på Sparre. |
 |
|
HMS Älvsnabben minfartyg från 1943
 |
En dag kom ett nytt erbjudande, att följa med på
långresa med minfartyget Älvsnabben. Det blev lottdragning bland de som ville och kunde
följa med, (det var dom flesta) jag fick ett kryss på min papperslapp som drogs ur en
kaptensmössa, och så var det klart för nästa sjöäventyr. |
 |
Den 1 November
1976 började resan från Karlskrona hamn. Vi var 264 man på fartyget,
jag var med även denna gång som elektriker och bodde ihop med maskinkillarna i
Eldarmässen. Vi var 30 man i ett rum med bingar (sängar) längs väggarna, 3 på höjden
och mot varandra på längden. Resterande sängplatser blev hängmattor över hela taket.
Här sov vi, åt frukost, lunch, middag och umgicks resten av lumpartiden fram till den 18 mars 1977.


Resan gick genom
Kielkanalen ,engelska kanalen och
Gibraltar sund in till Medelhavet.
Första hamnen var
Pireus
i Grekland den 18/11,
efter att ha varit före schemat landsteg vi på ön Poros dagen innan. På permissen
åkte vi naturligtvis till Aten och tittade på Akropolis.

Den 25/11 anlände vi till Alexandria i Egypten.
Därifrån följde vi en dag med på en busstur till Kairo och till pyramiderna med den
berömda Svingsen.
Därefter gick resan genom Suezkanalen som hade varit avstängd 1967-1975
p.g.a. krig. Den är 168 km. lång och avslöjade mycket av krigandet, bl.a.
förstörda stridsvagnar och sönderskjutna byggnader. Den 12/12 kom
vi till Karachi i Pakistan via Arabiska havet. Det blev en upplevelse av
förorening, skitigt och dålig lukt. Men folket var trevligt, mat och drycker var billigt
och det var intressant. Taxi var trehjuliga mopedbilar med två sittplatser bakom
chauffören. Nu blev det luciafirande på båten, Lucia hade valts fram och det blev en
Plutonsofficer. OBS inga kvinnor fanns ombord. Från Karachi gick
färden mot Singapore ,en 15 dygns lång resa. Det blev Julhelg innan vi kom till
Singapore, den firade vi till ankars vid Lankawi öarna. Det var en upplevelse av det
Paradisiska slaget. Svampformade höga öar med djungel, eller låga med sandstrand och
palmer. Där åt vi traditionellt julbord ute på däck i 35 gradig värme. |
|
Den 30/12 anlände vi in till Singapore hamn,
sjövägen ser det nog ut som en Amerikansk storstad med skyskrapor och höghus. Det var
en upplevelse att få se denna fantastiska stad. Mycket rent och vackert med parker och
planteringar bland höghus och affärscentras. Priserna var otroligt låga på det mesta,
men särskilt på elektronik-prylar. Jag hade oturen att ha vakttjänst på nyårsafton,
så den firade jag tillsammans med några ombord, medan övriga var ute i Singapore-natten
och firade in det nya året.
|

Nu gick färden mot en ö som då var helt okänd för de flesta. Ön Bali som
ligger nordväst om Australien. Under denna tur blev
det traditionellt dop
för alla som inte hade passerat Ekvatorn sjövägen tidigare. Vi
fick träffa
kung Neptun och hans undersåtar under en dags påhittiga upptåg.
En
relativt hård behandling med diverse otrevliga prövningar.

Vi anlände till Bali
den 7/1 1977 till en i vårt tycke primitiv hamn. En underbart vacker ö med enorma
sandstränder och palmer längs kusterna. I inlandet var det vackra risfält byggda som
trappor längs sluttningarna. Och i byarna kändes det som att komma bakåt i tiden när
man såg hyddor och kvinnor som barbröstade bar krukor graciöst på sina huvuden. Några
få hotell vid kusten var allt vi såg av turism på ön. Turisterna var nog mest från
Australien och Nya Zeeland.
|
Nu började
tillbakaresan, vi har vänt fartyget mot väster efter
att ha färdats öster ut sedan mitten av November. Nästa hamn är
Penang dit vi kom den 15/1. Även det en mycket intressant stad som liknar en
kinesisk stad kan jag tänka mig. Affärsskyltar m.m. är skrivet med kinesisk skrift och
alla människor har kinesiskt utseende och klädsel. Här var taxi en trehjulig cykel med
en korg längst fram för två personer. Vacker natur och det mesta var billigt.
|
Hamnen efter det var Colombo på Sri Lanka (Ceylon) dit anlände vi den 25/1 . Mycket vackert med djungel, palmer och stränder. Elefanter
användes ofta till att bära, lyfta och dra istället för maskiner på landsbygden.
Många försäljare ville sälja smycken så det var nog billigt, som allt annat.
|
Den 1/2 kom vi till Bombay i Indien, en
stor stad med massor av folk. Många verkade leva på gatorna, med misär och droger.
Men
det fanns även mycket som var pampigt och vackert.
Även här var det mesta billigt,
bl.a. köpte några av oss figursydda sidenskjortor .

Suezkanalen är passerad igen och vi har
lagt till i Haifa den 18/2. Denna stad ligger i Israel där
vi gjorde utflykter till bl.a. Jerusalem, och tittade
på alla religiösa sevärdheter från Jesus tid. Men där finns även en modern stadsdel
som påminner mycket om vår egen stil. I Haifas hamnområde fanns enorma magasin med
Jaffa apelsiner och grapefrukter.
|
|
Sista hamnen innan hemkomsten var Taranto i
Italien, dit vi kom den 26/2.
Där åt vi pizza, drack vin och pratade med glada
Italienare.
|
Den 18/3 kom vi in till ett otroligt dimmigt Karlskrona,
efter vissa problem tog vi oss fram till
kajen och möttes av
musikkår och massor av folk som hälsade oss välkomna hem
|