|
Jagaren HMS Hallands långresa 1956

I oktober-november 1956 gjorde
Halland en långresa västerut. FC var Kommendörkapten Edward af
Sandeberg. På denna resa var värnpliktige Jerry Agurell
med och arbetade i
maskin. Nedan finns hans dagbok från resan.
FC var Edward af Sandeberg och ursprungliga rutten var denna:
Avfärd från Göteborg 29
oktober. Ponta Delgada 3-4/11. Puerto Rico 11-12/11. Cartagena
14-22/11. Key West 25-29/11. Hamilton Bermuda 2-3/12. Ponta Delgada
7-8/12. Åter till Göteborg 12 december.
Men den 4 november gick sovjetiska stridsvagnar in i Budapest och
dessutom inträffade ungefär samtidigt Suezkrisen. Så
klockan 14 den 5 november, dagen efter de lämnat Ponta Delgada på
väg mot Puerto Rico, fick de order från Sverige att omedelbart vända
hem p.g.a. den uppkomna krisen. De vänder och går in igen
till Ponta Delgada för att bunkra och sedan raka vägen hem till
Göteborg dit de anländer den 13 nov 1956 efter totalt 15 dagars
färd.
Samtidigt var även Älvsnabben ute
på sin vinterlångresa 1956-57. De startade från Göteborg den 2
november. Även den fick avbrytas, men redan
efter tre dagars färd. Välj i menyn till vänster för att läsa mer om
den resan.
Syftet med Hallands resa var egentligen att
Columbias flotta ville köpa jagare av oss, så de skulle segla dit
och visa Halland. Men så blev det ju inte. Fast Columbia löpte ändå två jagare
som levererades 1958 och fick heta ARC 20 de Julio och ARC 7 de
Agosto (ARC betyder Armada de la República de Colombia).
Läs mer om detta här!

Karta över den tänkta rutten.
Jerry Agurells dagboksanteckningar 1956-10-24 till 11-08


24/10 1956.
Avgång från Stockholm Kl. 08:00. Avmagnetisering i stora vältan från
09:00 – 13:00. Därefter fortsätter vi mot Nynäshamn. Ankring
Nynäshamns redd kl. 19:20 – 05:20.
25/10.
Ubåtsjakt efter ubåten Najad från kl. 05:20 – 10:30. Därefter full
fart mot Göteborg. Kl. 22:00 passerade vi Malmö.
26/10.
Kl. 24:00 passerar vi Hälsingör, en ljum natt o havet lugnt o
stilla. Det är härligt att se dessa städer i nattbelysning. Ankrar i
Göteborg kl. 09:00.
29/10.
Avgår från Göteborg med kurs Azorerna kl. 09:30. Stormvarning i
radion och faktiskt det stämmer, men Nordsjön är alltid bråkig av
sig, helst så här på hösten. Vi går 4,8 vakter och jag för min del
sitter vid manöverbordet i aktra maskin. Det flytande ljudet är av
turbinerna men det har man blivit rätt van med nu så man lägger ej
märke till det. Bra mat av kockarna fast det går sjögång, men det är
vana grabbar som seglat innan de började sin värnplikt i flottan.


Hans Rösmer, Leif Karlsson och FC Edward af
Sandeberg. SVD okt. 1956.
30/10.
Ny dag, nya äventyr. Hård storm. Halland kränger lite otäckt men
vilken båt gör ej det i 30-35 m/s. Vatten, vatten så långt ögat når.
Möte av stor tankbåt om babord. Långt avstånd att för blotta ögat se
namnet, men i alla fall svensk. Vakten börjar kl. 08:00, så det är
bara att krypa ner i hålet och avlösa.

31/10.
Hård storm, mulet.
1/11.
Hård storm.
2/11.
Azorerna siktad.

Azorerna på avstånd.
3/11.
Ankommer Ponta Delgadas hamn kl. 10:00. Parader m.m. Vilken underbar
stad som ligger efter bergsluttningen. Första gången man såg palmer.

Första och
andra mötet, lotsen och nasarna. Tjingsa, tjingsa, även för Swedish
money.

Halland vid
kaj i Ponta Delgada Azorerna.

Foton från Ponta Delgada på bl.a. sjömanskyrkan
och Jerry framför ett sjökrigsmonument.


4/11.
Jag får väl skriva några rader från denna dagen också. Vi avgick
från Azorerna söndag morgon kl. 08:00. När vi kommit ut på redden
avlossades 21 skott med salutkanonen. Det är gammal sed, att när ett
krigsfartyg lämnar hamnen skjuts salut. Vädret är härligt, Atlanten
är lugn och solen gassar. Framför stäven har vi ett helt stim av
tumlare som leker, de äro ett mycket trevligt fotoobjekt för
grabbarna. Klockan har blivit 11:00 och samtidigt gör man
uppstädning på akterdäck för korum.

Jerry t.h.
och en kompis.
Chefen, Kommendörkapten
(Edward af Sandeberg) hälsar på oss, och vi tillbaka. Därefter har
vi en liten uppsträckning inför våra små upptåg i Punta Delgada. Men
han tyckte att vi i alla fall skött oss bra, för att efter sju dagar
i sjön i hårt väder, och många av oss för första gången sett dessa
inbjudande barer. Men det finns alltid några man som missköter sig
men de skulle han se till så att de fick permissionsförbud i andra
hamnar på vår färd.
Därefter blåste homblåsaren
avtropp och efter en stund blåstes återsamlingssignal och det blev
korum. Båten stannades och korumflaggan gick i topp. När den är uppe
får inget fartyg passera. Vi sjöng en psalm, det var den kända
psalmen från Titanics undergång, närmare Gud till mig. Sen höll
chefen en liten predikan och läste en bön.
Därefter blev det skaffning
och jag gick på fr.o.m. kl. 12:00. Värmen var fruktansvärd nere i
”hålet” (ett populärt namn, eldare emellan). Ja det var bara att
försöka ta utav så mycket av kläderna som möjligt. Timmarna går
sakta, man blir dåsig så man tänker tätt som oftast på lite kyla som
vi har där hemma. Vi får dagliga rapporter om vad som görs ute i
världen och så om väder och vind där hemma.
Klockan är nu 16:00 (svensk
tid 19:00) och jag blir avlöst. Det är så härligt att komma upp på
däck. Efter en kopp kaffe tar man sig en dusch. Kl. 19:00 visades
film på halvdäck, det var en film om Älvsnabbens jordenruntresa. Det
var faktiskt den härligaste biograf jag besökt, ljum härlig
kvällsbris, hela stjärnvalvet öppet och sittande på våra
presenningsstolar var det fullkomlig njutning. Middagsmaten var i
dag kalvstek o efterrätt ananas. Till maten fick vi även var sin öl.
Kl. 20:00. Tredje kvarteret
purrar vakterna och jag tillhör tredje så det är bara att krypa ner
i hålet och ner till den svåra värmen. Kl. 24:00. Choklad med
smörgås och därefter bingtjänst.

Chefen solar
sig.
5/11.
Kl. 06:30. Utpurrning, vaskning och städning.
Kl. 07:30. Ner i hålet.
Storm till havs, ungefär 30 m/s.
Kl. 12:00. Vaktavlösning och
så är man fri ett par timmar, bingtjänst.
Kl. 14:00. Order har kommit
från regeringen, vänd hem omedelbart! Vi vänder och full fart mot
Ponta Delgada för bunkring.
Kl. 18:00. Vaktavlösning, så
det bär ner i hålet för två timmar.
Kl. 20:00. En man funnen,
halva delen av kroppen utanför relingen. Med tänder utslagna och
medvetslös förs han omedelbart till sjukavdelningen. Han försöker
säga något men det blir bara mummel.

Kl. 20:30. Högtalarna blåser
efter skeppsnummer 70. Jag har krupit ner i bingen men får fort på
mig kläderna och livvästen och rusar upp på torpeddäck. En olycka
har hänt, båten har återvänt till kontrakurs, man överbord.
Kl. 21:15. Vi har återkommit
till den plats vi var kl. 20:00, där skeppsnummer 70 åkt i. En
livflotte kastas i det fräsande Atlanten. Strålkastama pejlar fram
över vattnet.
6/11.
Kl. 04:00. Jag skall på vakt men inget har hänt under natten. Båten
har gått och kommer att gå länge till över tragediplatsen. Det är
nog ingen utav oss alla här ombord som är förbistrade över att resan
inställts. Alla är tystlåtna, de tänker på honom där ute som kämpar
för sitt liv, på hans föräldrar, det känns som det var ens bror som
ligger i sjön. För vi här ombord, fast vi är en trehundra ombord, så
har vi blivit en stor familj.
Kl. 06:00. Inget har hänt,
det har börjat att ljusna ute. Luften har väl en temp av 25+ grader,
ingen större blåst. En norsk tankbåt har kommit till hjälp.
Kl. 09:30. Alla man samlas
på halvdäck där chefen höll ett kort tal för den omkomne
hydrofonmatrosen Hansson. Därefter hölls en tyst minut.
Kl. 12:00. Letningen
avslutas. Avtackning för god hjälp av den norska tankbåten och
färden ställs igen mot Ponta Delgada.

SVD 7 och 10
november 1956.
7/11.
Kl. 04:00. Hård storm, regnigt och mulet. Kl. 10:00. Ombordtagning
av lots och inkörning in till hamnen. Det var härligt att få komma
innanför vågbrytarna, dessa äro över tjugo meter höga men vågorna
slår över dem.

Kl. 10:30. Den skadade förs
i land för vidare transport till Lissabon. Hamnarbetarna har dragit
ut slangar och vi börjar ta olja i tankarna. Sjövakterna går men vi
får gå iland mellan timmarna. Jag för min del skall vara i full
vigör, så jag går och vilar istället.
8/11.
Kl. 09:55. Backar vi ut från kajen och ut till havs sen vänder vi
fören mot engelska kanalen och Göteborg. Det jag ändå har i huvudet
är det första jag ska göra när vi kommer hem är att gå upp till en
mjölkaffär och köpa mjölk, massvis, det är en vecka sen vi sist fick
det.
10/11.
Det ena ger det andra, tragedin till havs, förbannad på ryssarna,
jag tror hela besättningen gått in i något sorts mussla, man orkar
inte med att vara trevlig. Vi tänkte nog mest på killen där ute och
det blev väl inte bättre med humöret när vi hade en sjöbegravning.
Därför kanske jag glömde att notera mer i min bok. Slutet blev i
alla fall gott och piggade upp en. Efter vi anlänt Göteborg var det
resa hem till Stockholm. Startade på morgonen. Allt vad Halland hade
i maskinväg var i gång, man kan säga att det gick undan hem, på
kvällen förtöjde vi i Stockholm. Halland återkom till Göteborg
tisdagen den 13 nov 1956 efter totalt 15 dagars färd.

Stort TACK till Jerry
Agurell som ställt sina bilder och dagböcker till förfogande. Det är
Caj Söndborg som sammanställt texten.

|