På webbplatsen
kan man läsa om fartyg som byggdes på i stort sett samma skrovritning
som HMS ÄLVSNABBEN.
Under 2:a världskriget byggdes på Finnboda Varv i
Nacka fyra systerfartyg till HMS ÄLVSNABBEN, först M/S FENRIS 1940 och
M/S FROSTE 1942 sedan M/S FREDRIKA 1943 och M/S FENJA 1944 och på M/S
FENRIS ritning byggde sedan Eriksbergs Mek. Verkstad i Göteborg med ett
13,5 fot förlängt skrov HMS ÄLVSNABBEN och M/S FYLGIA 1943 och sedan M/S
WILHELMINA 1944. Efter kriget byggde EMV ytterligare fem systerfartyg
till HMS ÄLVSNABBEN.
Älvsnabben var från början tänkt att byggas åt
Rederi AB Saturnus, ett dotterbolag till Stockholms Rederi AB Svea! Man kan undra vilket namn som
hon då skulle ha fått.
Två personer har hört av sig och berättat att de både
legat på Älvsnabben och ett av hennes systerfartyg. Läs mer om detta
nedan!
Texterna och
bilderna nedan om dessa fartyg och dess historia i korthet kommer från
www.faktaomfartyg.se, förutom en del av texten och
bilderna till M/S Fylgia som kommer från Sven-Erik Svensson och Johan
Borglin.
Allra sist kommer uppgifter från
Fredrik Welander, sjökapten och f.d. Sveastyrman
som seglat i Sveabolagets m/s Fylgia, som menar att Äbn egentligen hade 11
systrar, beroende på vad man räknar som ett "systerfartyg"!
En del av uppgifterna från www.faktaomfartyg.se är
även justerad av Fredrik.
M/S FENRIS

M/S FENRIS. Vykort
från Lennart Falleth samling. Klicka på bilden för att förstora!
Byggd 1940 av Finnboda
Varf Ab, Nacka.
Varvsnummer. 324.
Dimensioner. 98,26 x 13,56 x 5,74 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 2009/ 1033/ 3375.
Maskineri. Två Atlas-Polar M47m dieslar.
Maskineffekt.
2520 ehk/3100
ihk vid 300 v/m.
Servicefart. 13,5 knop.
Passagerare. 8, i fem hytter.
RN. 8460.
Identiskt systerfartyg. m/s Froste.
1940 06 20. Sjösatt. Gudmor Fru Vega Nothin.
Levererades 16 december 1940 till Rederi Ab Svea, Stockholm.
1940 12. Upplagd direkt efter leverans på grund av kriget.
1942 08. Efter medgivande av de krigförande länderna kunde FENRIS sättas
i Röda Korstrafik mellan USA/Kanada och Grekland.
1945 11. Efter 2:dra världskriget, Insatt mellan syd- och nordamerikanska
hamnar i samtrafik med Red AB Fredrika.
1966. Såld till Ignazio Messina, Italien. Omdöpt till STEFANOEMME.
1974. Såld till Acheos Mar Co, Cypern. Omdöpt till SPIRIT.
1975. Såld till Karmenaki Marine Co, Limassol, Cypern.
1975. Omdöpt till CARMEN FONTANA.
1976. Omdöpt till FONTANA.
1976. Såld till Gerassimons Agoudimos, Grekland. Omdöpt till KEFALLONIA.
197?. Såld till Kefalliniki Union Corp, Grekland.
1979. Upphuggen i Grekland.
M/S FROSTE

M/S FROSTE. Foto
från Lennart Falleth samling. Klicka på bilden för att förstora!
Byggd 1942 av Finnboda
Varf Ab, Nacka.
Varvsnummer. 328.
Dimensioner. 98,26 x 13,56 x 5,74 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 1924/ 1005/ 3430.
Maskineri. Två Atlas-Polar M 47 M dieslar.
Maskineffekt.
2520 ehk/3100
ihk vid 300 v/m.
Servicefart. 13,5 knop.
Passagerare. 8, i fem hytter.
RN. 8526.
Identiskt systerfartyg. m/s Fenris.
Levererades 1942 till Rederi Ab Svea, Stockholm. Upplagd direkt efter
leverans på grund av kriget.
1945-07. Insatt mellan syd- och nordamerikanska hamnar i samtrafik med Red
AB Fredrika.
1966. Såld till Ignazio Messina, Italien. Omdöpt till FEDERICOEMME.
1976. Får fartyget brand ombord och förklaras constructive total loss (CTL).
1976. Upphuggen i La Spezia, Italien.
Mer om M/S Froste
från Rönninge
berättar i ett inlägg i gästboken och sedan i ett mail att han först legat på Älvsnabben i
maskin på resan 1961-62 och sedan jobbat i maskin på M/S Froste 1964! Så
här berättar Lasse:
Mitt namn är Lasse
Eriksson min värnplikt gjorde jag i flottan på Älvsnabben 1961-62 i
maskin. När jag den 13 April
1964 mönstrade på rederi ab. Sveas MS. Froste liggande i stadsgården i
Stockholm, hade jag ingen aning om att det var systerfartyg till
Älvsnabben. Det fick jag kännedom om nyligen, då jag hittade en hemsida
på internet om Älvsnabben.
På MS Froste var jag 2e
maskinist. Där hade vi Atlas- Polardieslar medan Älvsnabben hade en B&W
diesel vill jag minnas. Bägge fartygen gjorde
dock samma fart, c:a 13 knop.
När jag skriver dessa
rader har det gått 43 år, och man blandar lätt ihop båtar och
besättningar.
MS Froste var en mycket
trivsam båt med mycket inredning av trä.
Min hytt var avsevärt bättre på
Froste där bodde jag midskepps på babordssidan på översta planet, ensam
till skillnad mot Älvsnabben där man sov i 2:ans lastrum ihop med 20
andra. Det var alltså eldarmässen som hade 3 kojer i höjd efter alla
skott, däremellan var det hängkojer som man satt upp när det var
läggdags.
Vi seglade på
norrlandskusten och ner till Holland, Frankrike och England. En natt när vi seglade i
engelska kanalen var det kraftig dimma, vi gick för halv fart, när
fartyget plötsligt krängde till åt babordssidan, för att sedan räta upp
sig. Det blir stopp i maskin. Vi hade kolliderat med
ett danskt lastfartyg som hade gått rakt in i styrbordssidan på
midskeppsbyggnaden. Som tur var blev alla
skador ovan vattenlinjen och inga personskador. Tog oss för egen maskin
till Finnboda varv och Stockholm.
HMS ÄLVSNABBEN

HMS ÄLVSNABBEN.
Vykort från Lennart Falleth samling.
Byggd 1943 av
Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.
Varvsnummer. 341.
Dimensioner. 102,17 x 13,56 x 4,77 m.
Deplacement: 4460.
Maskineri. En B&W-Eriksbergs 950V F-90diesel.
Maskineffekt.
2440 ehk/3000 ihk vid 133 v/m.
Servicefart. 12,5-13 knop vid 116 v/m.
1941 08 beställd av
Rederi AB Saturnus, ett dotterbolag till
Stockholms Rederi Ab Svea i Stockholm.
1942 08. Såld till Svenska flottan och man beställde
ombyggnad av fartyget från handelsfartyg till minutläggare.
1942 10 20 Kölsträckt.
1943 01 19 Sjösatt.
1943 04
12-17 Teknisk provtur.
Levererades till Svenska flottan 1943-05-09 (M01).
1943 10 26. Kolliderade med VINDÖ på mysingen. Ett stort hål revs upp i
bordläggningen och fartyget var i sjunkande tillstånd, då det sattes på
grund vid Söderhälls fyr.
1943 10. Efter några dagar kunde fartyget dras loss och bogseras in till
varv för reparation.
1947 04 28. Gick fartyget på grund vid lindholmsgrundet. Bogserades
senare under dagen till Hårsfjärden.
1947 05 06. Dockades fartyget in till Beckholmsdockan för reparation.
1947 06. Åter i tjänst.
1954. Gjorde fartyget sin första långresa, det vart 25 st sammanlagt,
varav två var jorden runt.
198?. Så rangerades fartyg ut ur den militära organisationen. Det var en
del som var intresserade att köpa fartyget, bland annat så var det
planer att fartyget skulle läggas upp vid Gröna Lund.
1982. Såld till A. Lindberg Metaller Ab, Karlskrona för upphuggning,
vilket påbörjades under hösten 1982.
M/S FENJA

M/S FENJA. Foto
från Lennart Falleth samling. Klicka på bilden för att förstora!
Byggd 1944 av Finnboda
Varf Ab, Nacka.
Varvsnummer. 329.
Dimensioner. 102,375 x 13,56 x 5,72 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 2037/ 1090/ 3700.
Maskineri. Två Atlas-Polar M47m dieslar.
Maskineffekt.
2560 ehk/3200 ihk vid 300 v/m.
Servicefart. 14 knop.
Passagerare. 8, i fem hytter
Identiskt systerfartyg. m/s Fredrika.
1943 10 26. Sjösatt. Gudmor H.K.H Hertiginnan av Västerbotten,
Prinsessan Sibylla
1944 04 12. Provtur.
Levererades 12 april 1944 till Rederi Ab Svea, Stockholm.
1944 04 13. Besättningen påmönstras. Prinsessan Sibylla besöker
fartyget. Därpå insätts fartyget i Röda Korstrafiken mellan USA/Kanada
och Grekland.
1944 04 26. Avgick Göteborg mot St John's, New Foundland.
1944 06 13. Passerar fartyget ön Kali bland Tolvöarna, Turkiet, på resa
till Grekland. Vid 6-tiden på morgonen minsprängs fartyget. Livbåtarna
gick ej att sjösätta då FENJA fick svår slagsida. Besättningen fick
hoppa i vattnet med livbälten. Hela besättningen räddades av två
turkiska motorbåtar. En del av besättningen transporterades hem av
rederisystern WIRIL som bogserade CAMELIA från Turkiet till Göteborg,
båda dessa fartyg var krigsskadade.
M/S FYLGIA

M/S FYLGIA. Foto
från Lennart Falleth samling. Klicka på bilden för att förstora!
Byggd 1943 av
Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.
Satt
i trafik 1945-07.
Varvsnummer. 324.
Dimensioner. 102,375 x 13,56 x 5,72 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 2041/ 1045/ 3500.
Maskineri. En 9-cyl, B&W-Eriksbergs diesel.
Maskineffekt. 2440 ehk/3000
ihk vid 133 v/m.
Servicefart. 14 knop.
Kontraktsfart. 14,5 knop.
Passagerare. 8, i fem hytter.
IMO. 5124643.
Systerfartyg.
HMS Älvsnabben, m/s
Wilhelmina, m/s Acacia, m/s Bysanz, m/s Ragunda, m/s Sicilia och
m/s Venezia.
1942-10-20. Sjösatt.
Levererades 8 juni 1943 till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.
1945-07. Insatt på syd- och nordamerikafart i samtrafik med Red AB
Fredrika.
1966. Såld till William Lines, Filippinerna. Omdöpt till VIRGINIA.
1967. Omdöpt till VIRGINIA VI.
1970. Omdöpt till DONA VIRGINIA.
1970. Omdöpt till DUMAGUETE CITY.
1971. Fartyget springer läck i Marivels hamn och förliser.
1971. Fartyget bärgas och repareras i Cebu, Filipinerna.
1976. Omdöpt till DUMAGUETE och
ombyggd till kombinerad passagerar- och lastfartyg. Tog 243 passagerare.
1981. Omdöpt till WILCON VI.
Därefter inga fler uppgifter.
Mer om M/S Fylgia
På Eriksbergs Mekaniska Verkstad 1943 byggdes även ett av
systerfartygen till Älvsnabben som ägdes av
Sveabolaget och hette MS Fylgia. Hon sattes dock inte i trafik
förrän efter kriget, i juli 1945. De var i stort
sett identiska i grunden förutom
hjälpmaskineriet, Älvsnabben hade Götaverkens och MS
Fylgia hade Burmeister & Wains
hjälpmaskineri. MS
Fylgia byggdes för i huvudsak resor mellan syd-
och Nordamerika. Fartyget var utrustat med två
underrum som kunde användas vid kyl- och
frysfrakter. Frakterna bestod nämligen ofta av
frukt och kött förutom styckegods. Så
småningom utökades MS Fylgias resor till att
gälla även nord- och Sydeuropa, men frakterna
var i stort sett de samma.

Älvsnabbens
systerfartyg M/S Fylgia. Bilden har Sven-Erik Svensson bidragit
med.
Den är tagen vid Finnboda Varvs utrustningskaj 1958.
Uppgifterna ovan om M/S Fylgia
ovan kommer från Sven-Erik
Svensson som troligen
är den
enda som seglat med både HMS Älvsnabben och ett av hennes systerfartyg
M/S Fylgia . Sven-Erik
har även en egen webbplats, , där han bl. a. berättar om sitt liv
i flottan och i handelsflottan.
Från Johan Borglin, som var aspirant på
långresan 1971-72, har följande information och bilder om MS
Fylgia kommit:
Reg:
8587
Byggd: 1943
Varv: EMV
DWT: 3.500
BR: 2.042
Mått:
102,375x13,56x5,72m
Knop: 14
Såld 1966 till WILLIAM LINES, Filippinerna. M/S VIRGINIA
Omdöpt till M/S VIRGINIA VI M/S DONA VIRGINIA
Omdöpt 1970 till M/S DUMAGUETE CITY
Sprang 1971 läck och sjönk i Mariveles hamn.
Bärgades 1971 och fördes till Cebu för iståndsättning.
Om Byggd 1976 till "FERRY/GENERAL CARGO REF. 243 PASS M/S
DUMAGUETE.
Omdöpt 1981 till M/S WILCON VI.


Uppgifter från
Fredrik Welander
, sjökapten och f.d. Sveastyrman
som seglat i Sveabolagets m/s Fylgia, påstår att Äbn
egentligen hade 11 systrar, beroende på vad man räknar som ett
"systerfartyg":
Systerfartyg är ett relativt begrepp. Vid en
stramare tolkning då man menar samma skrovritning, samma maskin och
samma byggnadsvarv blir det 8 fartyg:
EMV nr |
Fartyg |
Rederi |
lev datum |
Maskin |
Fart |
324 |
Fylgia |
Svea |
1943-06-08 |
B&W 9-cyl 3000 IHK |
14 knop |
327 |
Wilhelmina |
Fredrika |
1944-12-09 |
'' |
'' |
341 |
Älvsnabben |
Saturnus/
Marinen |
1943-05-09 |
'' |
15 knop |
354 |
Acacia |
Sv.Lloyd |
1946-02-28 |
'' |
14 knop |
359 |
Bysanz |
Fred.Olsen |
1947-09-25 |
'' |
'' |
379 |
Ragunda |
Fredrika |
1948-11-18 |
'' |
'' |
405 |
Sicilia |
Sv.Lloyd |
1950-12-23 |
'' |
'' |
408 |
Venezia |
Sv.Lloyd |
1950-12-07 |
'' |
'' |
Vid en vidare tolkning där samma skrovritning
är enda kravet kan man lägga till två Finnboda byggen:
FV nr |
Fartyg |
Rederi |
lev datum |
Maskin |
Fart |
329 |
Fenja |
Svea |
1944-04-12 |
2 X Atlas
Polar 7-cyl 3200 IHK |
14 knop |
330 |
Fredrika |
Fredrika |
1943-01-08 |
'' |
'' |
Om man dessutom bortser ifrån att skrovet är 6
spant kortare (Lpp 304½ fot i stället för 318 fot) kan ytterligare
två Finnboda byggen läggas till, dvs i så fall totalt 12 systerfartyg:
FV nr |
Fartyg |
Rederi |
lev datum |
Maskin |
Fart |
324 |
Fenris |
Svea |
1940-12-16 |
2 X Atlas
Polar 7-cyl
3100 IHK |
13.5 knop |
328 |
Froste |
Svea |
1942-06-03 |
'' |
'' |
På webbsidan Fakta om fartyg förekommer en
blandning av mått på fartygens dimensioner, ibland s.k.
igenkänningsmått från mätbrev och ibland längd över allt.
Sjöfolk och skeppsbyggare använder LOA (längd
över allt), Lpp (längd mellan perpendiklarna), Bm (mallad bredd) och
Djg (djupgående på sommar fribord):
För EMV 324, 327, 354 och FV 329 och 330 är
måtten: |
LOA |
Bm |
Djg |
102,375 |
13,56 |
5,72 |
EMV 359, 379, 405 och 408: |
103,30 |
13,56 |
5,72 |
FV 324 och 328: |
Älvsnabben saknade skärmen på backdäcket och
hade därmed 20 cm mindre LOA än Fylgia dvs 102,175, Bm 13,56
(44½fot) och Lpp 96,925
(318fot).
Antalet passagerare ändrades över tiden i takt med
att lönsamheten med att ta passagerare sjönk och behovet på bättre
bostäder för besättningen ökade, så byggde man om inredningen i äldre
fartyg.
När jag var i Fylgia -58/59 hade man tagit bort tre
passagerarhytter och gjort om Kaptenens och passagerarnas salong till
befälsmäss. Under 50-talet byggde Svea och Fredrika 10 fartyg som
efterföljare till Fylgia/Wilhelmina-typen för Sydamerikatrafiken. De
första två fartygen tog 4 passagerare, de andra bara två passagerare.
Och jag vill minnas att när jag 1963 var och besökte min farbror som var
befälhavare på Fenris, hade man gjort liknande ombyggnad av salong och
passagerarhytter som på Fylgia.

|