Älvsnabben i
vanlig tjänst
1946-47
Kjell Närkhammar tjänstgjorde
ombord på flera av flottans fartyg under sin tid i flottan
mellan 1943-1950. Han var bl a på pansarskeppen Oscar II och
Gustav V, Jagaren Norrköping och Älvsnabben. Kjell har en egen
där han berättar utförligt om denna tid. Jag har med Kjells
tillstånd kopierat det som har med hans tid på Älvsnabben att
göra.
Kjell Närkhammar. T.h.
1950.
Följande citat av
Kjell från hans hemsida kan väl
alla vi som rest
med Älvsnabben hålla med om:
Det var med tungt hjärta jag två veckor senare för sista
gången gick över hennes (Älvsnabbens) landgång.
Hon är den av flottans båtar
som jag tyckt bäst om. Ljusa trevliga och förhållandevis rymliga
mässar för både manskap och befäl.
Ren och prydlig. Och hon
uppförde sig bra i sjön.
Den tid som jag fick tillfälle att vara
ombord på henne var min absolut bästa i flottan.
Älvsnabben 1946, skjutskolan.
Efter underbefälsskolan fortsatte utbildningen för oss
artillerister med skjutskolan. Den genomfördes på minkryssaren
Älvsnabben. Hon låg på Hårsfjärden när jag embarkerade den 9
april 1946.
Skillnaden mellan Pansarskeppet Sverige och Älvsnabben var
enorm. Älvsnabben var i mina ögon ett vackert och modernt
fartyg, 96 meter långt och 13 meter brett. Hon sjösattes så sent
som 1943 och var bara tre år gammal när vi mönstrade ombord på
henne. Från början var hon inte avsedd för flottan. Hon köptes
på stapelbädden av försvarsminister Sköld. Älvsnabben kom
sedermera att efterträda flygplanskryssaren Gotland och
kryssaren Fylgia som flottans långresefartyg. Älvsnabben var ett
minutläggningsfartyg som hade plats för ett stort antal minor.
Hon var bestyckad med fyra 15 cm kanoner, ett stort antal
automatkanoner, fyra sjunkbombkastare och ett skyddssvep. I
maskinrummet fanns moderna dieselmaskiner. Det påstods att en
resa från Karlskrona till Stockholm bara kostade några
hundralappar i drivmedel.
Även inredningen var modern. Borta var de stora
trossbottnarna, som var obligatoriska på de gamla skeppen. I
stället fanns ett antal mindre bostadsutrymmen, alla med
britsar. På skeppen fanns det mässar och hytter för officerare
och underofficerare, medan underbefälet bodde och levde
tillsammans med manskapet. På Älvsnabben var det annorlunda. Här
hade även underbefälet egen mäss och förläggning.
Älvsnabben 1947
Fredagen den 21 mars 1947 travade jag i väg med säcken på
axeln mot utrustningskajen där Älvsnabben låg. Tunna moln skymde
solen och luften var kall. Ännu var det vinter. Isen låg
alltjämt på fjärdarna.
Jag kände mig glad och upprymd när jag såg henne. Hon hade
legat i malpåse ungefär ett halvt år. Och nu skulle hon åter i
tjänst och liksom föregående år fungera som utbildningsfartyg
för skjutskolan. Klockan 08.00 på morgonen hade flaggan, gösen
och chefens befälstecken hissats. När jag anmälde mig för väbeln
tittade han i sina papper och sa:
- Utmärkt! Du tillhör styrbords vakt och har således vakt i dag.
Du ska bo i underbefälsmässen och du kan avlösa vakthavande
underofficer klockan 14.00. Ännu så länge är vi korta om folk så
det blir långa pass. Mässen ligger föröver på övre däck.
Sedan fjolåret var jag väl bevandrad ombord och visste precis
var mässen låg. Jag installerade mig snabbt. Hämtade filt och
handdukar. Packade upp sjösäcken, klädde om, åt lunch och
avlöste Nisse Strandberg, ty det var han som hade vakten när jag
kom ombord.
Och det var långa pass, sex timmar med ett kort avbrott för
mat under dagtid. På eftermiddagen gick det väl an för då hände
något hela tiden. Ett gäng värnpliktiga kom från Göteborg och
från Gustav V kom bl a en av mina gamla kompisar. Besättningen
fylldes således på efter hand. Förråd togs ombord och trafiken
över landgången var livlig. Men nattpasset mellan 02.00 och
08.00 på morgonen var drygt. På efternatten händer inte mycket.
Vid sextiden purrade jag manskapet. Det betydde att jag
kopplade på högtalarna i manskapets mässar, purrade ut och
började spela musik. Efter en stund fick jag upp en mugg kaffe
från byssan. Vid sjutiden började permittenterna komma ombord
och några minuter i åtta blåste jag på nytt i högtalarna att det
var uppställning akterut för fördelning till övningar och
arbete. Ordet blåsa betyder i detta sammanhang att man
tillkännager något i högtalarna, t ex blås uppställning, blås
motorbåtsbesättningen akteröver, blås skeppsnummer 373 till
vakthavande officer.
Efter att ha ätit frukost, deltog jag sedan i arbetet till
klockan 16.30, då arbetstiden slutade. Det var den normala
arbetstiden när vi låg vid kaj eller till ankars. Så förflöt
mitt första dygn ombord. I underbefälsmässen var det bara Pelle,
Strandberg och jag som bott på samma lucka på Sjömansskolan men
det fanns fler som tillhörde samma årskurs. Det bodde
ytterligare tre furirer och två korpraler i mässen. De nya
kollegerna var bra. Mässen var trivsam med ett långbord i mitten
och britsar, skåp och lådor på sidorna. I anslutning till mässen
fanns tvättrum med duschar. Maten kom från manskapsköket och
serverades av värnpliktiga. Chefen för manskapsköket tillhörde
samma årskurs som jag och var mycket duktig.
Efter helgen ägnade vi de följande fem dagarna åt
rustningsarbeten. Dagen därpå, som var en lördag, bogserades vi
till Drottninghallskajen. Besättningen var i det närmaste
komplett. Den här dagen hade jag vakt men det spelade mindre
roll för nu var vaktpassen normala, d v s ett pass omfattade
fyra timmar. Men efter de fyra timmarna stod det klart för mig
hur stor betydelse schlagermusiken egentligen hade.
Högtalaranläggningen manövrerades från vakthavandes lilla
krypin. Där stod också en grammofon, som vid behov kunde kopplas
in på systemet när killarna i radiohytten hade annat för sig.
Jag hade blivit ombedd att svara för grammofonmusiken en stund
på eftermiddagen och hade fått en bunt skivor med schlagermusik.
I bunten hittade jag också tre skivor med operettmusik. Så bra,
tänkte jag, då kan jag blanda musiken. Under den första skivan
med operettmusik hände ingenting. Men när jag spelade den andra
skivan ringde telefonen och en röst undrade om jag inte kunde
spela "vanlig" musik. Efter en timme spelade jag den tredje
skivan. Det tog inte lång stund förrän telefonen skrällde på
nytt och en annan röst klagade på musikvalet och ville att jag
skulle spela "de vanliga bitarna". Schlagermusik skulle det vara
och helst de senaste låtarna. Och på den punkten var vi
välförsedda. En liten grupp med representanter för de olika
personalkategorierna hade valt ut ett antal skivor, som
inhandlats på fartygets bekostnad.
Tisdagen den 8 april lämnade vi Karlskrona och gick norrut.
Isen skrapade och dunsade mot fartygets sidor så länge vi gick i
isrännan men när vi kom ut i öppen sjö blev det äntligen tyst.
Men oljudet började igen tidigt på morgonen när vi kom in i
Stockholms skärgård. Vid lunchtid anlände vi till Hårsfjärden
och akterförtöjde vid Märsgarn.
"Två båtar låg nämligen förtöjda utmed vår
styrbordssida".
Nu följde faktiskt också en otursperiod för Älvsnabben. En av
korpralerna på skjutskolan föll överbord och drunknade. Eftersom
han var simkunnig måste han ha skadat sig när han föll överbord.
Två båtar låg nämligen förtöjda utmed vår styrbordssida.
Troligen föll han mellan Älvsnabben och de andra två båtarna och
skadade sig i fallet. Trots omfattande draggningar återfanns
inte kroppen. Några veckor senare drabbades vi på nytt. Varje
vecka hade vi gjort kortare turer i Stockholms skärgård och
sedan återvänt till Hårsfjärden och Märsgarn efter ett eller ett
par dygn. Måndagen den 28 april gjorde vi en ny tur i
skärgården. Vädret var olustigt. Molnigt, disigt, rått och
kyligt. Klockan 12.17 hände olyckan. Vi fick en rejäl
grundkänning på Lindholmsgrundet.
Jag hade just ätit lunch och låg och läste i min brits när
det hände. Älvsnabben gick med 16 knop. Det hördes en kraftig
duns och en skakning for genom fartyget samtidigt som
styrbordssidan för ett kort ögonblick liksom lyftes upp och
sedan föll tillbaka. Eftersom jag hade min brits på styrbords
sida, höll jag på att trilla ur den.
- Va vad det? sa Strandberg. Jag tittade ut genom ventilen
men såg inget konstigt. Vi var ganska nära land och låg nu
nästan stilla. Det var en grundstötning, tänkte jag. För mitt
inre såg jag hur bottenplåtarna hade rivits upp på Älvsnabben
och hur hon hängde mellan två bogserbåtar med pumpar, medan
besättningen fick lämna fartyget. Tusan också! Nu får man
mönstra av. Och jag som trivs så bra här ombord. Mina dystra
tankar bekräftades när följande meddelande kom i högtalarna:
- Besättningen går till sina räddningsstationer och påtager
livvästar. Vi stirrade på varandra.
- Vad nu då? Vi är ju alldeles nära land, sa Jan-Erik, det är
väl bara och sätta henne på grund om hon håller på att sjunka.
Vi tog det lugnt i mässen. Ingen var orolig. Vi hann precis inta
våra platser vid räddningsstationerna när det kom kontraorder i
högtalarna. Älvsnabben ankrade. Vi befann oss på Varnäsfjärden.
Någon ytterligare information om vad som hänt kom inte i
högtalarna. Men via kompisar som hade vakt fick vi veta att det
var en grundstötning och att den i och för sig var allvarlig och
att vi tog in vatten. Men man räknade med att kunna hålla henne
flytande med våra egna länspumpar. Det var ingen felnavigering
som låg bakom grundstötningen utan isen hade helt enkelt flyttat
ett sjömärke. Chefen hade varit på bryggan vid grundkänningen,
sas det. Han och ytterligare någon av officerarna hade
konstaterat att det skulle finnas en prick i området men kunde
inte upptäcka den.
Senare på eftermiddagen bogserades vi till Hårsfjärden. Och
på onsdagen var det dags för en ny bogsering in till
örlogsvarvet i Stockholm. Den 6 maj dockades Älvsnabben i
Beckholmsdockan och där låg hon exakt en månad.
|