I vanlig tjänst 1952
Berättelsen och bilderna från sommaren
1952 kommer från
Bo Brorsson i Kungshamn (Smögen).
Älvsnabben med
kamouflagemålning. Klicka på bilden för att förstora!
Älvsnabben
med besättning 1952.
Det är jag som sitter som nummer sju från höger, framför
fartygschefen.
Klicka på bilden för att förstora!
Jag kan berätta lite grann om tiden ombord.
Vi mönstrade på i Karlskrona i slutet av Juni 1952, då vi hade
legat 3 månader på Sparre. Jag tillhörde Göteborgs Örlogsstation. I
Juli månad gick vi uppåt mot Göteborg. När vi kom till Varberg,
gick vi med kadetter till Fredrikstad i Norge. Vi fick inte gå
iland där utan vi fick ligga utanför och vänta, ett par dagar,
och sedan vända tillbaks till Varberg.
Sedan gick vi kusten upp igenom. Första anhalt var mellan
Kungshamn och Smögen där vi fick ligga för ankar och
permittentbåten gick iland. Sedan gick vi till Fjällbacka och
Strömstad. Jag hade turen att få ledigt på varje plats, så jag
tog mig hem till Hunnebostrand, där jag bodde. Det var så bra
kamrater ombord, särskilt dom från norra Sverige, för dom bytte
jag vakter med. Jag skulle ta deras vakter när vi kom till
Norrland. Nu var det så, att när vi kom dit blev det inte
någon landstigning, utan det var övning hela tiden.
Minankare med en våle uppe
på. Snabben var ju en minutläggare, så vi övade på att lägga ut
minor.
Minorna fick ligga kvar ombord och vi sjösatte bara
ankaret.
När ankaret, som gick på räls, åkte i sjön, rullade
tågvirket ut, så det var bara att hala upp ankaret sedan.
Sedan
var det mycket arbete att rengöra ankaret från lera och annat
som hade fastnat.
Efteråt följde insmörjning och pårullning av
tågvirket.
När vi sedan kom till Stockholm (Berga) och skulle gå vidare mot
Göteborg så gick vi på grund på Långholmen i Kanholmsfjärden. Vi
bodde i mäss 11 längst akterut. Klockan var ca.1/2 8 på
morgonen, då ett förskräckligt liv uppstod i styrmaskinen och
ett brak hördes. Vi hade fullt sjå att hålla oss på benen. När
vi kom upp på däck stod vi halvvägs uppe i en skogsdunge. Vi
kallade på hjälp och jagaren Norrköping kom och skulle dra oss
av grundet, men det var dömt att misslyckas, då den inte hade
någon dragkraft. Istället kom det en bogserbåt från Röda Bolaget
och då följde vi med som en vante. Det blev reva på ca 10 meter
i botten.
Medan vi låg på varvet, fick mönstra av och ta tåget till
Göteborg. Där fick vi tjänstgöra på Officersmässen medan vi
väntade på Snabben. Vad hände sedan? Jo, medan vi väntade kom
det meddelande att dom hade gått på grund i Öresund. När dom så
småningom kom till Nya Varvet mönstrade vi på och gick till
Aarhus i Danmark där vi låg en vecka. Vi mötte stans fotbollslag
(seger med 3-0) och sedan mötte vi deras handbollslag där det
blev oavgjort 22-22.
Handbollslagen i
förbrödring.
Fotbollslaget som besegrade
div.2 laget i stan. Själv var jag målvakt (vi vann med 3-0).
Sedan hände det inte mer, för efter avmönstring kom jag ombord
på Koster. Jag kanske har skrivit för detaljerat, men det bar
roligt att få berättat sådant som hände för en mansålder sedan.
|