Älvsnabbens långresa 1953-54
I boken "Vår marin 1955" finns följande
berättelse om resan, skriven av fartygschefen,
kommendörkapten Oscar Krokstedt.
Bilderna kommer också från boken.
Boken är skänkt av Hans Hellström, Flottans Män i Malmö.
Vintern 1953-54 gick minfartyget »Älvsnabben» för första gången som
flottans långresefartyg på den traditionsenliga expeditionen till
främmande farvatten. Orsaken härtill var att »Gotland», som tidigare
brukat göra dessa resor, hösten 1953 måste läggas på varv för
generalöversyn.
»Alvsnabbens»
stora aktionsradie och låga driftskostnader kom att sätta sin prägel på
färdplanen, som omfattade flera hamnar och längre tid till sjöss än vad
som varit vanligt de senaste åren.
När jag nu på några sidor skall skildra »Alvsnabbens» resa, kommer jag
inte att kronologiskt följa färden till sjöss och i hamn utan skall i
stället försöka att i ett sammanhang ge några intryck av hamnbesöken och
därefter av livet till sjöss mellan dem.
Las
Palmas
på
Grand Canaria
Den första hamnen åtta dygn efter avgången från Göteborg
den 17 november. Ett jämt och milt klimat. Av med de mörka uniformerna
och på med de vita. Höga vulkaniska berg med bördiga apelsinlundar och
bananplantager, som studerades och vars frukter avsmakades under
utfärder inåt landet. Hamnen Puerto de Luz är en av de främsta
oljebunkringsstationerna för trafiken mellan europeiska, afrikanska och
sydamerikanska hamnar; den svenska flaggan är den som näst efter den
engelska oftast ses på de besökande fartygen. Vi såg med stolthet den
blåsa från välbyggda välhållna handelsfartyg. Hit kom dagen efter vår
ankomst våra färdkamrater »Falken» och »Gladan» inseglande i hård kuling
och gjorde eleganta ankringsmanövrer. Vi bytte besättningar, d v s
Sjökrigsskolans aspiranter mönstrade av skonerterna och kom till oss,
medan Rydbergs-stiftelsens elever, som följt med »Älvsnabben» från
Göteborg, gick ombord på skonerterna.
Freetown
i
Sierra Leone
Vid mynningen av en av Nigers flodarmar. Hett. Termometern
i durkarna visade över 30 grader Man fick en vision av det vilda
Afrika. En obeskrivlig doft från skogarna. Nedför floden kom
infödingarna byalagsvis till marknader i staden, roende eller seglande i
långa kanoter, packade med varor, kvinnor och barn, med tio till tjugo
paddlar, taktfast hanterade av männens muskelspelande svarta armar till
trummors dunkande och entoniga sångers ljud ur många strupar. Strax
utanför staden låg vildmarken med små byar av lerhyddor och kåkar av trä
eller plåt, men inte en by utan något hus med tidens skylt: Drick
Coca-Cola.
"Krejare" i Freetown kryllar kring Älvsnabben.
Linjepassagen den 9 december 1953.
Santos
i
Brasilien
12 dygn efter primitiviteten i Freetown mötte ögat amerikansk
modernism. Santos är hamnstad till Sao Paolo, som är på väg att bli
Sydamerikas betydelsefullaste stad och en av världens största städer med
dagligen nybyggda, väldiga skyskrapor. Där — i Sao Paolo — bor många
svenskar och deras gästfrihet var stor. En söndag bjöds 200 av
besättningens 250 man att bese staden från ett 50-tal personbilar, körda
av svenskar. Besök på stadion under fotbollsmatch, där vi presenterades,
hyllades och televisionerades som representanter för fotbollslandet
Sverige. Sista dagen i Santos — dan före dan före dopparedan — hade vi
ett hundratal svenskar och brasilianare ombord, åt smörgåsbord och
dansade juldanser.
Recife
i
Pernambuco (Brasilien).
Utfärder till den rike svenskättlingen Senor
Arturo Lundgrens praia (strand) med bad i ljumma, dånande
atlantbränningar, segling i brasilianska flottar med pittoreska
tresnibbssegel, och så mycket mat och frukt man orkade äta. Nyårsafton
ombord med svenske ministern och svenske konsuln gående runt i alla
mässar för att önska Gott Nytt Är i het glögg som endast var obetydligt
varmare än temperaturen ombord. Nyårsbaler på klubbar och restauranger.
Det var fest och högtidligt ombord, då ministern överlämnade
Nordstjärneordens kommendörstecken till professor Joaquim Amazonas,
rektor vid Recife-universitetet.
Port
of Spain
på
Trinidad
Columbus heliga trefaldighetsö. Nu var vi inne i Karibiska
sjön och den sköna västindiska övärlden. Hit kom också »HMS Sheffield»,
flaggskepp i den brittiska eskader, som var stationerad till denna del
av världen. Vi spelade fotboll med engelsmännen och vann med 2—1. När vi
gick från hamnen gav vi en uppvisning i svenskt sjömansskap;
aspiranterna fick ro i livbåtarna förbi »Sheffield» och 3 distansminuter
ut till sjöss, innan vi hissade båtarna igen.
Bequia
En
liten ö i Små Antillernas halvmåneformade arkipelag. Resans paradis. On
var bebodd av endast en handfull vita och så bara infödingar. Ingen
representation, inga middagar, inga »parties.» Här låg vi till ankars i
nära en vecka och övade segling och rodd omväxlande med målning och
andra arbeten samt strand- hugg med bad. Det var vemodigt att se ön
försvinna i kölvattnet den 22 januari.
Sjöofficersaspiranter på
permission i Västindien.
Cartagena
i
Colombia.
En gammal spansk stad med ärriga fästningsmurar, som sett
Frances Drake’s segel och hört hans skeppskanoner dundra. Här fick
besöket en i hög grad officiell karaktär och den största uppmärksamhet
och artighet visades fartyget. Det blev officiella luncher och middagar,
kransnedläggningar och förbimarsch i parad förbi guvernörens palats, där
den svenska truppen trots nu salta sjöben marscherade bra och gjorde ett
gott intryck. För att uppvakta presidenten flög fartygschefen med
svenske ministern till huvudstaden Bogota över djupgröna urskogar och
höga bergsplatåer och mottogs vid ankomsten med hederskompani och
kungssången.
Svensk parad för guvernören i
Cartagena
Kingston
på
Jamaica.
Här sammanträffade vi efter två månader åter med »Falken» och
»Gladan» och fartygschefen på »Alvsnabben» kunde såsom den äldste kalla
sig (på skämt förstås) Commanderin-Chief Royal Swedish West-India
Training Squadron och med berättigad stolthet anmäla fartygens ankomst
för den brittiske guvernören, som intresserade sig mycket för alla tre
fartygen. Jamaica var förstås en idealisk ö för utfärder till gnistrande
stränder och gröna plantager.
Vera
Cruz,
Mexico
För de 90 lyckliga, som utvaldes att vara svenske ministerns,
den svenska kolonins och de mexikanska myndigheternas gäster, blev resan
till och besöket under 3 dygn i Mexico City, huvudstaden, naturligtvis
långresans absoluta höjdpunkt. Det var ett land, ett folk och rester av
en gammal kultur man fick se, som starkt skilde sig från allt annat. Den
svenska kolonins gästfrihet var storartad, och de enskilda medlemmarna
offrade tid och möda på oss som gruppciceroner och värdar vid luncher
och middagar ute och i sina hem. Man fick förutom allt sevärt i själva
staden göra utfärder till de flytande trädgårdarna i Xochimilco och till
aztekernas gamla pyramider i Teotihuacan. Jag, som gjorde färden till
och från Mexico City i flygplan — med tåg tog färden 12 timmar — skall
aldrig glömma det overkliga månlandskap jag såg under mig och
Popocetepetis och Orizabas väldiga toppar i fjärran.
New
Orleans,
Luisiana
Vem visste att New Orleans, Förenta Staternas näst största
hamnstad, låg nära åtta timmars gång uppför Mississippi? New Orleans är
en glad stad, som söker upprätthålla den gamla franska traditionen. Dess
French Quaters har naturligtvis kommersialiserats, men åtskilligt av
originell charme och färg finns alltjämt kvar. Vi kom i karnevalens
början och bevittnade festliga tåg genom gatorna och några fick också
äran att deltaga i en stor galaföreställning med maskerad, där temat var
Griegmusik och de agerande föreställde kungligheter vid det svensk-
norska hovet 1885. Det var ett egendomligt sammanträffande och den
högtidsklädda publiken jublade, då i det sedan lång tid fastställda och
inövade programmet några scener improviserades: en där aspiranter med
svensk flagga marscherade in, och Griegmusiken avbröts för kungssången
och en där fartygschefen »in full regalia» fördes fram och presenterades
för scenens kung Oscar II och drottning Sophia.
Charlotte Amalie,
St
Thomas
Resans sista amerikanska hamn. St Thomas är en gammal dansk
besittning, som övergick i amerikansk ägo så sent som 1917. Det var
tjusande och för amerikanarna hedrande att se de danska gatunamnen
bevarade: Kongens gade, Norregade, Virnmelskaftet etc. Många — även om
de nu var åtskilligt mörka i byn — vårdade danska traditioner och kunde
litet danska. Här gavs inga tillfällen till rundturer eller badutflykter
av det enkla skälet att erforderliga kommunikationsmedel (bussar)
saknades. Men staden och dess omgivningar var intressanta nog, och man
gick gratis på bio två kvällar i rad.
Öborna uppskattade »Älvsnabbens» besök; det var med påtaglig och erkänd
glädje de såg en skandinavisk flagga blåsa från ett krigsfartyg i denna
gamla danska hamn. Så här på andra sidan Atlanten i ett litet samhälle
spelar det inte så stor roll om man är svensk, dansk eller norrman; man
är skandinav helt enkelt.
Santa
Cruz,
Teneriffa.
Cirkeln sluten. Åter på Kanarieöarna vid foten av den
snöglänsande Teneriffas Peak. Uppehållet här förlöpte lugnt utan
mottagningar och festligheter av officiell prägel. Genom konsuln
ordnades bussturer inåt den bergiga, vilt sköna ön. Det var angenämt med
detta lugn, allas tankar kretsade kring nästa hamn, Göteborg, dit vi kom
den 30 mars och var hemma.
Vi
hade legat sammanlagt 47 dygn i de 12 hamnarna. Resten av resan, 87
dygn, tillbragtes till sjöss.
Livet
till sjöss får en lugn och jämn rytm men blir aldrig långtråkigt ens
under de längsta tiderna, 12 dygn i taget. Rutinen ombord är fylld med
växlande övningar, arbeten och förströelse och så skiftar ju väder, sjö,
himmel och stränder. Man går från dis och kyla vid Vinga, över Nordsjön
och genom Kanalen fortfarande i dis med radarn igång och så bäst som det
är så smeker solen, överliv och ansikten börjar bli bruna. Passaden
blåser över Atlanten, Linjen och Stenbockens vändkrets passeras,
Karlavagnen kryper ned i norr och Södra Korset stiger. Natthimlen är
klar med myriader av stjärnor, och man förstår att det var på andra
latituder än våra molniga och regniga, som stjärnorna gavs namn och
deras kretsgång studerades. De gula vattenmassorna från Amazonfloden går
långt ut till sjöss. Man kommer in i Karibiska havet och märker att han
som stod vid mesanseglets bom på briggen »Tre Bröder» hade rätt: luften
är verkligen »fylld utav tusende salvor.» Man utbyter hälsningar med
Amerikalinjens »Kungsholm» på dess jungfruresa utanför Magdalenafloden
och överraskas av hårt väder på natten med motsjö, som drar ner farten
till 6—7 knop. Inne i Mexikanska golfen kommer den hårda nordan, »Norte»,
och drar förbi i lagom tid att göra inseglingen till Vera Cruz möjlig.
Så kommer färden upp och ned för Mississippi och ostadigt väder utefter
Cubas nord- kust, där korvetten Carlskrona gick under 1846. En krans
sänks i havet till minnet av de flottans män, som följde henne i djupet.
Åter i Karibiska sjön med milda vindar och hajkroken ute i kölvattnet,
med springare kring stäven och flygfiskar pilande över ytan. Och så
Atlanten i ödsligt rullande vågor tills Teneriffas Peak glänser som
förtrollad i månskenet. Hårt väder uppför portugisiska kusten men lugnt
på Biscaya och så Kanalen och Nordsjön igen med sin eviga tjocka och
sitt kalla gråa vatten tills Marstrands fästning och Vinga fyr siktas en
kall sol- strålande marsdag och man seglar upp i Göta älv.
Örlogssjömannen lär sig två yrken: sjö- krigarens och sjömannens. Därför
blir rutinen en rytmisk växling mellan stridsexercis och sjömansövningar
samt arbeten att underhålla fartyget: rostknackning och målning. Det
sista är ju alltid nödvändigt, men måste göras oftare här än hemma för
det gäller att visa upp ett snyggt fartyg utomlands, och det salta
vattnet fräter hårt. Allt har sin tid och arbete måste förenas med
underhållning. Neptunus kommer med linjedop, och varje man får medicin,
blir rakad, klippt och döpt i vederbörlig ordning. Biografen surrar ett
par gånger i veckan på däck; underhållningar med sång och spel och lekar
och frågesport ordnas; det traditionella kadettspexet spelas på i hast
uppsnickrade tiljor. Studiecirklar i navigation och engelska ordnas, och
pastorn läser med anmälda konfirmander. Då och då en predikan: julotta
kl 0415 i marschallers sken innan solen höjer sitt glödande klot över
juldagens våta horisont. Alle mans kojer som hängas på däck, när värmen
är tryckande. Allvar och lek, arbete och vila.
Meningen med en långresa kan väl i korthet sägas vara att höja
personalens sjömannaegenskaper, att visa den svenska örlogsflaggan i
främmande farvatten och att sprida kännedom om Sverige och stärka
svenska undersåtars ställning utomlands. Vi på »Älvsnabben» tyckte vid
hemkomsten, då resans intryck summerades, att vi på ett hyggligt sätt
hade löst de uppgifter som anförtrotts oss.
Sammanträffandet med svenskar utomlands, särskilt i Santos-Sao Paolo och
Mexico City, där kolonierna var stora, blev en glädjande manifestation
av sammanhållning mellan svenskar ute och hemma.
Glädjande var också att en lång tid efter hemkosten se i en daglig
tidning ett uttalande av en utländsk affärsman på sitt första besök i
Sverige: han hade inspirerats därtill efter att i Bequia ha sett först
»Falken» och »Gladan» och därefter »Älvsnabben», tre välskötta svenska
fartyg.
Dessa
minnens nedtecknare, som var fartygschef på resan, ber att än en gång få
tacka alla dem som var med — och som kanske läser dessa rader — för den
insats de gjorde, för god vilja och för ett uppträdande i land, som
hedrade Sverige och det vapen vi tjänar, flottan.
|