Resan till Österland 1959-60
I boken "Vår marin 1961" finns följande
berättelse om resan, skriven av fartygschefen,
kommendörkapten Bengt Hedlund.
Bilderna kommer från
.
Boken är skänkt av Hans
Hellström, Flottans Män i Malmö.
Tidigt på morgonen den 12 november 1959 satt vi alla bänkade till
avskedskorum i Amiralitetskyrkan, de karolinska sjömännens gamla kyrka i
Karlskrona. Dagen för avgång var inne. Snart skulle Älvsnabben kasta
loss för att ge sig ut på 1959-60 års övnings-expedition. Färdplanen
ingav stora förhoppningar om kommande intressanta och lärorika besök i
länder, som även nu i turismens tidevarv ligger utanför de vanliga
allfarvägarna. Den omspände länder av högaktuell, världspolitisk
betydelse, länder där rasmotsättningar tillsammans med brännande sociala
och ekonomiska förhållanden skapade svårbemästrade problem.
Älvsnabbens resa skulle också ge oss tillfälle att göra en färd genom
religionshistoriens fascinerande värld. Hamnbesöken — om än ganska korta
— och kontakterna med främmande folk och sedvänjor, annorlunda
levnadsbetingelser och natur gav många outplånliga minnesbilder på en
gång tjusande, intressanta, skrämmande och tänkvärda.
Av resans 140 dygn tillbringades nära 100 till sjöss. Som alltid innebar
sjötiden en intensiv kurs- och stridsutbildningsverksamhet, fartygs- och
materielvård m.m., som hör till rutinen på flottans fartyg och nu kunde
bedrivas under gynnsamma väderleks-förhållanden. Filmförevisningar på
däck, intressanta föredrag om länder och folk som vi skulle besöka,
skeppsaftnar, Luciafirande och linjedop, hajfiske och strandhugg på
paradisöar utgjorde angenäma avbrott i vardagslivet och bidrog till att
befästa samhörigheten inom vårt flytande samhälle.
Att sjövanan hos den yngre delen av besättningen från början var ganska
dålig gav Nordsjön och Medelhavet ett påtagligt besked om. Ihärdigheten
i stormfrekvensen hjälpte emellertid effektivt till att bryta udden av
Joniska havets våldsamma slutanfall. Större delen av besättningen var
redan “avvand”, när vi nådde dit, och skulle säkert kunna klara t o m en
rykande västkuststorm ombord på en minsvepare.
Parthenon i Grekland.
Resans första hamn var Pireus, hamnstad redan åt antikens Aten. Från vår
plats i hamnen syntes de mångbesjungna tempelruinerna på Kap Sunion. Vi
fick också tillfälle att besöka Akropolis där vi under sakkunnig ledning
fick studera och njuta av antikens skönaste byggnadsverk. Oraklet i
Delfi utfrågades om den fortsatta resan. Svaret torde ha tolkats
gynnsamt eftersom besättningen vid avfärden var fulltalig.
Den 9-11 dec. ligger vi i Aden. Salt behöver uppenbarligen inte
importeras.
Under några få timmars landpermission i Port Said konfronterades vi med
orientalisk försäljningstalang. Mötet måste ur säljarnas synpunkt ha
blivit mer än gott att döma av det stora antal kamelsadlar m m som
fördes ombord.
Röda havet mötte med obarmhärtig sol och heta ökenvindar. Till sekondens
många sysslor lades nu ytterligare en — att fördela kojplatser på däck
under natten. Marketenteriet noterade försäljningsrekord i fråga om
läskedrycker och glacemaskinen gick för fullt, medan vi sakta men säkert
svettade oss genom Röda havet mot Bab el-Mandeb, Tårarnas port. Resans
kortaste hamnbesök hade vi i Aden, vars omgivningar gav ett starkt
intryck av månlandskap.
Luciaomröstningens segrare furir Åke Olsson, bördig från Uddevalla.
På vägen mot nästa hamn — Karachi i Västpakistan — hyllades Älvsnabbens
egen folkvalda Lucia under solenna former.
I Karachi pågår f n ett intensivt arbete för att bygga upp en inhemsk
konsumtionsvaruindustri och öka handelsutbytet med andra delar av
världen. Man brottas bl a med en hel del sociala och administrativa
problem. Här i de stora motsatsernas stad fick vi bl a nöjet att stifta
bekantskap med svensk-pakistanska institutet, en läroanstalt skapad och
ledd av driftiga och energiska svenskar. Deras arbete fyllde oss med
beundran. Vid institutet får åtskilliga pakistanska ungdomar en god
utbildning i olika hantverksyrken. Vi kunde konstatera att deras
uppskattning av utbildningen bl a tog sig uttryck i ett stort intresse
för vårt land.
Julafton firas i Indiska Oceanen med ett rikligt julbord
och tomten kommer med paket från alla Ador i Göteborg.
Julafton firades traditionellt ute till sjöss. Julen blåstes in med en
specialkomponerad hornsignal samtidigt som en väl avbarrad julgran
hissades som befälstecken. Julmiddagen avåts vid långbord på halvdäck i
28 graders värme under bästa stämning. Väl mättade på smörgåsbord,
skinka, julkorv, sylta, grisfötter, lutfisk, vörtbröd och risgrynsgröt
samlades vi i respektive mässar för att dricka glögg och äta julgotter.
Inga attribut saknades för att skapa en riktig julstämning, utom förstås
snö, is och nära anförvanter. Älvsnabbens jultomtekår hade en svettig
och ansträngande kväll, deras innehållsrika säckar var bl a fyllda med
julklappar från 250 små Ador.
Innan juldagsmorgon hunnit gry, var ett sextiotal frivilliga samlade
till julotta. “Var hälsad sköna morgonstund” sjöngs under månens
liggande skära. När fartygspastorn predikade över julevangeliet vaknade
den nya dagen och medan solen hastigt steg över Mysorebergens höga
konturer i öster, sjöng vi den urgamla svenska julpsalmen “Den signade
dag”. Det blev också en verkligt fridfull dag med solbad, täta besök
under duschen, brevskrivning och läsning av julklappsböckerna. Primitiva
dhows med snedställda segel strök förbi i den lätta brisen — en säregen
juldag.
Nyårshelgen firades i miljonstaden Madras, där vi fick vår första
kontakt med det riktiga Indien. Trots att Älvsnabben i Indien endast
besökte Madras och Calcutta under sammanlagt nio dagar hann vi få mycket
påtagliga och starka intryck av landets enorma problem. Imponerande var
också det målmedvetna arbete som nu pågår för att höja den sociala
standarden bland Indiens cirka 450 miljoner invånare.
Här kan för övrigt nämnas att Calcutta är Indiens största stad med 3,5
miljoner invånare Staden är också en av Österns ledande hamnar och har
fortfarande världens största juteindustri, järn- och stålverk, garverier
och pappersindustri. — Vänlighet och gästfrihet mötte oss överallt och
många vänskapsband knöts. Vi har också fått många bevis för att
Älvsnabben och hennes besättning inte är bortglömda. Fartygspastorn
sammanfattade våra minnen från Calcutta i Älvsnabbens eget dagblad
Snabb-Nytt på följande sätt: “Vi har under Calcuttadygnen upplevt så
mycket att det är mycket svårt att rapportera någonting på ett vettigt
sätt. Det är som att söka ösa ur ett hav med kaffekopp. Så mycket klart,
att vi inte lämnar Indien likadana som vi kom hit!” Calcutta är en rad
kontraster: Storstadens hektiska pulserande liv blandat med Österlandets
mystik. Kalighats upphetsade fanatism och Jaintemplets nästan
paradisiska stillhet. Likbränning på flodstranden medan skrattande barn
plaskar nedanför i den gulbruna vällingen. Alltsammans en sällsam mosaik
av mångskiftande intryck.
Om Älvsnabbens ankomst i
Rangoontidningen "The Guardian" fredagen 15 januari 1960.
Klicka för att förstora!
Resans vändpunkt var Rangoon i Burma, de gyllene pagodernas land.
Stadens borgmästare, överste Tun Sein, var en dynamisk och garvad
djungelkrigare. Under hans stränga regemente har Rangoon genomgått en
metamorfos. Staden är inte längre en av Asiens smutsigaste, husen är
nymålade, trottoarerna rena, 200.000 dagdrivare har flyttats från de
värsta slumkvarteren och inrangerats i samhällslivet, 80.000 halvvilda
hundar och mängder med kråkor har avlivats. Det senare en nog så känslig
åtgärd med hänsyn till att Buddhas milda lära har format burmanernas
livssyn. Det var en färgsprakande upplevelse att sakta vandra på
tempelgården vid Schvee Dagon Pagoda bland Buddhabilder och
miniatyrpagoder, bland tiggarmunkar i saffransgula kåpor och burmaner
försänkta i stilla kontemplation.
Ceylons innevånare hade alltjämt Älvsnabben i friskt minne sedan hennes
senaste besök i samband med jorden-runt-resan 1954–55. Vi hade också
stor glädje av det goda anseende som våra kamrater grundlagt, liksom av
de goda tips de välvilligt gett oss. Vi fick fullgott belägg för att
deras entusiastiska skildringar av öns naturskönhet inte innebar några
överdrifter. Besöket var kort och en inbjudan till björnjakt måste
avböjas på grund av bristande tid. Den byttes av värdfolket mot en ny
invitation till beckasinjakt i de vattendränkta risfälten utanför
Colombo. Huvudet av en senare skjuten björn är nu emellertid på väg till
Sverige som gåva från en minnesgod jaktkollega. Kanske en lycklig
lösning.
Kenya blev en ståtlig upplevelse för Älvsnabbens vildmarksälskare. För
oss som bara sett Afrikas vilda djur i fångenskap eller på bild är våra
safaris till Game Park eller Nairobi National Park oförglömliga,
omöjliga att skildra. Våra gästfria landsmän här nere var också
outtröttliga i sina omsorger om oss och de cirka femtio Älvsnabbenmän,
som i drygt två dygn fick gästa olika farmer i Kenya var fulla av
beundran över vad svensk företagsamhet förmått bygga upp här fjärran
från hemlandet. En flygfärd från Nairobi till Mombasa med Kilimandjaros
snötäckta toppar som effektfulla fondkulisser och vilda elefanter som
statister tillhör också de oförgätliga Afrikaminnena.
Men så småningom stävade vi åter nord- vart genom Röda havet.
Suezkanalreglementets detaljerade bestämmelser och restriktioner vållade
oss denna gång inga bekymmer och snart plöjde vi åter Medelhavets blå
vatten på väg mot Istanbul, staden på de sju kullarna och med de 500
moskéerna, där en dag ägnades åt besök i den turkiska sjökrigsskolans
bas på ön Heyheliada, utanför vilken vi ankrade i vinterns första
snötjocka.
Vi fick sällskap av Flottans nyaste ubåt Illern.
På väg mot Sicilien mötte vi ubåten Illern, som startat sin resa från
Sverige i januari. Efter samövningar till sjöss angjordes sedan Messina.
Där mötte vi åter våren och njöt av vackra utflykter till bergstaden
Taormina och intressanta bilfärder på slingrande bergsvägar till gamla
vördnadsbjudande slott.
Scylla och Carybdis passerades utan frestelser. Efter tolv ganska
stormiga dygn angjorde vi vinets huvudstad, Bourdeaux. För Illern blev
färden en hård pers och ubåten blev ett dygn försenad. Traktens
vinodlare hoppades att det svenska örlogsbesöket skulle innebära god och
förnämlig vinskörd. Kryssaren Gotlands besök 1949–50 hade nämligen givit
en sådan. Provsmakning lovade också gott.
Efter slutinspektion i Skagerack hissades “hemlängtan” den 9 april och
Älvsnabben förtöjde på Nya Varvet.
Det är alltid svårt att summera slutintrycken efter en resa. Varje
resenär har sina intressen och en bedömning blir därför alltid högst
individuell. Istället är det därför kanske på sin plats att efter denna
övningsresa ge ett par siffror som något belyser långresornas PR-värde
för vårt land — en deluppgift vid sidan av huvudändamålet: Närmare
20.000 människor har besökt Älvsnabben; cirka 200 journalister och
fotografer har vid presskonferenser ombord fått stoff till fylliga
reportage om fartyget och dess hemland, representanter från fartyget har
deltagit i sju radio- och TV-intervjuer. Dessutom har var och en efter
bästa förmåga bedrivit enskild PR-verksamhet.
|