Jagarexpeditionen 1961
Denna berättelse med bilder har först varit med i tidningen Flottans Män nummer
3 2004. Eftersom Älvsnabben inte gjorde någon långresa detta år kan det
vara intressant att läsa om de två jagarnas långresa istället. Den är
skriven av Rolf Ahlin som själv var med som kadettbefäl. Både Rolf Ahlin och ansvarig
utgivare på tidningen Flottans Män, Olle Melin, har gett sitt välvilliga
samtycke till att även presentera resan på denna hemsida som egentligen
bara handlar om Älvsnabben.
Karta skänkt av
Bengt-Göran Söderlund. Klicka för att förstora!
Karta över
12.jagardivisionens utlandsexpedition 21 januari - 23 mars 1961.
Med 12. jagardivisionen i
västerled
Vintern 1961
genomförde jagarna Öland och Östergötland en expedition till Medelhavet.
Jagarna ingick i 12.jagardivisionen under befäl av kommendörkapten
Norinder. Det var första gången två stridsfartyg sändes i väg på
långresa med Kungl. Sjökrigsskolans officersaspiranter ombord.
Orsaken var, att
ordinarie långresefartyget Älvsnabben låg på översyn. Långresan blev
emellertid kortare, eftersom jagarna hade begränsade förråd av
drivmedel, vatten och övriga förnödenheter. Dessutom förbrukade fartygen
mer drivmedel än Älvsnabben.
Övningar bedrevs i
Nordsjön, i östra delen av Atlanten och i Medelhavets västra del.
Underutresan övades ubåtsjakt i Nordsjön med ubåtarna Hajen och Bävern
som mål och under hemresan mot ubåtarna Illern och Uttern. Den grova
sjön blandade vattnet, vilket gav förträffliga räckvidder med lyckade
resultat.
Under resan
genomfördes artilleri- och torpedskjutningar, varvid jagarna utnyttjade
varandra som mål vid artilleriets S-skjutningar (förställda sikten) och
vid skjutningar med trådstyrda övningstorpeder.
Befälsförhållanden
Den 14 oktober 1960
mönstrade jag ombord på jagaren Östergötland, vars chef var
kommendörkapten Wickberg. Det blev min andra resa på detta fartyg, nu
som kadettbefäl tillsammans med löjtnant Ulf Adlén och flaggstyrman
Oskar Linde för 37 officersaspiranter ur Kungl. Sjökrigsskolan. Alla
placerades i ordinarie fartygsbefattningar.
Skolchefen, kapten
Sverker Olow med resterande kadettbefäl och officersaspiranter
inmönstrade på jagaren Öland. Där blåste också divisionschefens
befälstecken. Fartygschef var här kapten Åsebo.
Jagaren Östergötland
Jagaren Öland med igenkänningsnummer 16.
Byggd 1947-48. Fyra 12 cm
kanoner, luftvärn, sex 53 cm torpedtuber, utrustning för ubåtsjakt och
minkapacitet.
Jagaren
Östergötland
Östergötland byggdes
på Götaverken i Göteborg och blev färdig 1958. Fartygen fick
igenkänningsnumret 20. Fredsbesättningen upptog 18 officerare, 18
underofficerare och 22 högbåtsmän. Tillsammans med övrigt underbefäl och
meniga utgjorde besättningen 220 man.
En speciell händelse
är förknippad med jagarens första besök i hemlandskapet. Då överlämnades
i Norrköping en örlogsflagga, förvarad i en kista av ädelträ. Gåvan hade
kommit till stånd genom insamling och överlämnades av fem överstar,
förbandschefer i landskapet.
Första gången jagaren Östergötland besökte hemlandskapet överlämnades på
halvdäck en svensk
örlogsflagga i en kista av ädelträ från de östgötska
armé- och flygförbanden av fem överstar.
Från början avsågs
jagaren Östergötland och hennes tre systerfartyg (Södermanland,
Gästrikland och Hälsingland) byggas efter "Hallandstypen", men av
kostnadsskäl minskades dimensionerna. Skrovet blev i stället en
modifiering av "Upplandstypen", dock något större, eftersom den moderna
materielen krävde mer elkraft och bättre utrymmen. Skrovet var
helsvetsat och helt utan ventiler och hade en längd av 111,8 meter, en
bredd av 11 meter, ett djupgående om 3,5 meter och deplacementet 2150
ton. Överbyggnaden blev emellertid tung. I grov sjö var det inte
ovanligt med krängningar på 25-30 grader. Maskineriet utvecklade 40 000
hästkrafter med ångturbiner (De Laval), som drev två propellrar och gav
en fart på 35 knop.
Jagaren Hälsingland med nr 23.
Den sista i Östergötlandsserien och
Sveriges sist byggda jagare.
Bestyckningen
utgjordes av fyra helautomatiska 12 cm allmålskanoner, placerade i två
dubbeltorn och sju 40 mm luftvärnsautomatkanoner. Vidare hade fartyget
sex 53 cm torpedtuber i två trippellavetage, antiubåtsvapen samt
avancerade eldlednings- och stridsledningssystem. Dessutom fanns en stor
minkapacitet.
Resan påbörjas
Efter höstens
övningar i Östersjön anlände jagarna till Göteborg, varifrån resan
skulle påbörjas. Här vidtog åtskilliga vaccinationer, där tyfussprutorna
tillhörde de mest obehagliga. Lördagsförmiddagen den 21 januari hölls
den sedvanliga högtidligheten med besättningar och anhöriga, denna gång
i Karl Johans kyrka. Därefter klargjordes för avgång.
Fartygen kastade
loss i ett råkallt och grått väder med isflaken flytande ute på älven.
När fästningen Nya Älvsborg passerades sköts salut. Strax innan lyste en
blek sol, men den försvann snart i virvlande snöbyar. Väl ute till havs
mötte hård vind och grov sjö.
Det är de samtida
intrycken som förmedlas nertecknade under resans gång. Då rådde också en
annorlunda världsordning och politisk kartbild. Ombordtjänstens meruttag
kompenserades enbart med sjötillägget.
England
Väl ute till sjöss
påbörjades stridsutbildningen. I Nordsjön ökade vinden alltmer och sjön
gick grov. Denna väderlekstyp höll i sig under de fyra dagar övningar
bedrevs i dessa farvatten. Dover passerades i en tjutande kuling (20
m/s). Den starka strömmen i Kanalen gav tidvis en avdrift på närmare 15
grader.
Torsdagen den 25
löpte divisionen in på Spithead under salut och paradstationer. Efter
att ha legat till ankars en kortare tid togs jagarna in till
örlogsvarvet ii Portsmouth, Englands största örlogshamn. Kryssaren Lion
var värdfartyg.
I en docka strax
intill låg det gamla linjeskeppet Victory, byggt 1765. På denna engelska
nationalklenod var jag ombord flera gånger och studerade henne från topp
till köl, alltid med en marinsoldat på diskret avstånd. Här fick man
verkligen uppleva kapten Marryats egen värld, som han skildrar i sina
böcker och samtidigt få förklaringar till ursprunget av många
sjömanstermer. Vädret var emellertid dåligt med blåst, regn och grådask
nästan hela tiden.
Portugal
Måndagen den 30
januari kastade jagarna loss. Det rådde stormvarning längs hela vägen
ner till Afrika. Efter att ha passerat Isle of Wight satte de skummande
atlantsjöarna in. Klockan 0300 på tisdagsmorgonen rundades Ushant i
nordvästra Frankrike. Nu började färden över Biscaya i en rykande
sydvästlig kuling, som ofta nådde stormstyrka. Sedan åkte vi hiss i två
dygn.
Utanför spanska
kusten vid Fininsterre blev vädret bättre men stundtals med starkt
nedsatt sikt av tjocka. Trots allt kunde övningarna genomföras, så att
besättningarna blev riktigt vältränade.
Torsdagen den 2
februari löpe jagarna in på floden Tejo under sedvanlig salut, 21 skott
och paradstationer, medan de svenska färgerna vajade i den varma brisen.
Det var endast den första jagaren i kolonnen, som saluterade och denna
gång var det Öland.
Fartygen hade inga
75 mm kanoner, som brukade användas vid salut, utan medförde i stället
fyra kortpipiga salutkanoner. Dessa sattes upp på relingen, två på varje
sida. Det var svartkrut i laddningarna, så det blixtrade, knallade och
rök ordentligt vid dessa tillfällen.
Fortet Torre de
Belem passerades. Det var här Vasco da Gama en gång i tiden steg ombord
för att upptäcka sjövägen till Indien. Vidare passerades Henrik
Sjöfarares monument, som invigdes sommaren 1960. Han satte aldrig sin
fot på ett fartygsdäck, men han lade grunden till de portugisiska
upptäcktsfärderna. Portugal, till vilket också hör Madeira och Azorerna,
hade stora besittningar i Afrika och en del mindre i Kina, i Indien och
på Sundaöarna. Imperiet styrdes av diktatorn Antonio Salazar.
Till slut var vi
framme och förtöjde vid kajen Rocha i Lissabons hamn. Här rådde en
livlig trafik av seglande måleriska frakt- och fiskeskutor. De hade ett
ålderdomligt utförande, praktfulla med lysande färger och av en typ, som
inte finns på våra breddgrader.
Bestickplatsen på landskapsjagare.
Här hålls fartygets läge aktuellt
genom bestickföring och observationer.
Lissabon
Det var 15 år sedan
mitt första besök i Lissabon, då med kryssaren Fylgia 1946. Den då
öronbedövande trafiken, där föraren ständigt hade en hand på
signalhornet, flöt nu tyst. Trafikpoliserna, med sina vita
tropikhjälmar, var kvar och likaså de patrullerande gendarmerna, men
staden lyste vackrare och fräschare. Eller berodde det på vårsolen eller
möjligen ett annat synsätt?
Lissabon är en stor
internationell hamn och mycket sevärd, speciellt den gamla delen. Staden
är liksom Rom byggd på sju kullar. På en av dem ligger ett romerskt
kastell, som vid början av vår tideräkning behärskade hela staden.
Härifrån var utsikten bedårande.
Under lördagen var
vi fem kamrater, som hyrde en bil med chaufför för en rundtur hela
dagen. Jag tror, att Sverige hade mycket att lära här i konsten att köra
vettigt. Vi besökte bl.a. slotten Palacio Naconal de Queluz, som var en
efterapning av slottet Versailles i Paris samt Palacia Naconal de Pena,
som låg på en 530 meter hög bergstopp. Att lämna morgondiset under oss
och komma upp i ett strålande väder med blå himmel går inte att
beskriva.
Vi for vidare till
Palacio Naconal de Sintra, ett slott byggt av morerna på 1200-talet.
Överallt fanns engelsktalande tolkar. Därefter åt vi lunch i byn Sintra,
där också vår bilförare bjöds in. Vi åt ute i skuggan av olivträd.
Föraren var en trevlig karl, som talade god engelska och för övrigt vid
något tillfälle kört bil till Sverige. Från Sintra åkte vi till
djävulsgrottan vid havet. Både praktfull och skrämmande. Därefter såg
vid stadion och på nära håll Fort de Belem och Henrik Sjöfararens
monument. Det var en väl använd dag, som kostade 34 kronor per man.
Spanien
Måndagsmorgonen den
6 februari lämnade jagarna den portugisiska huvudstaden. Det blev resans
första fina dag till sjöss med långa mjuka atlantdyningar. Vi passerade
flera historiska platser som exempelvis Cap Sankt Vincent och Trafalgar,
där den engelske nationalhjälten nelson göt döden, vatten där stora
sjöslag utkämpades under Napoleonkrigen.
Den 7 passerades
Gibraltarsund, eller Herkules stoder, som antikens sjöfarare kallade
detta sund. Det var lite egendomligt att se två världsdelar på en gång.
På europeiska sidan den spanska bergskedjan Sierra Nevada och på den
afrikanska Atlasbergens utlöpare kallat Riffbergen, välkänt från
1920-talet, när den franska främlingslegionen hade besvär med Abd el
Krim och hans riffkabyler.
Så var vi då inne i
Medelhavets vatten, som vid vår tideräknings början behärskades av
romerska galärer och innan dess av greker och när vi passerade av
engelsmännen. Allt är föränderligt här i världen.
Vi följde Spaniens
höga kust med snötäckta toppar och passerade Malagas vindränkta redd.
Den 8 passerades ögruppen Balearerna, där Mallorca är välkänd. Denna
eftermiddag lade sig jagarna att driva för att målas om. De var i behov
av en riktig uppsnyggning.
Luftvärnsplott i stridsledningscentral. Eget fartyg befinner sig i
centrum.
Barcelona
På morgonen den 9
februari, som var en torsdag, letade sig jagarna genom diset in i
Barcelonas hamn. Den dånande saluten besvarades från fortet uppe på
berget "Monjuich". När fartygen sakta gled fram mot kajplatsen i
hamnområdet Puerto de la Pac, blev det 60 meter höga Columbusmonumentet
synligt, rest 1888 på Placa de Colon.
Nedanför skymtades
ett mörkt skrov som klippt och skuret ur en äventyrsfilm med höga för-
och akterkastell. Fartyget visade sig vara en replik av Columbus
flaggskepp Santa Maria, en av stadens sevärdheter, som från min sida
medförde flera besök.
Spanien var en gång
världens största kolonialmakt och har fortfarande starka band med det
spansktalande Amerika. Nu styrde diktatorn Francisko Franco med fast
hand. Här patrullerade Guardia Civil i sina prydliga och egendomliga
hattar.
Även här hyrde jag
tillsammans med några likasinnade en taxi och besåg stadens sevärdheter,
bl.a. staden Espana Puebla samt bergen Monjuich och Tibedado. Intressant
var också, hur ungdomar rent spontant dansade catalonska ringdanser med
kläder lagda i hög i ringen. Barcelona var en billig stad med våra mått
mätt. Den var dessutom ren och snygg med prunkande blommor och
uteserveringar. Staden är mycket gammal och anlagd av romarna.
Frankrike
Måndagen den 13
lämnade divisionen Spanien. Dagen och kvällen förlöpte under
stridsutbildning. Det blev emellertid en kort färd, för redan morgonen
därpå låg vi utanför Toulon, örlogsbas i Frankrike och till strukturen
snarlik Karlskrona. På vägen in dör en kryssare på utgående fram ur
diset.
Efter vederbörlig
salut förtöjde jagarna, som vanligt med eleganta manövrar, på varvet.
Bredvid låg två franska kryssare och ett slagskepp. Staden var likadan
som alla sydeuropeiska städer med uteserveringar, som livligt
frekventerades. Frankrike hade fortfarande kvar rester av sitt imperium.
Efter all oreda hade general de Gaulle blivit president, dock med
diktatoriska fullmakter.
Under onsdagen
tjänstgjorde aspirantkompaniet som paradstyrka vid den okände soldatens
grav. Våra aspiranter var utomordentligt väldrillade och ett nöje att
visa upp i sådana sammanhang. Ceremonin var mycket högtidlig framför den
brinnande lågan vid monumentet.
Under torsdagen
anordnades en bussresa långt in i landet genom de franska bergstrakterna
med ålderdomliga byar och vindlingar. Vi åt en god middag i den lilla
staden Dragninon. Vi kom ut från bergen vid Nizza och åkte längs den
franska Rivieran, där möjlighet gavs till bad och förfriskningar. Vi
besökte också en vinodling, där ägarna bjöd på vin. Klockan 2000 anlände
bussarna till Toulon efter en färd på 30 mil. Ett av intrycken var den
moderna och mångfaldiga bil- och maskinpark, som fanns i Frankrike i
motsats till Spanien och Portugal.
Italien
Lördagen den 18
februari kastade divisionen loss och satte kurs mot Italien. Under
kvällen passerades den bergiga ön Corsika, Napoleons födelseplats,
välkänd genom vendettan. Släktfejder, som fortfarande påstods fortgå.
Även denna resa blev kort.
Redan söndagen den
19 förtöjde jagarna på örlogsvarvet i La Spezia efter sedvanliga
hedersbetygelser. Staden är mycket gammal och lik Toulon. Det var här,
som Sverige köpte fyra jagare 1940 och som sedan fick en mycket
äventyrlig färd, innan de kom hem.
Tidigt på morgonen
avgick en resa till Pisa. Vägen var den gamla härvägen mellan Rom och
Gallien, eller Frankrike, som det numera heter. Turen gick längs den
italienska kusten. I Pisa besågs det lutande tornet och en praktfull
katedral. Sedan fortsatte färden längs ringlande vägar kantade med
pinjer och cypresser. Vägen mynnade så småningom ut i de Apenninska
träsken, som var synnerligen tröstlösa. Slutligen kom vi fram till
Florens, en gång i tiden en gammal världsrepublik. Här gjordes en
rundtur, innan en utomordentligt kraftig lunch avåts.
Under eftermiddagen
strövade vi omkring och besåg sevärdheterna, varefter en ännu kraftigare
middag avslutade besöket. Klockan 2300 var vi ombord igen. Tisdag
förmiddag blev det en ny parad framför ett krigsmonument, vilket
uppskattades mycket av italienarna och gav genljud i pressen.
Gibraltar
Onsdagen den 22
februari lämnade jagarna La Spezia och satte sydlig kurs för att vid
middagstiden passera ön Elba. Denna ö var Napoleons första
förvisningsort. Härifrån sattes sedan västlig kurs mot Benifaciussundet,
som delar Corsika och Sardinien, den sistnämnda italiensk. Vid midnatt
passerades sundet med franskt territorium på styrbordssidan och
italienskt om babord.
Denna gång låg vi
sju dagar till sjöss under ständiga övningar med bl.a.
torpedskjutningar, vojtning och bogsering. Vädret i Medelhavet var hela
tiden fint.
På förmiddagen den 1
mars löpte divisionen in i bukten till den engelska kronkolonin
Gibraltar. Det vanliga dundret genomfördes, innan förtöjningen bakom
värdfartyget HMS Camperdown.
Staden Gibraltar är
liten och ligger hopkrupen under klippan. Huvudgatan leder rakt genom
staden och är i princip den enda affärsgatan. Här fanns affärsmän från
världens alla hörn, mest indier. Fästningen är låset till Medelhavet och
samtidigt en nagel i ögat på Spanien.
Under söndagen hyrde
jag tillsammans med ett par kamrater en taxi och reste runt klippan samt
i en del äldre tunnlar i berget. Det var mycket intressant. Den moderna
fästningen fick vi emellertid inte se. I samband med Gibraltarbesöket
inlöpte också ett par tyska och amerikanska örlogsfartyg samt svenska
turister. Då rakade priserna i höjden.
På onsdagen kom
underrättelse, om att kungen av Marocko avlidit. Med anledning därav
väntades oroligheter. I väntan på Utrikesdepartementets beslut om ny
hamn förlängdes vistelsen i två dagar.
La Coruna
Måndagen den 6 mars
lämnade jagarna Gibraltar med destination La Coruna i norra Spanien. Väl
ute mötte en ostlig kuling med vrålande stormbyar, som rensade de flesta
magarna från hamnbesökets olika förtäringar. Redan klockan 1300 rullade
och stampade fartygen på sin väg norrut i Atlantens långa sjöar. Vädret
utanför Portugals och Spaniens kuster blev emellertid bättre och
slutligen riktigt fint.
På onsdagsmorgonen
den 8 mars letade sig divisionen in till La Coruna, ganska besvärligt,
eftersom några riktiga sjökort över hamnen inte medtagits. Detta besök
var inte heller officiellt, varför någon salut inte avgavs. Det var
första och enda hamnen, som hedersbetygelser inte utväxlades.
Staden är mycket
historisk, från början erövrad av romare och sedan av vandaler, goter
och morer. Här samlades år 1588 den stora armadan, som skulle erövra
England. Det gick på tok. I stället brände engelsmännen ner staden året
efter som hämnd. Endast de äldsta delarna klarade sig. År 1809, under
Napoleonkrigen, evakuerades en engelsk armé härifrån.
Staden var
emellertid mycket sevärd, vacker, ren och snygg samt mycket billig
enligt våra löner. Besöket blev emellertid kort, endast ett par dagar.
Åter till
Frankrike
Med fyllda
bränsleförråd avgick jagarna och styrde nordvart mot engelska kanalen
och Frankrike. Färden över Biscaya gick i lugnt väder. Söndagen den 12
mars gled divisionen med Öland i täten in till Le Havre. Här inne låg
redan ett par tyska fregatter. Östergötland förtöjde utanför Öland, som
var det vanliga under resan. När jag besökte Le Havre med kryssaren
Gotland 1947, var hamnkvarteren fullständigt raserade. Av detta fanns nu
inga spår. Allt var återuppbyggt.
Paris
Under onsdagen och
torsdagen erhöll jag med två kamrater ledigt för att resa till Paris.
Tidigt på morgonen i civil klädsel äntrade vi tåget till
världsmetropolen. Järnvägen gick utmed floden Seine genom det historiska
Normandie, där nordbor med Gånge Rolf en gång slog sig ner och
förändrade Europas karta. Hamnstaden Rouen vid Seine passerades. Det var
här, som den franska frihetshjältinnan och helgonet Jeanne d Arc brändes
på bålet för 500 år sedan, av politiska skäl men officiellt för
trolldom!
Vi anlände till
slutstationen Gare S:t Lazare på norra delen av Seine, så det var ingen
risk att missa Paris.
Vi tog in på hotell
Ritz och skaffade en karta till vårt två dagar långa besök. Vädret var
förträffligt och man hinner otroligt mycket vid en ordentlig planering
och prioritering av sevärdheter.
Vi besökte Louvren
för att se Leonardo da Vincis Mona Lisa. Hon visade sig inte vara den
stora tavla, jag föreställt mig. Framför henne satt flera, konstnärer
förmodar jag, med sina staffli för att måla av denna 1400-tals dam med
sitt gåtfulla leende. Hon är nog inte ensam om detta1. En vaksam gendarm
stod emellertid på vakt.
Givetvis besåg vi
Notre Dame, som betyder Vår fru i betydelsen Jungfru Maria. Denna dom
uppfördes redan under 1100-talet på en ö i Seine, som enligt kartan
heter La Cite. Antagligen är kyrkan mest förknippad med boken och filmen
Ringaren i Notre Dame.
I fjärran höjde sig
Eiffeltornet, en av den franska metropolens yngre och större
sevärdheter. Vi åkte ända upp till toppen, där det förutom en enastående
utsikt också fanns ett postkontor. I det milda vårvädret gick
kvällspromenaden utmed Seine och från Place de la Concorde med sin
obelisk från Luxor längs Champs Elysées, en verklig paradgata, som bl.a.
används till trupparader under nationaldagen. Vi fortsatte till
Triumfbågen med den brinnande lågan vid den okände soldatens grav.
Härifrån utgick de tolvstjärniga avenyerna.
Sista dagen
avslutades med ett besök på Invalidhotellet med ett av världens största
armémuseum. Här fanns också Invaliddomen, där Napoleon I är begravd, i
Värmlänningarna omtalad som Kalle Dunder. Han är emellertid en av
Frankrikes största nationalhjältar och det vill inte säga lite. Hans
kvarlevor togs hem 1840 från S:t Helena.
När vi reste
tillbaka och såg ut över det franska landskapet i den mörknande kvällen,
var nog Paris en av de mest oförglömliga minnena under hela resan.
Ubåten Hajen. Längd 65,1 meter, bredd 6,2 meter och deplacement 720 ton.
Huvudbestyckning torpeder. Ubåtarna Illern, Bävern och Uttern var av
samma klass.
Samtliga byggdes 1955-59.
Ubåten Östergötland är jagaren Östergötlands efterföljare.
Hon genomgår
samma omfattande modernisering som HMS Södermanland och sjösätts i
oktober 2004.
Foto: Peter Nilsson, Kockums
Epilog
Fredagen den 17 mars
kastade vi loss och lämnade Le Havre i ett strålande solsken, men väl
ute i Kanalen härsknade vädret till och i Nordsjön övergick det till
hårt.
Krängande och
slingrande på nordostlig kurs var jagarna nu på väg hem med sjöarna
fräsande över de gungande däcken. Färden gick under ständiga övningar,
som avrundades med ubåtsjakt med ubåtarna Illern och Uttern. Därefter
styrde divisionen mot Karlskrona, dit vi anlände i ett snålblåsigt väder
torsdag förmiddag den 23 mars efter att först ha förtullat i Karlshamn.
På kajen mötte anhöriga upp.
Det konstaterades,
att utbildningen stod på en hög nivå och att det ur utbildningssynpunkt
visat sig lyckosamt med två fartyg tillsammans. Vanlig fartygsrutin hade
tillämpats både till sjöss och i hamn. Hamnbesöken utnyttjades till
vatten- och bränslekompletteringar, reparationer, underhåll och
utbildning. I den representation, som ingår i utlandsbesöken, deltog
alla kategorier i mer eller mindre stor omfattning. Före varje hamnbesök
informerades besättningen om platsernas historia, politiska system,
sevärdheter och förhållningsregler. Flera utflykter anordnades för
besättningarna genom olika myndigheters och ambassaders försorg.
Rolf Ahlin
Örlogsfartyg från 1600-talet utanför Vaxholm. Östergötlands föregångare
var ett kompaniskepp, som genom avtal hyrdes in av kronan. Det byggdes
något starkare än ett vanligt handelsskepp och kunde genom en enklare
ombyggnad bestyckas till örlogsfartyg. I modern tid kallades sådana
skepp för hjälpfartyg. Hon fick namnet Östergötland vid inhyrningen 1658
och var på 300 läster eller cirka 750 ton. Fartyget bestyckades med 36
kanoner och fick en bemanning på 84 sjömän och 34 knektar. Östergötland
deltog i det omtalade slaget i Öresund 1658 och återlämnades två år
senare. Hennes vidare öden är okända.
|