Att jag en Norrbottning-Pite-bo fick uppleva
en sådan resa dessutom under militärtid, först uttagen till
jägarbataljonen i Kiruna, p.g.a. civilanställning i Stockholm,
blev det om-mönstring K-krona (kock-Sparre-af Trolle-). En
härlig tid med fin miljö, trevliga kamrater och instruktörer.
Militärhusets pingisdueller, KA 2:s danser på rotundan där
skosulorna slipades till. Uttrycket "pinan" var för mej ett
märkligt uttryck.
Dagen D, då tillkännagivande av vem som kom med på
långresan, minns jag än idag. Dimman låg tung över af Trolle, då jag och
l0-talet andra kom att kallas långresenärer. Avresan med pompa-musikkår,
en och annan näsduk kom fram, men nu var vi på väg. Hård vind, sjösjuka
hos flertalet i besättningen. Uffe och jag klarade oss men ingen ville
äta av det vi lagade till, förståeligt nog. Kielkanalen passerades och
snart var vi framme i varmare trakter.
Portugals kust, där blev tropikuniformen framtagen.
Delfiner och andra fåglar syntes efter l7 dygn med sammansvetsning av
rutiner, Ett och annat mindre gruff klargjorde anpassningsgraden.
Staden Monrovia i Liberia.
Monrovia (Liberia) väntade. En helt annan värld skulle
uppenbara sig. En ruffig stad i omvandling. Varningarna till
försiktighet (som info-kadetterna framförde) var klart nödvändig vid
permissionerna. Svenska boende hälsade oss hjärtligt välkomna. Lamcogruvorna hade svenska intressen, en bussresa med ledig besättning
till Nimbabergen blev oväntat dramatisk. Färjorna fungerade inte som de
skulle på ditvägen. På hemvägen dog bussarna underligt nog mitt i
djungeln. Förbud att gå ut från fordonen gällde då nattens mystiska
rörelser kunde klart vara farliga Ormar, giftiga, och andra kryp. Ingen
kände lust att njuta av detta nattliv. Räddningen blev traktens milis
som i gryningen kunde hjälpa till med hemkomsten. Turligt nog hade jag
kockvakten, beställd förtäring många mackor och mjölkchoklad försvann i
de trötta mannarnas magar, En kadett uttryckte sin förtjusning på så
sätt att "gud så vacker hon är "! Han menade Älvsnabben förstås, Alla
lyckligt ombord efter avlusning genom avspolning, somnade hela bunten
in. De fick fri vakt och vi som var vakt fick heldagvakt igen, men vi
var nöjda ändå.
Monrovia bidrog också till en annan overklig upplevelse.
Presidenten och hans följe på l00 talet gäster besökte fartyget, vi
kockar fick jobba hårt Svarsvisit i presidentresidenset dagen efter.
Entrén i guld o ädelstenar, ofantlig lyx. Hela parken dignade av
skulpturer och annat. Kontraster mot utanförliggande miljö. Vi blev
bjudna på goda främmande rätter och landets ceremonidanser Förbrödring
skulle ske på så sätt att mörk + en vit tillsammans, vid matbordet fick
en matsup några av oss var på den tiden absolutister, vi blev av
förklariga skäl mycket uppvaktade.
4 dygn gick rasande fort, en helt ny värld. Livet i
denna del av jorden gjorde starka intryck. Det tog lite tid att smälta
allt vi sett och hört. Våra sista småmynt å landets pengar samlades in
och överlämnades till de 4 apelsinförsäljerskorna som i långa pass kunde
förse oss med skalade apelsiner vid såväl ut- som inpassering till
Älvsnabben. Bra start på resan, nu väntade Rio i nästa avsnitt...
Monrovia och det som hände där gjorde oss kavata o pigga
på nya äventyr. Nu väntade Brasilien Rio de Janeiro som många av
oss hört och läst om, resans givna höjdpunkt. Läsarna får säkert en tro
att allt är en nöjestripp men icke, torped-Sixten och befälet höll
övningar och diciplin igång hela resan.
Ekvatordopet.
Ekvatornritualen med dop och efterföljande
certifikat, att blivit upptagen i Neptunus register, rakt ingen skön
behandling, men det blev ingen kölhalning som för i tidens tuffingar
fick genomlida.
Fiske efter haj, resulterade i en mycket ful fisk, den
godtogs inte som kockingrediens, spolades åter.
Jul i furirsmässen.
Jul ute till havs strax före Rio, långbord på
däck skinka gröt. Lutfisk och julgran, men här märktes en dämpad
stämning bland oss. De vanliga muntra skratten uteblev, en efter
försvann vi ner till våra slafar och läste våra julbrev från nära och
kära.
Inloppet till Rio de Janeiro.
Stora dagen inloppet till Rio, skådespelet
sockertoppen-kristusstatyn (den besöktes senare av de flesta), l
vaktdygn 5 lediga dygn, Copacabanas långa stränder, myllret av människor
oftast glada, svenskkolonin svenska flaggor i massor, vilket mottagande
inget öga torrt hos oss.
Nyårsafton i Rio kl. 24.00, gick festklädda
direkt ut i vattnet till midjan, en tradition nästa år skulle bli mycket
bättre enligt den seden. Boite Tabaris, vårat stamlokus här krögaren
själv stod alltid i entrén hälsade Sweden Boys välkomna han sa att han
hade bekanta i Stockholm. Bussresan till andra sidan Rio, orörd stilla
med kristallklart vatten, heldag med lättjefullt plaskande, en
livsfarlig hemresa med skranglig buss säkert delvis utan bromsar. Nåväl
hem till trygga Älvsnabben kom vi .
Fotboll då vårt skeppslag. Mötte en militärteknisk
bollgrupp. ll-0 slutresultat, sändes på kanal elva i radio. Jag som hade
kockvakten lärde mig snart vad mål betydde på portugiska. 2-3000
åskådare sa dom såg matchen,,,, Trötta molokna spelare fick förstärkt
middag med efterrätt. Rundglassboll med chokladritade fält, en humor som
i alla fall några skrattade åt. Proffskontrakt? Nää, inte vad jag hört!
Givetvis finnsmycket mer att berätta härifrån, men ingen
beklagade sig. Ansökan till Älvsnabben den var rätt, , för min egen del
hade jag 8 år tidigare fått uppgiften att i folkskolan redogöra just för
Brasilien, ödet gjorde att jag själv nu fick pröva på dess atmosfär....
Härliga minnen nu på väg till San Salvador.
Hamnen i San Salvador.
San Salvador i 4 dygn. En ruffig stad med tuffa
kvarter och stark lukt av historiska händelser man kände liksom att
platsen säkerligen haft många seglande äventyrare. Troligen ett
piratfäste. Spännande! Vi ämnade orten utan saknad.
Port of Spain Trinidad.
Port of Spain nästa hamn med samma känsla. Ingen
höjdare, nu på väg till Bermuda.
Inlöp till Hamilton Bermuda.
Bermuda. Ett känt turistmål med stark engelsk
framtoning. Dyrt men klart uppskattat stopp. 4 dygn med härliga bad och
trevliga människor som var vana med européer.
S:t Wincentöarna, ett extrstopp. Ena propellern
trasig. I väntan på ny som våra duktiga mekaniker fixade blev det chans
till Robinssonliv, med bad och övningar. Långa turer till den inre delen
av ön. Fina ovanliga souvenirer ordnades där.
Nu till sydkanten av Nordamerika, Jackssonwill.
En utsökt vänlig och historisk intressant stad. Inbördeskrigets bilder,
utställningar, vackra parker. Välskött ställe med många svenskättlingar.
Här blev många hembjudna till privata hus.
Pampigt vid
inlöp till Jacksonville och Norfolk.
Nästa Norfolk, Amerikas stora flottbas.
Anblicken vid infarten med hangarfartyg, jagare och kryssare. Kors
vilken sprängverkan, här
kom lilla Älvsnabben tuffande och parkerades vid Zaratoga, en
bjässe med 4 tusen man (ll5 kockar!). Vi besökte detta monster, enligt
de vi fick tala med mycket hård diciplin med ständiga övningar. Staden i
övrigt kändes som stöpt i militär form och hållning. Här kan jag minnas
att tydliga hemlängtan kunde ses, irriterat olustigt. Inte blev det
bättre av att kraftigt oväder rådde hela vägen över atlanten. 30-35
sk,meter, men nu väntade Dover-London-England. Dessutom inställdes ju
filmvisningarna. Torped-Sixten kunde inte garantera bildkvalitén eller
säkerheten.
London.
London, all ledig personal. 2 dygn i detta Mekka.
Halva styrkan i taget, de flesta visste på förhand vad de ville se och
uppleva. Ingen blev besviken. Vår vänliga hotellvärdinna lät oss 3 ligga
i samma stora säng för att spara pengar. De gick ju åt till annat. Extra
mycket frukost fick vi för att vi var svenskar. Hon hade under
kriget bott som flykting i Skåne. Tillbaks till Dover. Båten borta hade
vi missat hemresan? Nää, tidvattnet gjorde att bara toppen av masten
syntes. På morgonen gled vi ut med "floden" en nystormig överfart, sedan
hemma i Göteborg.
På väg hem från Dover var det hårt väder men nu var vi
ju garvade sjömän. Ingen rapporterades sjösjuk, och nu var de ju endast
några dygn innan Svedala skulle siktas. Dvs. först skulle ankring
utanför Marstrand ske. ÖB och andra höjdare vill kontrollera vad de unga
kadetterna lärt sig under 4 månaders grillning.
I toppen vajar hemlängtan.
Men det som väntade oss var verkligen oväntat, Svarta
gänget (speciella tullmän) infann sig en morgon kl.8.00. Vanligen så
påskrev och intygade fartygschefen att här fanns inget att anmärka på.
Så var det inte denna gång.
Vad jag har uppfattat är att redan hamnchefen i Göteborg
blev misstänksam när så många civilpersoner önskade
inpasseringstillstånd till Älvsnabbens kajplats. Deras ansökningsskäl
skulle vara hjälpa hemvändande anhöriga med att frakta hem souvenirer???
Flottans ledning meddelade att tullen skulle göra
grundlig översyn. Det betydde att olovliga alkoholkartonger och
cigaretter snabbt måste dumpas. Hytter, företrädesvis befälspersoners av
alla grader insåg ju att det brådskade. Över bord hivades en hel del.
Därav rubriker att ortens fiskare kunde fiska upp Whisky från 25 m djup.
I virrvarret denna natt innan gängets besök fick ju vi
vanliga tillgång och tillfälle till gratis sprit. Några förtärde utan
besinning, därav sjukbesök och sådana rubriker. Omtöcknade försökte ett
flertal gömma på de mest egendomliga ställen, men givetvis hittades de
mesta i flitiga kunniga tullares hantering.
De största rubrikerna blev när Älvsnapsens stora bakre
kanon avlossades och ett antal flaskor god konjak lossnade från
gömstället, framför ÖB:s fötter. Rubrikerna kan inte glömmas, ett
ytterst genant avslut på en så förträfflig innehållsrik resa som få av
oss kan glömma!
Förklaringen till denna mängd sprit, som kom på
okontrollerad drift, är att i fagra Rio gjordes kompletterande inköp
(spritpriserna billiga här). Första lastbilens last gick ner i de
lovliga förrådet och användes enligt marinens regler för sjöspik
respektive representation. Den andra leveransen fördelades inom
befälspersoner av olika grad, och givetvis betalade dessa för den
spriten. När det så hettade till skedde det som ovan angetts. Jag vill
trots allt påstå att några vilda sjöslag aldrig förekom under de 4
månader jag deltog ombord men straff utdelades och den förargliga
stämpeln Älvsnapsen gick aldrig att radera ut.
Jag själv kan känna av den nesa det var att barhuvad
springa genom hamnvaktens grind med smäcken nerstuvad i bagen, de stod
ju Älvsnapsen även på min mössa. I l00 talet väntande gapande ögon med
uttrycket "Sälj till mej, jag har gott om pengar". Mössan var av hela
resan till Stockholm där snabbt omklädsel till civila persedlar. Jag
hade tur att ha ojämn vakt. Hade l0 dagar permission så vi undslapp
förhör.
Ny placeringsorder efter Älvsnabben blev stridsfartyget
jagaren Gästrikland i 6 mån. Vice förste kock, PU:s biträde och utsedd
till enhetens bästa marinsoldat (kock som jag var). Pris utdelades å
Berga Ö-log av kung Gustav den VI Adolf vid en högtidlig ceremoni.
Kuriöst nog visades i SVT 1 ett minnesprogram från kungens olika
uppdrag, där just detta visades. Tyvärr var inte videon på den gången
!!!
Trivseln inom marinen var underbar. Stamanställning,
javisst, jag hade 14 dagars extra betänketid, men civila villkor tog
överhand. Men visst har mitt liv präglats marint, och tänkemässigt kan
jag meddela att i mitt talettrum sitter 2 tavlor. Den ena säger "Bättre
utnyttja din medvind annars får du ro i motvind", den andra har "Ett
föredöme är bättre än 100 argument".
Mina rader angående långresorna på haven, världsliga
intryck, privata iakttagelser och de många härliga profilerna de har
betytt oerhört mycket för mitt fortsatta framgångsrika liv. Jag ser till
sist mycket avundsjuk på dagens ungdom som ekonomiskt, tekniskt och
skickliga de kan helt ensamma
erövra Europa, ja hela världen. Det är i princip bara att sätta igång.
Fortsätt att bevara minnena från en verklig vacker båt
HMS ÄLVSNABBEN
Roland kock i Byssan
Tecknad beskrivning om långresan av någon som verkar heta
Nils Modig eller något liknande . Hämtat
ur deras sista nummer av Snabbnytt.
Två bilder på besättningsmän från resan 1962-63 som
Bosse Nilsson, från resan 1963-64, tagit.
De var tillsammans en tid
ombord innan besättningen från resan 62-63 muckade.
Klicka på bilderna
för att förstora!