Stig Bergquist har
bidragit med massor av bilder.
Välj i
vänstermenyn för att se dessa.
Karta över
långresan 1965-66. Inscannad av Stig.
Karta från Ingvar Mattsson.
Kommendörkapten Nils Rydström var fartygschef och resrutten
var följande:
|
Lissabon, Portugal 18-22/11
Dakar, Senegal 29/11-3/12
La Guaira, Venezuela 15-20/12
Kingston, Jamaica 30/12-3/1
Mazatlan, Mexiko 14-17/1
Los Angeles, USA 22-26/1
Puntarenas, Costa Rica 5-7/2
San Juan, Puerto Rico 17-21/2
New York, USA 1-7/3
Hamilton, Bermudas 10-12/3
Funchal, Madeira 22-26/3
Hemkomst till Marstrand 4/4 |
Ulf har även berättat att dom fick besöka en extra hamn,
San Diego, p.g.a. att en del av en startluftsventil gick av
och föll ner i cylindern och slog en spricka i topplocket som
då måste bytas och det jobbet tog 51 timmar. Dom fick stanna
i fyra dygn innan resan kunde fortsätta. Hjälpmaskinerna
eller dieselgeneratorerna var under deras resa gamla och dåliga
och dessutom väldigt omoderna, de lämnade 110V likspänning
och det hände ofta att de helt plötsligt stannade och allt
blev mörkt och tyst innan dom fick igång dem igen. Efter
deras resa byggdes det elektriska systemet om, nya
dieselgeneratorer installerades på Karlskronavarvet.
Besättningen från denna resa brukar träffas vart femte
år och då kommer det ca 60-70 man. Man brukar äta en
god middag, prata gamla minne och titta på filmer från
resan. Här är en del av de träffar man haft:
15-års jubileum 4-5/4 1981 i Karlskrona. Då var det
middag i sjöofficerssällskapets lokaler och övernattning
på Ankarstjärna. Man var även ombord på Älvsnabben.
20-års jubileum 5-6/4 1986 på Skeppsholmen i Stockholm.
Då övernattade man på Drottning Viktorias örlogshem och
besökte bl.a. Wasa-varvet.
25-års jubileum 4-5/4 1992 i Göteborg, Fredrikshamn och
ombord på Stena Jutlandica.
30-års jubileum 13-14/4 1996 i Karlskrona med bl.a. besök
på HMS Carlskrona.
Hela besättningen på långresan 1965-66.
Klicka på den för att förstora.
Manskapet i maskinmässen.
Här känner man sig ganska liten då det är
dags för
Älvsnabben att avgå på långresan. Jag hade ju knappt
varit utanför
Karlskronas stadsgräns tidigare.
"Ut på långfärd vill jag gå, och med snabben gjorde
så"
Bilder från avresedagen.
Efter en veckas färd angjorde vi Lissabon
som var första
hamnen.
Och
skoputsning som var så tråkigt måste man ju testa.
Nu har vi kommit till Dakar där det är dags
att gå iland,
varmt och skönt mot vad det var
hemma i den kalla norden.
På vägen över Atlanten så vankades dop
för
alla oerfarna sjömän ombord.
Utklädd till Kung
Neptun var Flaggmaskinist Wallius.
Den beryktade rutschkanan de flesta av oss åkt.
Även FC Nils Rydström skulle döpas. Klicka för att
förstora!
Lucia blev aspirant Peter Kling. Klicka för att
förstora!
Vi firade jul och åt vid samlat bord, och badade och hade
jätteskönt.
Allt var dock inte nöjen, här ser vi Ulf i maskinrummet.
Jamaica inga kort jag tog men genom Panamakanalen for.
Det är en kanal mellan Panamanäset mellan Atlanten och
Stilla havet. Öppnad den 14 augusti 1914. Längden är 65 km
vartill komma omkring 15 km uppmuddrat kustvatten. Minsta
bottenbredd är 91,4 m, minsta djup 12,5 m. Kanalen ligger på
en höjd av 25 m över vattenytan, dit fartygen körs upp
genom tre väldiga dubbelslussar, var och en 305 m lång, 33,5
m bred och 13,7 m djup.
I Mazatlan, Mexico, jag gick in till varuhus
och handla av
söta Mexikanskor.
Nästa plats blev Los Angeles.
Och på resan många kort jag
tog,
men jag nog tror, allra mest på denna platsen tog.
På dans i Hollywood vi också var, Palladium var det.
Disneyland var jätteskoj.
Skall ni till Disneyland, så tag ett biljetthäfte!
San Juan på Puerto Rico.
Manhattan sedd genom en ventil.
Största platsen New York var tror jag.
Vykortsalbum från New York.
Sista hamnen var nog ändå Funchal på Madeira.
Här ser
vi snabben till ankars.