Till
Älvsnabbens
startsida

 

Äbn-tändare som
Christer Svanbeck
köpt på Tradera 2005.
Klicka för att förstora!

 

Jetong om resan.
Klicka för att förstora!

 

 

 

 
Långresan 1968-69

Från Christer Svanbeck har kartan och berättelsen om denna resa kommit. Christer var furir och maskinare ombord. Musikman Tom Kjellstrand har bidragit med två av sina foto. Thomas Cederström har bidragit med bilden från Venedig och Willemstad.


Karta över långresan 1968-69. Klicka för att förstora den.


De namn som jag minns av de högre officerarna var FC Kk Bengt Odin, Sekond Kk S. Garbrandt och Fartygspastor Olle Ek.

  Avresa Göteborg 27/11
Tanger 5-6/12
Genua 12-16/12
Tripolis 20-23/12
Stillaliggande utanför Sicilien över Julen.
Dubrovnik och Split 27/12 - 1/1
Venedig 2-7/1
Funchal 16-20/1
Port of Spain 30/1-3/2
Willemstad 10-13/2
Houston 21-26/2
Charleston 6-10/3
Portsmouth 25-29/3
Ankomst Karlskrona 2/4

Långresan 68 - 69 startade i Göteborg den 27/11 och första hamnen var Tanger i Marocko, men innan vi kom dit, så fick vi verkligen smaka på Biscayas oväder.

Tanger blev ersättning för Gibraltar, anledningen till att vi inte gick till Gibraltar har jag glömt. Efter Tanger så gick vi upp till Genua i Italien,  vidare ner till Tripolis i Libyen (det här var innan Khadaffi). Julen firades utanför Sicilien och sedan bar det av till Dubrovnik och Split i Jugoslavien. Sista hamnen i Medelhavet var Venedig.

 

Älvsnabben vid Markusplatsen i Venedig.
Bilden kommer från Thomas Cederström.

Foto från besöket i Funchal (Madeira) i Januari 1969.
Den uppmärksamme kan se att bilden är tagen strax nedanför Casinot.
På muren strax för om gösstaken ser man bokstäverna NO, alltså de två sista i CASINO.


Ut ur Medelhavet och Funchal på Madeira blev en anhalt på vägen mot Västindien, där vi besökte Port of Spain på Trinidad, Willemstad på Curacao och naturligtvis det obligatoriska besöket på Bequia Island.

 

Älvsnabben på väg in i Willemstad på Curacao.
Bilden kommer från Thomas Cederström.
 

Houston i Texas och Charleston i South Carolina blev våra USA-hamnar, vidare ett kort uppankring utanför Bahamas, sedan efter Charlestonbesöket väntade 15 dygn till sjöss innan sista hamnen, Portsmouth i England besöktes, därifrån via Nordsjön, Kielkanalen och hem till våra kära i Karlskrona.

Det mest minnesvärda, så här i efterhand var naturligtvis Venedig, det vackra Madeira, gästfriheten och "Astrodomen" i Houston, men kanske framförallt den underbara Calypson på Trinidad. Mighty Sparrow har satt sina spår i oss 68-69:or. Det finns en hel del andra minnen också, men det lämpar sig inte att berätta dom här.

  Följande har Christer hittat i sina egna urklipp:

Till Lucia valdes en av Fartygsläkarna Leif Lehman.

Limerick, tillägnad fartygsprästen Olle Ek från Södra Vi i Småland:

Vår Fpa ifrån Södra Vi
pysslat mest med skriveri.
När ifrån tuffa gossars kår
till syjuntor han återgår
må Herren Gud stå honom bi.
(Olle Ek var redaktör för "Snabb-Nytt")

Vi skänkte tre tuber svensk kaviar till en svensk emigrant i Tripolis, som
varit bosatt i Tripolis sedan 1946, vidare så hjälpte vi ett svenskt fartyg
(Vingaholm) i Houston med 30 kg knäckebröd.

Mera idioti:
(All enligt Blt)
Resans totala längd: 18 440 distansminuter
Propellern snurrade 11 005 000 varv
100 kg gråfärg
100 kg däcksfärg
500 kg rostskyddsfärg
hade gått åt under resan.

 

Mot stranden på Bequi Island.

 

Hamnen i Port of Spain Trinidad.

 

Klicka på bilden för att förstora och läs historien om 251 Charlie.
 

Till början