Funchal
Vpl skräddaren
Tommy Johansson
som
bidragit med
en del bilder.
Klicka för att förstora!
Utdrag ur Snabbnytt.
Klicka för att förstora!
|
|
|
Långresan 1969-70
Berättelsen och bilder om denna
resa kommer från Kai Munch
som var högbåtsman ombord. Kai var anställd i marinen mellan 1964-71.
Med på resan var
även elektrikern Ronny
Lindkvist
som
bidragit med
kartan över resan.
Tommy
Johansson, vpl skräddare ombord, har bidragit med ett
par bilder.
Bert Flodqvist var med som aspirant och
hans son Joachim Jungner har scannat in alla hans diabilder.
Klicka för att förstora kartan!
FC var Kommendörkapten av första graden Per
Broman.
Sekond var Kommendörkapten T. Öhrwall.
|
Resrutt
Göteborg
St. Bartolyme
La Guira
Cartagena
San Diego
Vancouver
San Fransisco
Corint
Los Perlas
öarna
Panama City
Kingston
Funchal
Brest
Karlskrona. |
Kai Munch berättar
Hösten 1969
kommenderades jag till HMS Älvsnabben. Det skulle bli något av en utmaning för
mig. Som elektriker var man dagman på jagarna, samt gick vakt som mvf i
maskin. Efter diverse pallavrar med sekonden på Äbn, hamnade jag som dvf
på 2:a kvarteret och fick gå sjövakt. Det kom för min del att innebära
att marina färdigheter, såsom överblåsning, måste tränas in, sic!!
Mobbkajen, tror jag, oktober 69
innan vi gick till Stockholm.
Efter att bott på
hotell i Karlskrona några veckor, medan Snabben röktes mot kackerlackor,
kom vi befäl ombord en klar kall oktoberdag. Mycket riktigt var det
första vi mötte vid babords minrälsar, ett gäng kackisar som gnuggade
ögonen med sina antenner och lojt tågade in i uo-gången.
Avgång från Karlskrona. Anhöriga och militärmusik.
Vi gick först upp till
Stockholm, för att ge Stockholmspersonalens anhöriga en möjlighet att ta
farväl. Utresan skulle ske från Nya Varvet i Göteborg. På väg dit fick
jag som jagaregast min första lektion i att åka Snabben. I Hanöbukten
fick vi en ilsken höststorm mot oss och efter att i 4 timmar haft Åhus
fyr tvärs insåg jag att Snabben var, mycket mycket, långt från jagare.
1:skeppskock Persson i högsta hugg.
I Göteborg
informerades vi befäl om Sveriges officiella hållning i diverse
utrikespolitiska frågor av folk från UD. Olof Palmes hårda kritik av
Vietnamkriget, som det fördes av USA, var orsaken.
Nya
varvet i Gbg före avresa november 1969.
Så bar det av. En
kulen novemberdag gled vi stillsamt ut från Nya Varvet, med kurs direkt
på Västindien.
På
väg ner i Sydatlanten.
Frälsareposten har sällskap.
Söndagslugn under gång.
Första natten till
sjöss fick den gröne dvf:n sitt elddop. Vi brakade bokstavligt talat
rakt in i en höststorm på Nordsjön. Folk fick bortsett från vaktmanskap
gå inombords. Frälsareposten drogs in. I manskapsmässen på styrbords
låring slets hela bingfackssektionen loss från svetsfogarna och dånade
över durken. Turligt nog skadades ingen. Bryggan anmälde oljud från
babords barbett. Det var Humlans startställ som for runt som en jojo
där inne. Var gång jag och min vaktman tittade in i barbetten susade det
j-a stället förbi. Vi gjorde en lasso av en tamp och kastade på måfå,
med lyckat resultat.
Efter att surrat stället och rapporterat till
bryggan från vakthytten blev vi beordrade att kolla ankarlåsen på
backen. Bryggan fruktade att ankarna i den grova sjön skulle lyfta och
frikopplas. Jag minns inte namnet på den vpl sjöman som denna natt åkte
hiss med mig där framme på backen. Men en stor eloge till honom. Vi
sydde, troligen MYCKET oörlogsmässigt med en tunnare vajer, stumma
fingrar och halvblinda av saltvatten som bara rök över oss, de båda
ankarekättingarna.
Efter välförrättat värv, skickade jag ner min
sjöman i mässen. Själv lyckades jag tända en cigarett i vakthytten och
tog mig runt till styrbordssidan, det var lovart sidan. Jag stod i höjd
med aktra mindörrarna och höll mig i relingen medan jag såg ut i natten
som var kolsvart. Alldeles för svart insåg jag plötsligt och höjde
blicken. Mina misstrogna ögon följde den väldiga våg som bara växte upp
framför mig och jag insåg med blixtens hastighet att jag var otroligt
illa ute. Jag slängde mig runt och fick fatt i dörrvreden till
mindörrarna. När havet dånade över mig sprack oljeställsjackan från
höger hand och ner till midjan. Jag hade inte dragit upp oljebyxorna i
hängslena till armhålorna utan bara till midjan. Följaktligen
fyllde Sjöberg byxorna o stövlarna så jag såg ut som en spärr ballong.
Lycklig över att ha överlevt stapplade jag bort
till HBM-mässen och steg in i tamburen. I mässen satt det garvade
kille-gänget och spelade. Dom lyfte knappt blicken över korten eller
groggarna när dom fällde sin dom; "Du är blöt, du får inte komma in i
mässen".
5-6 veckor senare, hade de förhoppningsfulla
tittat efter vändkretsens linje i vattnet och stått med breven klara
inför den påstådda POSTBOJENS uppdykande. Våra blå kläder byttes mot
vardags-kakien, som alltid fuktig och salt gav intima skavsår och sveda,
samt lärt oss älska vår EVA porator. Det väldiga södra korset hade tyst
och mäktigt svept över natt himlen inför våra ögon. Frälsareposten hade
skrikit högt när den första flygfisken med ett kallt plask landade på
honom, och enligt Snabben tradition tillretts och serverats FC.
Vaktsysslan blev,
all eftersom vi kom ner på värmen, en fråga om att natten igenom, hålla
koll på alla gossar som låg på däck och sov. Själv avnjöt jag och
vännen Persson varje kväll i styrbords barbett, de flammande
solnedgångarna med kall Piesporter Falkenberg. Utom synhåll för världen
och framförallt bryggan!
Barbados
Barbados skulle bli vår första hamn, när vi
anlände en tidig morgon till Västindien. Vi skulle bara hämta och lämna
post, samt bunkra sötvatten. Så vi behöll sjövakten under hela hamn
vistelsen. Jag hade den ringa förmånen som dvf, att efter veckorna till
sjöss, få gå iland och känna fast mark under fötterna.
Bild från Tommy
Johansson på Luciafirandet.
Vi firade Lucia till ankars i St. Lucia sundet
utanför ön St. Lucia. Innan dess hade vi passerat ön Martinique ,där ett
väldigt kors markerar den plats där staden Saint Pierre utplånades 1902
av vulkanen Mont Pelé. Över 30.000 människor lär ha mist livet. Kuriöst
nog överlevde stadens enda fånge. Fängelset var byggt i massiv sten och
motstod lavan och hettan. Aspiranterna underhöll denna kväll med en
mycket lyckad cabaret. Besättningen satt mellan barbetterna och på
däcket framför off-mässen. Utan tvekan väckte ett antal aspiranter i
bastkjolar och övrigt kvinnliga attribut störst uppmärksamhet. Från ett
äldre befäl lär följande kommentar ha fällts "Vickar han på höfterna en
gång till ,våldtar jag den j.....!!" Plåtsjukan började gripa kring sig.
St. Barth. Den gamla svenskön i caribien, inköpt
av Gustaf III, i det föga ädla syftet att tjäna pengar på den omfattande
slavhandeln. Skulle bli vårt första officiella besök. Ön såldes tillbaka
till Frankrike senare, men öns enda stad, hus-samling, hette Gustavia.
Vi var tvungna att ligga på redden i bukten in till Gustavia.
Permissionsbåtarna gick i skyttel trafik med förhoppningsfulla
permittenter in till hamnen och tillbaka med lika besvikna vågar jag
påstå. Det fanns ett skjul som kallades bar. Det ägdes av en man, som
jag flera år senare, till min förvåning, skulle komma att se i en svensk
tv-soffa där han hyllade de svenske och Sverige. Lika positiv mins jag
inte honom vid vårt besök. St. Bart hade ett slags skattefribrev, vilket
gjorde ön till caribiens smugglarehål nummer ett. I ett stort lager nere
i hamnen förvarades och såldes kapitalvaror av högsta klass och även
sprit. En otrolig kontrast till ön i övrigt. Vårt bidrag till kulturen,
var en bunt med gatunamns skyltar, medsända av svenska
St.Bart-föreningen. Dessa skulle sättas upp på de få gator som fanns.
Ett officiellt besök hos den franske guvernören ingick också.
Vi lämnade caribien för att segla mot nästa land,
Venezuela och hamnstaden La Guaira. Det var mitt, och många med mig,
första möte med den väldiga sydamerikanska kontinenten.
Vi förtöjde i mörker i La Guira. Stadens ljus
klättrade förföriskt upp för de höga sluttningarna som omgav staden.
Höghusen lyste som Vällingby centrum. När dagen kom såg vi sanningen.
Det som klättrade uppför slutningarna var ett gytter av kåkstäder i
korrugerad plåt och plywood. Höghusen hade inga fönsterrutor utan tomma
hål. Hettan och luftfuktigheten var tryckande fram på dagen. Från staden
gick en motorväg, auto-pista, upp till Venezuelas huvudstad Caracas. Det
var en välsignelse att komma upp till Caracas. Staden ligger vackert på
över 900m höjd i en dalgång mellan Litoralbergen och Sierra xx. Med
behaglig temperatur. Persson o jag kom att lära känna en svensk
utlandsansvarig för ett stort svenskt företag. Han bjöd oss med till sin
country club. Som i sin tur låg över staden på en höjd. Utrustad med18
håls golfbana, ett otroligt klubbhus med restaurang ,bar o.s.v. Vi
serverades bull-shoot som aperitif inför middagen vi bjöds på.
Undertecknad hade aldrig vare sig hört talas om eller druckit dylikt
innan. Jag kan ännu idag intyga att denna vodka med pepparkryddor i,
verkligen gjorde skäl för namnet.
Hemfärden denna kväll gav ett oförglömligt minne.
Vi lämnade cluben i en mycket upprymd stämning ska sägas. Vår nyfunne
vän körde såklart. Vi skulle hem på vickning hos hans familj innan vi
åkte ner till La Guira igen på kvällen. Jag tyckte mig observera när vi
kommit ner i Caracas att vi vid ett tillfälle körde mot enkelriktat.
Mycket riktigt hann vi inte mer än ett 20 tal meter in på den i övrigt
kvällstomma gatan, förrän en bil kom från det andra hållet. Låt mig
beskriva den. Alla som varit i Sydamerika har sett dessa skrothögar till
yankee bilar som skramlar runt i dessa länder. Detta var inget undantag.
Minst 10 pers satt i den, taket var nerlastat med rullstol, säng, övrigt
bohag plus hund. Vi kom att stanna ca 10 meter från varandra. En
kakafoni av spanska strömmade ut ur skrothögen, där man kunde urskilja
vissa spanska ord som icke låter sig översättas. Samt antalet fingrar i
luften, som inte lämnade ngn tvivel om innebörden. DÅ!!! dyker en polis
upp på arenan. Nu är det klippt tänkte jag spakt där jag satt. Men vår
vän som kunde spanska vevade lojt ner rutan och översatte den
konversation som utspann sig mellan polismannen och skrothögen. Den gick
i korthet ut på att xxxx-stövlarna, vi alltså, skulle backa tillbaka.
Polismannen rätade på sig och rätade till sitt tunga bälte med pistol,
batong, ammunition och handbojor. Med tummarna myndigt nerstuckna i
bältet stegade han mot oss. DÅ !!! hände något. OM det var våra vita
uniformer eller skärmmössorna i bakrutan han fick syn på, eller vår väns
skyltade bil vet jag inte. Men den karske polisen sjönk mer och mer ihop
ju närmre han kom mot oss. Och han såg mest av allt ut som han önskade
sig själv och skrothögen långt fn iväg.
Servilt böjde han sig ner och började prata med
vår vän. Det var ju tråkigt, ett misstag, självklart. Inga problem, allt
kan lösas med förståelse. Den förståelsen växte till övertygelse i samma
ögonblick han fick se den ogenerat ihoprullade sedelbunten som vår vän
diskret höll upp vid rutan. Sedelbunten av Bolivararer som träpengarna
hette, försvann som räven i en hönsgård ner i polis uniformen. Det som
sen följde var ett skådespel, tro mig!! Myndigt stegade han tillbaka
till skrothögen ,som under våldsamma protester fick backa 50 meter
tillbaka med bohag, rullstol ,hund och hela skiten. Hans bugning då vi
högburet passerade honom ut i trafiken på andra sidan, var värdigt
vilket hov som helst. Själv hade en ung man insett att världen var lång
ifrån rättvis, samt att allt bara har ett pris. I övrigt bjöds vi av en
rik svensk affärsman, vars son var aspirant ombord, på en rasande god
middags buffé. Där jag fastnade för en klargrön ljuvlig frukt som
smakade som en dröm. Det var mitt möte med avocado.
Julfirandet utanför Aruba
Skeppsköket bullar upp inför julmiddagen.
Vi lämnade Venezuela, för att fira julen till ankars utanför
den holländska ön Aruba. Ön ligger cirka 25 - 30 km utanför
Venezuelas kust. Under hela julaftonen spelades de personliga
hälsningarna upp över hela skeppet från radiohytten. Bandet
hade kommit från Sveriges radio, dit anhöriga sänt
julhälsningar till besättningsmedlemmarna. Skeppsköket slet
hela dagen för att duka upp en ytterst utsökt julmiddag.
Skeppshantverkarna förvandlade halvdäck till en strålande
matsal och el killarna fixade allt vad ljus o lampor som
behövdes. Julklappar fanns genom ,tror jag, svenska sjömans
kyrkans försorg. Hela besättningen, alla kategorier, deltog i
denna julmiddag under caribiens natthimmel. Ackompanjerad av
havets sus och svenska julsånger som dämpat strömmade ur
högtalarna. Juldagen åkte alla som kunde in till Arubas strand
för bad o rekreation.
Julmiddag
till ankars utanför Aruba.
Utanför UB mässen juldagen 69.
Bild från Tommy
Johansson på strandhugg vid Aruba.
Cartagena
Vår
nästa hamn i Karibien, skulle bli Cartagena. Hamnstad i
Colombia, med ett förflutet som utskeppningshamn för
Sydamerikas guld och silver till Spanien. Grundat på 1500
talet och nästan halvmiljon stad. Den gamla staden låg bakom
en väldig fästning och Colombias flottbas fanns här också. Här
låg ett minne från vår egen flotta. Efter det stora
försvarsbeslutet 56, då bantningen av flottan började,
avbeställdes två redan kölsträckta jagare i Smålandsklassen.
Det som skulle blivit HMS Värmland och Lappland. På Kockums i
Malmö byggdes Värmland, tror jag, som såldes till Colombia.
Hon låg här nu under Colombianskt flagg och minns jag rätt
hette hon "6:e de Augusto".
Vi
skulle ligga över nyåret i Cartagena. För mig var det med
blandade känslor. Jag skulle nämligen ha vakt och åka MP iland
under nyårskvällen och natten. Låt mig förklara detta med MP.
Det var ett krav från såväl värdlandet som Äbn, att ett
svenskt befäl var med den lokala MP polisen under
hamnvistelsen. Vi som gick Dvf, däckvaktsförman, torskade
såklart på denna tjänst. Vi fick våra order och riktlinjer
genom secondens exp. för varje hamnbesök. Huvudsyftet var
självklart att skydda svenskt manskap och intresse. Men
berusat eller dåligt uppträdande godtogs inte hur som helst.
För den som inte vet, så fanns faktiskt längst fram i fören
två, tror jag, arrester på Snabben.
Vi kom
att förtöja i ett av en gate vaktat område. Det hindrade inte
det vi kallade tjingsagubbarna, att svärma som flugor runt vår
kajplats. Här såldes ovärderliga Rolexklockor bl.a. som utan
omsvep skyfflades ner i närmsta sopcontainer vid polisens
uppdykande. Dessa gossar hade långa armar också. Något en UO
upptäckte då han kom in i sin hytt. P.g.a. värmen hade han
hängt upp hyttventilen, i hopp om att få in lite syre. Snabben
hade ju inte AC direkt. Han upptäcker en arm som instucken
genom ventilhålet trevar sig runt skottet så långt den når i
akt och mening få fatt i ngt av värde. F-n flög i uo:n.
Sadistiskt häktade han ur ventilen, som med ansenlig tyngd,
slog igen om armen. Vi observerade under resten av hamnbesöket
en man, med lindad arm, som surt blängde på oss alla. MEN inga
fler ventilstölder noterades.
Jag
hämtades av min colombianske kollega på em. denna nyårsafton
för att vi skulle bekanta oss och för att jag skulle få
bekanta mig med vårt bevakningsområde. Han svängde flott upp
med en jeep vid vår landgång. Jeepen hade ett litet flak med
sittplatser, sex skulle det visa sig.
Denne
glade sergeant hade en tung colt automatic nonchalant hängande
på höften i ett amerikanskt gunbelt, en skylt på bröstet i
guld som sa Naval Police och en flätad trensce genom vänster
axelklaff som tecken på sin status och rang. Han talade hyfsad
engelska och släpade mig denna eftermiddag genom det Sodom vi
hade att övervaka. Bara hans uppenbarelse var som Sesam öppna
dig vart vi kom. Jag var helt konfunderad över detta.
Vi åkte
till flottbasen för att hämta hans order och manskap. En
officer briefade oss, och jag fick reda på att de utförde rena
civila polisära funktioner också. Orsak, den civila polisen
var så korrumperad, så myndigheterna anlitade NP i möjligaste
mån. Därav deras status var än vi kom.
Vi
hämtade manskapet. Sex små mörka unga män i vita uniformer som
inte visade en min. Vita amerikanska hjälmar med NP i stora
svarta bokstäver och beväpnade med en amerikansk halv
automatisk karbiner. Placerade dom sig tre och tre, mot
varandra på jeep flaket bakom oss.
Jag kom
att få insikt i mycket mänskligt beteende och förnedring denna
kväll och natt. Det bästa var väl de sjögossar som vi
bokstavligt räddade ur en bar. Man ska inte naivt trava in var
som helst i ett land, där en ren skjorta kan vara skäl nog för
ett mord. Eller officeren som vi hämtade ut ur ett duvslag,
och forslade ner till båten diskret.
MEN!!!
Cartagena skulle komma att bli evigt ihågkommet för vad som
hände den dag då vi skulle avgå. En furir saknades. Det är ju
en styggelse, då ett örlogsfartyg inte håller ankomst och
avgångstider. Seconden vandrade likt ett rasande lejon fram
och åter över halvdäcket och slutligen dyker den unge furiren
upp i en taxi. Oberörd gick han uppför landgången, saluterade
fanan och steg ombord. "Var i HE !!! har ni hållit hus
karl???" röt seconden. "Firat nyår med dom fattiga" blev
svaret. Händelsen arkiverades för evigt i den marina
skrönhistoriens arkiv. Furiren ifråga fick finna sig i att så
långt jag minns ha Cartagena som tilltalsnamn i flottan.
Jo
förresten, flera av oss lämnade den sydamerikanska kontinenten
med ett mindre roligt minne. Montesumas hämnd hade slagit till
hos ett flertal och te och kex blev för många oroliga magar,
menyn för en tid framöver.
Och med
sina oroliga magar stävade snabben mot Cristobal och
Panamakanalens mynning, för vidarebefordran mot stilla havet
och San Diego.
Panama, Guadeloupe, San
Diego och Vancouver
Vi
anlände till Christobal, panamakanalens atlanthamn eller
rättare sagt karibiska sida, en förmiddag. Det är faktiskt så,
att man är längre väster ut då man går in i panamakanalen från
karibiska sidan än när man kommer ut på Stilla havssidan vid
Balboa.
Orsaken är att Panamanäset är en s-krok på sitt smalaste
ställe och kanalen går i en väst nordvästlig riktning genom de
sjöar som man utnyttjade vid byggandet och som var djävulskt
infekterade med malariamyggor.
På väg in mot slussarna till Panama-kanalen från Caribien.
Snabben på väg in i slussen. Dragen av de elektriska tågen.
Vi hade
hoppats på att få gå genom kanalen på dagtid. Men vi fick
vackert ligga länge på redden som alla andra och vänta.
Slutligen var det vår tur. Jag tror att alla som bara kunde
var uppe på däck och tittade. Gatunslussarna har tre steg, man
ska upp 26 m över havet till Gatúnsjön.
Varje slussteg har två parallella slusskamrar, 304m långa och
34m breda. Fartygen kopplas med trossar till elektriska lok,
s.k. mulas som på varsin sida av slussen skickligt drar och
styr in fartygen i slussen. Våran stolthet framstod i all sin
litenhet då dessa skickliga gossar tog oss in i de väldiga
slusskamrarna. Mulas går på ett slags kuggbana och räls som
gör att de kör med upp hela vägen genom de tre slusstegen och
inte kopplar loss förrän man seglar in i Gatúnsjön.
Det skulle ta ca 8-9 timmar att segla igenom kanalen, men vi
fick ligga still i Gatúnsjön
så länge för att invänta ett mötande stort fartyg, att det
hann bli kväll och mörkt. Följaktligen har jag inga kort från
själva kanalseglingen. Jag hade en mycket modern Yassica
elektronikkamera, kallad nattkamera. Men inte ens den klarade
av att föreviga annat än en suddig bild av ledfyrar och
kompakt mörker. Det är tre slussar ner till stilla havet,
först en enkel och så två sista steg vid Miraflores ca 5km
innan man kommer ut i panamabukten vid Balboa.
Helglunk i stilla havet På väg norrut.
Dom eviga följeslagarna, delfinerna i bogvattnet.
Fördäck och Stilla havet lever upp till namnet en söndag.
Stilla
havet skulle visa två sidor för oss på vår väg upp längs med
Latinamerikas västkust. Den ena var ett rofyllt hav med långa
dyningar, som bjöd på lika oväntade som dramatiska ögonblick.
Jag hade
aldrig sett en val, än mindre en väldig knölval, som plötsligt
bara växte upp ur havet som ett stort finger för att sen i en
enorm vattenkaskad falla ner på sidan igen. Eller de trogna
delfinerna i vårt bogvatten som lekfullt utnyttjade våra
mödosamma 12-13 knop för hopp och lek.
Tijuana Peek. Ett 24 timmars stormhål, där de heta
ökenvindarna
från mexikanska högplatån dånar fram och skapar jättevågor.
Fotot är taget ovanför bryggan och vattenkaskaden nådde upp
dit.
Den andra
sidan blev Tijuana Peek, ett stormhål skapat av de upphettade
vindarna över mexikanska ökenplatån. Jag minns inte hur många
timmar det var beräknat för att ta sig igenom stormbältet, MEN
allt sprack på att någon tyckte sig sett en nödraket eller
dylikt. Följaktligen, med hänvisning till de internationella
bestämmelser om fartygs självklara skyldigheter vid nöd o.s.v.
så roade vi oss med att korsa runt i denna helvetes gryta
längre än nödvändigt. Vi fann dessbättre aldrig några spår av
haveri.
Snabbens viktigaste manskap näst kockarna.
Tvättmästaren med sin personal framför tvätteriet.
Vi
ankrade upp utanför en mexikansk öde ö som hette Guadeloupe.
Några åkte in mot land med den ena barkassen och tittade på
sjöelefanter eller om det var sjöbjörnar som låg på stranden.
Vi var många som tog tillfället i akt att prova fiskelyckan.
Vi pimplade och det var mycket djupt där vi låg. Vi fick alla
upp en fisk som var alldeles röd och hade skarpa tänder. Den
var ca 2-3dm lång och hade ett konstigt markerat huvud. Vi
döpte dom till hundfiskar efter utseendet. Och konstaterade
att dom var säkert både giftiga och oätliga. Nu fanns det en
mexikansk postering på denna öde ö. Och dessa grabbar kom
såklart ut till oss i sin båt för att kontrollera vilka vi
var. Dom var ytterst vänliga och pekade förtjust då de fick se
våra oätliga fiskar. Det visade sig vara läckerheter i deras
ögon. Följaktligen skiljdes vi från såväl våra mexikanska
vänner som våra "giftiga" fiskar som nu återvände till
mexikansk mark för att bli middag, i bästa samförstånd.
Jag
skulle få utstå en prövning i Stilla havet som jag såväl som
mina DVF kollegor bad en stilla bön om att få slippa,
LIVBÅTSÖVNING!!!
Lite
bakgrund. Jag nämner i början av denna historia att seconden
och jag hade en diskussion om min vaktsyssla ombord när jag
mönstrade på. Jag var eldledningselektriker (föregången till
det som blev med all rätta systemtekniker i våra moderna
enheter). Jag sysslade med eldledningsutrustningen. Ända sedan
elekte skapades som yrkesgren hade det varit en hybrid.
Sprungen från fartygselektrikerna hade vi alltså en propeller
på axelklaffen, fast vi tillhörde vapengrenarna ombord. På
jagarna gick vi ej sjövakt, men hamnvakt, och alltid i maskin.
Jag hade varit vakt i maskin, kört elverk o donkypannor, gått
mvf och till och med vm. Men däck var jag totalt rudis på.
Så ljuder
då ur högtalarna på totalen från bryggan. Lystring
livbåtsövning. Befäl o besättning till livbåtsstationen!! Min
behagliga tillvaro vid vakthytten förvandlades i ett ögonblick
till en mardröm. Båten vi skulle använda var en av 10 huggarna
som snabben hade. Om nu någon läser detta och har varit kanin
så kanske du kan erinra dig första gången man skulle ner i
dessa båtar. Hitta plats, åror, ta ur rodderluckorna, fatta
och res åror fäll, överallt halut o.s.v. Minns du den snårskog
av åror som restes och föll trasslade ihop sig och Gud vet
allt. Nu skulle jag örlogsmässigt få i 10 man i livbåten och
med livet i behåll få ner dom längs skeppssidan i havet. Kolla
att alla hade livvästar, dyvikarna isatta, rorkulten på plats,
plikthuggare färdiga, inga mellan ginor och stäv, alla hålla
och lätta sig i ridare o.s.v.
Vi kom
ner med Guds försyn i havet. Plötsligt hade Snabben
förvandlats till en massiv grå stålvägg som reste sig skyhögt
över oss. Havet fräste längs sidan på henne då hon gick fram
och vi krängde i svallet. Vi lossade korrekt aktra ginan först
och plikthuggarna lossade förliga ginan. Jag styrde ut från
Snabben. Som en stor grå vägg gled hon förbi oss. Plötsligt
var vi ensamma på oceanen.
Ur vårt
grodperspektiv kunde vi nämligen inte se henne, för ett
ögonblick skymtade vi radar antennen i masten sen var hon
borta. Dessbättre eller värre kunde dom se oss och vår
amatörmässiga rodd där vi kajkade runt på havet. Jag hade min
tjänstepistol som dvf på mig. Och jag lovade en orolig
aspirant att med kulor och krut försvara oss mot ev. hungriga
hajar. Så småningom dök Snabben upp och vi skulle ombord, båt
och allt. Jag sammanfattar det med att sekonden och jag hade
ett längre meningsutbyte, inte till min fördel, efter vi
kommit ombord.
Det var
inte US Coast Guards fräsiga uppdykande med båt och flyg som
förvarnade om att vi närmades oss USA och San Diego. Nej det
var grabbarna i radiohytten som dygnen innan hittat en (ur
våra den gången unga örons synpunkt) utmärkt radiostation. För
ur högtalarna strömmade Creedence och John Fogertys Green
River!!
Tala om
mindervärdeskomplex då vi en solig morgon gled in i San Diego
till anvisad förtöjningsplats. Detta var ju hemmahamn för
Pacific Fleet. Slagskepp och hangarfartyg låg på rad, som
roddbåtar hemma i Karlskrona.
Jag
skulle vara MP en sista gång denna resa även här. Sergeanten
som jag var ihop med en hel kväll hette träffande nog Bond i
efternamn. Vi hämtade och lämnade fångar till det stora
militärfängelset i San Diego. Befäl och officerare vi möte var
otroligt vänliga och nyfikna på mig. Det som de hade svårast
att tro på var dock att jag var CPO, Chief Petty Officer.
Deras CPO har gått igenom 2 världskrig, är bestar i 50 års
åldern och är nerlusade med galoner streck och medaljer.
San Diego
bjöd besättningen på mycket. En resa till Disneyland
anordnades för alla som kunde. Det stora Zoo:et i San Diego.
med sin linbana över hela anläggningen och inte minst Marin
World med uppträdande av sälar och annat blev säkert det som
många skulle minnas från San Diego. Jag själv firade, till min
vän, kocken Perssons förfäran, en orgie i amerikanska pajer av
alla de slag.
Färden
upp mot Vancouver blev jobbig på så vis att vi fick skifta
till den blå vinteruniformen, temp sjönk och varma mörka
nätter blev kalla mörka nätter. Vi fick en stormomgång som kom
med sjö akterifrån. Så grov att vi girade upp mot vågorna till
slut. Vi var tvungna att surra plåtarna över minrälsarna som
sjöarna annars hotade skicka över akterdäcket med fara för
besättningen. Seglatsen in mot Vancouver var som att segla i
vår egen skärgård.
Norra stilla havet på väg mot Vancouver. Storm akterifrån. OBS
att plåtarna över minrälsarna är surrade i varandra.
Vågorna
brakade upp längs låringarna och lyfte plåtarna samt skickade
dom över akterdäcket, med fara för manskapet.
Undertecknad som DVF.
Vi gled
tyst in i Vancouver. Alldeles för tyst, ty kanadensiska
flottan hade missat vårt ankomstdatum och ingen salut sköts.
Detta var skäl till mycken spe vid våra träffar med våra
kanadensiska kollegor senare. Jag har inte alltför upphetsande
minnen av detta hamnbesök. Och jag minns ännu att min
belåtenhet var stor då vi lämnade Vancouver för kurs syd och
San Fransisco.
San Fransisco
Vi angör San Fransisco. Golden Gate skulle passeras på ett
givet klockslag. Vår marina ära stod på spel, så vi använde
luftvärnsradarn att ge bryggan konstant uppgift om avstånd
till Golden Gate. Det var hårt för gamla Snabben med sin B&W
motor att kämpa mot de hårda strömmarna in mot Alcatraz och
San Fransisco.
Har du någon gång upplevt känslan av att vara med som i en
film? Detta inträffade för mig när vi stävade in mot San
Fransisco. Med den väldiga Golden Gate bron framför oss, som
en röd båge över himlen. Denna bro som man sett i ett flertal
filmer, var plötsligt verklig framför ens ögon. Vår marina ära stod på spel. Det gällde att passera under bron
på prick klockslag som var angivet. Vi startade t.o.m. upp
artilleriets 54:ans radar och läste avståndet till bryggan
hela tiden. Jag mins inte om vi klarade det.
Vi förtöjde precis nedanför staden, med Alcatraz ute i bukten
bakom oss. Vi kom till en stad som stod på randen till ett
stort nyårsfirande. Nämligen det kinesiska nyåret. Detta år
skulle bli hundens år. Och inte minst China Town i S.F. var
dekorerat med väldiga saffransgula flaggor och vimplar, som
hade en kolsvart cirkel mitt i flaggan, där en stiliserad
pekinges hund var avbildad. Otroligt effektfullt tyckte jag,
och lade mig om att få fatt i en flagga. Men jag lyckades
tyvärr aldrig.
Vi var några unga gossar som tog tillfället i akt att hyra en
fräsig bil. Vårt första och största problem, var att få
uthyraren att acceptera våra internationella körkort. Ni minns
kanske dessa i något grått papper, veckade som dragspel, som
på alla möjliga språk garanterade att man hade giltigt körkort
i hemlandet.
Det andra problemet var att få uthyraren att förstå våra
födelsedata. Men han föll till föga i mitt fall då t.o.m. han
begrep att det inte finns 30 månader om året. Stolta gled
följaktligen tre gossar ut i San Fransisco i en Ford
Thunderbird. Jag hade aldrig kört med automatlåda förr, så då
jag fick stanna för ett röt trafikljus i en brant uppförbacke
i staden. Tryckte jag krampaktigt på bromspedalen och oroade
mig för hur det skulle gå då jag släppte den. Men vår V8:a
drog ju galant oss på bara tomgången uppför backen.
Vi hamnade på en dixie club, på Broadway street, nöjesgatan i
S.F. Klubbens namn var Red Garter , Röda Strumpebandet, och
jag skulle med förtjusning höra om detta ställe i ett
radioprogram med Leif "smokerings" flera år senare. Man
spelade häftig dixielandmusik och det var mycket folk. Vi tre
gossar fann ett bord och beställde in en öl var och satt och
njöt av musiken. Då kommer servitrisen med en ny omgång öl
till oss. Vi protesterade såklart, för vi hade inte beställt
något mera. Men hon log och hänvisade till en man vid ett bord
längre bort . Vi fick syn på honom och han vinkade glatt till
oss och så kom han över till vårt bord. Han berättade att han
hade reagerat när vi kom in på klubben då han hörde oss prata
med varandra. Han hade nämligen inte hört svenska sedan 1945
då han sändes hem till USA, efter att ha suttit i svenskt
interneringsläger i Värmland de sista åren av andra
världskriget. Hans bombplan hade blivit så illa åtgångna under
en rajd mot Penemunde, nazitysklands rakettestplats. Så de
satte kurs mot Sverige och nödlandade i Skåne. Han kände en
stor tacksamhet till Sverige och hur de hade behandlats under
sin tid som "krigsfångar", så han ville bara tacka med några
öl för allt detta.
S.F. skulle bli det hamnbesök som fick högst betyg av
besättningen, alla kategorier, I den omröstning som företogs
då vi var på väg hem. Vi hade ett strålande väder alla dagarna
,och det verkade som alla fått uppleva något de skulle minnas.
Jag drog genom China Town med kamera och såg häftiga kinesiska
uppträdanden med väldiga drakar o.s.v. Vi åt gudomligt god
lobster nere i Fishermans warf, åkte långa turer med cable car,
och jag lovade mig själv, att hit ska jag igen. Tyvärr inte
infriat ännu.
Kocken Persson och jag lärde känna två glada gossar under en
besöksdag på båten. De var båda sjökaptener, var i väl mogen
ålder, 60+, samt påstod sig båda pola med varsin miljonärska
uppe i LasVegas. Dessa gossar hämtade mig och Persson för en
afton på deras favorit bar, Buena Vista, som de sa ägdes av
maffian. Med vilken den ene av dom påstod sig ha bra kontakt
med. Orsaken var att han som ung man, kommer till S.F. och
blev lurad på växel på en bar han besökte. Då han protesterade
och bad att få tala med ägaren, möttes han av hånskratt och
huvudskakningar. Men han gav sig inte. Ägaren, skulle det visa
sig, var en maffiaboss, som djupt imponerad av denne unge
svenskens mod och envishet för sin sak, ordnade så han fick
sin upprättelse. Efter det hade han alltid varit en lika väl
sed, som trogen gäst i denna bar.
Denna historia undfägnades Persson och jag med, medans vi
inklämda i baksätet på deras röda P1800, jag cirka 1,84 o
Persson över 1,90 lång, färdades genom staden mot Buena Vista.
Vi trodde väl vad vi ville om denna historia, MEN, när vi kom
in i baren visade det sig att bästa bordet var upptaget. Det
tog inte många minuter innan allt var om arrangerat och vi
satt på hedersplats. En av våra vänner upplyste den
översvallande kyparen om min och Perssons förtjusning över
såväl baren som glasen med deras logotype på. Så att då vi
åtskilliga timmar senare och ca 13 Irish Coffee var, allt på
barens bekostnad, lämnade stället, fick vi vars ett
presentpaket, med deras askfat och Irish Coffee glas i!!!
Hur vi kom i 1800:an och än mindre hur en av dom kunde köra
ner till båten lär för all framtid förbli en gåta.
Linjedopet
Vi lämnade San Fransisco och gick söderut ännu en gång. Utan
saknad skiftade vi från den blå uniformen till khaki ombord,
då vi mötte värmen igen i Stilla havet. Vi skulle under denna
etapp ner mot Corint i Nicaragua (ej utsatt på
långresemedaljen av ngn anledning) möta en viss person,
nämligen Kung Neptun. Det vankades linjedop för
gröngölingarna. Det var ingen ände på fantasin hur man skulle
hantera oss stackare, som skulle upptas i Neptuns illustra
sällskap. Den som gladde sig mest var den blivande Kung Neptun
själv, Hbm Eddby. Han berättade glatt, att han inte tänkte
tvätta sina fötter den närmsta tiden. Det ingår ju i ritualen
att ödmjukt kyssa Neptuns fot. Nåja ödmjukt. I mitt fall
tryckte en välvillig hand ner mitt huvud i den kungliga gröna
foten. Den s.k. medicinen man skulle inmundiga, bestående av
gud vet vad, återlämnade min upproriska mage utan omsvep till
kung Neptun, över reglingen, efter dopet.
Här hemma hänger dock, med stolthet, mitt dopintyg från denna
tillställning inramat i hallen.
Linjedop. Pennalismens julafton. Detta ljuvliga
tillfället, att bokstavligen få tvåla till såväl hög som låg
gröngöling. Vi kom ju tyvärr aldrig över ekvatorn denna resa,
så vi är ännu denna dag en skara halvgröna typer ,som löper
risk att i händelse av ekvatorpassage få göra om proceduren.
Corint
Nicaragua blev för mig i alla fall en mixad upplevelse. Jag
minns inte idag om det arrangerades, eller vi åkte på egen
hand med buss upp till Managua, huvudstaden. Jag vet att vi
besökte staden Leon också. Som vanligt i dessa länder slogs
man av kontrasterna mellan människors livsbetingelser. I Leon
gick jag in i en stor kyrka. Nyfiken som jag var så gick jag
bakom hög koret. Där var dukat ett fantastiskt middagsbord för
flera gäster. Möbler, porslin och glas samt kandelabrar och
vackra blomster arrangemang, allt var utsökt. Jag tog fräckt
och dumt nog ett foto, som inte blev bra visade det sig långt
senare. Jag belönades för detta tilltag av två präster som dök
upp ur tomma intet, med en gudomlig utskällning och eskort ut
ur Herrens boning.
Från detta hamnbesök finns en historia som en person har
berättat för mig. Jag har själv inget minne av denna episod.
Så därför ber jag om ursäkt om detta inte stämmer. I alla
fall. Som alla långresegastar vet, så utrustades man ju med en
vit uniforms uppsättning i långresegarderoben. Bl.a. vita
lågskor. Vpl och aspiranter ställdes ju upp inför permission
och landgång. Allt i akt och mening för att kontrollera såväl
klädsel som inpränta ordningsreglerna. Det är vid en dylik
uppställning som ett befäl fastnar för att något inte stämmer
med en sjögosse. OCH det gör det inte heller. Han hade i något
sammanhang blivit av med sina vita permissionsskor. Och för
att maskera denna förlust, som effektivt hade omöjlig gjort
varje permission. Hade han fyndigt målat sina bara fötter
vita!!!
Vid detta hamnbesök, var jag uppsatt för tvångsparty. Det var
vår benämning på de representationsmiddagar som hölls vid
varje hamnbesök. Dignitärer av olika slag i värdlandet blev
inbjudna till middag eller party ombord. Detta var ett
ständigt återkommande inslag vid hamnbesöken och FC var ju
självskriven värd medans off och befälskårerna hade en
roterande lista för närvaro på dessa tillställningar.
Jag hade oturen att bli placerad mitt emot FC som hade landets
presidents svägerska som bordsdam. En bit in på middagen
började de sedvanliga skålarna och talen. Av någon anledning
som Gud vet varför, vänder sig FC:s bordsdam till mig och
undrar hur Sverige och vi ställer oss till det ena och det
andra. Man ska veta att Nicaragua, då inte är ett helt
rumsrent demokratiskt land. Med Somozafamiljen, som styr
landet som sin egendom, och Sandinistgerillan under
uppbyggnad. Av chefens blick förstod jag att det gällde att
hålla tand för tunga. Så jag lyckades få fram en
nonsensharrang om kulturella och bla, bla likgiltiga
samhörigheter samt avslutade det hela med en skål till damen
och för våra länder. Damen log och chefens spända anlete fick
ett drag av lättnad över sig. Detta är min enda insats
någonsin i utrikespolitiska sammanhang. Och med detta
blygsamma minne från Nicaragua gled Snabben ut i Stilla havet
igen för gång mot panamakanalen och transport mot Kingston på
Jamaica.
Luftvärnsövning.
Furirsmässen. Fotot tagit från de innersta bingarna.
Livflotteövning. Utanför Los Perlasöarna övade vi överge
fartyg, hoppa från reling med flytväst, samt livflotteövning med att
vända och ta sig in i livflotte.
Los Perlas och Panama
Vi hade
ankrat upp utanför en av öarna i Los Perlasgruppen utanför
Panama tror jag. Där hade vi övningar i att överge fartyget
och konsten att hoppa i havet från reglingen med flytväst på.
Likaså övades i att vända upp och nervända livflottar på rätt
köl, samt ta sig ombord i dessa nöd-flytetyg, vilket skulle
visa sig inte helt lätt ens för en ung man i sina bästa år.
Våra
skeppsbåtar gick under förmiddagen i skytteltrafik, in till
stranden, med alla utom det nödvändiga vaktmanskapet. Kockarna
riggade ett beachparty och flera ur besättningen träffade de
fåtaliga fiskare och öbefolkningen, som mot cigaretter glatt
klättrade upp i de höga kokospalmerna och högg ner
kokosnötter, eller rättare sagt den stora gröna frukt som
kokosnöten finns i.
Dessa
monster föll som livsfarliga bomber ner från palmerna för att
med machetes skickligt öppnas av våra ö-vänner. Själv tyckte
jag mig ha kommit så nära paradiset som möjligt. Jag hade fått
låna ett harpungevär, simfötter samt cyklop och snorkel. Vi
var flera som simmade ut till ett rev en bit från stranden.
När man dök ner i det kristallklara vattnet ,öppnade sig en
värld som jag bara sett före och efter på TV och bild.
Koraller och korallfiskar i alla färger omgav oss. Jag kan
tacka mitt intresse för djur och natur när jag simmade in i en
tunnel som korallerna bildade, där möte jag nämligen och
igenkände vad som kallas drakfisk på svenska. Denna
gulvitrandiga firre har nämligen i sina bröst och ryggfenor
ett gift värdigt en kobra.
Jag
hade aldrig backat med simfötter på förr och vill inte göra om
det heller. Inte heller tror jag att den personen som utan min
vetskap simmade ner bakom mig och hög tag i min ena simfot på
skämt vill göra om det. Vettskrämd snodde jag runt med
harpunen för att dra av ett skott mot vad jag trodde var en
tuggfisk (vår benämning på alla hajar).
Vi var
flera som gjorde oss omaket att plocka upp några av de
färgglada korallerna som växte vid detta rev. Det skulle visa
sig helt förödande. Väl ombord i sin plastpåse, där jag
förvarade dem, tappade dom färgen inom ett dygn, sen steg en
förfärlig lukt av rutten tång från dem samt att de blev så
sköra att de brast i smulor vid oförsiktig hantering.
Sensmoralen blev att dessa vackra kalkdjur gjorde sig bättre i
havet än på land. Men jag vill minnas att en av fartygsläkarna
fick en av mina koraller, fast jag avrådde honom.
Vi fick
ligga och vänta på returen genom Panamakanalen även denna
gång. Vi erbjöds tillfälle att handla i de stora
taxfreeshopsen amerikanarna hade inom kanalzonen.
Panamakanalen var fortfarande under amerikansk kontroll den
gången. Kanalgenomgången skedde även denna gång i mörker (jag
har inte ett enda foto av det i alla fall) och jag skulle
definitivt tagit foto om vi gått dagtid.
Kingston Jamaica
Vi förtöjer i Kingston, Jamaica. OBS Cunards QE II på andra
sidan.
Snabben vid kackerlackskajen i Kingston.
Pärlan
i Karibien, Jamaica, skulle bli vårt nästa hamnbesök. Vi
förtöjde en eftermiddag i Kingston, vid en tvivelaktig träpir,
som vi yngre befäl vanvördigt döpte till kackerlackskajen,
eftersom vi under våra långa DVF tjänstgörningar (däckvakts
förman) hade rika tillfällen att spana in de stora svarta
krypen, som utan giltiga skäl o papper försökte ta sig ombord.
Jamaica
hade fått sin självständighet 1962.Men det ska inte hymlas med
att det var nog det värsta rövarehålet på hela resan. Vi
passades oss noga för att gå ensamma och ändå påstods det att
ett gäng hade blivit robbat på Main Street när de gick upp i
staden.
Vi var
några unga befäl, som av en färgad äldre gentleman blev
erbjudna att få ha honom som chaufför under vistelsen. Han
lovade att visa oss runt och serva oss för en överenskommen
summa. Vi var ytterst tveksamma, men jag tror att det var
Halmstad-Pellle, telehantverkaren, som med sin glada och
frimodiga inställning till livet sa ."Ah va fn grabbar har vi
att losa?? Några Jamaica dollar?" Så vi slog till.
Han
gled upp vid landgången i en Dodge 32:a ,cabriolet-style.
Winston Churchill har åkt med mig, sa han stolt när vi äntrade
bilen. Visst, sa vi, som under de sista månaderna sett mer av
mänskligt förfall och jävelskap än alla åren innan ihop. Han
tog resolut fram ett fotoalbum ur det rymliga handskfacket och
satte under våra näsor. Och där står en yngre upplaga av vår
vän med en fryntlig Winston i Kubb och cigarr i baksätet.
Genom fotoalbumets sidor börjar det gå upp för oss, att vi har
snubblat över den man som varit Jamaicas chaufför de honor de
sista 30-40 åren.
Det
skulle visa sig bli en lyckträff. Vi såg där den första
Bondfilmen spelades in, Dr No. Och vi badade på den strand där
Ursula Andress, vacker som en dag, stiger ur vågorna inför en
häpen agent 007. Vi hamnade uppe i bergen ovanför Kingston, på
en familjerestaurang, som inte sparade på ansträngningarna att
göra oss nöjda. Den middagen avslutades med tunga cigarrer och
cuba libre på en veranda med sagolik utsikt ner över Kingston
och en flammande solnedgång.
Vår
driver generade sig inte att förmana oss eller tala om vad som
var mindre smart att göra under de dagar vi hade nöjet att
servas av honom, och tur var nog det. För fällorna var många.
Som DVF i Kingston. Minns ni hur dessa knä- strumpor kändes på
karibiskt solbrända ben!? OBS Trätrallarna som skulle fram på
paradsidan i varje hamn. Det gick ju inte för sig, att de fina
gästerna stod på öronen över minrälsar och andra lömska marina
hinder.
På
Jamaica inträffade en av de händelser, som senare skulle bli
en av alla dessa historier i flottan. Den som råkade ut för
det var en glad furir vid namn Lars W. Under ett
restaurangbesök en kväll ,hamnade han i ett glatt sällskap.
Intet fattades av drinkar o rökverk vid detta bord.
Huvudpersonen i sällskapet var en engelsman. Mycket trevlig
och charmant, som kuriöst nog kunde han lite svenska. Lars
hade en trevlig kväll och när de skildes för kvällen gick Lars
tillbaka till sina skeppskompisar som undrade om han visste
vem han suttit ihop med hela kvällen. Nää! det visste han
inte. Peter Sellers blev svaret.
Bild från Tommy
Johansson, i hyrbil på väg till Playboyklubben på Jamaica.
Bildbevis från Tommy
Johansson, att de verkligen besökte Playboyklubben!
Kingston blev vår sista anhalt på andra sidan atlanten. Efter
att bunkrat upp olja, under viss dramatik. Vi bunkrade
nämligen över. Så föddes denna resa ännu ett öknamn,
oljeschejken, som ett stackars befäl fick dras med framöver. Vi
lämnade Karibien och de varma haven. Sjörutinerna med sina
vakter tog sin monotona början, medan snabben stävade nordost
mot Funchal på Madeira.
Funchal, Madeira
Bild från Tommy
Johansson från Madeira..
Vi kom till Funchal en lika kall som vacker vårdag. De blå
uniformerna hade åter kommit fram och de vita
långresepersedlarna var nerstuvade för gott denna resa.
Bortsett från filmen Windjammer jag sett, som visar ett
besök på Madeira och Funchal, hade jag ingen aning om denna
övärld som tillhör Portugal. Stadens stolthet visade sig
vara casinot, där vi naivt gångade upp till entrén. En
person iförd någon slags uniform med mer guld o galoner än
flottans samlade amiraler ihop upplyste oss obildade idioter
avmätt om, att "toxido was the appropreate outfit". Ridå!!
Vi struntade i casinot. Staden hade flera shoppingställen o
sevärdheter. Man kunde åka nervpirrande nedfärder, genom
Funchal, på träkälkar. Vi bjöds på en hissnande busstur på
smala slingriga vägar upp i bergen ovanför Funchal. Vi kom
på så vis en eftermiddag till ett slags värdshus, en
restaurang, där till vår förvåning ett svenskt sällskap höll
till. Det visade sig vara en sällskapsresa, med resledare o
allt. Det var roligt att träffa dessa människor och de var
lika nyfikna på oss, som vi var på de nyheter de hade
hemifrån Sverige.
Korgmöbler och vackert spetsprydda broderier var, plus en
god likör som hette St Lucia , de stora exportartiklarna.
Jag släpade personligen med dukar hem till en överraskad
mor. Släpade gjorde en värnpliktig sjöman också, närmare
bestämt på en get. Han hade i ren omtanke, samt lätt
berusad, köpt geten för att ta med den hem till Sverige. Det
var följaktligen en lätt palaver vid landgången då vi kom
ner till båten. Den något omtänksamme , men lätt
överförfriskade sjömannen å ena sidan och en bestämd men
något uppgiven vaktens officer å andra sidan, som vägrade
acceptera en get i besättningen, hur behjärtansvärt det än
månde vara.
Det var inte oväntat den alltid lika slagfärdige
telehantverkaren "Halmstad pelle" som löste den gordiska
knuten. "Det förstår du väl " sa han till sjögossen. "Geten
kan ju inte ett ord svenska, hur i himmelens namn ska den
klara sig ombord o i Sverige !?" Med detta lät sig sjömannen
nöjas och geten gick ett liv till mötes i en annan persons
ägo.
Brest
Vi angjorde det europeiska fastlandet en tämligen gråkulen
marsdag. Lika grå skulle vår sista hamn bli. Brest, som
ligger på Bretagnehalvön, bombades sönder och samman i 2:a
världskrigets slutskede efter invasionen i Normandie. Det
Brest vi kom till var grått, grått o grått. Dessutom franska
atlantflottans hemmahamn. Dessa faktorer plus språket, hur
många kan franska?, bidrog till en viss aversion mot staden.
Vi skulle få möjlighet att ringa hem på en telefonstation i
Brest. En fransk telefoniströst, det var manuell
uppkoppling, upprepade hela tiden "keep tölking, or we
breake the line". Sen hamnade man ändå hos en obekant
förvånad människa någonstans i Svedala. Kompisen hamnade på
frälsningsarmens hotell i Stockholm!!
Det var VM i ishockey vid denna tid och vi gladde oss till
att se det i mässarna. MEN!!! Ishockey är inte nummer ett i
Frankrike. Och vad värre var, Frankrike har ett eget
tv-system (hade vid denna tidpunkt) så våra
mäss-tv-apparater visade bara suddiga bilder. Vi blev lovade
franska tv-apparater till låns, men mins inte om vi fick
dem. Jag skippade i alla fall allt vad ishockey-VM hette.
Jag skulle som DVF stå inför en sista utmaning till min
förtvivlan. Vi skulle ha franskt örlogsbesök ombord. Chefen
skulle ha en middag för den franske amiral, som var chef
över Brest. Det tog mig inte lång tid att inse att gubben
skulle sega sig upp över landgången under mitt vaktpass,
innan solnedgången. Alltså skulle överblåsning krävas. Jag
som till allt elände kom från en del av landet där vi har
R:et i halsen och inte på tungspetsen, som krävs för att få
drillen i överblåsningen. Jag övade uppe i
eldledningsverkstaden hela förmiddagen. Och inte minst att
hålla tonen, det ska ju låta hela tiden som befälet går över
landgången.
Så kom då det stora ögonblicket. Amiralen kom med sitt följe
längs kajen. Ett antal franska jagare o fregatter låg
förtöjda vid den långa kajen. Han stannade framför var och
ett av fartygen, där en paradstyrka stod uppställd ombord
och skyldrade gevär, samtidigt som smattrande
trumpetfanfarer ljöd ur fartygens högtalare (troligen
inspelade på band, de lät nämligen väldigt lika).
Så kom han då fram till vår landgång. Vakthavande officer,
Gugge Hagberg, gav ordern till mig där vi stod jämte
varandra, när amiralen satte foten på landgången. "Blås
över"!!! Jag drog all luft jag kunde och började. Då
stannar gubbf-n halvägs upp på landgången, som var lång nog
p.g.a. tidvattennivåerna, vänder sig mot de franska fartygen
o saluterar honnör. Sen fortsätter han långsamt upp till vår
väntande chef.
Jag var blå i huvudet av andnöd. Överblåsningen måtte ha
låtit förfärlig i kunniga människors öron, och Gugge väste
ur mungipan,"klarar du dig?" "Knappt!! "
Vid avgång från Brest skadas rodermaskineriet.
Vi skulle gå till Kielkanalen och invänta den lagade motorn
från Frankrike. Den kom aldrig. Vi fick styra för hand från
Brest med nödratten på halvdäcket. Bryggan gav oss en kurs att
hålla. OM vi lärde känna Snabben och hennes egenheter! Det
var vi DVF:er som blev roderförmän. Tre varv på ratten gav 1
grad roderutslag. Gissa om pojkarna fick slita. Särskilt som
här på bilden då vi gick upp genom engelska -kanalen med hård
press på babords låring och strömmar.
Vi skulle lämna den franska örlogshamnen i ett något stukat
tillstånd. Det jag nu kommer att berätta står det var och en
fritt som ev. läser detta, att maila mig o tala om, att så
var det inte. Eller, din dumma idiot, du vet inte vad du
talar om. MEN! Som jag minns det, är historien följande.
Snabbens rodermaskineri var elektriskt. När det startades
upp, var det viktigt att det hade rodret i neutralläge. Av
skäl som jag inte vet eller vill påstå, står rodret fel.
Konsekvensen blir att rodermotorns ena lindning brinner.
Furir Lars Wolland, som är snabbens dykare, får tillstånd
att dyka ner o inspektera rodret. Under denna dykning
eskorteras och bevakas han av franska attackdykare, vi låg
ju i den franska atlantflottans hemmahamn, så att han inte
utför något annat fuffens under ytan. Fransmännen erbjöd sig
att linda om rodermotorn och flyga upp den till Kielkanalens
mynnig, där vi skulle invänta den.
Reservmanöverplatsen på halvdäck, med sin stora träratt,
bemannades med folk ur däcksvakten. De som var gladast över
tingens tillstånd blev frälsarkransposterna, denna ensamma
vaktpost längst akterut, som nu fick sällskap dygnet om.
Följaktligen ändrades nu DVF-sysslan, under gång, till att
bli roderförman under seglatsen upp genom den mest
trafikerade av all sund i denna värld, engelska kanalen.
Bryggan gav oss kompass- och kursangivelser, sen var det
till att följa och hålla angiven kurs. Förbindelse med
bryggan upprätthölls med tångruska. Fyra timmars
tjänstgörning med dessa hörlurar över öronen gav lätt
blomkålsöron. Tre varv på den stora träratten gav 1o utslag
på rodret. Därför gällde det att undvika situationer som
krävde stora roderrörelser. Att beordra dikt-roder var att
be om ett samfält "NEEEJJJJJ!!" från grabbarna som slet med
ratten.
Vi skulle som roderförmän verkligen komma att lära känna
snabben. Vi fick vind på babords låring under färden upp
genom engelska kanalen. Detta, i kombination med de strömmar
som finns där, fick gamla snabben att gny o protestera mot
våra intentioner. Likt en gammal envis dam hade hon sin egen
uppfattning om vårt kursval, och vårt kölvatten såg mer ut
som om Ingemar Stenmark stått vid rodret.
Jag vet bara att vi väntade länge i Elbemynningen på motorn.
Den kom aldrig! Det lär ha varit en stor palaver mellan
snabben och kanalansvariga huruvida hon med sitt haveri och
manuella styrning, skulle få segla igenom den nästan 10 mil
långa kanalen. Saken löstes så ,att kanalen spärrades av i
sektioner allteftersom vi passerade, så att vi inte skulle
få några möten. Vädret var perfekt, sol från klarblåhimmel
och vindstilla.
När jag gick på framåt kvällen som roderförman fick jag
nästan en chock när kollegan lämnade av till mig. Istället
för att styra oss där nere på halvdäck vid manöver platsen
med roderlägen, gjorde bryggan det lätt för sig och gav oss
helt enkelt en kurs att följa i Kielkanalen.
Kielkanalen.
Kielkanalen.
Jag åkte på att ta in oss i slussarna i Kiel. Bryggan kunde
ju bara hjälplöst se på och ge maskinkommandon. Jag hyser
ännu i denna dag, en otäck känsla av att vara skyldig den
tyska staten en viss del trävirke o annat, som vi tog med
oss under våra förtöjningsmanövrar in i slussen.
Vi lämnade Kiel under kvällen och i mörker. Väl till havs
möte vi vintern ute på Östersjön. Snöbyarna drev över oss,
och manöverplatsen på halvdäck levde verkligen upp till den
marinska reklamfolderns påstående att, citat, " Havet
fordrar och fostrar Män!", slut citat.
Karlskrona
Vi tullklarerade i Trelleborg. Från officers- och befälshåll
gjordes upprepade inspektioner och vädjanden om att inga
dumheter med sprit och annat skulle förekomma. Likväl är det
tyvärr ett ungt befäl som ertappas med, av allt, ammunition,
22 long till salongsgevär. Förbjudet i Sverige. Ett
gentlemen-agreement gjorde det möjligt att tysta ner saken
och under officersöverinseende dumpades ammunitionen på
utsidan.
Hemma i Svedala igen våren 1970. Vi ligger i
Trelleborg för inklarering. All tobak och sprit och som ej
använts och övrig taxfree skulle inventeras och plomberas.
Varje tjänstegrenschef ansvarade för att inget fanns
undanstoppat inom hans fögderi. Det var den famösa
Älvsnappsenhistorien några år tidigare som satt sin prägel.
Vi angör Karlskrona och rundar tvålasken samt anhöriga och
musik på kajen.
Det var en sen vår detta år, Observera
bogserbåtarna som gick före in i hamnen för att knuffa undan
isflaken.
Vi angör Karlskrona och rundar tvålasken samt anhöriga och
musik på kajen.
Vi kom att angöra Karlskrona en sen grå aprildag. Vintern
detta år skulle bli seg. Och bogserbåtarna gick före från
smörasken för att få bort isflaken vid mobbkajen där vi
skulle förtöja. Anhöriga och musik mötte oss. Själv hade jag
vakten och skulle gå av vid 18.00.Jag ska sent glömma denna
overkliga känsla som jag drabbades av denna kväll. Från att
varit ett levande skepp med liv och rörelse, förvandlades
hon på ett fåtal timmar till ett tomt skal, skulle jag vilja
säga. Jag skulle själv mönstra av i samma ögonblick som min
vakttjänst upphörde, och ett av mina sista uppdrag blev att
hala hemlängtan och lämna över däcksvakten till en ny
kollega.
Det var inte med nostalgi jag gick ner för hennes landgång
en sista gång denna kväll. Det var jag för ung för, och 4:e
MTB divisionen väntade mig. Men nog var det med visst vemod
jag såg henne svepas in i aprilmörkret och snöglopen när min
bror körde mig därifrån.
Som vid alla större händelser i ens liv, så skulle det ta
några år innan alla minnen, bilder och brev smält ner och
sammanfattats till en sammanhängande upplevelse, för mig i
alla fall. Och om nu någon, orkat att läsa min historia, så
hoppas jag, att jag lyckats bibringa en del av den
fantastiska upplevelse det var för en ung man, att få komma
ut och uppleva världen den gången.
Hälsningar Kai Munch
Diverse bilder
Vårt hem vår borg. Vår kära däckvaktshytt. Här framför ung
högbåtsman en
låtsaskaraoke innan detta var uppfunnet, för att lätta upp den
eviga sjövakten.
Utanför vakthytten vid ingången till UO mässen.
Larmtavlan,
samt de i mässing och teak, vackra tavlorna för Off och UO,
huruvida de var iland eller ombord.
Jag har inget minne av att
vi Ubf hade något sådant.
Slappa frälsareposter. Grabbarna hade blivit sjövana.
Snabben lite från ovan.
Snabben lite från ovan.
Bryggan.
Vacker bild på signalflaggorna Y och N. Betydelse okänd.
Klicka för att förstora! |
|
|