m/s Albatross Långresan vintern 1955-56
Bruno Lindquist gjorde
en oförglömlig långresa med M/S Albatross vintern 1955-56.
De
mönstrade på i Sundsvall 1955-11-15 för resa till Mexico, Cuba och USA.
Avmönstring skedde i Stockholm 1956-06-16.
Allmänt om Albatross
Fartyget tillhörde rederiaktiebolaget Albatross som ingick i
Broströmskoncernen.
En
4-mastad lastmotorskonare av ”three island”-typ.
Byggd i Göteborg på Lindholmens
varv 1942.
Klassificerad som motorfartyg men med Lloyds krav på segelfartyg.
Förmodligen
det sista lastförande seglande skolfartyget i världen.
1947 byggdes hon om för att användas
till en svensk djuphavsexpedition.
Resan blev en världsomsegling som varade i 15 månader.
-
20 elever, 12 däcks- och 8 maskinelever
-
Albatrosstiden räknades
som dubbel sjöpraktik vid inträdesprov till sjöbefälsskola
-
Procent av elever som
ledde till sjöbefälsexamen:
-
Varierande arbete – däck, maskin, byssa, servering och städning
Bredfock och 2 vindsegel på 200 m2. Totalt ca 1100 m2
segel.
Segelarea (bidevindsarea) ~920 m2. Totalt ~1100 m2.
Huvuddimensioner: Längd 72 m exkl. bogspröt, bredd 11,5 m.
Medeldjupgående i saltvatten ~5 m.
Fart på last med motor ~9 knop.
I maskinrummet fanns en
omfattande och komplett verkstadsutrustning
Huvud- och
hjälpmaskineri:
HM 8-cylindrig enkelverkande trunkmotor typ B&W 450 hk vid 315
rpm.
Reverserande propeller.
3 hjälpmaskiner (hjälpkärror).
Bidevindssegling i Sydatlanten för styrbords halsar
Poolen klar för användning
Land i sikte efter 28 dygn, "Sombrero Island"
Vid kaj i Puerto Nuevitas Cuba
Lässtund på "Peket" (bogspröt)
Till ankar på Mississippi. "Stella Polaris" i bakgrunden
Hjulångaren s/s President i New Orleans
Walgreens Drugstore på Canal Street i New Orleans
Vi ligger på redden och lastar socker
Hamnen i Havanna. Förmodligen samma bilar som rullar där idag.
Hemkomstvimpel på mesanmasten vid ankomst till Stockholm
Albatross i Lübeck ca 1990
|