HMS af Chapmans sommarexpedition 1934
Dagbok från af Chapmans
sista
resa sommaren 1934
Skriven av skeppsgossen Yngve Sörman (1917-2017)
Alla bilder går att klicka på för att förstora.
Yngve Sörman
Årsklass 1932. Yngve är inringad i rött och brodern Helge i gult.
Som
sjömansdotter är jag och mina bröder uppvuxna med fartyget af Chapman. Pappa,
Yngve Sörman, tjänstgjorde i Kungliga Svenska Flottan från det han var knappt 15
år gammal till han gick i pension vid 55 års ålder. Han var flaggstyrman och
avgick med kaptensgrad. Pappa blev nästan 100 år gammal. Han dog sex veckor före
sin stora dag och seglade vidare lugnt och stilla mot nya farvatten den 6
oktober 2017. Han föddes den 10 november 1917. Pappa började som skeppsgosse och
seglade på fullriggaren af Chapmans sista resa i flottans tjänst, sommaren 1934.
Pappa tyckte
mycket om att skriva, och under af Chapmans sista seglats förde han dagbok och
tog bilder. Vi syskon satt ofta i hemmet och tittade i albumet. Som barn gick vi
med mamma och pappa till af Chapman på Skeppsholmen där hon ligger förtöjd som
vandrarhem och drack varm choklad med vispgrädde i caféet.
Pappa gav oss barn insikter om en
annan, större värld utanför vår trygga uppväxt i Årsta, Stockholm. I hemmet
fanns puffar, siden, utsirade skrin, kryddor, fruktskålar och mattor från
Egypten, Kap Verde, Sydafrika, Djibouti, Kongo och Ghana. Men han gav inte bara
kunskap om fjärran länder, andra världsdelar, olika kulturer och människor med
mångfaldig bakgrund. Utan också en medvetenhet om människors olika villkor och
en djup orättvisa i världen. Pappa kom att ägna sitt liv åt fredsarbete och
mänskliga rättigheter, även inom marinen och han svek aldrig insikten om alla
människors lika värde. Det går igen i allt han skrev, publicerade och
fotograferade.
Den här
artikeln är en berättelse från en svunnen tid. Den bygger på en sammanfattning
från pappas handskrivna dagbok som skeppsgosse på H.M.S. af Chapmans
sommarexpedition 1934. Pappa summerade själv dagboksanteckningarna på sin gamla
skrivmaskin i maj år 2004. Han var då 87 år gammal, och 70 år hade passerat. Han
var 17 år när han gjorde resan. Bilderna är från dagboken och fotoalbumet.
Dagboken
startar med måndagen den 23 april 1934 då af Chapman började riggas för sin
tionde resa som övningsfartyg i Kungliga Svenska Flottans tjänst. Onsdagen den 2
maj mönstrade besättningen på. Torsdagen den 3 maj bogserades fartyget ut på
Karlskrona redd. Den 6 maj var det avgång. Resan är beräknad att ta 145 dagar.
Även Yngves bror Helge var med på resan.
Helge var då 18 år.
Rutten med
hamnar som af Chapman skall passera är:
|
Karlskrona |
23 april – 6 maj |
|
Disken |
7 maj – 8 maj |
|
Portsmouth |
23 maj – 27 maj |
|
Casablanca |
8 juni – 15 juni |
|
San Juan |
8 juli – 15 juli |
|
Boston, Mass |
3 aug – 14 aug |
|
Shotley |
10 sept – 14 sept |
|
Malmö |
22 sept– 26 sept |
|
Karlskrona |
27 september |
Nedan följer
pappa Yngves summering från dagboken
som den är nedskriven, med vissa mindre
ändringar:
Den 6 maj,
en söndag, kastade af Chapman loss från bojen på redden i Karlskrona och
bogserades till öppen sjö där segel sattes, och för god låringsvind seglade hon
mot Drogden. En högsta fart av 16,5 knop loggades. Nästa dag ankring utanför
Helsingborg för komplettering av proviantförrådet. Dagen därpå bogsering förbi
Kullen då segel sattes och med motiga vindar rundades Skagen och segling mot
engelska kanalen började. Söndagen den 13 kom det stormbyar med regn.
Överbramseglen var bärgade, men på kvällen bordade VO, ”vaktkvarterets
överbramgastar, bramgastar och märsgastar upp och stormbeslå bramseglen”. Allt
gick väl. Nästa dag blåste det 26 sekundmeter och hon seglade bidevind för
märs-och undersegel.
I storm på Nordsjön
Den 23 maj
anlände af Chapman till Portsmouth. Vi blev väl mottagna och fick åka gratis med
stadens spårvagnar. Bland annat fick göras besök på det berömda fartyget
Victory, som var Lord Nelssons flaggskepp i slaget vid Trafalgar 1805. Den 27
maj avgick af Chapman och seglade mot Casablanca. Under seglingen bedrevs
segelexercis och instruktioner i fartygets konstruktion och tackling. Den 8 juni
på kvällen anlände af Chapman till Casablanca. Villkor för landpermission var
kunskap om alla sladdar som man manövrerade rår och segel med. Casablanca var
känd som en god pinalhamn och en intressant bekantskap.
I Casablanca med brodern
Helge
af Chapman i Casablanca
Den 14 juni
lastades loss och färden över Atlanten började. Det var en ganska jämn vind av
Nordostpassaden, som drev af Chapman med alla segel satta. Ett skeppskapell hade
skapats, som spelade vissa kvällar vid storluckan. Hygienen måste skötas och
varje morgon och kväll erhöll man cirka ½ liter sötvatten för egen tvättning.
För tvätt av kläder fick man en gång i veckan en pyts med cirka 8 liter
sötvatten. Med hjälp av en bit så kallad kommistvål fick man förbereda sin tvätt
som kunde bestå av ett kryperställ, blåkragad skjorta, undertröja, kalsonger och
strumpor. Tvättningen skedde genom gnuggning och sköljning i Atlantens vatten,
torkning på spända gölingar mellan stor-och kryssvanten där plaggen fästes med
nyckstek. Tvätt skedde som regel då man hade frivakt på första plattvakten. En
dag mönstrade chefen 4:e kvarterets bärgade tvätt. 13 man vars tvätt icke var
helt ren, tilldelades extra handräckning. Söndagen den 1 juli divisioner och
korum. Efter korum fick de som haft smutsiga kläder tvätta om. Den 3 juli kom
löparnisse på besök och förkunnade att kung Neptun nästa dag skulle göra visit
och övervara sotningsproceduren för alla, som ej tidigare passerat vändkretsen
eller ekvatorn.
Efter 22
dygns segling ankrade af Chapman på redden i San Juan. Från besöket kan berättas
att frukt var billigt. En stor banan kostade 1 cent (4 öre). Under dagtid var
det lugnt i staden, under kvällen var det luft i luckan med fullsatta barer av
folk som drack och spelade kort. På balkonger kunde man se damer, starkt
sminkade. President Franklin Roosevelt var på besök. När han avreste med en
kryssare, blev denne frihetskämpe hyllad från af Chapman med vant- och
relingsmanning. En stor händelse.
Vid fästningen i San Juan
Värmen var
tryckande med 35 - 40 grader i skuggan. Efter lättning den 12 juli gick af
Chapman på grund. Efter hårt arbete, dag som natt, av besättningen under drygt
två dygn och med hjälp av en norrmans enkla bärgningsutrustning lyckades af
Chapman bli flott.
Den 16 juli
avgick af Chapman från San Juan med bogsering av Unalga till öppet vatten där
segel sattes med kurs mot Boston dit af Chapman anlände den 3 augusti och
förtöjde vid en pir på örlogsvarvet. af Chapmans vattenledningssystem kopplades
till varvets färskvattensystem, så från alla kranar kom det vatten, där tvålen
löddrar sig. Jag tyckte vi kommit till himmelriket.
På väg mot Boston
Bostonbesöket blev en fin
upplevelse. I Boston med omnejd bodde tusentals invandrade svenskar och många
kom på besök med bil och bjöd med en eller två till sina hem där skeppsgossarna
blev väl undfägnade. En dag blev hela besättningen, utom vaktkvarteret, bjudna
på fest på hotell Statler, med ditfärd i bussar med poliseskort. Löjtnant Zacke
ledde en uppskattad gymnastikuppvisnings med 20 utvalda skeppsgossar. Chefen
hade fått en tumör i ett öga och måste opereras, så han fick överlämna befälet
till sekonden tills den nye chefen, kk Bergman anlänt. En personlig händelse kan
nämnas. Jag och en kamrat promenerade på en gata, då en man tilltalade oss ”how
do you like Boston”?
Jag svarade;
”I think it is the
best town in the world”.
Han gav oss omgående var sin dollar. En dollar kostade då 4:50
kronor. Vår sold var 30 öre om dagen och utbetalades med 3 kronor var tionde
dag.
Måndagen den
13 augusti bogserades af Chapman ut ur hamnen och alla fartyg saluterade med
ångvisslor eller sirener. Vinden var motig och först efter flera timmars
bogsering sattes segel. Först den 21 fick vi en frisk förlig vind, som förde af
Chapman ostvart. Den 10 september ankrade af Chapman på redden i Shotley. I
Shotley hade den engelska flottan en skeppsgossekår. Med kollegorna där hade vi
roddtävlingar där vi hävdade oss bra, i simtävlingar och fotboll var de engelska
kollegorna dom vinnande. Deras musikkår gav en konsert ombord och en kväll bjöd
dom på en fin supé i sin förläggning.
Till rors
Den 14
september lättade af Chapman ankar och efter bogsering till öppen sjö sattes
segel. Efter 8 dygns segling bogserades af Chapman in till hamnen i Malmö.
Befälhavande amiralen i Karlskrona embarkerade den 26 för inspektion, som
genomfördes under seglingen till Karlskrona. Den 27 september under förmiddagen
seglade af Chapman för fulla segel genom inloppet till Karlskrona, vid passagen
av Kungsholms fort saluterades med tre kanonskott. Med gigade segel styrdes af
Chapman in på redden och en bit från Smörasken fälldes ett bogankare.
Det blev en
ståtlig final på af Chapmans sista resa.
Detta var utdrag ur
dagbok av Yngve Sörman, foton från dagboken Yngve Sörman.
Inledning,
sammanställning och urval av fotografier av Ylva Sörman Nath, Yngves dotter.
Januari 2020
Här står Yngve själv och
pratar i Skeppsgosserummet på Skeppsholmen 2004
där han höll en liten föreläsning om af Chapman.
Fakta om HMS af Chapman
(från Wikipedia)
af Chapman byggdes som
Dunboyne av Whitehaven Shipbuilding Company i Whitehaven i England för trafik på
Australien för Charles E. Martin & Co i Dublin. År 1908 såldes hon åt Leif
Gundersen i Porsgrunn i Norge för 3625 pund. 1915 såldes hon till Emil Knudsen i
Lillesand och samma år vidare till Rederiaktiebolaget Transatlantic för 7500
pund.[1]
Transatlantic bytte skeppets namn till G.D. Kennedy, efter en av
initiativtagarna till rederiet, George Douglas Kennedy, och byggde om fartyget
för användning som skolskepp. Hon fick[1] registernumret 5734 och signalen JVKL.
Hon hade då Göteborg som hemmahamn, plats för åtta befälselever och seglade med
frakt på oceanfart. Utbildningen ombord var tvåårig.[2] Att kombinera fraktfart
med utbildning var vanligt under denna tid. Hon seglade mestadels[1] mellan
Skandinavien och Australien.
År 1923 såldes skeppet till svenska flottan och ändrades till övningsskepp under
namnet HMS af Chapman efter en av 1700-talets stora skeppsbyggare, Fredrik
Henrik af Chapman (1721–1808). År 1934[1] togs hon ur aktiv tjänst. Fartyget
inköptes 1947 av Stockholms stad och är sedan 1949 förtöjt vid Skeppsholmen och
upplåtet till Svenska Turistföreningen som vandrarhem.
Fartyget genomgick en omfattande renovering som inleddes i oktober 2006 och
färdigställdes i april 2008. Renoveringen, som var förlagd till Musköbasen, var
ursprungligen planerad att ta nio månader men ändrades efter hand och totalt
blev renoveringstiden det dubbla. af Chapman lades åter vid Skeppsholmen den 9
april 2008.
Hon har ett segelantal på 26 och är 41,60 meter hög.
Bild på af Chapman från
webbplatsen för bokning:
|