Korvetten Frejas
långresa 1890-91
Från Stefan Magnusson kommer lite info om
HM Korvetten Frejas långresa 1890 -1891. Detta har funnits i
Facebook-gruppen "Du vet att du kommer från Karlshamn om..."
och där var det Stig Svensson som startade tråden med att lägga upp
urklippen och sjökortet (se nedan).
Målning av Jabob Hägg hämtad från sidan om HM Freja på Wikipedia.
Översta bilden: Freja. Skeppsgosse"brigg". Foto Karl Karlsson
Karlskrona. Från
digitaltmuseum.org
HM Korvett Freja var en svensk ångkorvett
som byggdes av Kockums och sjösattes den 25 juli 1885. Hon var då det
största fartyg som någonsin byggts helt av stål i Sverige och även det
sista seglande fartyget inom svenska flottan som var avsett för
stridande tjänst. Hon var bestyckad med 18 kanoner. Mellan åren
1886–1906 gjorde hon flera långresor.
Enligt listan om
på den här
webbplatsen kan man läsa följande om resan:
|
1890-09-12
Karlskrona
Arendal
Portsmouth
Gibraltar
Neapel
Malta
Corfu
Alexandria
Pireus
Chanak (Dardanellema)
Konstantinopel
Tunis
Gibraltar
Cherbourg
Matvik
1891-05-05 Karlskrona |
Vid återfärden i Gibraltar
deltog Frejas besättning på ett synnerligen förtjänstfullt sätt i
bärgningen av de överlevande från den sorgligt ryktbare emigrantångaren
"Utopia", som under orkanen och mörkret kolliderade med ett engelskt
örlogsfartyg och sjönk strax för om Freja. Läs gärna mer om detta
här och
här.
Följande fanns bl.a.
att läsa i Facebookgruppen:
Anlöpte Cherbourg
den 4:e april 1891
(klipp från Blekinge läns tidning 7:e april):
Avgick från
Cherbourg den 15:e april 1891 (BLT 17:e april):
Hemma i Karlskrona
igen (BLT 25:e april 1891):
Avlämning (BLT
28:e april 1891):
Vid återkomsten till
Sverige inträffade
följande tillbud enligt dessa tidningsurklipp:
Efterspel (BLT
20:e juni 1891):
Utslag (BLT 23:e
juni 1891):
Pilen visar den troliga
grundstötningspostionen den 21:e april 1891. Matvik ligger utanför den
övre bildkanten i farledens fortsatta östliga riktning, dvs en bit norr
om Västra Bokö. Den markerade
positionen för grundstötningen verkar rimlig och stämmer så vitt jag kan
bedöma med Freja troliga kurs.
Hällaryds skärgård
öster om Karlshamn
Klicka på kartan för att
förstora!
Lotsen Anders Svensson blev sedemera mästerlots på Tärnö och tog namnet
Strömberg en bit in på 1890-talet. Han var ursprung-ligen placerad på
Mjöö en bit nordost om Tärnö, men när lotsstationen på Mjöö drogs in
1885, flyttade Anders till Tärnö med familj, hus och allt. Anders var
även fyrvaktare på Tärnö mellan 1887 och 1907.
Det finns en annan historia om mästerlotsen Anders Strömberg och en
kunglig grundstötning på Soneholmsgrundet (Sonaholmsbåden). Jag läste
den i "Historisk beskrivning av Hällaryds skärgård", Kristianstads
Boktryckeri AB, 2002, av framlidne Sven-Åke Kullberg, men jag kan inte
hitta några andra källor som behandlar denna händelse, så kanske det är
en förväxling med Frejas grundstötning.
Mästerlotsen Anders Strömberg ska ha varit lots ombord då Oscar II’s
jakt Drott (f.d. min- och torpedkryssaren Ran) gick på exakt samma grund
i början av 1900-talet. Det verkar lite osannolikt att samma lots skulle
göra samma misstag två gånger, och dessutom med koppling till kungahuset
båda gångerna. Drott var ju ett välkänt fartyg på sin tid och jag kan
tänka mig att det var mer spännande att berätta om kungajakten som gick
på grund än ett av flottans många fartyg med enbart en prins som
fartygschef.
Det finns ju också en del berättelser om Drotts grundstötningar i
Marstrand som kan ha påverkat.
Fotnot: Den nuvarande fyren på Tärnö byggdes 1910 och lär vara Sveriges
äldsta träfyr fortfarande i drift.
|