Pansarkryssaren Fylgias
långresa 1920-21
HM Pansarkryssaren
Fylgia. Fast bilden är från resan 1931-32.
Klicka för att förstora!
Modell av
Fylgia som finns på Marinmuseum i Karlskrona.
Klicka för att förstora!
Denna berättelse kommer
från Inger Nilsson
i Uppsala som först berättar så här:
Min pappa, Nils August Hellfors, beordrades att lämna sin tjänst
som
föreståndare för Tingstäde radio för att vara 1:e telegrafist samt
ansvara för posten under långresan. Fartygschef var
kommendörkapten Edvard Peyron (1866-1950). Sekond var kapten Adolf
Mörner.
Färdvägen gick till
Medelhavet:
|
1. Karlskrona
2. Kiel, Tyskland
3. Portsmouth, England
4. Funchal, Madeira, Portugal
5. Alger, Algeriet
6. Tunis, Tunisien
7. Alexandria, Egypten
8. Jaffa, Nuvarande Israel
9. Berouth, Libyen
(förmodligen Beirut, Libanon)
10. Milos, Grekland
11. Pireus, Grekland
12. Malta, Italien
13. Neapel, Italien
14. Livorno, Italien
15. Marseille, Frankrike
16. Barcelona, Spanien
17. Gibraltar
18. Boulogne, Frankrike |
Funchal, Madeira
När
de bunkrade fick alla som inte hade vakt gå iland.
Tunis
De kolade i Tunis. Det
var negresser som bar kolkorgarna på huvudet och deras barn satt i
kolhögarna och kastade kolbitar på varandra. Det var torsdag och kocken
hade en traditionell veckomeny. Alltså ärtsoppa. Permission för
besättningen och alla som inte hade vakt gick iland. - Ge ärtsoppan till
kvinnorna och barnen! sa de. Kocken bjöd hela arbetsstyrkan kvinnor och
deras manliga arbetsledare samt barnen på svensk ärtsoppa och de åt med
god aptit. Då besättningen kom tillbaka sent på kvällen, låg tunisierna
i kolhögarna och jämrade sig över magsmärtor.
Alexandria
Där
stannade man så länge att alla hade en chans att få se kulturskatterna.
Utflykter gjordes till Gizeh och pappa köpte flera vykort av
pyramiderna. Han köpte i en basar i Alexandria en mumie – en liten
arbetare i bränd lera, gjord för att följa med faraonerna i döden. Den
har jag kvar:
Då Fylgia förberedde
avresan, tillfrågades befälhavaren Peyron av de egyptiska myndigheterna
om han kunde ta med en mumie och lämna i London på återvägen. British
Museum skulle införliva den i sina samlingar. Efter överläggning kom
befälet på att torpedrummet skulle vara en utmärkt plats eftersom Fylgia
var ute i fredliga syften och det utrymmet var tomt. Men kruxet var det
att en matros hade flyttat in där då han inte kunde sova bland sina
snarkande skeppskamrater. Men matrosen löste det så att han mätte
utrymmet och kom på att de fick plats båda. Den matrosen fick sedan
smeknamnet ”Mumien” under hela sin tid i svenska Flottan.
2006 besökte
jag British Museum tillsammans med en 13-årig dotterson och då vi kom
till den egyptiska avdelningen, berättade vi för personalen den
historien på engelska. De försökte att lokalisera vilken av alla
mumierna det rörde sig om men hade inte provenienserna helt klara i
mumiebeståndet.
Jaffa
Pappa
envisades att kalla staden för Joppe, det gamla bibliska namnet på staden. Pappa
konfirmerades ju innan den nya bibelöversättningen kom 1917. Därifrån
gjordes en utflykt till Jerusalem, vilket gjorde ett outplånligt intryck
på pappa. Skeppsgossarna uppfostrades i den kristna läran till gränsen
av indoktrinering men med målsättningen att hedra fosterlandet och den
svenska fanan. Pappa var en god idrottsman – elitgymnast i Svenska
Flottan - och deltog i uppvisningar i Linggymnastik utomlands. Han
vänder sig säkert i sin grav om han ser svenska idrottsmän inom
friidrotten springa omkring insvepta i den svenska fanan, som under
ärevarvet dessutom släpar i marken.
En sen eftermiddag alldeles efter ankomsten till Jaffa, kom några
matroser med bussarongerna fyllda av apelsiner. De var överlyckliga:
”Det växer apelsiner vilt i området här!” Det blev räfst och rättarting
på båten. För det första hade de tagit av sig bussarongerna och fyllt
dem med apelsiner och uppträtt oordentligt klädda, de som var utskickade
att representera Sverige. Lika illa var det att de ”pallat” apelsiner
från privata odlingar. De fick återvända med ett befäl till odlingen,
bekänna sin synd och skuld och ersätta odlaren rikligt ur egen ficka för
fruktstölden. För att lugna ner den upprörde odlaren, upphandlade
befälet en rejäl mängd apelsiner för hela Fylgias besättning.
Milos och Pireus
Där gjorde Pireus det största intrycket. Pappa brukade berätta om Aten
för sina barnbarn och då sa han alltid: ”Jag tog spårvagnen från Pireus
till Aten och den avgår
(sic!) varje kvart”. Om jag uppfattade honom
rätt, fick inte så många gå iland på egen hand i Grekland. Men pappa
fick gå iland överallt för han skulle hämta och lämna posten. Men det
ordnades ett studiebesök i Aten.
Neapel
Därifrån gjordes en utflykt till Pompeji och Herculaneum. Dessa
städer, som ödelades år 79 e. Kr. av ett utbrott från Vesuvius, gjorde
ett stort intryck. Pappa berättade detaljerat om invånarnas liv där och
var imponerad av den höga standard som tydligen rått där. Men en sak
hade han missuppfattat. Ett matställe pryddes av en skylt med en tjur
och inne i krogen fanns bilder målade på väggarna med tjurar, bl.a. såg
man en ung kvinna bli lägrad av en tjur. Guiden berättade att man trodde
att stället varit en bordell och att bilden handlade om en prinsessa,
som bara kunde tillfredsställas av en tjurpenis. Förmodligen föreställer
bilden Europa och tjuren, en känd mytologisk berättelse, där guden Zeus
förvandlat sig till en tjur för att få en avkomma med den feniciska
prinsessan Europa.
Pappa köpte fyra vackra
kamébroscher i Neapel till sin mamma och sina tre systrar. Jag fick ärva
min farmors och min gudmor Sallys.
I Genua var det en stilla kväll. Pappa hade fått i uppdrag att skicka
telegram till Karlskrona och det var brådskande att få svar. Vanligtvis
skickades telegrammen från Medelhavet med Frankfurt som mellanstation
men den kvällen var det så lugnt i atmosfären att pappa lyckades få
kontakt direkt med Karlskrona. ”Jag drog på med 800 KW så att det
sprakade mellan masttopparna”, brukade han säga.
Åter Karlskrona
Det rådde fortfarande viss ransonering efter 1: a världskriget och
speciellt ont var det om kaffe. Pappa köpte kaffebönor här och där för
han var svag för sin mamma och hennes förtjusning i kaffe. Men han måste
ju mönstra av och dessförinnan fick ju fartyget besök av tullen. Pappa
rev delar av sin radiostation, stoppade ner kablaget i lådor och gömde
kaffet bakom panelerna. Tulltjänstemännen var tydligen otekniska för de
snokade runt och trodde att kablaget i lådorna var dels reservutrustning
och dels under resan kasserade/utbytta delar. Men pappa fick använda bra
mycket tid att återställa ordningen men hans mammas glädje över
kaffeskatten kompenserade säkert hela besväret.
Sammanfattning
Pappa var etiskt mycket
noggrann. Han berättade aldrig vilka affärshemligheter eller
försvarshemligheter han fått förtroendet att telegrafera och därför blir
det som jag kan förmedla en sammanfattning av hur en grupp
besättningsmän med god skolning i sjömanskap handplockades för en viktig
resa för att efter kriget återupprätta handelsförbindelser mellan de
besökta länderna och svenska tillverkare.
Alla hade inte så god skolning
i klassisk fornkunskap men var vetgiriga och tillgodogjorde sig väl
studiebesöken i land med guidning på klassiska utflyktsmål. Förmodligen
hade de flesta behövt att man anordnat en studiecirkel under dagarna
till havs med förberedelser för både studiebesöken och kulturen i de
länder man besökte. Missödena var ändå få vilket kan ha berott på att
permissionerna i land var mycket begränsade och möjligheten att besöka
länderna där man anlöpte hamn, var i form av organiserade utflykter.
Den största kulturkrocken jag hörde talas om var ändå tillfället med
ärtsoppan, som de tunisiska negresserna bjöds på. De var förmodligen
dessutom muslimer och åt inte fläsk.
|