De sk stationerna står fortfarande kvar på fördäck. Vi aspiranter
"bodde" akteröver
i höjd med livflottarna ovan huvuddäck i fyra stycken s.k. kvarter.
Nu har vi kommit ut på Biscaya, och det är någon sorts genomgång av
fartygschefen,
vars skalle (vänd akteröver) skymtar mellan kanonrören.
Inga flytvästar på den tiden!
En grupp förväntansfulla aspiranter på väg söderut.
Den 11 jan 1952 kl 10.25 förtöjde vi vid kaj i staden La Luz på Las
Palmas.
Obs till vänster om tunnorna i mitten av bilden är ett ställ med
dockor, som syns bättre på bilden nedan.
Per-Erik Ramner heter spekulanten, nja det blev ingen affär, det var
jag som
bara ville ha lite action i bilden. Detta är första dagens
utflykt, med var också
Åke Stark, som syns till vänster i nästa bild,
Per-Erik till höger.
Och här har vi kommit en bra bit bort från hamnen.
Åke tog bilden,
Per-Erik Ramner och Gunnar Gran.
Obs mannen som tar sig en tupplur på sanden. Nästa dag var det
bussutflykt upp i bergen.
Berget var tättbefolkat, ser åtminstone sju bostäder på fotot,
det lär
vara varmt på vintern och svalt på sommaren.
På återfärden såg på några bananodlingar...
...och kom i samtal.
Vi kollade odlingarna på Gran Canaria grundligt!
Den 14 jan 1952, sista dagen på Las Palmas, ägnades bl.a.
åt bad,
man kan
skönja två frusna huvuden ute i vattnet.
På återvägen till Gotland mötte vi denna familj.
Ett annat möte.
"Hemkomna" till fartyget var det småpojkar som ville ha pengar, det som
inte hamnade i roddbåtarna var dom snabba att dyka efter, riktigt
skickliga.
Bilden visar en 19-årig patriot - eller om man så vill en fräsch Gunnar
Gran.
Ur loggboken denna den sista dagen 14 jan 1952:
Kl 10.00 styrt ut
från La Luz Kl 15.10 förtöjt i Santa Cruz hamn på Teneriffa.
Kl 20.10
kompl färskvattenförrådet med 176 ton och oljeförrådet med 503,9 ton
brännolja.
Här ovan kan man skönja Gotland vid mitten av piren Kl 22.15 embarkerade
lotsen J.G. del Pirro. Kl 22.30 kopplat bogserbåten. Kl 22.35 kastat
loss. Kl 22.44 kastat loss från bogserbåten. Kl 22.55 debarkerade
lotsen. Under losskastningsarbetena ådrog sig ÖSS vpl 1213-13-51 Jonsson
en skada i huvudet. Nu är vi på väg västerut mot Venezuela, dit vi
anländer den 25 jan.
Nu är det den 19 jan 1952 och vi har för 2 dagar sedan passerat kräftans
vändkrets och
kung Neptun kommer ombord för att genomföra övlig sotning
av de obefarna.
Kung Neptun sitter till höger och de som skall utföra
jobbet är svartmålade.
Själva sotningen - neddoppning i sot- och oljebemängt vatten.
Sedan avrapporterar kung Neptun till fartygschefen att alla blivit
vederbörligt behandlade.
Den 21 jan 1952, musikunderhållning på halvdäck.
Knopslagning.
Skrubbning.
På resan var förutom skeppsläkare, även en präst med. Här är det korum.
Vi anlände till La Guaria, hamnstad till Caracas den 25 jan, i loggboken
står att läsa: Kl 0938 avgivit salut för Venezuela med 21 skott. Kl 0945
embarkerar lotsen. Kl 1020 förtöjt vid kaj i La Guaria. Kl 1045 lotsen
debarkerat. Kl 1045 ombordkom vice konsul Wallis. Kl 1145 lämnade vice
konsuln fartyget,varvid salut avgavs med 5 skott. På eftermiddagen blev
det permission för fria vakten av besättningen, varvid jag tillsammans
med tre kamrater gav oss i land. La Guaria var snart avklarat, så vi
beslöt oss att ta oss upp till Caracas, huvudstaden i Venezuela. Enda
sättet var att ta en taxi de tre milen dit, på en betänkligt slingrig
väg.
Sagt och gjort - men väl uppe ville taxichaffören ha så mycket
betalt att vi inte hade så mycket pengar med oss, vi skulle ha prutat
rejält innan vi började färden. Vi kunde ingen spanska någon av oss, så
det var minst sagt svårt att tala honom till rätta. Under tiden samlades
det allt mer folk omkring oss, och mörkret föll hastigt på, så vi stod
där inringade av en alltmer hotfull människomassa. Något otrevlig
situation minst sagt, men när nöden är som störst är hjälpen närmast
sägs det och nu banade sig en man väg fram till oss och frågade på tyska
vad som stod på. Tyska kunde vi, eftersom det var första språket under
vår skoltid, så vi förklarade för honom vår belägenhet. Han, tysken,
hade som vi senare erfor levt flera år i Caracas och visste vad som var
rimligt pris, och läste lusen av taxiföraren så vi fick ner priset till
resonabel nivå.
Vår räddare tyckte tydligen att det var trevligt att
träffa på några personer från sin egen världsdel - han slog sen följe
med oss när vi såg oss omkring. Han berättade att han varit i tjänst i Wehrmacht under fälttåget i Ryssland, operation Barbarossa, och även vid
slaget om Stalingrad. Vi försökte pumpa honom om lite mer om Stalingrad,
men han var inte villig att säga så mycket mer om det, Ich habe
vergessen var det svar fick fick. Alltnog sen ville han bjuda oss på
middag på en restaurang, men då vi tyckte oss märka att han nog hade
blivit lite psykiskt skadad av sina krigsupplevelser, och vi hade fått
nog av äventyr den dagen, så såg vi oss nödsakade att tacka nej under
nödlögnen att vår permission snart gick ut, så vi måste tyvärr återvända
till fartyget, dit vi kom efter att först ha prutat rejält innan vi
satte oss i taxin för nedfärden. Sen var vi uppe i Caracas flera gånger.
På väg upp till Caracas.
Här är det stort pådrag i Caracas.
Löjtnanten med fanan är blivande
Chefen för Marinen
(1978-1984),
Per Rudberg. De tre vitklädda i främre
raden är fartygschefen,
seconden
och artilleriofficeren.
Han längst till vänster har inte dragit åt skärpet ordentligt.
Nedan
samma tillfälle, samma kyrka.
Per Rudberg i täten. Vi lämnar Venezuela på förmiddagen den 31 jan 1952.
Kl 1015 embarkerar lotsen T.T. Montero.
Kl 1035 kastat loss. Kl 1050
debarkerade lotsen.
Kl 1055 satte kurs nord. Läge N 10grader 43 min, W
67 grader 03 minuter.
Nästa gång ses vi i Havanna, där vi ligger mellan
4 och 9 februari.
Nu den 4 feb anlöper vi Havanna, kl 0933 passerar vi Castillo del Morro
vid
inloppet till Havanna och avger salut för Cubanska nationen med 21
skott.
Castillo del Morro syns överst på kartan.
Här stävar vi in i hamnbassängen.
Av någon anledning låg vi inte förtöjda vid kaj, utan enligt loggboken:
Kl 0955 ankrat på 12 m djup i Havanna hamn för bb ankare, stuckit
kätting till 50 m i vattnet. Kl 1015 lotsen debarkerat, samt ombordkom
svenske vicekonsuln Hagerman och en förbindelseoff från Cubanska
marinen.
Kl 1045 avgick svenske vicekonsuln Hagerman varvid salut avgavs
med 5 skott. Kl 1100 avgick Cubanske förbindelseoff.
Vi är nu kvar i Havanna och leker turister, strövar omkring
och fotograferar, bl.a. statyn föreställande Maximo Gomez.
Vidare besökte vi Sjökrigsskolan på Kuba, en bit utanför Havanna, och
frapperades av den minutiösa ordningen i deras förläggning Innan vi
skildes togs denna gruppbild. Ja detta var 1952 dvs före Castrotiden som
började 1958/59 Ur loggboken - Den 8 feb Kl 1405 ombordkom 10 off och 40
kadetter från Cubanska marinen. Kl 1550 avgick dessa. Kompletterat
vattenförrådet med 160 ton färskvatten och 320 ton brännolja. Den 5 feb
Kl 1622 embarkerade Cubanske utrikesministern Aureliano Sanchez Arango.
Den 5 feb Kl 1710 debarkerade Cubanske utrikesministern varvid avgavs
salut om 17 skott. Här nedan 3 bilder till.
Täten.
Mellangruppen.
Bakre gruppen. Löjtnanten heter Carl Fehrlund. På lördag 9 feb 1952 lättar
vi ankar!
Den 9 feb 1952 kl 10.24 ankaret lätt. Kl 11.00 lotsen debarkerade.
Styrt
ostvart efter Cubas nordkust. Kl 13.00 divisioner med alle man.
Föredrag
om korvetten Carlskronas undergång samt sänkning av krans på
olycksplatsen.
Strax ovanför t:et i Matanzas hände det, i höjd med den
streckade blå linjen.
Så gick det till.
och här lägger vi ned en krans på olycksplatsen.