HMS Gotlands sista långresa 1955-56
Om kryssaren HMS Gotlands resa har
Ulf Lewerentz bidragit med text och bilder. Ulf var vid tidpunkten en
19-årig korpral och följde med som eldare ombord. Texten kommer från ett
häfte som gavs ut efter resan. Författaren är Curt Borgenstam som var
fartygsingenjör ombord. Bilderna är
tagna av fartygsfotografen ombord, vars namn Ulf inte kommer ihåg.
Kartan har Bengt-Göran Söderlund bidragit med. I marinens årsbok "Vår
marin 1957" finns en lång berättelse om resan som kommendörkapten Magnus
Hammar skrivit. Klicka i menyn till vänster för att läsa denna.
Karta över HMS Gotlands långresa
1955-56. Klicka på den för att förstora!
Fartygschefen
Kk S. M. G. Hammar. Sekond var Kk Anders Öström.
Några glimtar från
HMS Gotlands långresa
13/12 1955 - 14/3 1956
(Originaltext från 1956)
Som mål för årets långresa hade valts Väst-Afrika, som ej sedan länge
besökts av svenska örlogsfartyg. Resplanen uppgjordes i nära samarbete
med Svenska Exportföreningen, för att resan därigenom även mera direkt
skulle tjäna den svenska utrikeshandelns intressen. De Västafrikanska
koloniernas handel och sjöfart har under de senast åren utvecklats
mycket snabbt. Då nu dessa nya områden för det internationella
varuutbytet börja bli allt mer aktuella, får det anses som en klok
politik, att genom örlogsbesök söka bidraga till att jämna vägen för vår
utrikeshandel.
Vykort på HMS Gotland.
Färdplanen upptog sålunda ett flertal namn, som hos oss eljest är föga
kända, Abidjan på franska Elfenbenskusten, Luanda i Portugisiska Angola,
Takoradi på brittiska Guldkusten och Monrovia i den fria negerrepubliken
Liberia. Härtill kom så de mera "konventionella" hamnarna på ut- och
hemresan, Lissabon, Las Palmas på Kanarieöarna, Dakar, Gibraltar,
Bordeaux och Antwerpen. Genom denna komposition erhölls en
utomordentligt intressant möjlighet att jämföra förhållandena i
brittiska, franska och portugisiska kolonier, samt en negerrepublik,
vilka i fråga om klimat, naturtillgångar och "primitivism" i stora drag
är likvärdiga, men som ändå utvecklats på helt olika sätt på grund av
kommersiella och politiska olikheter.
Bland årets 85 aspiranter befann sig även 10 colombianska kadetter, som
i Sverige skall genomgå fullständig officersutbildning. De utgjorde ett
färgstarkt och uppskattat inslag bland de nordiska kamraterna och visade
sig förvånansvärt läraktiga, trots att de svenska språkkunskaperna till
en början var tämligen bristfälliga. Det tyckte nog i varje fall den
svenske besökare, som kom ombord i Las Palmas och efter en knagglig
konversation med en colombiansk fallrepspost och en frågande blick på
den svenska flaggan undrade: "Finns det någon som talar svenska ombord?"
Det uppgjorda
övnings- och utbildningsprogrammet kunde genomföras trots att det heta
och pressande klimatet tidvis gjorde att lektioner och övningspass måste
ändras och modifieras. I ca en månads tid uppehöll vi oss i områden, som
räknas till jordens hetaste, under förhållanden för vilka varken
skandinavens kroppskonstitution eller de svenska örlogsfartygens
ventilationssystem är konstruerad. Temperaturen var därvid upp emot ca
35oC och endast den 30-gradiga sjövattenduschen, som ständigt strilade
på däck, skänkte någon svalka. För maskinpersonalen blev det givetvis
särskilt pressande; atmosfären i maskinrummen var som i en bastu och
nedgångslejdens räcken brände i handflatorna!
Då paradtruppen saluterade kryssarens avgång från Göteborg på
Lucia-dagens morgon, hade emellertid den nordiska vintern börjat visa
sitt rätta ansikte med ett iskallt soldis över gnistrande rimfrost.
Nordsjön mötte sedan med blåsväder och en sjögång, som endast
överträffades av Biscayas vresiga humör några dagar senare, då
besättningen verkligen fick användning för sina sjöben och fick lära sig
vad det innebar att sjösurra allt löst, och att klara sig utan ordentlig
vila och föda i flera dygn.
Det var därför en ganska trött besättning,
som kom iland i den första utlandshamnen, Lissabon. Där visade
portugisiska marinen stort tillmötesgående och anordnade intressanta
studiebesök vid sina anläggningar. Trevliga bussfärder hade också
arrangerats bl.a. till den vackra förstaden Estoril, även kallad
"exkonungarnas paradis".
Julen firades till sjöss under sjömanstraditionella och värdiga former i
en anda av gemensamhetskänsla blandad med hemlängtan, och nyår firades i
Las Palmas.
Utflyktsbussen har havererat på Gran Canaria
Första hamnen på afrikanskt fastland blev sedan
Abidjan, som i många
avseenden blev en positiv överraskning.
Ännu för ett decennium sedan var Abidjan föga mer än en infödingsby, men
vi fann där en vackert byggd och välplanerad stad med ett sjudande
industriellt och kommersiellt liv. Den snabba utvecklingen torde mest
vara att tillskriva den nyanlagda kanal, som nu förbinder havet med den
innanför liggande lagunen, vilken utgör en idealisk skyddad redd, och
vars stränder delvis utbyggts med förnämliga kajanläggningar.
Även det första mottagandet var magnifikt och tog bl.a. formen av en
"soireé dansante" i guvernörspalatset för ca 700 gäster. Redan här kunde
man märka att rasdiskrimineringen var nästan obefintlig i de franska
kolonierna, ty bland de eleganta gästerna fanns både färgade och vita.
Afrikanska skönheter
Skeppsafton i Guineabukten. Bertil Daggfeldt leder
sången.
Påfallande var också den privata gästfrihet, som visades, och det var
tydligt, att ett svenskt örlogsbesök var ett evenemang, som borde firas.
Resurserna härför fanns också i rikt mått. Sedan vi lämnat denna angenäma hamn, (som dock var den hetaste på
resan!) vidtog förberedelserna för linjepassagen, vilken originellt nog
skedde ej blott på 0o latitud, utan även på 0o
longitud! Sedan diverse flaskpostmeddelanden utväxlats, mottogs Konung
Neptunus med sin svit och förrättade dop av ett 300-tal obefarna sjömän
under övliga former.
Bilder från dopet
Luanda i portugisiska Angola har mycket gemensamt med Abidjan. Även här
har en lagun innanför en skyddande sandrevel givit möjlighet till en
skyddad hamn, och därmed har också stadens betydelse gått raskt framåt.
Kaffeexporten hade tidigare varit den största inkomstkällan, men man
sätter nu också stora förhoppningar till de oljefyndigheter, som nyligen
gjorts och som kan komma att medföra ett ytterligare uppsving för
kolonin.
Nu har vi gått iland
Här gjordes per rälsbuss en utflykt ganska långt in i landet, som gav
tillfälle att studera afrikansk djungelflora och det rika djurlivet. Takoradi hade i själva verket valts i stället för Lagos i brittiska
kolonin, för att besöket ej skulle kollidera med brittiska drottningens
besök i Lagos, vilket inträffade vid samma tidpunkt. Programmet i
Takoradi var ytterst detaljerat och noga förberett av de brittiska
myndigheterna, vilket visade sig välbetänkt, då staden som sådan ej hade
särdeles mycket att bjuda utöver de officiella arrangemangen. Vi blev
emellertid ytterst vänligt omhändertagna och introducerade i det typiska
brittiska klubblivet.
Posten kommer ombord i Takoradi
Infödingarnas liv var dock intressant att studera, även om de i
allmänhet visade sig mindre lättillgängliga än i de kolonier vi först
besökt.
Det nåt visst med en flottist! Här
ser vi Ulf Lewerentz själv vid sidan om en mörk skönhet.
Här fick vi för första gången officiellt besök av en s.k.
"paramount chief", den svarta hövdingen av Secondi, med sitt lysande följe,
stavbärare, parasollbärare, souvenirbärare, och talare. Den sistnämndes
funktion motiverades av att hövdingen själv var alltför för högt uppsatt
för att nedlåta sig att tala med sin omgivning, (fastän han talade
utmärkt engelska). Han lät förstå, att hans bärare var för få för att nu
hämta alla de väntade gåvorna och lovade därför att återkomma nästa dag,
vilket han också gjorde och förärades då bl.a. en liter svenskt
brännvin.
Monrovia i den fria negerrepubliken Liberia anlöptes med spända
förväntningar och någon skepsis. Staden är ung och grundades för ett
århundrade sedan av frigivna amerikanska negerslavar, vilket delvis
förklarar Liberias karaktär av ett miniatyr-USA med omisskännlig
Harlem-prägel. Landet är fullt av kontraster mellan statstjänstemännens
pompösa villor och den arbetande befolkningens korrugerade plåtskjul,
dollargrin, moderna lyxbilar och ruckliga garage etc.
FC och presidenten i Libera, William Tubman.
Kontrasternas stad
Det amerikanska inflytandet är mycket stort, vilket bl.a. förklaras av
att gummifirman Firestone har enorma gummiplantager i landet och stora
ekonomiska intressen i ett flertal andra firmor. Gummits betydelse fick
man en påminnelse om redan vid kajen, där en pipeline av grova rör ledde
rågummivätskan i en jämn ström till de tankbåtar, som sedan skeppade
varan vidare. Detta var alltså slutet av den gummiström, som börjar med
de fåtaliga droppar av gummiträdets saft, som en efter en långsamt
droppar ur barkens skåror ned i den lilla skålen vid stammen. Men -
träden äro många, och många är också infödingarna, som tömmer skålarna i
större fat, som sedan tömmas i ännu större osv.
Över vistelsen i Monrovia föll tyvärr en skugga, genom att styrman
Lindqvist tragiskt förolyckades i samband med en bilolycka, som även
krävde förarens liv. Detta gjorde att programmet hastigt fick omläggas
och endast den planerade mottagningen för presidenten fullföljdes.
Presidenten, Tubman, hade nyligen omvalts på ytterligare fyra år och han
föreföll vara mycket populär bland sitt folk, trots de tämligen
diktatoriska förhållanden, som i praktiken rådde.
Dakar med sin karaktär av modern storstad, men likväl helt dominerande
färgad befolkning, kom därefter att markera övergången till mera
civiliserade förhållanden. Där fick vi också
börja lära oss att frysa igen, då temperaturen sjönk till bara 23o från
den hetta vi vant oss vid. Vår enda tröst var att läsa svenska
tidningar, där "järnvintern" fanns målande beskriven!
I Gibraltar blev utbytet med de brittiska örlogsfartygen livligt med
ömsesidiga besök och stor gästfrihet speciellt från vårt värdfartygs
sida, den från Sverige-visiten i somras välkända HMS TYNE. Den berömda
Gibraltarklippan beundrades och studerades som hörande till
allmänbildningen för varje örlogsmatros.
Till Bordeaux kom vi dagarna efter vad som för syd-fransmännen nästan
var en naturkatastrof: kraftigt snöfall och en halv meter snö på
gatorna, som helt lamslagit stadens trafik. Besöket gick eljest i vinets
tecken, som sig bör i dessa vindistrikt, och utflykterna till Médoc och St Emillion blev synnerligen uppskattade. I denna vinets förlovade stad
ombordtog intendenten 2000 liter - mjölk.
Besöket i Antwerpen kan ej förbigås utan en blomma till Svenska
Sjömanskyrkan, som anordnade förnämliga utflykter och populära sjömansaftnar i kyrkans läsrum.
Efter att ha forcerat ett isbälte gick så ankaret i svensk botten den 14
mars i ungefär samma soliga vinterväder, som då vi lämnade Sverige. En
minnesrik och lyckad resa var till ända.
HMS Gotland anlöper Göteborg den 14 mars 1956.
(Kommentar av Ulf Lewerentz som var med på resan, levererade bilderna
och renskrev originaltexten: Kryssaren Gotland avrustades på Nya Varvet
i Göteborg och bogserades därefter till upphuggning hos Persöner i
Ystad). Nästa långresa (vintern 1956-57) planeras att gå runt Syd-Amerika.
Långresefartyg blir minfartyget Älvsnabben.
HMS Gotland i
Västindien cirka 1936. Bilden kommer från
Wikipedia.
På natten i någon hamn.
|