Med Jagaren Halland till Nordamerika 1967
Signalmatros 3 Kraepelien berättar
En långvarig tradition inom den svenska
örlogsflottan är de årliga utlandsresorna som bedrivs i utbildnings- och
PR syfte. De mest välbekanta resorna har varit världsomseglingarna med
utbildningsfartyget Älvsnabben som ägde rum mellan 1953 och 1980. För
drygt 50 år sedan utfördes en långresa till Nordamerika med jagaren
Halland.
Jagaren Halland var tillsammans med systerbåten Småland kustflottans
största fartyg under 60 talet. Hallands längd uppgick till 121 m och
bredden till 12,6 m. Två turbiner om sammanlagt 58 000 hk kunde få upp
fartyget i 35 knop. Fartygets besättning uppgick till c:a 250 man men i
samband med långresan fanns en del extra personal. Bland annat medföljde
en frisör och två trumslagare.
Avsikten med det aktuella flottbesöket 1967 var att närvara vid Kanadas
firande av självständigheten från det brittiska imperiet. Firandet
innebar bl.a. närvaro under skandinaviska veckan vid världsutställning i
Montreal samt även att delta i ett stort marint flottmöte i Halifax.
Denna stad som har stark marin anknytning och är belägen på Nova Scotia
kan jämföras med Sveriges Karlskrona. Besök gjordes också i Boston samt
i samband med överfarterna besöktes Reykjavik och Saint Johns.
Karta över långresan 1967.
Klicka för att förstora.
Avfärden från Göteborg skedde i fint försommarväder med svag vind och
Halland ”lunkade” på i 16 knop över Nordsjön. På tredje dagens morgon
vaknade vi av en begynnande sjögång. Vinden kom in från styrbords låring
och tilltog alltmer under förmiddagen. Alla beordrades att stanna under
däck och endast vakthavande officerare samt signalman fick vistas ute
och då på bryggan. Även vissa ventilationsintag stängdes vilket medförde
avsevärt försämrad luft nere i mässarna. Sjösjukan bidrog också till den
dåliga luften.
Löjtnant Fältström på Hallands brygga i
hårt väder på Nordatlanten.
Klicka för att förstora.
En liten episod för oss tre signalmatroser inträffade i det hårda
vädret. I den kraftiga sjögången kände jag plötsligt något förvånande
att fartyget girar och lägger sig i vindögat. I fartygets högtalarsystem
beordras signalmatroserna att omedelbart samlas i telefonväxeln
medförande levang och hink. Vad som hade inträffat var att en
backlagskanna hade vält i detta utrymme. Under den sista natten i
Göteborg hade jag övertalat en kamrat som inte brukade ha vakten i
telefonväxeln att ta min vakt. Under natten hade han behövt gå på
toaletten men inte vågat lämna växeln utan använde en backlagskanna som
potta. Kannan glömdes bort och blev stående i utrymmet. I sjögången
välte den och då luften för ventilationen till en av mässarna togs från
detta utrymme spreds lukten av urin ner i fartyget.
Sjögången tilltog ytterligare och som mest uppmättes 42 graders
krängning. Så småningom närmade vi oss Island och äntligen avtog
sjögången.
Sjögång.
Klicka för att förstora.
Island
Det första land som vi siktade var den
vulkaniska ön Surtsey, vilken är Islands sydligaste punkt. Den har
bildats genom eruption, via en utlöpare 130 m under havsnivån, från en
av Västmannaöarna strax söder om Island. Ön såg dagens ljus 14 nov 1963
(Wikipedia). Eruptionen pågick till den 5 juni 1967 d.v.s. 12 dagar
efter att vi hade passerat på väg till Nordamerika. Med andra ord
passerade vi Surtsey när den var som allra störst. Ön har sedan dess
stadigt minskat i storlek och är nu c:a halva sin ursprungliga storlek.
Vulkanön Surtsey med Västmannaöarna i
bakgrunden.
Klicka för att förstora.
Efter att ha anlänt till Reykjavik märkte vi snabbt av det amerikanska
inflytande på staden. Från Natos bas Keflavik sändes radio med bra
amerikansk popmusik. För första gången fick vi tillämpa utlandsschema
ombord på Halland. Det innebar stora friheter förutom
vakttjänstgöringen. Då vi rörde oss i staden märkte vi också att
befolkningen hade en något sval inställning till militärer, vilket vi
tolkade som en orsak av de amerikanska soldaternas närvaro.
En dag bussades vi en bra bit in på ön för att titta på en gejser. Den
var inte särskilt aktiv så för att få den att spruta hett vatten upp i
luften, pressade man ner såpa i hålet varpå det heta vattnet strömmade
ut. Det var naturligtvis väldigt intressant men för flottister i 20 års
ålder låg intresset mer på att komma tillbaka till staden, ta ett par öl
och spana in isländska tjejer.
Mot Nordamerika
Efter några dagar på Island gick resan
vidare mot Newfoundland och Saint Johns. Till en början var det ganska
bra väder med en lufttemperatur av c:a 15 grader, men då vi närmade oss
kontinenten sjönk temperaturen drastiskt och låg strax över noll. Vi
hade då kommit in i Labradorströmmen. Denna kalla havsström flyter fån
Grönland utmed Kanada för att sedan runda Newfoundland och fortsätta
utmed Nova Scotia På vår och försommar kan isberg från Grönland
förekomma söderut mot de transatlantiska sjörutterna och orsaka problem.
Vid ett tillfälle närmade vi oss ett isberg, som vi fick tillstånd att
beskjuta. Det blev alltså en liten skjutövning ute på Atlanten. Sista
natten innan vi nådde den kanadensiska kusten hade jag hundvakten på
bryggan och beordrades att hålla ordentlig utkik. Inte visste jag då att
det var just i dessa vatten som Titanic förliste i april 1912.
Kanada
Det blev ett kort uppehåll i Saint Johns med dimmigt och gråkallt väder.
Äntligen lämnade vi den sakta lunken när vi stävade över Saint
Lawrenceviken och in i Saint Lawrence flodens mynning. Då inträffade ett
meteorologiskt fenomen i och med vi lämnade inverkan av
Labradorströmmen. Under en halvtimme steg temperaturen med nästan 20
grader. Värme var något alla längtade efter. Helt plötsligt fanns
besättning som njöt både på backen och halvdäck.
På väg söderut i Saint Lawrencefloden
mot Quebec och Montreal. Däcksmatros Bodell i förgrunden.
Klicka för att förstora.
Förväntningarna steg då vi äntligen började förbereda oss för ankomst
till Montreal. Staden är Kanadas näst största och belägen i provinsen
Quebec. Regionen är tvåspråkig med engelska och franska. Staden är
belägen runt en park med ett berg, Mont Royal, vars högsta punkt är 233
m.ö.h. (Wikipedia). Enligt lag får ingen byggnad i staden Montreal
överstiga denna höjd.
Värmen steg ytterligare och passerade 30 graders strecket. För de tre
signalmatroserna blev det småsvettigt då signalstället skulle vara
färdigmonterat vid angöringen som skedde långt inne i en hamnbassäng
nära världsutställningens område.
Dagarna förflöt lugnt och vi hade en behaglig tillvaro med stor frihet.
En viss oro spreds emellertid då Sexdagarskriget i mellanöstern utbröt
dagen efter vår ankomst. Frågan uppkom om vi skulle kallas hem eller om
vi kunde fullfölja vår långresa. Gudskelov slöts freden snabbt och ingen
stormaktskonflikt hann bryta ut. Vi kunde fullfölja resan som planerat.
Efter en vecka i Montreal lämnade vi staden och stävade mot vårt nästa
delmål som var Boston. Under denna etapp ankrade vi upp några timmar för
ett besök av svensk personal från ett skogsföretag beläget i östra
Kanada. Det ordnades underhållning i form av teater och musik av
Hallands egen besättning. Helikopterplattan på halvdäck blev en bra
scen.
Jagaren Hallands egen orkester.
Klicka för att förstora.
Boston
Vi stävade sedan vidare mot Boston som
var resans sydligaste punkt. Det var varmt och besättningen försågs med
tropikuniform d.v.s. vit uniform. Förtöjning gjordes i ett varvsområde
där vi låg nära hangarfartyget Wasp. Fartyget var då mest känt för att
ha plockat upp några bemannade rymdkapslar typ Gemini efter landning i
havet. Det blev några lugna dagar med utflykter som huvudsaklig
sysselsättning. En av dagarna anordnades ”Öppet hus” på båten. Några av
de nyfikna besökarna som jag och min kompis kom i kontakt med visades
vara en familj med skandinavisk anknytning. Det slutade med trevlig
middag hemma hos dem senare på kvällen.
Hallands besättning i tropikuniform med
hangarfartyget Wasp i bakgrunden.
Klicka för att förstora.
Halifax
Det blev några dagar i Boston innan vi
stävade vidare mot Halifax och deltagandet i det stora örlogsmötet
”Naval Assembly Atlantic”, Halifax Nova Scotia, 21-26 juni 1967.
I Halifax ankrades c:a 40 örlogsfartyg upp i tre rader med det största
fartyget som var den amerikanska kryssaren Newport News i första ledet.
Detta Fartyg sjösattes 1948 och klassades som ”heavy cruiser” vilket i
detta fall innebar en imponerande storlek av nästan 220 meters längd.
Några av de 40 örlogsfartygen som
förtöjdes på redden i Halifax.
Klicka för att förstora.
Ett minne från detta besök är en parad genom staden av besättningarna
från de besökande fartygen. Mycket folk kantade kortegevägen och
Hallands besättning gjorde succé! Anledningen till det var knappast ett
fulländat marscherande i knivskarpa led och synkroniserande
armpendlingar (marsch exercis var det nog lite si och så med). Det
berodde snarare på de två trumslagarna som vi hade med oss på resan,
vilka var mycket duktiga.
Det roligaste minnet var definitivt att besättningen bjöds till
”samkväm”. Jag och mina kompisar var väldigt tveksamma till att gå då vi
inte förstod vad ett samkväm skulle innebära och vi tyckte att det lät
ganska tråkigt. Ack vad vi bedrog oss. Samkvämet visade sig äga rum i en
hangarliknande byggnad tillsammans med c:a tusen andra flottister (egen
uppskattning) från världens alla hörn. Utmed ena sidan fanns en scen med
ett rockband och i mitten ett berg med öl och för övrigt inget mer i
lokalen. Det blev en riktigt kul fest och en fantastisk förbrödring.
Hemfärd
Midsommar hade nu passerat och många av
oss började få lite hemlängtan. Det var dags att kasta loss och påbörja
den långa resan till Sverige. Hemfärden blev odramatisk och vi anlände
till Göteborg en vecka in i juli. Totalt hade vi tillryggalagt drygt
8000 M enligt egen uppskattning och jag konstaterade också det hade
varit en mycket bra resa.
Thomas Kraepelien
|