Skrotningen på Verkö
1982 såldes Älvsnabben som skrot till A.
Lindbergs metaller i Karlskrona (heter numera Stena). Karlskrona
stad erbjöds att köpa barlasten, ca 60.000 Bohusländska gatstenar på
ca 8 kg/st för att läggas framför dåvarande Marinmuseet. Tyvärr blev
det ingen affär, så en tysk slottsherre köpte dem istället. De
ligger nu på hans borggård. Folke Holm köpte dock 100 st för 3,79
kr/st. De använde han som kantsten i sin trädgård. Den 100:e stenen
gav sedan Folke som present till Älvsnabbens siste FC, KKN
Hammarskjöld, på hans 50 årsdag. Ett antal gatstenar från barlasten
köptes av stadsbudsföreningen i Karlskrona som sedan försåg dessa
med mässingsskyltar och sålde eller gav bort dem. En sten med en
speciell mässingsskylt finns nedlagd vid statyn på Fisktorget i
Karlskrona. Läs mer
om detta under "Stenar
från barlasten med mässingsskyltar" och "Sten
till Webbmaster"!
Vid skrotningen förlades Älvsnabben till Verkö.
Under arbetet och bränningen sjönk midskeppet vid en storm så att
Älvsnabben hängde i förtöjningarna. Den legendariske maskincifen
Folke Holm tillfrågad om han kunde visa var oljetankarna var
belägna, vilket han också välvilligt gjorde. Som tack fick han sin
hyttventil, vilket gladde honom mycket, då han bott i denna hytt
under alla sina 10 långresor med Älvsnabben.
Läs mer om detta under "Bevarade
bitar av Älvsnabben", där även bilder på minnessaker
från andra besättningsmän kan beskådas.
Ingemar Midlöv från Karlskrona har tipsat att
Lindbergs metaller sparade själva namnet genom att
skära ut namnet från skrovsidan i aktern där det satt. Även ett av hennes ankare
sparades. Dessa har funnits där till beskådning sedan många år vid
ingången till deras industriområde i utkanten av Karlskrona. Läs
längst ned på sidan om detta.
Denna annons är skänkt av Staffan
Söderhäll, resan 57-58. |
Artikel från Blt,
Blekinge Läns tidning.
Bidrag från Phillip Nielsen, 70-71 och 71-72. |
Söndagen den 1 juli 1984 i Sydsvenska
Dagbladet Snällposten
var denna avskedsvisa införd i tidningen, skriver
564 Kenneth Ekberg långresan 66-67. Melodi verkar vara "Pippis
sommarvisa", "Och nu så vill jag sjunga...". |
En artikel i Dagens Industri 27 september 1983.
Denna affär blev ju tyvärr inte av.
Älvsnabben bogseras till skrotning. Bilderna till
vänster är
tagna från ett
fönster på bataljon Sparre någon gång under hösten
1982 av Jörgen Forell som gjorde sin värnplikt just då.
Bilder från Verkö
Från Bosse Nilsson, AU:s karl på resan 1963-64
kommer följande bilder och berättelse. Här kommer några bilder från
Älvsnabbens skrotning vid Verkökajen december 1983. Jag var då
boende på Sturkö och tog en tripp till Verkö med barn och blomma för
att förevisa gubbens forna arbetsplats. Jag fick tillstånd att gå
ombord och var nere i mäss 10 och tog ett par kort av min gamla koj
och skåp, överkojen vid ventilen och skåpet som står öppet. Klicka
på bilderna för att förstora!
Mäss 10:
Från Olle Melin, Flottans Män i Karlskrona. Till
vänster från 29 oktober 1983. Till höger från
5 november 1983:
Dessa bilder är
från
12 november 1983:
O ch
dessa är från april 1984:
Resterna av vårt stolta skepp vid Verkö. Endast
skrovet är kvar när denna bild togs av Conny Magnusson
som själv var med som vpl fotograf på resan 1974-75.
Sparade delar
Ingemar Midlöv från Karlskrona berättar att
Lindbergs skrot (numera Stena) som skrotade Älvsnabben sparade själva namnet genom att
skära ut namnet från ena skrovsidan i aktern där det satt. Även ett av hennes ankare
sparades. Dessa har funnits där till beskådning under många år vid
ingången till deras industriområde på Silvervägen i utkanten av
Karlskrona. Man
kan t.o.m. se dem från väg 28 (Österleden) som går norrut från
Karlskrona berättar Ingemar. Läs mer om detta under "Älvsnabben-namnet
från aktern och ett ankare".
|