Till

resan!
Klicka för att läsa!

Långresan 1956-57

Långresan 1956-57 startades som planerat i november 1956 men fick avbrytas redan efter ett par dagar. Den kunde dock återupptas igen i förkortat skick i januari 1957. Omständigheterna kring allt detta berättar Jan Kanflo som även bidragit med sina egna bilder och en del från fotografen ombord, Jan-Erik Bårmann. Sven-Åke Sjöstrand har bidragit med foto som han också har fått av Jan-Erik Bårman. Kartorna har Bengt-Göran Söderlund skickat. Ove Olsson från Fiskemuseet på Hönö har bidragit med bilder.

Karta över den ursprungliga rutten som avbröts. Klicka på den för att förstora!

Karta över den förkortade långresan januari-april 1957. Klicka på den för att förstora!

Vi kastade loss den 2 november 1956 i avsikt att göra en långresa runt Sydamerika och retur via Panamakanalen. Efter tre dagar fick vi order att vända, men först skulle vi gå till Cadiz för att ta ombord aspiranterna från Gladan och Falken. Vi gick alltså till Cadiz och av någon mirakulös anledning fick vi bekymmer med maskineriet, så att både styrbords och babords vakt fick tillfälle att bese stan. FC Älvsnabben fick infallet att ta de båda skonerterna på släp men detta visade sig inte vara särskilt praktiskt så efter några timmar släpptes de på egen hand.

Anledningen till våra ändrade reseorder var den storpolitiska utvecklingen. Den 4 november gick sovjetiska stridsvagnar in i Budapest och dessutom inträffade ungefär samtidigt Suezkrisen. Nåväl, vi vände hemåt och samma dag vi enligt ursprunglig plan skulle ha anlöpt Rio kom vi till Härnösand. Inte riktigt samma sak...

Men i början av januari 1957 lämnade vi Sverige igen för en resa med följande besöksmål: Las Palmas, La Guaira, Guantanamo Bay, Vera Cruz, Havana, Nassau (Bahamas) och Leixoes i Portugal. Som kryptotekniker var jag ju inte särskilt översysselsatt (ett avsänt och ett mottaget krypto per dag i normalfallet - det gällde ju att ställa in maskinen rätt) och i hamn hade jag egentligen bara att ta emot och lämna post,; i övrigt var jag ledig. På Gran Canaria gjorde vi bland annat en busstur i bergen som satte skräck i den annars så tuffe artilleriofficeren kn Norling. Det gavs också en hel del tid att titta på Las Palmas som på den tiden ju inte såg ut som det gör idag (jag var där senast förra året).

Resan över Atlanten var totalt händelselös bortsett från en och annan övning - men det drabbade ju mest aspiranterna. Efter tio dagar var det därför en njutning att kasta ankar vid den lilla paradisön Bequia där vi låg ett par dagar och njöt av det varma, klara karibiska badvattnet.

Sedan till Caracas hamnstad La Guaira där vi blev mycket väl mottagna av den svenska ambassadören med familj och bjöds på storslagna fester. I La Guaira åt jag för övrigt min första färska ananas. Guantanamo Bay var imponerande för en svensk flottist med flera kryssare, jagare och fregatter liggande vid kaj och på redden men det var också roligt att få handla i flottans butiker - PX stores - till priser som låg långt under vad man betalade i Sverige. Köpte där min första Elvis - LP.

Vera Cruz i Mexico var nästa stopp. Där var vi några stycken som utnyttjade möjligheten att flyga upp till Mexico City där vi blev mycket väl mottagna med flera mycket trevliga tillställningar - bland annat en tur med marimbaunderhållning och picknick i de "flytande trädgårdarna" i Xochimilco med. Mexico City var naturligtvis en otrolig upplevelse för oss grabbar från lilla Sverige. Höjdpunkten var resan till San Juan de Teotihuacan med Sol- och Månpyramiderna. Första kontakten med tequila var dock i gen höjdpunkt - varje fall inte dagen efter!

När vi lämnade Vera Cruz för avresan mot Havanna stod ett mariachiband och spelade för oss.

Havanna, ja. Detta var ju strax före Castros tid och Cuba var oroligt, Vi varnades för att röra vid obevakade paket eller väskor - det kunde vara bomber. Livet var hektiskt, det myllrade av amerikanska flottister eftersom flottan använde Havanna som en lekplats för männen ombord i Atlantflottan. Det fanns väldigt många flickor i Havanna.

Sista anhalten på andra sidan Atlanten var Nassau och en helt annan miljö än den kubanska. Nassau var då som nu ett lyxställe för rika turister och det var fantastiskt för oss att se alla lyxkryssare i hamnen och uppleva hotell och barer av helt annan kaliber än vad Stockholm eller Göteborg bjöd på, bland annat det ytterst luxuösa British Colonial Hotel där vi åtminstone hade råd att besöka cocktailbaren.

Om resan västerut var lugn så kan det inte sägas om hemresan. Utanför Azorerna drabbades vi av en riktig orkan. FC kommenderade alle man till kojs, som inte var absolut nödvändiga för fartygets säkerhet. En våg knäckte såväl en ventil som pansarluckan innanför. Vattnet strömmade in i mäss 8 och bagaren som låg i sin brits under ventilen blev ordentligt blöt. Tätningsutrustning kom snabbt på plats och inget allvarligare hände. Men "Snabben" rullade rejält!

Leixoes var väl ingen höjdpunkt i sig men vi fick ju tillfälle att besöka Porto innan vi gav oss ut på sista benet mot Göteborg där bland andra Sveriges Radio/TV mötte upp. Då var ju inte TV särskilt vanligt.

Det var en mycket fin resa och minnena finns ganska bra kvar, fastän det är nästan 50 år sedan!

FC KK1 Anders Nilsson och Sekonden Stephenson-Möller

Klicka på bilden för att se en film om hemkomsten som finns hos filmarkivet.se!

Gladan och Falken under bogsering utanför spanska kusten.

Spansk afton i Mäss 8 under hemresan från Cadiz.

Fartygsorkestern framträder på Stadshotellet i Karlskrona - tropikuniformerna var ju litet ironi.

Telegrafisten Forsman och telehantverkaren Stridsberg tar det lugnt.

Den vackra Paquita med kn Nordling och mig vid Hotel Santa Catalina i Las Palmas ( - fortfarande lyxigt).

Vår fotograf Jan-Erik Bårmann.

Fartygsprästen Gerhard Edgren och jag vid produktion av fartygstidningen "Snabb-Runt" (i redaktionen ingick också fotograf Bårmann).

Det kunde gå glatt till i gunrummet - och även några av oss vpl fick vara med.

Bilder tagna av Jan-Erik Bårman som Sven-Åke Sjöstrand bidragit med

Sekonden Stephenson-Möller

Se så vackert Älvsnabben ligger utanför paradisön Bequia utanför Venezuela

FC och sekonden klättrar i en palm på Bequia

Vy från Bequia

Barn på Bequia

En mexikansk officer får en karikatyr av sig själv.

Okände soldatens grav i Vera Cruz

Söndagskorum

Lobos Island

Med på resan fanns att antal kadetter från Siam (Thailand) varav någon kom från kungahuset.
Här deltar de i något av de spex som man hade istället för linjedop eftersom man inte gick över ekvatorn.

Parad i Havanna

Från besöket i Guantanamo bay på Cuba

Från ett manskapscafé på den amerikanska basen vid Guantanamo bay.
Sven-Åke berättar att den var ett par centimeter vatten på golvet för att det inte skulle kunna uppstå slagsmål p.g.a. den halka som vattnet bidrog till.

Ove Olssons bilder

Klicka även här för att se Fiskemuseet Hönö Klovö där Ove finns.

Alla bilder går att klicka på för att förstora!

Det är Ove som spelar trumpet.

Fest i mäss 8, eldarmässen.