Tidningsartikel från Sydöstran
Denna artikel var med i tidningen Sydöstran
(www.sydostran.se) lördagen den 12 mars 1983 och den 26-27 mars hade
långresan 1977-78 sin 5-årsträff i Karlskrona.
Anna Börje, ansvarig utgivare på tidningen Sydöstran i
Karlskrona, har givit sitt välvilliga medgivande till detta.
Fotografen är okänd.

Mr ÄLVSNABBEN kommer till Karlskrona i mars då
långresebesättningen 1977-78 5-årsjubilerar. MR Älvsnabben eller
Kapten Folke Holm är en av flottans verkliga världsresenärer. Han
var med att ta hem Italienjagarna, att bärga en toppmodern tysk ubåt
utanför Göteborg 1945 och blev på en bar i Sydamerika erbjuden en
krympt människoskalle från vilken av gästerna han behagade. Som
maskot i bilen hemma i Sverige. Han fick en "order" att överlämna en
gåva till Drottning Silvia och på Älvsnabben gjorde han tio
vinterlångresor och en sommarresa. De åtta sista som chief.
Skåningen Folke Holm kom till Karlskrona och
flottan 1938. Året innan världsbranden bröt ut. Åren före hade han
arbetat på en verkstad i Kristianstad. Folke Holm blev antagen vid
första yrkeskompaniet (maskinavdelningen) och fick beteckningen 1 YK
268. Det var 680 som sökte och 64 antogs. Grundkurser i land och
verkstadsutbildning inledde livet i flottan.
KRIGSUTBROTT
Pansarskeppet HMS Drottning Viktoria var Holms första fartyg. Han
och en nykarlsskriven skeppsgosse, Olle Dumkey, höll på med att dras
tuber i en ångpanna när de nåddes av ropet: Sno er för det skall bli
vattenfyllning - kriget har brutit ut! Folke Holm minns att han
tänkte på Evert Taubes "Charlie Barr", som somnat i en ångpanna och
vaknade först när vattnet strömmade in. Det var en söndag och
fartyget låg någonstans i Östersjön.
ESKORTTJÄNST
Holm mönstrade av och gick ombord på en av de äldre koljagarna HMS
Ragnar i Karlskrona. Fyra skorstenar och fyra eldrum. 32 knop och
byggd 1908. Konvojtjänst på sydkusten och upp i Östersjön. Kallt,
trångt, obekvämt - men ingen gnydde.
ITALIENJAGARNA
I slutet av februari 1940 stod Holm och hans kamrater uppställda på
Sjömanskårens (Sparres) kaserngård. Det var fråga om en av de
största hemligheterna från svensk sida under kriget. Resa till
Göteborg och ombord på Patricia, som då tillhörde Svenska Lloyd. Is
långt ut och orientering om ärendet först i rum sjö. De ca 400
svenska flottisterna skulle hämta hem fyra jagare som Sverige köpt i
Italien. De låg i La Spezia i norra Italien. Ubåtskriget var ett
grymt faktum och svenskarna styrde långt utanför England och Irland
och in genom Gibraltarsund. Holm avdelades till "Nicotera", som fick
namnet "Psilander". Fick skeppsnummer 503 och därmed blev han den
förste svensk att ta första vakt ombord på maskinsida. Man skrev
mars månad och den 9 april tog tyskarna Danmark och gick in i Norge.
Upprustningen av jagarna påskyndades. Missöden inträffade.
Ledarfartyget jagaren Puke fick stopp och Psilander rände stäven i
Puke. Varvsbesök i Cartagena i Spanien. Valborgsmässoafton i
Lissabon, men där fick fartygen ingen olja förrän oljetankern Castor
anlände. Det bar hem över vatten där det totala ubåtskriget rådde.
Castor blev uppbringad. Jagarna fortsatte mot Queenstown på Irland
och Färöarna där britterna lotsade svenskarna in i en vik. Frankrike
var nu kapitulationsfärdigt och England närmast på knä. På morgonen
kom engelsmännen tillbaka och expeditionens chef, kommendörkapten
Hagman, fick beskedet; Ni får inte fortsätta. Vi fick lämna fartygen
och embarkera följefartygen. Ett bittert ögonblick för de svenska.
Om händelserna har senare mycket sagts och skrivits, men Folke Holm
säger; Ju längre man är från ett problem ju lättare kan det
lösas. Fartygen fick till slut hämtas i Kirkwall, nya reparationer
och äntligen hemfärd. Bombanfall av britterna och så den 10 juli på
svenskt vatten. Örlogsfartyg mötte med relingsmanning och hurrarop.
Besättningen var "tunn som rakblad" (Holm vägde 47 kilo) men riggade
och fina. Tyvärr fick fartygen sämre betyg än de förtjänade slutar
Holm den episoden.
STOR TUR
De sista åren av kriget befann sig Holm på jagarna Stockholm och
Karlskrona. Han kom undan jagarolyckan med blotta förskräckelsen.
Hans "Stockholm" blev försenad eftersom den hämtat flyktingar från
Gotska Sandön och när man kom till Hårsfjärden var olyckan redan
skedd. Han var också med när jagaren Karlskrona deltog i
räddningsarbetet från tyska trupptransportfartyget Westfahlen. Det
blev också tufft jobb på minsvepare och som dykare.
U-3503 var en av den tyska flottans allra senaste enheter.
En ubåt för operationer långt hemifrån och endast tre månader gammal
sänktes av sin besättning i maj 1945 på 22 m djup vid Fotö i
inloppet till Göteborg. Tungdykaren Folke Holm var en av dem som
skulle hjälpa till att rädda viktiga tekniska informationer åt den
svenska flottan. Där fastnade Holm i ett av rummen helt avskild från
världen, men klarade sig. Det var en utsjöubåt där varje litet
utrymme var fyllt med konserver - hon var ämnad för operationer
långt hemifrån. Så småningom tömdes oljetankar och alla ventiler och
luckor stängdes. Hon fylldes med luft och flöt upp och togs till
Göteborg. Besättningen på 60-talet man hade kapitulerat.
Fartygschefen var omkring 26 år.
UTLANDSTJÄNST
Bananrepubliken Guatemala i Mellanamerika köpte av Sverige äldre
vedettbåten Snapphanen. I överfarten deltog Folke Holm, som också
stannade som lärare för maskinfolket. Hemma hamn blev Matias De
Galvez inne i Karibiska sjön. Snapphanen fick namnet "Jose Franzisko
Barrundia" och blev flaggskepp i den nystartade marinen. Många av
eleverna var ättlingar till Mayafolket - det gåtfulla folket - som
kände till astronomiska hemligheter vid ungefär samma tidpunkt, som
våra förfäder höll på med stenyxor. Holm var också med at ta
kryssaren Almirante La Torre ex Göra Lejon till Chile. Och det var i
Sydamerika som han på en bar blev erbjuden att välja ut någon av de
övriga gästerna (om jag ville ha deras huvud krympt - carbeza
reducieza) för att ha hängande i bilen hemma i Sverige. Dessbättre
lyckades Holm slingra sig från de envisa "huvudkrymparna". I
Sydamerika fick han också uppdraget att lämna en gåva till drottning
Silvia och togs emot av president Allende
ÄLVSNABBEN
Resorna med HMS Älvsnabben har självfallet gett mycket. I Holms hytt
ombord på Älvsnabben hängde en tavla med tankespråk. Sjömannen Holms
favorit i den vägen var: Peka inte ut en annans fläck med ett orent
finger! Det är typiskt för Mr Älvsnabben, som alltid ställde upp när
"kungen" kallade.
Rolf Ohlsson
 |