Historier från långresorna
En historia från besöket i Acapulco
1979
På sista långresan 1979-80 besökte Älvsnabben
Acapulco i Mexiko. Med på denna resa var bl a Lars Dahlquist som
aspirantledare. Han har skickat följande självupplevda episod.
Acapulco besöktes efter passagen av
Panamakanalen. Efter en rolig kväll som avslutats på hotell Holiday
Inn, blev det taxi tillbaka till fartyget. Chauffören var pratglad
men själv var jag bara trött. Hur som helst så erbjöd sig
vederbörande att visa mig sitt Acapulco eftersom han ändå skulle
sluta för natten. Eftersom artighet är en dygd accepterade jag och
sedan följde en kostnadsfri odyssé bland ställena som fortfarande
hade öppet. Efter detta hade jag väl hoppats på skjuts till
fartyget, men ack nej. Nu skulle vi hem till honom. Väl ankomna till
vad som visade sig vara ett mindre vitkalkat hus, högt ovanför
staden, ville Pedro visa familjen. Sagt och gjort. Inne i sovrummet
tändes lampan i taket och där låg hustrun och barnen och sov. Efter
att ha prisat värden för en förtjusande hustru och välartade barn,
var det dags för nattskaffning i köket. Det tassande ljudet som
mötte oss förklarades vara råttor, som inte var något att bry sig
om. Efter att ha intagit någon lokal variant på pytt, kördes jag då
ner till Snabben. Ett antal hundra meter från fartyget stannade min
nyvunne vän för nu skulle det pratas politik.
Efter att ha fått en timmeslång föreläsning i
Mexicos ruttna politiska system, släpptes jag med en skål mexikansk
kryddblandning i näven och en halmhatt på skulten. Ombordkommen vid
05.30 tiden tittade jag in i kompaniofficersmässen, som för övrigt
var ett av tre luftkonditionerade utrymmen ombord, för att se om det
fanns något läskande. Knappt hade jag väl satt mitt trötta lekamen i
soffan förrän jag svimmade av, för att väckas en timme senare av en
kraftigt förgrymmad maskintjänstchef som undrade vad i h . . .te en
fänrikspoling som jag tog mig för friheter. Sova i mässen! Vet hut!
Slokörad lommade jag in i min hytt där min nyvaknade
rumskamrat något triumferande påminde mig om att jag hade anmält mig
till sightseeing i Mexico city och att uppställning inför denna
begivenhet skulle äga rum om 15 minuter.
I vad som måste ha varit ett av mitt då 24-åriga
livs absoluta kraftansträngningar, gjorde jag en snabbvaskning av de
anatomiska väsentligheterna för att sedan infinna mig på rätt plats
i rätt tid.
Om jag hade något utbyte av sightseeingen? En
lång pina som började med en gropig luftfärd övergick i höjdpunkten
som var en bussutflykt i ett stekande Mexico city för att avslutas
med en bussresa tillbaka till Acapulco. Buss och buss förresten. Det
är inte bara i Havanna som 50-tals åken lever kvar.
Tack för mig
Lars Dahlquist
Aspirantledare under långresan 1979 -80
Besöket i Panama 1979
På sista långresan 1979-80 besökte Älvsnabben
Panama. Från
har följande historia kommit. Hon hade hittat Älvsnabbensidorna
på Internet. Sophie har även berättat i telefon att hennes
pappa är fransman och mamman svenska. Hon tyckte även att
det var kul att de kadetter hon tog med på visning i Balboa hade
med sig långbyxor och fick byta om från kortbyxor när mörkret
föll på.
Jag var 15-16 år när Älvsnabben kom till Panama. Mina
föräldrar tog hand om några kadetter som skulle på lite besök i
Panama. Jag var själv med på någon middag på båten när den låg
nära Balboa. Ett starkt minne från den kvällen var att några av
kadetterna ville kolla in Balboa-centrum och jag tog med dem
dit. Under tiden skulle mina föräldrar hem och kunde inte hitta
mig. De, samt kaptenen och några andra genomsökte HELA båten på
jakt efter mig. Jag fick mig en ordentlig utskällning senare!
Jag är en typisk utlandssvensk som flyttade till Sverige när
jag var 18. Innan dess hade jag bara spenderat ett par veckor
varannan sommar i Sverige. Jag gillade inte Sverige eller
svenskar för den delen heller. Gänget på Älvsnabben fick mig att
ändra uppfattning. Svenskar var lättsamma och trevliga!

Bild från Sophie på en gudstjänst
ombord vid besöket i Panama 1979.
Korvettens Karlskronas förlisning 1846
För 130 år sedan
inträffade en svår fartygsolycka inom den svenska
flottan. Det var korvetten Karlskrona, som på hemväg
från en långresa i Sydatlanten och Västindien råkade ut
för en orkanby och sjönk. 114 av den 131 man starka
besättningen omkom.
Korvetten Karlskrona var en efter tidens mått
liten korvett på 525 ton, 38 meter lång och bestyckad med 18 kanoner
placerade på huvuddäck. Korvetten avseglade den 6/8 1845 från
Karlskrona och styrde via Gibraltar och Kanarieöarna mot Sydamerika,
där man besökte Buenos Aires, Montevideo och Rio de Janerio. Färden
gick därefter till den svenska kolonin S:t Bartélemy, där skrovet
och riggen fick en ordentlig översyn. Efter ungefär 1 månad seglande
hon vidare mot Havanna, som var sista hamnen före återresan till
Sverige. Karlskrona avseglade från Havanna den 30/4 1846. Chefen
meddelande i sin sista rapport att han beräknande ankomma Sverige
och Göteborg i slutet av maj.
Valborgsmässoafton 1846 bogserades Karlskrona med
hjälp av egna låringsbåtar ut ur den trånga hamnen. Ute på fritt
vatten möttes korvetten av frisk nordvästlig kultje och för märsk,
bram, undersegel, klyvare och mesan sätts nordostlig kurs i lätt
bidevind från babords halsar, upp genom Floridasundet mellan Bahamas
och Florida. På eftermiddagen ökar molnigheten vilket tydde på regn
eller stiltje. Klockan 18.00 kommer chefen upp på däck. Fartygets
läge avläses i kortet. Läget är 25´ nord om Maranzos på Kuba. Chefen
beordrar den rutinmässiga revningen av märsseglen, varefter sekonden
tar emot på däck. Då revningen är verkställd beordras besättningen
att stanna kvar på däck. Chefen står på kommandopall vid lovarts
lårningsbåt. Sekonden står under honom vid babordssidan.
Chefen kontrollerar noggrant horisonten och säger
till sekonden: Jag tror inte det blir något av den här byn. Sekonden
svarar: Kanske inte, men jag tror att den har vind med sig ändå. I
samma ögonblick hör alla ombord ett underligt dån i luften. Sekonden
är beredd och kommenderar alla till storsegels gigtåg och gårdingar
och mesans bockar och gigtåg. Arbetet igångsätts omedelbart. Skott
och fall kastas loss och foder läggs för att fartyget skall hållas
undan för vinden.
Aktiviteten har börjat då korvetten träffas av en blixtsnabb
vindstöt, en orkanby. Fartyget vräktes på sidan vilket innebär att
fallen inte kan löpa ut och att riggen pressas ned i vattnet.
Vattnet strömmar in genom de aktra kanonportarna och över lä reling,
spolar bort folket från lä gångbord och strömmar genom för- och
storluckorna ner i hålskeppet. Folket i lovart kan inte hålla sig
kvar utan åker ner i lä. Fyra av lovartskanonerna sliter sig och
åker ned i lä och ökar förödelsen. På två minuter är allt förbi.
Korvetten Karlskrona sjunker med aktern före ned i det kokande
havet. Ingen båt hinner sättas i sjön. Fartygets slup, som stått lös
i barkassen, kastas överbord och vattenfylls. Åtta man, en av dem
sekonden, simmar i slupens närhet. Tillsammans med ytterligare nio
man, som klamrat sig fast vid vrakspillror lyckas denna grupp efter
fruktansvärda ansträngningar och med ständig risk för att bli
anfallna av hajar att få slupen på rätt köl och länsad.
Karlskrona sjönk 18.30. Kl 19.00 är havet åter
stilla. De skeppsbrutna räddas efter fyra dygn av ett amerikanskt
fartyg. De hade fått utstå hemska umbäranden med omväxlande regn,
kyla och sol, kyla utan kläder och mat och med endast två åror
ombord. Mycket har skrivits om orsaken till denna katastrof. Rykten
och skvaller gav till en början en mycket skev bild av
händelseförloppet. Modern forskning har emellertid lyckats lägga
allt detta tillrätta.
Krigsrättens utslag "Rätten saknar all anledning att lägga den
timade olyckan på någon av fartygets besättning eller befäl till
last" står fast än idag. Orsaken tillskrivs helt den snabba och
oväntade vindstöten. Enligt engelska seglingsbeskrivningar kallas
sådana byar "white squalls". För att rätt förstå de förödande
verkningar dessa "white squalls" har, kan nämnas att den by som
sänkte Karlskrona av allt att döma sänkte ytterligare 13 fartyg.
Inom flottan har det utvecklats en tradition att
svenska långresefartyg som passerar i närheten av den plats där
Karlskrona förliste högtidlighåller minnet av de 114 svenska
örlogssjömän som omkom.
Artikeln hämtad ur Snabbnytt 68/69 sign. PW. |