Tillbaka
till
startsidan

 

 

 


Skrotningen på Verkö

1982 såldes Älvsnabben som skrot till A. Lindbergs metaller i Karlskrona (heter numera Stena). Karlskrona stad erbjöds att köpa barlasten, ca 60.000 Bohusländska gatstenar på ca 8 kg/st för att läggas framför dåvarande Marinmuseet. Tyvärr blev det ingen affär, så en tysk slottsherre köpte dem istället. De ligger nu på hans borggård. Folke Holm köpte dock 100 st för 3,79 kr/st. De använde han som kantsten i sin trädgård. Den 100:e stenen gav sedan Folke som present till Älvsnabbens siste FC, KKN Hammarskjöld, på hans 50 årsdag. Ett antal gatstenar från barlasten köptes av stadsbudsföreningen i Karlskrona som sedan försåg dessa med mässingsskyltar och sålde eller gav bort dem. En sten med en speciell mässingsskylt finns nedlagd vid statyn på Fisktorget i Karlskrona. Läs mer om detta under "Stenar från barlasten med mässingsskyltar" och "Sten till Webbmaster"!

Vid skrotningen förlades Älvsnabben till Verkö. Under arbetet och bränningen sjönk midskeppet vid en storm så att Älvsnabben hängde i förtöjningarna. Den legendariske maskincifen Folke Holm tillfrågad om han kunde visa var oljetankarna var belägna, vilket han också välvilligt gjorde. Som tack fick han sin hyttventil, vilket gladde honom mycket, då han bott i denna hytt under alla sina 10 långresor med Älvsnabben. Läs mer om detta under "Bevarade bitar av Älvsnabben", där även bilder på minnessaker från andra besättningsmän kan beskådas.

Ingemar Midlöv från Karlskrona har tipsat att Lindbergs metaller sparade själva namnet genom att skära ut namnet från skrovsidan i aktern där det satt. Även ett av hennes ankare sparades. Dessa har funnits där till beskådning sedan många år vid ingången till deras industriområde i utkanten av Karlskrona. Läs längst ned på sidan om detta.


 

Denna annons är skänkt av Staffan Söderhäll, resan 57-58.


 

Artikel från Blt, Blekinge Läns tidning. Bidrag från Phillip Nielsen, 70-71 och 71-72.


 

Söndagen den 1 juli 1984 i Sydsvenska Dagbladet Snällposten var denna avskedsvisa införd i tidningen, skriver 564 Kenneth Ekberg långresan 66-67. Melodi verkar vara "Pippis sommarvisa", "Och nu så vill jag sjunga...".

 

En artikel i Dagens Industri 27 september 1983. Denna affär blev ju tyvärr inte av.

 

              

Älvsnabben bogseras till skrotning. Bilderna till vänster är tagna från ett fönster på bataljon Sparre någon gång under hösten 1982 av Jörgen Forell som gjorde sin värnplikt just då.

 

Bilder från Verkö

Från Bosse Nilsson, AU:s karl på resan 1963-64 kommer följande bilder och berättelse. Här kommer några bilder från Älvsnabbens skrotning vid Verkökajen december 1983. Jag var då boende på Sturkö och tog en tripp till Verkö med barn och blomma för att förevisa gubbens forna arbetsplats. Jag fick tillstånd att gå ombord och var nere i mäss 10 och tog ett par kort av min gamla koj och skåp, överkojen vid ventilen och skåpet som står öppet. Klicka på bilderna för att förstora!

           

 

Mäss 10:

           

 

Från Olle Melin, Flottans Män i Karlskrona. Till vänster från 29 oktober 1983. Till höger från 5 november 1983:

           

Dessa bilder är från 12 november 1983:

           

 

           

 

           

Och dessa är från april 1984:

           

           

           


Resterna av vårt stolta skepp vid Verkö. Endast skrovet är kvar när denna bild togs av Conny Magnusson som själv var med som vpl fotograf på resan 1974-75.


 

Sparade delar

Ingemar Midlöv från Karlskrona berättar att Lindbergs skrot (numera Stena) som skrotade Älvsnabben sparade själva namnet genom att skära ut namnet från ena skrovsidan i aktern där det satt. Även ett av hennes ankare sparades. Dessa har funnits där till beskådning under många år vid ingången till deras industriområde på Silvervägen i utkanten av Karlskrona. Man kan t.o.m. se dem från väg 28 (Österleden) som går norrut från Karlskrona berättar Ingemar. Läs mer om detta under "Älvsnabben-namnet från aktern och ett ankare".

Till början