Livet ombord på resan 1958-59
Älvsnabben stävar mot solnedgången i väster.
Det är söndag någon timme efter korum som ägt rum på livbåtsdäck.
Vi
befinner oss mitt ute på Atlanten på väg mot Karibiens öar.
Tre
aspiranter sitter och pluggar inför stundande prov.
Uppbördstimmermannen - Ut. Flaggunderofficeren Skarström var min
närmaste chef ombord på Älvsnabben. Här är han på väg ner i verkstan med
Älvsnabbens nymålade vapensköldar för att få dem monterade - d.v.s. på
därtill passande,i bandsågen utsågade, putsade och lackade plattor. Av
Hondurasmahogny vill jag minnas att dom var. Man kan undra hur många det
sammanlagt blev - var alla dessa sköldar "slutligen" hamnade ute i
världen?
Skeppshantverkarfuriren Nilsson t.v. lyckades av uppbördsskeppare
Malm utverka detta köttstycke att använda som hajbete. Vi låg stilla på
havet på grund av en skada på propelleraxeln som förstemaskinisten
Mattsson arbetade febrilt med i flera timmar. Så tillfället var som
gjort för hajfiske. Nilsson efterlyste blodgivare till sjukan genom
högtalarna - ju fler desto bättre. Själv infann jag mig och tappades på
"stipulerade" 10 cl. Här preparerar Nilsson betet med vårt levererade
blod. T.h. sitter skhv Karlsson från Malmö.
Köttbiten agnades på en kraftig stålkrok försedd med kedja och wire
som fästes stadigt - ingenting lämnades åt slumpen, mer än själva
fiskelyckan förståss! Det dröjde inte många minuter förrän dom dök upp
-lockade av vårt blod naturligtvis! Det var minsann inte den största av
dem som högg och blev fast men lyckan var ändå total! Här hänger den!
En av de riktigt heta dagarna ombord. Den tillmätta duschtiden var
begränsad av naturliga skäl och tillfällen att få svalka sig på det här
sättet bjöd man inte på mer än ett fåtal gånger. När värmen var som
värst hade det varit rena himmelriket att få stå under duschen hela
dagarna! Under däck var en ruskig värme! Vindfångarna i ventilerna under
däck förmådde inte föra in någon nämnvärd svalka -luften stod stilla!
Man svettades i floder i dom fyra khakiställ man hade att disponera
under loppet av - hela tio dagar! "Tvättarn", i tvätteriet under backen
på styrbords sida, uthärdade en värme som jag fann outhärdlig dom få
gånger jag besökte honom därinne! Alltnog -under duscharna igenkänner
jag de två skeppshantverkarna i mitten - den leende stockholmaren,658
Lundin i "målarlyet" och dalslänningen 655 Karlsson, som ser ut att
njuta av varenda svalkande droppe han kan få!
Jag tog en smygbild från lejdaren upp mot gunrumsdäck på Sekonden
Hans Petrelius när han sitter och gonar sig i solen med sin kikare. Han
märkte nog ändå vad som var i görningen - tror jag. För några korta
timmar var han fartygets obestridlige herre och "Konung" - som självaste
Neptun, stigen direkt ur havet!
Vad har inte den här livbåten fått vara med om!
Ur Barometern december 1958 - Martinique
Julen står ofattbart nog för dörren även för oss ombord på Älvsnabben.
Jul är något som man minst av allt kan sätta i samband med de tropiskt
varma vindar som blåser här nere. Eftersom det är söndag är större delen
av oss helt fria från arbete och kan helt ägna dagen åt sol och vila,
medan fartyget stävar fram i Karibiska sjön. En och annan ligger
lättjefullt utsträckt och låter tankarna vandra tillbaka till
Martinique. Den västindiska vulkanön är oss i färskt minne och vi
glömmer den inte i första taget.
D.F.
Vackra solnedgångar lockade ofta fram min kamera!
Här har Våhlberg kunnat slita sig loss från sin krävande
tjänstgöring, tagit sig upp på backen och förevigat en
"ledighetskommitté" med sin kamera! I förgrunden ses ankarkättingarna
och ankarspelet. När Älvsnabben stävade in mot Stockholms skärgård ett
antal månader senare hände det sig att besättningen fick ett abrupt
uppvaknande ur middagsslummern. Vid sin lilla kur på babords akterdäck
fick dagofficeren en ingivelse att testa posten uppe på backen. Känner
posten till föreskrifterna för "nödankare gå" ropade han skrovligt i
talröret! Ja - ropade posten i andra änden och skred genast till verket
med släggan på sprintarna. Ut rasslade kättingarna med fart och ett
fruktansvärt oväsen! Det blev en skräckupplevelse för Håkansson och mig
där vi låg och slumrade i våra bingar bara några meter ifrån själva
"epicentrum". När ankarna sen började hugga sig fram på sjöbotten (i ca
11 knops fart) skakade fartyget så vi hoppade i bingarna! Uppe på däck
mötte ingen grann syn! Halva fartyget hade "sprutmålats" till rostbrunt
av dom utrasslande kättingarna. Dom höll! Några skador på fartyget i
övrigt hörde jag heller inte talas om.
Korum. FC Gunnar Norström och Pastor Magnus Johansson officierar.
Första psalmen -420- är "Din klara sol går åter opp: Jag tackar dig min
Gud".
Kockarna 625 Jansson och 675 Mattisson
656 Ågren från Göteborg t.v. Ses "på bara siluetten" njuta scenariot.
Furir, skhv 608 Nilsson t.h. - "bleking",från Karlskrona?
Var eldsjäl
och organisatör i det framgångsrika hajfisket!
Alla som hade en kamera ombord trängdes här för att hitta bästa
vinkeln på det åtråvärda objektet!
Kanske är "hon" den mest
avfotograferade havssköldpaddan i världen - genom alla tider!
Kan
havssköldpaddor möjligen hamna i Guinness rekordbok?
Söndag - i Karibiska sjön någonstans emellan Cartagena och inloppet
till Panamakanalen.
Det blåser ganska friskt i den tretungade
örlogsflaggan i aktern - men till vad nytta -
när vindarna mot kroppen
känns som komna från ett varmluftsaggregat!
Kocken 625 Jansson från Öckerö.
Jag var utsedd att ansvara för fallrepstrappan på styrbordssidan. I
viloläge satt den väl surrad på utsidan av relingen på akterdäck. Den
sattes ut och togs in med hjälp av ett spel - en inte helt okomplicerad
manöver som lätt kunde fallera på olika sätt. Någon rutin utvecklade vi
ju inte i hanteringen av fallrepstrappan eftersom det var så få gånger
den kom i bruk. Vid ett av dessa tillfällen blev det oväntat dramatiskt.
Fallrepstrappan var upphissad och färdig att fällas in emot relingen.
Jag står och domderar lutad över relingen - då plötsligt min vackra
Hilton-pipa glider ur bröstfickan och ner i sjön! Ett förtvivlat läge
för mig och min älsklingspipa! Propellrarna har redan vispat igång
därnere, fartyget börjat röra på sig - och där ligger min pipa och
guppar med huvudet knappt ovan vattenytan - utom räckhåll! Desperat
"befaller" jag att snabbt fira ner fallrepstrappan igen - är man bas så
är man! I sista momangen lyckas kompisen som följer med trappan ner
fånga in min dyrgrip! Puuh! Den var räddad och ingen hade lagt märke
till mitt olämpliga och riskabla manövrerande!
Jag har fortfarande pipan kvar -fast jag slutade röka för ganska
många år sedan.
Styrbords akterdäck. Utanför off-byssans ventil däruppe t.v. står en
av dess kockar och hämtar frisk luft. Genom ventilen kunde man ibland få
sig en liten smakbit av någon läckerhet - vilken givetvis kunde
levereras just härifrån! I off-byssan huserade nämligen de bästa av unga
kockar man lyckats rekrytera från svenska stjärnkrogar till Älvsnabbens
långresa! Till vänster om off-byssans ventil vill jag minnas att
redogöraren Egerland hade sitt kontor. Här fick man kvittera ut sin
lilla "lön": 52 kr/ 10 dag - var då detsamma som 10 dollar, en dollar om
dagen! Inför kostnadskrävande hamnbesök kunde det ibland betalas ut
förskott! De gånger man i USA frågade mig vad jag hade för lön och
nämnde denna summa uppstod en närmast generande tystnad! Det hjälpte då
inte med förklaringen att en värnpliktig svensk sjöman hade övriga
livets väsentliga nödtorft gratis - lön "in natura". På utsidan ses
"min" fallrepstrappa apterad på relingen. Den tjänstgjorde (vid besök
från sjösidan) som trappa utefter styrbordssidan med riktning akterut
och med plana avsatser upptill och nertill. Det var här jag sånär höll
på att förlora min pipa av märket Hilton!
"Debarkering - embarkering" via vaterbommen och repstegarna!
Många av oss
längtade efter att få komma iland - känna fast mark under fötterna.
Vaterbommen är utfälld och motorbåtarna är snart satta i sjön.
Alltfler nyfikna bybor kommer utroendes.
Här kan man tydligt se hur "Min Fallrepstrappa" var surrad! En
"utsatt" position hade den - i alla väder!
Ett "stjärn"-gäng kopplar av akterut. Färden går mot Engelska kanalen
och Dovers kritklippor - hemåt!
Livat i fänrikshytten
Våra grannar "mittemot"
snickarboden var fänrikarna Drake af Hagelsrum och Jakobsson. En dag
meddelas från fänrikshytten att "det ska bli party härnere - ett antal
gäster är i antågande redan till kommande hamnbesök". Idén var helt
fantastisk, dock ofattbar med tanke på den synnerligen spartanska miljön
och det smala, "skumma" utrymme som stod till buds. Jodå! Fänrikarna
hade tänkt igenom det hela i detalj men behövde en del hjälp av sina
grannar snickarna. Det gällde att möblera om i "farstun" - att trolla
bort lejdaren med tillhörande ledstänger som härifrån ledde ner i
hålskeppet. Förvandla hela nedfarten till ett inbjudande buffébord med
gott om plats för alla de delikatesser som här skulle dukas upp!
Imponerade av en så frisk satsning ställde vi förstås gärna upp -
Håkansson och jag. Den största lamellskivan vi kunde uppbringa ombord
riggades upp och gjordes ordentligt fast. Över det hela lades ett
"elegant" nystruket, kungsblått överkast som jag i egenskap av högste
befälhavare af "tygförrådet" naturligtvis inte hade några som helst
svårigheter att utverka!
Fänrikshytten
förvandlades till att mer likna ett "gunrum" i miniatyr. Sängarna blev
till en bekväm soffa med ryggstöd för åtminstone fyra personer.
Ventilgardinerna byttes ut mot fräscha nytvättade i "kungsblått", likaså
"sofftyget" - även detta genom "min försorg". Ljus behövdes ut till
farstun så Håkansson och jag fick städa ordentligt i verkstan så att
dörren kunde lämnas öppen. Vår styrbordsventil och fänrikarnas
babordsventil förmådde härigenom nödtorftigt belysa härligheterna i det
mörka "bufférummet", så länge dagsljus rådde. "Lägenheten" i sin nya
skepnad blev härigenom nästan "spatiös"!
Rinnande vatten fanns
inte här nere, inte heller i fänrikshytten. Denna var istället utrustad
med en gammaldags kopparcistern med en tappkran i mässing. Vad ska vi ha
detta vatten till tänkte fänrik Drake af H. och kom plötsligt på...! Ut
med vattnet - vi fyller på starköl här istället! Vilken lysande idé! Nu
kunde festen börja!
Håkansson och jag fick
bara se en skymt av vackra damer och herrar som med viss möda tog sig
ner för lejdaren - till drinken och välkomstskålen med två nöjda och
stolta fänriksvärdar därnere. Lamellskivan var till bredden fylld av
läckerheter!
Det rapporterades dagen
efter att festen varit synnerligen lyckad!
Denna bild är tagen av Leif Bladner.
Dagarna före vår ankomst till USA: s stora flottbas i Key West vid
Floridas sydspets förenade sig Älvsnabben med enheter ur amerikanska
östkustflottan för gemensamma övningar till sjöss. Här nedan hänger en
amerikansk sambandsofficer i wiren, efter fullgjort uppdrag ombord på
Älvsnabben, för att tas ombord på U.S. Navy's helikopter. Den
manövrerade helt nära vårt fartyg av den skicklige piloten där uppe.
Denna bild är tagen av Leif Bladner.
Jagarepisoden
Ur dagboken fredagen 27/2 -59. Temp i luften 26 grader och i vattnet 27
grader kl.0900. Vi följer hela Cubas kust och ser vid horisonten
siluetter av två jagare. Den ena av jagarna styr ner med kurs mot oss
och vi ser att farten ökar då bogskummet från fören ändrar karaktär till
vitt skum. Fascinerade stirrar vi på fartyget som hastigt närmar sig, vi
ser att båda fartygen signalerar till varandra och får besked via
Älvsnabbens högtalarsystem att en amerikansk jagare närmar sig på
styrbordssidan. Vi lämnar våra sysslor för att få en titt på en av
havens vinthundar. Den amerikanska jagaren saktar in och då, på ca 20-30
meters håll ser vi att det råder klart skepp på jagaren.
NO Eurén spanar - jagarna närmar sig med hög fart.
Även FC är på bryggan och följer jagarna med sin
kikare.
Alla kanoner är bemannade, hjälmarna på, signaler ljuder över vattnet,
vi vinkar med både händer, borstar och målarpenslar. Inte en rörelse
från besättningen, men från bryggvingen kan vi se amerikanska
örlogsbefäl som studerar oss med kikare. Vi är nu så nära att vi kan se
kanonbetjäningen i ögonen. Det är kusligt och skrämmande, som en film
från 2:a världskriget.
Efter att ha studerat oss girar jagaren, ökar farten och vi hör
skeppssignaler ljuda. Jagaren är snart borta. Vi fick aldrig reda på om
det rörde sig om en vanlig patrullering eller någon form av visitering
av fartyg till Cuba. Kl.1300 lämnades en kort orientering i högtalarna
om Havanna - ett namn med färg! Staden ser imponerande ut från sjösidan
med skyskrapor och hotell. På grund av det spända läget, det talades om
avrättningar på stora torget, får vi inte gå in i hamnen meddelade
högtalarna.
Mjölkkossan Rosa matas av kocken Sven-Ingvar
Mattisson och ekonomisten Tom Gustav Orhamn t.h.
Mjölkkossan Rosa matas av kocken i manskapsbyssan, 675 Sven-Ingvar
Mattisson och ekonomisten, förrådsmannen 633 Tom Orhamn t.h. Båda två
har de berättat hur procedurerna med ROSA gick till. Orhamn jobbade
bl.a. i den fruktansvärda kyla som var förhanden i kylrummen -om hur han
varje gång måste slussas ut i intervaller till värmen därute som tidvis
var nästan olidlig under däck.
|