Om långresan 1966-67
Bidrag till hemsida
angående långresefartyget Älvsnabbens världsomsegling 1966-67.
Insänt av
dåvarande fartygschefen kommendörkapten
Lennart Lindgren 28 april 2006.
Lennart Lindgren
Ombedd att försöka
något komplettera de uppgifter som redan lagts in på denna hemsida om
kadettlångresefartyget H.M.S. Älvsnabbens jordenruntresa 1966-1967 vill
jag här bara gärna framhålla att det var en stor glädje för mig som
fartygschef att få "i med- och motvind" leda denna kanske något udda
expedition. Att få förmånen till sjöss och i hamnar i fyra världsdelar
under sex månader utbilda och dana cirka 100 aspiranter - blivande
sjöofficerare och mariningenjörer - däribland aspirant 001 Kronprins
Carl Gustav, att ansvara för ytterligare cirka 200 officerare,
underofficerare, underbefäl och värnpliktiga, att med hjälp av denna
representativa besättning "få visa svenska flaggan" och vad svensk
livsstil, människokvalitet och i viss mån svensk företagsamhet innebär
var naturligtvis en mycket ansvarsfull men samtidigt givande och lärorik
tjänsteuppgift.
Ett försök till utvärdering av resultatet av denna jordenruntresa
ankommer inte på mig men jag vill inte här underlåta att nämna att under
de nära 40 år som förflutit, när detta skrivs, jag inte noterat annat än
huvudsakligen positiva omdömen från de som haft anledning uttala sig.
Jag kan i detta sammanhang inte heller underlåta nämna tre personer, som
kanske i större utsträckning ständigt bistod mig och som i hög grad
bidrog till att vi levde i ett "lyckligt skepp" och att resan och dess
ändamål kunde genomföras framgångsrikt. Sekonden kk2 Emil Charpentier,
1. Kadettofficeren kn Jan Bring samt Navigeringsofficeren tillika
PR-ansvarige kn Rolf Nilsson var alla tre klippor i ledningsteamet
ombord i Älvsnabben denna utbildnings-resa, övrigt befäl ej att
förglömma.
Det är kanske inte
så lätt att sammanfattningsvis nu nära 40 år senare försöka göra en
kortare skildring av vår resa, upplevelser m.m. Men jag tar mig friheten
att i detta hänseende lämna ordet till ovan nämnde PR-ansvarige Rolf
Nilsson, tyvärr bortgången sedan flera år. Rolf skrev i september 1968
som en avslutning till den häftade boken "SNABBNYTT världsomseglingen
1966-67" en alldeles utomordentlig sammanfattning som följer här
nedan.
Med Älvsnabben till Australien
under
världsomsegling
av kommendörkapten Rolf Nilsson
När 1966/67 års
långresa skulle planeras förelåg bl.a. mångåriga önskemål om svenskt
örlogsbesök i Australien och Nya Zeeland och andra fjärran länder. Det
stod redan från början klart att det skulle bli en världsomsegling.
Endast en sådan resa hade tidigare gjorts i modern tid. Nu skulle
Älvsnabben göra sin andra och flottans genom tiderna fjärde
världsomsegling. Australien skulle besökas av ett svenskt örlogsfartyg
för första gången på 115 år. Nya Zeeland skulle skulle få sitt första
svenska örlogsbesök.
När en långresa
planeras är det numera många intressen, som skall sammanjämkas.
Utbildningen av främst aspiranter är den utan tvekan viktigaste
målsättningen. Under en längre sammanhängande tid skall aspiranterna
lära sig rutin samt grundläggande strids- och fartygsutbildning vid
sidan av rent teoretiska studier. Härutöver blir en lång sjötjänst
karaktärsdanande, då alla ombord lever trångt och därvid måste lära sig
ta hänsyn till varandra. Det kamratskap som skapas på dessa resor räcker
ofta livet ut.
Men denna viktigaste
målsättning bestämmer ej resrouten. På fregatten Eugenies
världsomsegling 1851-53 ålåg det fartygschefen att inspektera svenska
beskickningar och konsulat runtom i världen. Idag är uppgiften avsevärt
vidgad. Flottans långresefartyg skall genom den goodwill, som följer med
örlogsbesök, söka hjälpa till att öka handelsintressena med de besökta
länderna. Sveriges Allmänna Exportförening och Handelsdepartementet blir
därför alltid stora intressenter i resans uppläggning. Till
långresefartygets uppgifter hör även att, som det heter i Kungl. Maj:ts
instruktion, "visa svenska örlogsflaggan och sprida kännedom om och
intresse för Sverige samt härigenom lämna ett indirekt stöd åt rikets
representanter i de besökta länderna och stärka svenska undersåtars
ställning därstädes". Härigenom får således även Utrikesdepartementet
ett stort intresse av routen. I juni 1966 kunde efter många diskussioner
med olika myndigheter Älvsnabbens långresa under den kommande vintern
slutligen fastställas.
Efter generalöversyn
av fartyget under sommaren 1966 stod endast en månad till förfogande för
rustning, provturer, förrådskomplettering och en kortare "shakedown
period" innefattande bl.a. ett veckoslutsbesök i Stockholm. Tack vare
ett utomordentligt arbete av såväl landmyndigheter som Älvsnabbens egen
besättning kunde fartygschefen, kommendörkapten Lennart Lindgren, den 10
november 1966 konstatera Älvsnabben klar för världsomsegling. Den
besättning han då förde befäl över bestod av totalt 284 man.
Aspirantdivisionen var större än på tidigare resor. hela 97 unga män med
"Kungl. Sjökrigsskolan" i mössbandet var inmönstrade. Bland dessa var
även HKH Kronprins Carl Gustaf, som ombord tilldelades numret K 1. Efter
några års uppehåll fanns denna gång även mariningenjörsaspiranter
ombord, medan däremot stamintendentsaspiranter ej mera ingår i marinens
personal. 23 officerare samt underofficerare, högbåtsmän och furirer
tillhörde dessutom den förväntansfulla skara, som under
världsomseglingen skulle dana och leda dessa 97 aspiranter och de
värnpliktiga.
Efter det
traditionsenliga programmet avgångsdagen med kyrkmarsch genom
Karlskrona, korum i Ulrika Pia och kyrkkaffe ombord för anförvanter och
vänner, kastade Älvsnabben loss i tät dimma. En avfärd med ett
långresefartyg innebär alltid en känslomässig kamp mellan längtan ut
till spännande upplevelser och en önskan att stanna kvar hemma. Det
dröjde emellertid inte länge förrän tankarna helt inriktades på resan.
Redan färden genom Kielkanalen, över Nordsjön och ner över Biscaya blev
för de flesta en ny upplevelse. Den ger dessutom rikliga tillfällen att
öva manöver, navigation och signalering. Vädret var alltför fördelaktigt
varför de riktiga sjöbenen ännu inte infann sig, men alla började så
smått "leva med i skeppet".
Under gång i
Kielkanalen.
Kanske
karakteriseras en världsomsegling mer än andra resor av livet till
sjöss. Över två tredjedelar eller på denna resa mer än 4 månader skall
tillbringas under gång. Den första tiden blir tröttande främst beroende
på ovana vid vaktgöringen. Under tre månader kommer man längre och
längre bort hemifrån. Men ovanan och osäkerheten att vara sjökommenderad
och leva i det miniatyrsamhälle, som ett långresefartyg utgör, skall
nötas in och många problem lösas, bl.a. hälsovården. Hemlängtan måste
genom meningsfylld och fulltids sysselsättning hållas vid en lagom nivå.
Efter en vecka märks en viss förändring Efter en månad börjar
självsäkerheten - som ibland kan gå för långt - återspeglas i
besättningens uppträdande. Lektioner, stridsutbildning, fartygstjänst
och vakt medger inte många timmars sömn varje dygn. Några finner livet
ombord snart arbetsamt, men flertalet känner stimulans, är "med i båten"
och kommer underfund med att yrkesvalet är det riktiga.
Älvsnabben har
stundom utsatts för kritik i egenskap av långresefartyg. Hennes yttre
linjer kunde ha varit mycket vackrare och farten vara högre. Men de som
har gjort en resa med henne vet hur synnerligen lämplig hon är för
aspiranternas första grundläggande utbildning. Utrymmena ombord är inte
spaciösa, men mindurkarna ger avsevärt bättre plats för lektioner och
förråd än vad andra fartyg idag kan erbjuda. Älvsnabben är dessutom
billig i drift. Efter tolv vinterexpeditioner har hon också blivit en
ofta sedd silhuett, främst i europeiska och amerikanska farvatten.
Älvsnabben är idag nästan lika välkänd och erkänd som Fylgia var på sin
tid.
Givet är, att
upplevelserna i hamn är något som alla länge minns. En summering av
intryck blir alltid subjektiv. Tillfälligheter gör, att värdet av
upplevelserna växlar högst avsevärt hos den ene och den andre. En
summering blir även alltför kort. men låt oss ändå återvända till de
olika hamnarna.
Kartago utanför
Tunis.
Tunis kvarlämnar
intrycken främst från Kartago, där underbart vackra mosaikarbeten på
utgrävda ruiner visar en gången storhetstid. Trots vissa
språksvårigheter mellan guiden och den svenske sjömannen kommer fantasin
att spela i det historiska. Den mäktige presidenten Bourguiba syntes ha
kommit ganska långt i utvecklingen i detta av vänliga araber befolkade
turist- och åkerbruksland. Svensk marin utlandshjälp kunde studeras i
bl.a. Kalibia på den från andra världskriget beryktade Kap Bon-halvön
där en rationellt, med svenska instruktörer, driven fiskeskola nu
förestås av förre kommendörkaptenen och Älvsnabbenchefen Olle Mellin.
Alexandria gav för
de flesta närmast intryck av en tråkig hamnstad. Istället blev
bussutflykterna till Kairo och för vissa en flygtur till Luxor och
Assuan så mycket större upplevelser. Ett foto med kamelritt förbi
pyramiderna är säkert något som får en framträdande plats i det privata
albumet. Utan tvekan gav detta land det största kulturella utbytet på
hela resan. Den enorma makt och prakt som återspeglas i pyramider,
moskéer och andra historiska minnesmärken stod i en bizarr kontrast till
landet i övrigt. Även fattigdom och politiska olikheter är emellertid
något att minnas liksom återfärden till Alexandria genom öknen där på
kvällen enstaka ljus från beduintält är det enda som syns bland ändlösa
sanddyner. I såväl Tunisien som Egypten finns alltjämt en hel del av
Orienten och dess särart. För Älvsnabbens del återspeglades detta i den
enorma pinalköplust, som spred sig bland den ganska välbesuttna
besättningen. Det fanns inte många utrymmen i skeppet, som inte snart
var inpyrda med den omisskännliga doften av kamelsadlar och andra
arabpinaler. Efter ett kortare uppehåll i det livligt trafikerade men
mycket fattiga och förfallna Port Said och passage av en mycket
väladministrerad Suezkanal mötte Älvsnabben för första gången den
verkliga värmen i Röda Havet. Tropikuniformernas för långa kortbyxor och
vice versa framkallade månget leende.
Aden angjordes för
bunkring. Det politiska förhållandet där, gjorde att någon vistelse
utanför de brittiska styrkornas förläggningsområde ej kunde beviljas.
För en utomstående kan dessa stridigheter synas mycket meningslösa, ja
närmast barocka. Säkert finns här ett prestigespel och andra
motsättningar, som gör att den tillfällige besökaren inte skall försöka
sig på att döma. Kvar står emellertid att under Älvsnabbens 12 timmar
långa uppehåll skadades 11 personer i olika attentat i stadens centrum.
När vi lämnade förstod och uppskattade besättningen till alla delar den
inhiberade ledigheten, liksom att de också insåg att vår värld inte är
så trygg och lugn som vi hemma inbillat oss.
Ankomsten till
Colombo.
Colombo på Ceylon
kan visa upp de mest skiftande och underbart vackra naturscenerier.
Skönt klimat och intressanta människotyper gjorde också att mången såg
detta som ett framtida turistmål. Ceylonbesöket gav även tillfälle till
elefantritt , icke ofarliga kamerasafaris och fascinerande dykningar på
korallreven.
Samkväm och
långdans på julafton.
Julen tillbringades
till ankars utanför Ceylons kust. För de flesta var detta det första
julfirandet utanför den egna familjen. Fantasi och allas hjälpsamhet i
förberedelserna gjorde att det mesta "var som hemma" även om tomten såg
sig något missanpassad uti trettiogradig värme. Den verkliga julklappen
överräckte den ceylonesiska marinens patrullbåt, som sent på julaftonen
lämnade den dittills försvunna julposten. Nyårsfirandet ägde rum på
Cocos Islands - en samling korallöar formade som en stor hästsko. Ett
halvt tusental malaysier under närmast feodalt styre av den senaste
ättlingen i den skotska familjen Clunies-Ross, som förärats öarna 1835
av brittiska kronan på 999 år, bildade en skarp kontrast till den på en
annan närbelägen ö blomstrande lilla australiska koloni, som
administrerar bl. a. en flygplats och en livräddningsstation. För
Älvsnabbens besättning innebar dock detta besök framförallt tillfälle
till härliga bad och misslyckade försök att äntra upp för cocospalmer.
Den kända bron i
Sydney.
Australien har icke
besökts av ett svenskt örlogsfartyg på de senaste 115 åren.
Förväntningarna var därför på båda håll stora. Den gästfrihet och det
eleganta värdskap som kom besättningen till del var översvallande. Ingen
behövde fundera på vad som skulle göras. Vakthavande officeren hade
istället problem att få fatt i någon som kunde svara upp på alla
invitationer. Besättningens goda språkkunskaper kom väl till sin rätt
vid alla utflykter, barbecues och andra tillställningar.
Västaustraliens
utomordentligt sköna klimat, ofantliga naturtillgångar och snabba
utbyggnadstakt, Tasmaniens vänliga och sköna naturscenerier, Sydney och
dess omgivningar som en blomstrande affärs- och industribygd men med
något av storstadens fart och fläkt bland de 2 1/2 miljoner innevånarna
är väl kanske de intryck, som närmast fastnade på näthinnan. Till detta
kommer australiensarnas utomordentligt stora från hjärtat kommande
vänlighet, vilket kombinerat med såväl effektivitet som en viss form av
behagligt "lazy life" fascinerade oss alla.
Från Sydneybesöket
vill vi också gärna minnas Sir Francis Chichesters avfärd den 27 januari
1967 på sin andra ensamseglingsetapp jorden runt; denna gång Sydney -
England via Kap Horn utan mellanlandning. Mången tvivlade väl då på att
denna färd skulle lyckas. Nu vet vi att Sir Francis ingalunda
överskattat sina seglingskunskaper eller sin psykiska uthållighet.
Australien kan väl närmast betecknas som en blandning av USA och
England, där man eftersträvat att ta tillvara det bästa från båda
hållen. Kontinenten erbjuder stora omväxlingar från snöklädda berg till
oändliga ökenområden, från fuktigt hett tropikklimat till tempererat
behagligt Medelhavsklimat, från storstadsliv till isolerat farmarliv,
men överallt karakteriseras den unga kontinenten av sjudande
verksamhetsiver. Säkert kände sig många lockade att emigrera hit efter
besöket i de tre australiska hamnarna
Storm på väg till
Nya Zeeland.
Till en långresa
hör, att någon gång möta hårt väder. Cyklonen Dinah med vind på över 40
meter per sekund kom i otrevlig närhet av oss under förflyttningen mot
Wellington. Det blev några stormiga dygn, som visade sig nyttiga både
för besättning och fartyg. Båda klarade sig elegant och de verkliga
sjöbenen infann sig, men ett dygns försening i ankomsttiden till
Wellington kunde inte undvikas. Här fann vi att Nya Zeelands samhörighet
med England var större än Australiens. Victorianska seder och bruk levde
kvar, livsrytmen var dämpat lugn och gästfriheten och vänligheten
imponerande. De vackra vyerna i stadens omgivningar och ett besök vid de
varma källorna i Rotorua blev ävenledes minnesrika liksom också
kontakter med de av polynesisk härstamning första innevånarna på Nya
Zeeland, maorifolket, som nu på ett skickligt sätt integrerats med de
inflyttade européerna.
Hamnen i
Wellington, Nya Zeeland.
För dem som fick
tillfälle att lite närmare se och uppleva Nya Zeelands fascinerande
natur och förtjusande människor blev nog denna, från oss tyvärr så långt
bort belägna delen av världen, kanske den mest intressanta.
Open ship en dag
på Samoa.
Söderhavet klingar
alltid romantiskt och spännande. Färdplanen medgav ej uppehåll vid alla
små ögrupper, som passerades. Många längtansfulla blickar sändes mot t
ex Tonga. Pago-Pago på Östra Samoa var från början avsedd som en ren
rekreationsplats, men den blev istället ett spännande uppehåll med goda
möjligheter att utöka förrådet med typiska långresesouvenirer. Det är
inte enbart i sägnen som Waiwaika existerar på Samoas stränder. Hon
finns där i verkligheten också liksom det förtrollande månskenet.
Från besöket på
Hawaii.
Mottagandet i
Honolulu var traditionellt. Hulaflickor klädda i gräskjolar under
framförandet av sina eggande danser fanns där, liksom härligt doftande
leis och skyltar med "Aloha". Kanske mötte oss en något mera
industrialiserad bild av själva staden än vi hade väntat oss, men något
av paradiset fanns ändå kvar. Att förutsättningarna för turism är enorma
kan var man understryka. Många tog tillfället i akt att i stället för
plageliv på Waikiki bland sköna amerikanskor göra utflykter och njuta av
Hawaiiöarnas storslagna scenerier
Besöket på Hawaii
gav oss också vår första kontakt med US Navy, som inte sparade någon
möda på att ta hand om besättningen. Pearl Harbour, US Navys största
Stilla Havsbas, var onekligen av amerikanska mått.
Tidningsartikel
som skänkts av Dan Frostberg. Klicka för att förstora!.
Stilla Havet gjorde
skäl för namnet. Övningar och annan verksamhet bedrevs som vanligt. San
Francisco förestod. Då drabbades fartyget av en tragisk händelse. En
högbåtsman saknades efter vaktförfångningen efter hundvakten 9/2.
Genomsökningar i fartyget gav inget resultat, och det möjliga område
inom vilket han kunde ha gått överbord genomsöktes under den ljusa delen
av samma dag. Hjälp erhölls dessutom av ett US Coast Guard tillhörande
spaningsplan. Vid mörkrets inbrott måste tjänsteförrättande
fartygschefen, som då var ordinarie sekonden, kommendörkapten Emil
Charpentier - ordinarie FC hade opererats för njursten i Wellington och
skulle återembarkera i San Francisco - konstatera att vidare sökande var
lönlöst. En skeppskamrat var borta. En god sjöman och en uppskattad
kamrat hade lämnat vår krets. En sådan händelse sätter sina spår,
särskilt som inget finns som kan förklara försvinnandet.
Golden Gate, San
Francisco.
Varje örlogsfartyg
strävar att vara i tid till ett planerat örlogsbesök. I San Francisco
med starka tidvattenströmmar är det en särskild sport. Älvsnabben var 45
sekunder för tidigt under den både imponerande och vackra Golden Gate
bron. Tid fanns inte att sörja över detta då ett drygt 50-tal
journalister strax därefter embarkerade och med denna yrkeskårs eminenta
förmåga snabbt spred sig runt fartyget. Efter vissa svårigheter med
förtöjning i den starka strömmen började ett fem dagar långt hamnbesök.
Många kom i kontakt med svenskamerikanare bl.a. Kronprinsen, som här
gjorde sitt första officiella framträdande utom lands. I ett uppskattat
tal inför en svenskamerikansk förening framförde han hälsningar från
Sverige, från sin farfar och sin farbror Prins Bertil, vilka båda
tidigare gästat föreningen. Andra upplevde San Francisco på egen hand.
En del aspiranter fick uppskattat tillfälle att åka skidor i Squaw
Valley. Den efter resan företagna omröstningen visade att de flesta av
Älvsnabbens besättning helst ville återvända till San Francisco av nu
besökta hamnar.
Svenska företag
bjöd på grillfest i Costa Rica.
Puntarenas i Costa
Rica erbjuder mest nöjen av tvivelaktigt slag. I gengäld hade det
ordnats så att alla fick möjlighet att besöka huvudstaden San José. Ett
något skrangligt tåg inklusive Presidentens egen vagn förde oss upp i
bergen till en höjd av c:a 1200 m ö h. Eftersom landsvägar i det
närmaste är obefintliga i Costa Rica ligger nästan all bebyggelse
utefter den slingrande järnvägen och ofta på de branta sluttningarna.
Trots vackra scenerier var man nöjd att stiga av tåget i huvudstaden. Än
nöjdare var emellertid lokföraren som till Kronprinsens ära slagit
banrekordet med c:a 30 min på den 12 mil långa järnvägen.
Besöket i San José
var utomordentligt välordnat med svenska generalkonsulatet och svenska
industriföretag som arrangör. För de flesta av oss var det första gången
sightseeingbussar genom en stad föregicks av motorcykelpoliser med
pådragna sirener. Presidenten tog emot 60 man i audiens. I stadens alla
butiksfönster skyltade man med Kronprinsens porträtt. Trots alla
påpekanden från svensk sida att K1 verkligen bara var en av aspiranterna
fick besöket nästan karaktär av ett statsbesök av vår Kronprins.
Ett kortare uppehåll
gjordes i Balboa för bunkring. En färd genom Panamakanalen är
oförglömlig. Tropisk urskog, imponerande trafik, ett smart
slussningsarbete med hjälp av elektriska tåg är allt nyheter för oss.
Väl uppe i Gatunsjön kunde vi också för första gången riktigt slösa med
färskvatten ombord.
Shopping i Nassau.
Nassau och
Bahamasöarna håller på att växa upp till en jättelik turistmetropol.
Stora passagerarfartyg, lyxkryssare och flygplan tömmer stora laster
turister. Vad möter de? Härliga bad men knappast den orörda idyll Axel
Wennergren en gång fann. Vid sidan av calypsosångerna kvarstår ett
intryck av att "Bahamas smells a little money" som en amerikan träffande
uttryckte sig. Den som åker hit får inte glömma att först fylla plånbok
och checkkonto.
Atlanten erbjöd
medvind, vilket knappast förekommit tidigare under resan. Men vädret var
kallt. Besättningen, efter månader i varma länder, fick åter plocka fram
novemberutrustningen. De sista skrivningarna och intensifierad
stridsutbildning fyllde de båda veckor, som förflyttningen till Dublin
tog. Besöket i resans sista hamn karakteriserades till stor del av
Kronprinsens 21-årsdag. Besättningens födelsedagsgåva bestod av en
sjömanskista tillverkad ombord. Men tillfälle gavs också att njuta av
irländarnas gästfrihet och bese delar av den gröna ön, som nu stod i sin
vackraste vårgrönska.
Sverige siktat
efter drygt 6 månader.
Efter drygt 177 dygn
kunde ankaret den 5 maj 1967 åter fällas på svensk botten utanför
Marstrand. En avslutande passage förbi de magnifikt snöklädda
Hebriderna, nytt fartrekord för Älvsnabben - 17 knop över grund genom
Pentland Firth - och en grå och mulen Nordsjöpassage utgjorde
dessförinnan slutetappen. Chefens för marinen inspektion var det sista
provet innan fartyget dagen därpå gick in till Nya Varvet. Väntande
anförvanter och vänner kunde räknas i tusental. Det bistra vädret kunde
inte förta värmen i återföreningens glädje. Tre dagar senare förtöjde vi
i Karlskrona; cirkeln var helt sluten, världsomseglingen fullbordad.
Var den då olik
andra långresor? Ja, den var längre både i tid och distans än någon
tidigare resa under detta sekel. Genom Kronprinsens närvaro ombord
tilldrog den sig kanske större uppmärksamhet i hamnarna och bidrog
därmed till ett ökat PR-värde för Sverige. Men annars skilde den sig nog
icke nämnvärt från en långresa i allmänhet.
Samtidigt som denna
besättning nu lämnar Älvsnabben pågår förberedelserna för nästa
långresa. Andra skall nästa år få uppleva lika mycket, genomgå samma
utbildning och känna på samma sätt som vi gjort. Många bevis finns på
att 1966/67 års långresebesättning har trivts och många bevis finns
också på hur uppskattade besöken varit hos våra värdar. Våra aspiranter
och örlogssjömän har med ett trevligt och artigt uppträdande skapat en
goodwill ej enbart för fartyget och flottan utan också för vårt land,
som svårligen skulle kunna uppnås med andra medel. Naturligtvis skall
andra bedöma resultaten av en långresa. Men fartygsledningen kan inte
finna att vi med våra till buds stående medel skulle kunna uppnå ett
bättre resultat . Därmed hoppas vi att tillräckliga motiv finns för att
långresor skall bestå. Och att ett svenskt örlogsfartyg med prydlig
besättning är både välkommen och efterlängtad i hamnar över hela
världen, det har vi fått full visshet om.
|