Till

Hemkomst

Långresan 1976-77

Colombo Sri Lanka 25/1 - 28/1

Ännu en hamn med ett hektiskt och sprakande nattliv, restauranger att utforska och ett stort diskotek som jag tror jag besökte minst två kvällar. Här fanns också en del svenska turister, bad och sol på fina vita sandstränder. Sri Lanka blev en av mina favoriter.

Del våghalsige eller möjligen kunnige kunde köpa ädelstenar av alla de slag safirer, diamanter och granater. Risken att bli lurad var stor så nej några ädelstenar blev det inte för min del.

Jag upplevde Sri Lanka som en härlig grön oas med mycket gästvänlig befolkning. Utanför Colombo låg teplantagerna tätt så långt öga kunde nå. Vi gjorde en dagstripp med buss till staden Kandy som ligger nästan mitt på Sri Lanka. Bussresan gick på slingriga vägar kantade av teplantager. På vägen upp gjorde vi ett stopp på en mycket bra restaurang där det dukats upp en stor buffé, vi åt så vi nästan sprack.

Elefantridning, besök på en orkidé plantage och ormtjusning var andra attraktioner på vägen. Väl framme i Kandy besökte vi resans mål, Templet Sri Dalada Maligawa som tros vara byggt kring en av Buddas tänder.

Jag återvände ombord nöjd och belåten och full av nya intryck.

Teplantager på väg mot Kandy

Paus utanför lunchrestaurang

Utanför lunchrestaurangen MtjC Folke Holm, MvB 2 Bengt Jönson och Inmtrlrdg Paul Franke

MtjC Folke Holm och Inmtrlrdg Paul Franke

Lunchbuffén var alldeles utmärkt. Nu är vi mätta och belåtna

Flicka med en flygande hund

Colombo Sri Lanka

Jag en apa och en singales. Vem är vem?

Tvättdag

Brödfrukt

Besök på en orkidéplantage

Orkidé

Träden kan bli stora

Tebuskar så långt ögat kan nå

Templet Sri Dalada Maligawa i Kandy

Här gjorde vi ett stopp för att rida elefant

Vad är det som kryper på marken?

Ormtjusare

En mycket vacker seglare

Bombay 1/2 - 5/2

Tre dygn till sjöss och vi förtöjer i storstaden Bombay som då hade c: a sex miljoner invånare, (nu mer än det dubbla). Vi fick nästan omgående fin kontakt med indiska kollegor som tog oss med på shoppingtur bland annat till ”tjuvarnas marknad”, där fanns precis allting att köpa. Motordelar, tyger, kläder och gamla militärprylar det var den största loppmarknaden jag någonsin sett. Jag fick hjälp med att pruta, fick intrycket av att försäljarna inte vågade säga emot när min indiske kollega talade om för försäljarna vad jag skulle betala. Köpte bland annat en fin kompass i mässing med kompassros i pärlemor, en artikel som lämnats kvar av brittiska armen. En hink i mässing inhandlades också den använder jag fortfarande när jag öser ut aska från min braskamin.

Bombay var fullt av restauranger med underbart god mat. Som ni kanske har förstått var och är god mat en central del av mitt liv. Nya restauranger och nya maträtter måste testas. Vid ett tillfälle i Bombay gästade jag, tillsammans med Matti Carlson, en kinesisk restaurang. Utanför restaurangen stod en motorcykel, en Triumph Bonneville, samma hoj som jag hade där hemma fast ett par årtionden äldre. Motorcykeln tillhörde restaurangägaren och till min stora förtjusning fick jag lov att provköra. Utan att tänka efter kastade jag mig ut i trafik myllret, efter några hundra meter körde jag in i en rondell. Nu blev det besvärligt rondellen var gigantisk och hårt trafikerad. Det var inte tre eller fyra gator som anslöt till rondellen det måste ha varit minst tio. Innan jag hittat tillbaka till Matti och restaurangen hade jag varit inne och vänt på många av de anslutande vägarna.

Vi hittade senare samma dag ett hotell med havsutsikt där vi bodde en natt, här fanns tillfälle för sol, bad och ridning på stranden, hästen var ingen raket kan jag berätta, inte alls intresserad av att springa runt med mig.

Förtöjd i Bombay

Frukost på rummet

Vy från hotellrummet

Stranden utanför hotell

Nu ska jag rida

Indisk kollega på besök ombord

Gruppfoto RegOff

Paul Franke arbetar

Tommy luftar sig på däck

SkytjL Jorma Bengtsson tar en vilopaus

Matti håller möte

Brittisk armekompass

Klicka här för att gå vidare till nästa hamn