Gorée en verklig djävulsö
av Internetsekonden
Som de flesta vet, finns längs
vår resrutt ett besök på ”Djävulsön”, vilken skulle det visa sig, bestod
av tre öar. Den verkliga ö, som borde göra skäl för det namnet ligger
mitt i idyllen och är belägen strax utanför Dakar. Ön heter Gorée och
var en verklig djävulsö om man jämför med den franska fångkolonin
utanför Guyana i Sydamerika, som i sammanhanget närmast är att likna vid
ett ”sommarkollo”.
Gorée på avstånd. Klicka för att förstora!
Skillnaden är oerhört stor:
Internerna på Djävulsön var grovt kriminellt belastade och nästa ”snäpp”
på skalan torde i många fall ha varit just ett snäpp hos ”Madame
Giljotin”. Stackarna på Gorée hade inte gjort något mer än att vara
svarta!
De på 1600- och 1700- talen
relativt nykoloniserade ”amerikorna” och karibien behövde oerhört mycket
kroppslig arbetskraft. För att klara denna uppgift krävdes mannakraft
van vid värme, tropiska sjukdomar och andra umbäranden. Den vite
kolonisatören betraktade sig själv som gudomlig inte minst beroende på
det bemötande, som Cortez fick i Mexico.
Det visade sig mycket snart att
indianerna ej mäktade med de tunga arbeten, som oftast krävdes och att
de var helt motståndslösa mot mässling, som tog flera liv än någonsin
alla ”indiankrig”.
(Sent skall syndaren vakna, men
tänk vad många själar missionärerna ”frälste” snarare än omvände..)
Typisk fransk kolonialbebyggelse. Klicka för att förstora!
Man visste redan mycket tidigt
att urbefolkningen i Afrika besatt många av de egenskaper, som
arbetskraften i kolonierna ”krävde”. Därför uppstod en slavhandel, vars
fasor ingen i dag levande kan bilda sig en uppfattning om! Det primära
och vidrigaste var att denna befolkning inte betraktades som
människor utan en högre form av djur. Att ha ihjäl ett sådant
var inget brott! Kvinnor, även gravida, män, åldringar och barn från
hela västafrika föstes likt boskap mot väster och slutligen Dakar. Många
dukade under vid transporten som naturligtvis skedde till fots.
Slutstationen var Gorée. Här
skingrades familjer för att aldrig mera återses. Spädbarn och
åldringar slogs ihjäl.
När man passerat porten fanns ingen återvändo:
Utanför låg slavskeppen!
Slutstationerna var
”amerikorna” och Karibien. Väldigt många dukade under vid transporterna,
då man låg hundratals hopkedjade såväl på som under däck på slavskeppen.
Stanken från dessa märktes många hundra distansminuter i lä! Om någon,
vars stat tagit avstånd från verksamheten närmade sig med agg i sinnet,
”dumpades” hela lasten, fortfarande slagen i kedjor, överbord!
TL (förf) utför här själv Salto Mortalis det vill
säga
Dödshoppet mot det den ovissa framtiden...
Så småningom började under framför allt den så
kallade upplysningen människor att reagera mot den vidriga hanteringen.
En som gick i bräschen var engelsmannen William Wilberforce (1759-1833),
som efter en uppenbarelse av Gud 1787, förde en livslång kampanj för
avskaffandet av detta gränslösa elände. På grund av hans långa kamp
beslutade det brittiska parlamentet om slaveriets avskaffande 1833.
Wilberforce fick dock, ironiskt nog aldrig uppleva detta, då han avlidit
en månad tidigare.
På "kolonilotten" odlas för livets nödtorft lite
crack, kat och allt vad det heter...
Ett högt pris i fick dock
innevånarna i USA återbetala i form av döda och skadade i amerikanska
inbördeskriget 1861-65 som till syvende och sidst gick ut på slaveriets
avskaffande.
Det finns många aspekter på det
förhatliga begreppet slaveri: Det första är att ingen svart i
”amerikorna” och Karibien någonsin bett om att få vara där!
Slaveri förekommer dessvärre än
i dag: Uttrycket vit slavhandel (speciellt när det gäller prostitution)
är allt för välbefogat liksom barnarbete under slaveriliknande former i
några asiatiska länder.
Författaren kan dock inte
avsluta dessa rader utan ett ironiskt konstaterande: Vitt
är en kombination av alla färger ingående i spektrum exempelvis
regnbågen. Svart är avsaknaden av alla färger! Det är
alltså hela vår besättning, som är färgad och
inte våra värdar!
|