Älvsnabbens vapen, som fastsatt på en träplatta delades ut till värdarna vid varje hamnbesök.

Washington DC
                      USA

Älvsnabbenmedaljong

 

Innehåll

 

30 januari - 2 februari 1978


Tillbaka till
Älvsnabbens hemsida

Tillbaka till
långresan 1977-78

Det stora äventyret!

Länk till staden
Washington på Internet

 

 

Vem var den mystiske
4-stjärnige amiralen?

 

 

 

Tändsticksfodral från ett trevligt ställe i DC.

 

 

 

 



Broschyr med sevärdheter
i Washington

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klicka på jackmärkena nedan för att läsa mer om USS 285!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jackmärke från Smithsonian Air and Space Museum. Klicka för att komma till deras hemsida!

Jackmärke med Apollo 11:s logotype "The Eagle". Ni kommer väl ihåg de klassiska orden från Neil Armstrong "The Eagle has landed!". Klicka på jackmärket för att komma till NASA:s sida om Apolloprojektet!

 


 

Vi har rundat Cape Hatteras och styr mot Chesapeak Bay och Potomac River. På bilden ses ett litet (!) eskorthangarfartyg sannolikt på väg ut från den stora flottbasen i Norfolk, Virginia alternativt Newport News. Man ser även en atomubåt på väg in mot samma bas.

 

Plansch om duellen mellan Monitor och Merrimac. Klicka på den för att förstora!

Utanför Norfolk ligger den del av Chesapeak Bay, som heter Hampton Roads. Vi passerade här ett stycke klassiskt hav - inte minst för svenskar! Här utspelades den berömda duellen mellan Nordstaternas av den svenske uppfinnaren John Ericson konstruerade Monitor och Sydstaternas Virginia. Den senare kallas ofta Merrimack, vilket var hennes ursprungliga namn. Duellen slutade oavgjord, men är intressant, då detta var första gången ett vridbart  kanontorn kom till användning. Monitor var bestyckad med två pjäser i ett sådant. Virginia hade elva fasta kanoner. I övrigt: studera planschen! Klicka för att förstora!

 

Tidigt på söndagsmorgonen 29 januari gick vi in i Potomac River som skulle leda oss fram till Washington DC. De flesta av oss väcktes av isen som skrapade mot fartygssidorna. I luften var det -4 grader. Nästa dag blev vi väckta redan 06.00 och gjorde oss klara för att löpa in mot vår kajplats på amerikanska flottans område. Förberedelserna hade varit stora inför detta besök. Bl.a. hade vi snyggat upp skeppet både på in och utsidan och alla permissionsskor var minutiöst putsade. Sedan visade det sig att alla amerikanska militärer hade lackskor med en helt annan och mycket mer lättskött glans än våra.

 

De flesta av oss väcktes av isen som skrapade mot fartygssidorna.

De flesta väcktes av isen som skrapade mot fartygssidorna.

 

Alexandria Bridge över Potomac söder om floddelningen vid Washington.I högerdelen av det öppnade och sedan fastfrusna (katastrof!) brospannet skymtar Washington Memorial. Under körbanan till höger ser vi the Capitol. Mellan dessa båda går den berömda Pennsylvania Avenue.Klicka på bilden för att förstora!

South Capitol Street Bridge över Potomac söder om floddelningen vid Washington.
I högerdelen av det öppnade och sedan fastfrusna (katastrof!) brospannet skymtar
Washington Memorial. Under körbanan till höger ser vi the Capitol.
Mellan dessa båda går den berömda Pennsylvania Avenue.
Klicka på bilden för att förstora!

 

Följande artikel, skriven av fartygspastorn Börje Johansson Luleå, beskriver besöket på ett minnesvärt sätt:

"Vi har redan hunnit med att "fläka" två hamnar i USA och känner vid det här laget till den väldiga floden Mississippi som är 6400km lång. I skrivandes stund färdas vi fram på Potomacfloden som vid sitt utlopp har en imponerande bredd.

Vi vet att Washington har 765 tusen invånare, är landets huvudstad, bildar också district of Columbia, ett fristående federalt distrikt. Washington grundades år 1800 och var den första stad som planerades och byggdes uteslutande för att tjäna som huvudstad.

Vi har hunnit med besök vid Capitoliet, Jefferson Memorial, White House, Arlington National Cementry, Lincoln Memorial, Washington Monument och dessutom en hel del museer, affärer, barer, mm. Många har haft underbara dagar. Somliga har varit hembjudna till familjer och fått nya vänner. Andra har skaffat sig dessa på annat sätt. Vi har haft folk på besök och bjudningar och vi har själva blivit utbjudna.

Jag har gått runt i mässarna idag och inte hittat en enda missnöjd sjöman. Och skulle sådana finnas tror jag att de är få. Lovord har besättningen fått från många håll i Washington DC för gott uppträdande. "En prydnad för Sverige", "den bästa reklamen är en skötsam ungdom" var ord som fälldes.

Och den gamla förtjusande Mrs Burke, hustru till den kände amiralen A. Burke njöt i stora drag på svenske ambassadörens bjudning när hon fick tala med de yngre gardet ur besättningen. Hon hade bara ett bekymmer. Hon hade nämligen hört talas om att CM skall hålla inspektion när vi nalkas våra hemmafarvatten. "Om han inte är nöjd med er insats, får ni inte komma hem då, måste ni göra om resan då?" var hennes ängsliga fråga.

Fpa"

 

Urklipp från en amerikansk tidning om vårt besök. Klicka för att förstora!

 

Två svenska blåkragar poserar framför the Capitol.

Två svenska blåkragar poserar framför the Capitol.

 

Här vaktas "Den okända soldatens grav" av en särskild hedersvakt som är känd för sin perfektion.

US Marine Corps har en vaktbataljon stationerad i Washington. Dess uppgift är att bevaka offentliga byggnader och federal egendom. Här ses en vaktavlösning vid Den Okände Soldatens Grav på Arlingtonkyrkogården, där bland andra USA:s  presidenter och nationens stora hjältar vilar.

 

President (dem) John F Kennedy mördades i ett attentat 1963. Mordet anses ännu idag ej helt uppklarat. Här ses hans grav med evighetslåga på Arlington.

 

Vykort med följande text på baksidan:
United States Capitol. The cornerstone was laid in 1793. Burned by the Brittish in 1812.
The House and Senate Chambers, Statuary Hall, the Rotunda and the President's
Room are the most interesting.

 

Capitoliums världsberömda kupol, rotundan, sedd underifrån. Bilden är tagen på den plats där avlidna presidenter brukar ligga på lit de parade (stå lik). Klicka för att förstora!

 

USA:s kanske mest berömda målning "General George Washington svär presidenteden" av John Trumbull målad 1824 hänger i rotundan till höger efter huvudentrén till the Capitol. Som kuriosum kan nämnas, att en svensk vid namn Andersson var tillförordnad president dygnet innan Washington svor eden! Klicka för att förstora!

 

Utdrag ur pressmeddelandet efter besöket:

"Älvsnabben har för första gången besökt USA:s huvudstad. Senast hade Washington besök 1950 då kryssaren Gotland, som första svenska örlogsfartyg genom tiderna tog sig uppför Potomac River. Kontrasten var stor mellan den varma och behagliga Golfströmmen och den kyliga färden uppför den isbelagda floden. Inlöpandet uppmärksammades av såväl TV som radio i flera olika inslag. Washington bjöd på köldgrader, blåst och lätt snöfall.

Mottagningen ombord kunde inte som på varma breddgrader äga rum på däck. I två på varandra följande mottagningar lyckades man i mässarna ta emot nära 200 entusiastiska gäster.

Washington är fullt av vackra byggnader, historiska platser och intressanta museer. Det är omöjligt att hinna med allt under fyra dagar. Men genom välarrangerade sightseeingturer fick emellertid besättningen en god helhetsbild av staden. Uppskattat var bl.a. det nya Air and Space museum, där t ex Charles Lindbergs Spirit of St Louis hänger i taket.

Utanför Washington, i närheten av Pentagon, ligger den berömda Arlingtonkyrkogården. Här vaktas "Den okända soldatens grav" av en särskild hedersvakt som är känd för sin perfektion. Vid en ceremoni på tisdagen lade Sveriges ambassadör, Wilhelm Wachtmeister och fartygschefen, ned en krans för att hedra minnet av de stupade. Älvsnabbens aspirantkompani paraderade.

Aspiranterna besökte också den imponerande amerikanska sjökrigsskolan, sin ligger i Annapolis.

Ambassadören och grevinnan Wachmeister bjöd en kväll hela besättningen på en mycket trevlig mottagning i residenset. Vid en härlig ceremoni ombord döptes fyra barn av fartygspastorn.

Vid fartygschefens officiella middag deltog många celebra gäster, bl.a. amiral Arleigh Burke och hans maka. Amiral Burke som är av svensk härkomst är tidigare mångårig chef för dem amerikanska flottan och var för några år sedan årets svensk-amerikan.

Allt väl ombord."

 

Vita huset från en turistdiabildserie. Klicka för att förstora!

 

TL i tornet på USS 285 på US Navy Yard där vi låg med Äbn.

Denna ubåt blev berömd inte minst på grund av spelfilmen "Operation Kjoltyg" med Tony Curtis i huvudrollen. Det är den sanna historien om hur ubåten på flykt undan japanerna i Corregidor bemannad med endast en ubåtsofficer och uteslutande marinlottor lyckade  nå friheten. Båten började rosta och flickorna blandade blyvitt med röd mönja och målade hela ubåten rosa. Till minne av detta "camouflage" behöll man periskopet i "originalfärg" när hon rustades för att ingå i de amerikanska reguljära ubåtsstyrkorna, där hon tjänstgjorde till krigsslutet. Hon är dessutom den enda ubåt som sprängt en lastbil! Man sköt på grunt vatten och torpeden gick upp på den långgrunda stranden och träffade ett japanskt terrängfordon!
Klicka för att förstora!

 


National Air and Space Museum

 

Läs gärna mer på http://www.nasm.si.edu/

 

Bröderna Orville och Wilbur Wright var de första som konstruerade en flygmaskin enligt principen tyngre än luft. Den första flygturen med "the Flyer" var lika lång som spännvidden på en DC-3:a! Den ägde rum på White Sands i North Carolina den 17 december 1903.
Willbur omkom i en flygolycka 1912.

 

Här hänger två "milstolpar" i flygets historia. I Spirit of St Louis (närmast) var svenskättlingen Charles Lindbergh den förste att ensam flyga non-stop mellan New York och Paris. Detta hände 1927 och tog 37 timmar. Lindbergh var tvungen "att göra i overallen" vid flera tillfällen. Maskinen, som endast byggdes i ett exemplar, var att likna vid en flygande bensintank och endast med plats för piloten utan sikt framåt...

Den röda maskinen i fonden är den raketdrivna Bell X-1, i vilken Chuck Yeager var den första att bryta ljudvallen 1947. Detta skedde i planflykt och maskinen fördes upp till rätt höjd av ett stort bombplan för att spara bränsle. I och med denna flygning anses kapplöpningen om rymden ha börjat. Att ta sig dit utan raketdrift är utsiktslöst.

 

 

Apolloprojektet

Rymdkapplöpningen mellan Sovjetunionen och USA leddes i och med uppsändningen av Sputnik av Sovjet, som även var först med en människa i rymden (kosmonauten Jurij Gagarin). De var även först med att fotografera månens baksida. I ett kongresstal 1962 "beordrade" president J F Kennedy den amerikanska flyg och rymdfartstyrelsen NASA, att ha en människa på månen före 1970. Kongressen beslutade att skjuta till i princip obegränsade ekonomiska resurser till detta projekt, vilket slutligen utmynnade via Mercury- och Gemini- i Apolloprogrammet. Hur en  resa till månen enligt detta i princip skulle gå till framgår av bilden nedan:

 

Apolloprojektet ur Nationalencyklopedin, Band 1 sid 459. Klicka för att förstora!

Ur Nationalencyklopedin, Band 1 sid. 459. Klicka för att förstora!

 

National Air and Space Museum, som det hette då. Arrangemanget föreställer Neil Armstrongs och Buzz Aldrins första steg på månen.

Apollo 11 började sin resa 16/7 1969 med astronauterna Armstrong, Aldrin och Collins ombord. 21/7 klev Armstrong ned på månytan från landningsmodulen "the Eagle" och yttrade de klassiska orden "detta är ett litet steg fören  människa men ett jättesprång för mänskligheten". Han följdes strax av Aldrin, medan Collins stannat kvar i "måncirklaren" för att efter några timmar ta emot de båda andra för återfärden till jorden, där de landade i Stilla Havet 24/7.

 


 

Utkylda men fulla av intryck går vi ombord efter en utflykt i Washington.

Utkylda men fulla av intryck går vi ombord efter en utflykt i Washington.

 

Vi lämnade staden redan 04.00 den 3 februari för att hinna med tidvattnet ut. Även då var floden täckt av ca 7cm tjock is vilket orsakade ett enormt oljud när den skrapade mot fartygssidorna. Vi styrde vidare mot Bermuda under ganska dåligt väder med höga vågor, så fartyget rullade kraftigt.


Efter besöket fick vi följande telegram:

"Till Äbn

Från MS

För kommendör Bertil Daggfeldt Älvsnabben.

Tack för vänliga hälsningar. Vill å mina och ambassadens vägnar varmt tacka dig för och Äbn:s besättning för värdefullt bidrag till utvecklingen av vänskapliga förbindelser mellan Sverige och Förenta Staterna. Önskar er alla lycklig hemfärd.

Wachtmeister"

 

Washington Memorial i solnedgången. Runt basen finns en ring med 50 stjärnbanér var och ett symboliserande en delstat.

Washington Memorial i solnedgången. Runt basen finns en ring
med 50 stjärnbanér var och ett symboliserande en delstat.

 

Farväl Nord- och Sydamerika!

 

 

Till början