Washington DC USA
Tidigt på söndagsmorgonen 29 januari gick vi in i
Potomac River som skulle leda oss fram till
Washington DC. De flesta av oss väcktes av isen
som skrapade mot fartygssidorna. I luften var det
-4 grader. Nästa dag blev vi väckta redan 06.00
och gjorde oss klara för att löpa in mot vår
kajplats på amerikanska flottans område.
Förberedelserna hade varit stora inför detta
besök. Bl.a. hade vi snyggat upp skeppet både
på in och utsidan och alla permissionsskor var
minutiöst putsade. Sedan visade det sig att alla
amerikanska militärer hade lackskor med en helt
annan och mycket mer lättskött glans än våra.
Vi
har rundat Cape Hatteras och styr mot Chesapeak Bay och Potomac
River.
På bilden ses ett litet eskorthangarfartyg sannolikt
på väg ut från den stora flottbasen i Norfolk, Virginia
alternativt Newport News.
Man ser även en atomubåt på väg in mot samma bas.
Utanför Norfolk
ligger den del av
Chesapeak
Bay, som heter Hampton Roads. Vi passerade här ett stycke klassiskt hav
- inte minst för svenskar! Här utspelades den berömda duellen mellan
Nordstaternas av den svenske uppfinnaren John Ericson konstruerade
Monitor och Sydstaternas Virginia. Den senare kallas ofta Merrimack,
vilket var hennes ursprungliga namn. Duellen slutade oavgjord, men är
intressant, då detta var första gången ett vridbart
kanontorn kom till användning. Monitor var bestyckad med två pjäser i
ett sådant. Virginia hade elva fasta kanoner. I övrigt: studera
planschen! Klicka för att förstora!
De flesta väcktes av isen som skrapade mot fartygssidorna.
South Capitol Street Bridge över
Potomac söder om floddelningen vid Washington.
I högerdelen av det öppnade och sedan fastfrusna (katastrof!)
brospannet skymtar
Washington Memorial. Under körbanan till höger ser vi the
Capitol.
Mellan dessa båda går den berömda Pennsylvania Avenue.
Klicka på bilden för att förstora!
Följande artikel, skriven av
fartygspastorn Börje Johansson Luleå, beskriver
besöket på ett minnesvärt sätt:
Vi har redan hunnit med att
"fläka" två hamnar i USA och känner
vid det här laget till den väldiga floden
Mississippi som är 6400km lång. I skrivandes
stund färdas vi fram på Potomacfloden som vid
sitt utlopp har en imponerande bredd.
Vi vet att Washington har 765 tusen invånare,
är landets huvudstad, bildar också district of
Columbia, ett fristående federalt distrikt.
Washington grundades år 1800 och var den första
stad som planerades och byggdes uteslutande för
att tjäna som huvudstad.
Vi har hunnit med besök vid Capitoliet,
Jefferson Memorial, White House, Arlington
National Cementry, Lincoln Memorial, Washington
Monument och dessutom en hel del museer,
affärer, barer, mm. Många har haft underbara
dagar. Somliga har varit hembjudna till familjer
och fått nya vänner. Andra har skaffat sig
dessa på annat sätt. Vi har haft folk på
besök och bjudningar och vi har själva blivit
utbjudna.
Jag har gått runt i mässarna idag och inte
hittat en enda missnöjd sjöman. Och skulle
sådana finnas tror jag att de är få. Lovord
har besättningen fått från många håll i
Washington DC för gott uppträdande. "En
prydnad för Sverige", "den bästa
reklamen är en skötsam ungdom" var ord som
fälldes.
Och den gamla förtjusande Mrs Burke, hustru
till den kände amiralen A. Burke njöt i stora
drag på svenske ambassadörens bjudning när hon
fick tala med de yngre gardet ur besättningen.
Hon hade bara ett bekymmer. Hon hade nämligen
hört talas om att CM skall hålla inspektion
när vi nalkas våra hemmafarvatten. "Om han
inte är nöjd med er insats, får ni inte komma
hem då, måste ni göra om resan då?" var
hennes ängsliga fråga.
Fpa
Urklipp från en
amerikansk tidning om vårt besök. Klicka för att förstora!
Två svenska blåkragar poserar
framför the Capitol.
US Marine Corps har en
vaktbataljon stationerad i Washington. Dess uppgift är att
bevaka offentliga byggnader och federal egendom.
Här ses en
vaktavlösning vid Den Okände Soldatens Grav på
Arlingtonkyrkogården, där bland andra USA:s presidenter och
nationens stora hjältar vilar.
President (dem) John F Kennedy mördades i ett
attentat 1963. Mordet anses ännu idag ej helt uppklarat. Här ses
hans grav med evighetslåga på
Arlington.
Vykort med
följande text på baksidan:
United States Capitol. The cornerstone was laid in 1793. Burned
by the Brittish in 1812.
The House and Senate Chambers, Statuary
Hall, the Rotunda and the President's
Room are the most
interesting.
Capitoliums världsberömda
kupol, rotundan, sedd underifrån. Bilden är tagen på den plats
där avlidna presidenter brukar ligga på lit de parade (stå lik).
USA:s kanske mest berömda
målning "General George Washington svär presidenteden" av John
Trumbull målad 1824 hänger i rotundan till höger efter
huvudentrén till the Capitol. Som kuriosum kan nämnas, att en
svensk vid namn Andersson var tillförordnad president
dygnet innan Washington svor eden!
Klicka för att förstora!
Utdrag ur
pressmeddelandet efter besöket:
"Älvsnabben har för första gången
besökt USA:s huvudstad. Senast hade Washington
besök 1950 då kryssaren Gotland, som första
svenska örlogsfartyg genom tiderna tog sig
uppför Potomac River. Kontrasten var stor mellan
den varma och behagliga Golfströmmen och den
kyliga färden uppför den isbelagda floden.
Inlöpandet uppmärksammades av såväl TV som
radio i flera olika inslag. Washington bjöd på
köldgrader, blåst och lätt snöfall.
Mottagningen ombord kunde inte som på varma
breddgrader äga rum på däck. I två på
varandra följande mottagningar lyckades man i
mässarna ta emot nära 200 entusiastiska
gäster.
Washington är fullt av vackra byggnader,
historiska platser och intressanta museer. Det
är omöjligt att hinna med allt under fyra
dagar. Men genom välarrangerade sightseeingturer
fick emellertid besättningen en god helhetsbild
av staden. Uppskattat var bl.a. det nya Air and
Space museum, där t ex Charles Lindbergs Spirit
of St Louis hänger i taket.
Utanför Washington, i närheten av Pentagon,
ligger den berömda Arlingtonkyrkogården. Här
vaktas "Den okända soldatens grav" av
en särskild hedersvakt som är känd för sin
perfektion. Vid en ceremoni på tisdagen lade
Sveriges ambassadör, Wilhelm Wachtmeister och
fartygschefen, ned en krans för att hedra minnet
av de stupade. Älvsnabbens aspirantkompani
paraderade.
Aspiranterna besökte också den imponerande
amerikanska sjökrigsskolan, sin ligger i
Annapolis.
Ambassadören och grevinnan Wachmeister bjöd
en kväll hela besättningen på en mycket
trevlig mottagning i residenset. Vid en härlig
ceremoni ombord döptes fyra barn av
fartygspastorn.
Vid fartygschefens officiella middag deltog
många celebra gäster, bl.a. amiral Arleigh Burke
och hans maka. Amiral Burke som är av svensk
härkomst är tidigare mångårig chef för dem
amerikanska flottan och var för några år sedan
årets svensk-amerikan.
Allt väl ombord."
Vita huset
från en turistdiabildserie. Klicka för att förstora!
TL i tornet på USS 285 på US
Navy Yard där vi låg med Äbn.
Denna ubåt blev berömd inte minst på grund av
spelfilmen "Operation Kjoltyg" med Tony Curtis i huvudrollen.
Det är den sanna historien om hur ubåten på flykt undan
japanerna i Corregidor bemannad med endast en ubåtsofficer och
uteslutande marinlottor lyckade nå friheten. Båten började
rosta och flickorna blandade blyvitt med röd mönja och målade
hela ubåten rosa. Till minne av detta "camouflage" behöll man
periskopet i "originalfärg" när hon rustades för att ingå i de
amerikanska reguljära ubåtsstyrkorna, där hon tjänstgjorde till
krigsslutet. Hon är dessutom den enda ubåt som sprängt en
lastbil! Man sköt på grunt vatten och torpeden gick upp på den
långgrunda stranden och träffade ett japanskt terrängfordon! Klicka på jackmärkena nedan för att läsa
mer om USS 285!
National Air and Space Museum
Läs gärna mer på
Bröderna Orville och Wilbur Wright var de första
som konstruerade en flygmaskin enligt principen tyngre än luft.
Den första flygturen med "the Flyer" var lika lång som
spännvidden på en DC-3:a! Den ägde rum på White Sands i North
Carolina den 17 december 1903.
Willbur omkom i en flygolycka 1912.
Här
hänger två "milstolpar" i flygets historia. I Spirit of St Louis
(närmast) var svenskättlingen Charles Lindbergh den förste att
ensam flyga non-stop mellan New York och Paris. Detta hände 1927
och tog 37 timmar. Lindbergh var tvungen "att göra i overallen"
vid flera tillfällen. Maskinen, som endast byggdes i ett
exemplar, var att likna vid en flygande bensintank och endast
med plats för piloten utan sikt framåt...
Den röda
maskinen i fonden är den raketdrivna Bell X-1, i vilken Chuck Yeager var
den första att bryta ljudvallen 1947. Detta skedde i planflykt och
maskinen fördes upp till rätt höjd av ett stort bombplan för att spara
bränsle. I och med denna flygning anses kapplöpningen om rymden ha
börjat. Att ta sig dit utan raketdrift är utsiktslöst.
Apolloprojektet
Rymdkapplöpningen mellan Sovjetunionen och USA leddes i
och med uppsändningen av Sputnik av Sovjet, som även var först med en
människa i rymden (kosmonauten Jurij Gagarin). De var även först med att
fotografera månens baksida. I ett kongresstal 1962 "beordrade" president
J F Kennedy den amerikanska flyg och rymdfartstyrelsen NASA, att ha en
människa på månen före 1970. Kongressen beslutade att skjuta till i
princip obegränsade ekonomiska resurser till detta projekt, vilket
slutligen utmynnade via Mercury- och Gemini- i Apolloprogrammet. Hur en
resa till månen enligt detta i princip skulle gå till framgår av bilden
nedan:
Ur Nationalencyklopedin,
Band 1 sid. 459. Klicka för att förstora!
Apollo 11 började sin resa 16/7 1969 med astronauterna
Armstrong, Aldrin och Collins ombord. 21/7 klev Armstrong ned på
månytan från landningsmodulen "the Eagle" och yttrade de
klassiska orden "detta är ett litet steg fören människa
men ett jättesprång för mänskligheten". Han följdes strax av
Aldrin, medan Collins stannat kvar i "måncirklaren" för att
efter några timmar ta emot de båda andra för återfärden till
jorden, där de landade i Stilla Havet 24/7.
Jackmärke med Apollo 11:s logotype "The
Eagle". Ni kommer väl ihåg de klassiska orden
från Neil Armstrong "The Eagle
has landed!".
Klicka på jackmärket för att
komma till NASA:s
sida om
Apolloprojektet!
Utkylda men fulla
av intryck går vi ombord efter en utflykt i
Washington.
Vi lämnade staden redan 04.00 den 3 februari
för att hinna med tidvattnet ut. Även då var
floden täckt av ca 7 cm tjock is vilket orsakade
ett enormt oljud när den skrapade mot
fartygssidorna. Vi styrde vidare mot Bermuda
under ganska dåligt väder med höga vågor, så
fartyget rullade kraftigt.
Efter besöket fick vi följande telegram:
"Till Äbn Från MS För kommendör Bertil Daggfeldt Älvsnabben.
Tack för vänliga hälsningar. Vill å mina
och ambassadens vägnar varmt tacka dig för och
Äbn:s besättning för värdefullt bidrag till
utvecklingen av vänskapliga förbindelser mellan
Sverige och Förenta Staterna. Önskar er alla
lycklig hemfärd.
Wachtmeister"
Washington Memorial i
solnedgången. Runt basen finns en ring
med 50 stjärnbanér var och ett symboliserande en delstat.
|