
Minfartyg och
långresefartyg
HMS Älvsnabben
var minfartyg under åren 1943 till 1952 och
flottans långresefartyg mellan 1953 till 1980.
Hon började
byggas under andra världskriget som ett vanligt
handelsfartyg. På grund av bristen på
"riktiga" örlogsfartyg inköptes hon
genom ett kraftigt initiativ av dåvarande
försvarsminister Per Edvin Sköld på
stapelbädden av staten och färdigbyggdes som
minfartyg.

Vy på 21:a kanon
och de två 15,2 cm m/98 pjäserna i aktern.
Den 19 Januari
1943 sjösattes Äbn på Eriksbergs Mekaniska
Verkstad i Göteborg. Man utgick från
ritningarna till ett handelsfartyg. Dessa
ritningar modifierades så att man erhöll ett
fartyg som dels kunde ta ombord och lägga ett
stort antal minor, dels hade en icke föraktlig
vapenutrustning. Ordern tecknades i augusti 1942.
Själva byggandet av fartyget gick på
förhållandevis mycket kort tid och när Äbn
väl hade sjösatts dröjde det inte mer än tre
månader förrän hon kunde levereras till
flottan i april 1943.
De första åren
utnyttjades Äbn i sin egenskap av minfartyg.
Fartyget utförde flera riktiga minfällningar
och många övningsminfällningar. Den praktiska
minutbildningen i flottan bedrevs till stor del
på Äbn. Man skulle kunna säga att hon var ett
minörernas "flaggskepp".
Endast några
månader efter leveransen utsattes Äbn för ett
allvarligt tillbud. Den 26/10 1943 kolliderade
fartyget med s/s Vindö på Mysingen. Ett stort
hål revs upp i bordläggningen och fartyget var
i sjunkande tillstånd, då det sattes på grund
vid Söderhälls fyr. Efter några dagar kunde
Äbn tas flott för inbogsering till varv, där
reparation skedde.
När
långresorna efter kriget åter sattes igång
utnyttjades till en början kryssarna Fylgia och
Gotland som långresefartyg. Fylgia utrangerades
emellertid efter några år och även Gotland
började bli gammal. Man såg sig om efter ett
lämpligt långresefartyg och fann att Äbn
skulle lämpa sig väl. Hon hade stora utrymmen i
mindurkarna, vilka kunde utnyttjas som
lektionsutrymmen och som förråd, hon var ett
mycket sjödugligt fartyg med stor aktionsradie
och var framför allt billig i drift. Normalt
förbrukade hon endast 10-11 kbm olja/dygn.

Besättningens
mössband. Buren av flera tusen svenska sjömän
under ett 30-tal år och sedd i flera länder
över hela jordklotet.
Älvsnabben kom
att göra totalt 25 långresor utomlands varav 2
stycken var världsomseglingar. Dessutom gjordes
1 sommarresa 1976. 1966-67 medföljde även
dåvarande Kronprins Carl Gustav som aspirant.
Läs mer om dessa resor under rubriken "Långresorna i
korthet".
När Äbn kom
hem efter den 25:e och sista långresan 1979-80,
räknade maskinchefen Folke Holm ut med ledning
av maskinjournaler att motorn gått över 13 år
i gångtimmar. Något hade bytts ut under åren,
bl a kolvar och däckel. På grund av slitage
hade varvtalet reducerats från 133 v/min till
116 v/min under senare år. Maskinfolket döpte
motorn till "Matilda", efter
australiska soldaters marschsång på 116
steg/min (sv flottans var 117/min, varje
steglängd 87 cm, räknat från häl till häl).
Maskinchefen
Folke Holm gjorde 10 långresor och 1 sommarresa
med Äbn.
1982 såldes
Äbn som skrot till Lindbladhs skrot i
Karlskrona. Karlskrona stad erbjöds att köpa
barlasten, ca 60.000 bohusländska gatstenar på
ca 8 kg/st för att läggas framför dåvarande
Marinmuseét. Tyvärr blev det ingen affär, så
en tysk slottsherre köpte dem istället. De
ligger nu på hans borggård. Folke holm köpte
dock 100 st för 3,79 kr/st, de ligger nu som
kantsten i hans trädgård. Den 100:e stenen gav
sedan Folke som present till Äbn's siste FC, kkn
Hammarskjöld, på hans 50 årsdag.
Vid skrotningen
förlades Äbn till Verkö. Under arbetet och
bränningen sjönk midskeppet vid en storm så
att Äbn hängde i förtöjningarna.
Under
skrotningen blev Folke Holm tillfrågad om han
kunde visa var oljetankarna var belägna, vilket
han också välvilligt gjorde. Som tack fick han
sin hyttventil, vilket gladde honom mycket, då
han bott i denna hytt under alla sina långresor
med Äbn.

Älvsnabben
förtöjd i Willemstad på Curacao, långresan
1977-78.
Längd överallt
102,175 meter
Bredd överallt
13,56 meter
Deplacement
fullt rustad 4.460 ton
Största
djupgående fullt rustad inkl fyllda förråd av
bränsle och matarvatten 4,77 meter
Högsta fart
12,5 - 13 knop
Bestyckning:
2 st 15,2 cm
pjäser m/98
2 st 57 mm
apjäs m/50
2 st 40 mm
apjäs m/48
2 st 10,3 cm
lysraketställ m/24
1 st 57 mm
lysraketpjäs m/60
Minförråd
Maskineri:
B&W 9 cyl 2
takt enkelverkande på 3000 ihk vid 133 varv/min
Motortyp 950 V.
F-90
Tillv. nr. 380
Eriksbergs Mek Verkstad Göteborg 1942
Älvsnabbensidorna är senast uppdaterade 6/1
1999
Texterna
är skrivna av:
Bertil Daggfeldt,
FC under långresan 1977-78
Folke holm,
maskinchef under flera långresor.
Börje Johansson,
fartygspastor under långresan 1977-78.
Stefan Leo, värnpliktig
skrovhantverkare under långresan 1977-78.
Sten Söderlind,
värnpliktig under långresan 1977-78.
Bilderna
är tagna av:
Anders
Börjesson, värnpliktig fotograf under
långresan 1977-78.
Stefan Leo.
|