Från Karlskrona
via Kielkanalen
till Dakar
På dagen för avfärden från
Karlskrona, fredagen den 4 november 1977, var det först korum i Amiralitetskyrkan Ulrica Pia kl. 08.00.
Vi marscherade dit mässvis. Det är ju
utanför denna kyrka som gubben Rosenbom står. Våra hitresta anhöriga
fick också vara med, fast det blev ont om plats. Folk stod längs med
väggarna.
Trängseln blev stor när alla vi och
våra anhöriga ville komma in i Amiralitetskyrkan.
Program för korum i Kungl. Amiralitetskyrkan
Ulrica Pia vid HMS Älvsnabbens avgång den 4 november 1977.
Klicka för att förstora!
Nattvardssilvret överlämnas till FC
och Fpa Börje Johansson.
Efter korumet marscherade vi
tillbaka till båten och alla anhöriga fick komma ombord för att titta
runt och
dricka lite kaffe. Sedan var det äntligen dags för avfärd. Alla anhöriga
stod på kajen och vinkade och intet öga var torrt. Alla vi stod på våra
paradstationer och vinkade tillbaka. En musikkår under ledning av Egon
Kjerrman spelade. Exakt kl. 10.30 kastade vi loss och vi var på väg!
Musiken till vår
avfärd från Karlskrona leddes av Egon Kjerrman.
Klicka
för att höra en bit av flottans
paradmarsch.
Två bilder från Blekinge museum. Foto Sydbild.
Klicka på dem för att förstora!
HM Ubåt Gripen signalerar lycklig resa med hjälp av GMY, när vi lämnar kajen i Karlskrona.
Klicka för att förstora!
GMY är en
förkortning av "Gott Mit You" det vill säga en tysk-engelsk blandning av
"Gud med Er" eller kort och gott "lycklig resa"! GMY var en hälsning mellan
tyska och engelska ubåtar under inledningen av första världskriget. På den
tiden kunde fientliga ubåtar inte skada varandra och en slags kollegial
vänskap uppstod. Tillhörande svar var MYT "Mit You To" eller tack det samma!
|
IS |
På väg i Östersjön mot Kielkanalen. FC och Mano
ser lite bekymrade ut så här i början av resan.
Det var naturligtvis ett stort ansvar att ge sig iväg ut i världen under
fyraoch
en halv månad med 263 man varav de yngsta inte var mer är 16 år!
Vår
tandläkare verkar också fundera på vad han
egentligen har givit sig in på.
Efter en blåsig natt
på Östersjön med 17 m/s kom vi så fram till Kielkanalen den 5 november kl. 10.30 .
Vi stannade till och fick ombord en lots innan vi fortsatte in
i slussen.
Inseglingen mot
Kiel, som skymtar längst bort i bild. På udden mitt i bild ligger Laboe.
Här står i form av ett ubåtstorn det gigantiska minnesmärket över de
över 40.000 tyska ubåtsmän som stupade i slaget om Atlanten under
andra världskriget.
Karta över Kielkanalen.
Holtenau ligger
strax norr om Kiel. Här återfinns den östra ändan av den 99 km långa
Kielkanalen, som nordväst om Hamburg har sin västra mynning i
Brunnsbüttel.
På väg in i slussen.
Ett flertal fartyg inklusive vår
Snabb väntar på slussning.
Klicka för att förstora!
Ett verkligt långpass väntade tre av
gunrummets cyklister nämligen Sekonden, Intendenten och ITO. De hade för
avsikt att cykla bredvid Älvsnabben alla de 99 kilometrarna, men hade
inte räknat med att inrinnande åar och bäckar ofta hade sina broar långt
från kanalen! De fick cykla närmare 140 km, och höll på att missa oss,
eftersom vi var tvungna att följa med tidvattnet ut i Nordsjön!
Älvsnabbens cykelklubb, ÄCK, startar. ITO kör dock moped.
Läs mer om ÄCK längst
upp och längst ned på sidan "Livet ombord - Tjänst".
Klicka på
bilderna för att förstora!
På väg i den mycket trafikerade Kielkanalen.
Många handelsfartyg hälsade med flaggan i Kielkanalen och även under
hela vår resa. Denna hälsning besvarades genom att vi sänkte vår
tretungade en tredjedel på flaggspelet och hissade den i topp efter
någon sekund. Det är dock viktigt att inte göra det för ett annat lands
örlogsfartyg, då detta i så fall skulle betyda att vi "strök flagg",
dvs. gav upp och bekänna oss som besegrade.
Klicka här
för
att läsa om Gustaf Psilander på HMS Öland som 1703 vägrade att
stryka flagg för en
engelsk eskader!
Vi bunkrade både olja och färskvatten i Brunnsbüttel. Men för att hinna med tidvattnet ut ur
kanalen hann vi inte få med tillräckligt med färskvatten. Det saknades
60 kbm i tankarna. På grund av detta blev det ganska snart
vattenransonering ombord under resan ner till Dakar.
Söndagen den 6 november blev vi inte väckta förrän kl. 08.00,
förmodligen för att det var söndag. Vi
passerade fyren Borkum Riff vid lunchtid och FC delade ut fem paket
Borkum Riff piptobak till alla backlag till lunchen.
Vi passerade Dovers vita kritklippor under vår färd genom engelska kanalen.
Den mest berömda delen kallas i folkmun Seven Sisters. Klicka för
att förstora!
Här blir vi undersökta på nära håll av en sovjetisk "trålare". De
undrade nog vad det är för ett gammalt fartyg som Sverige skickat ut på
världshaven. Detta hände även flera andra gånger under hela resan. Dessa
fartyg brukar kallas "Medlöpare" och gick med samma kurs och fart som
vår egen. Denna hade vi sällskap med under cirka tre dygn under vår färd
genom engelska kanalen.
Onsdagen den 9 november befann vi oss ungefär mitt i Biscayabukten.
Vädret var då fint med ca 15 grader i luften. Under vår färd genom
engelska kanalen hade vi haft ganska dåligt väder med mycket sjögång.
Denna dag blåstes det "Klart skepp" för första gången under resan. Då
skall alla infinna sig på sina drabbningsstationer. För
skrovhantverkarna innebar det att vi skulle ställa upp iklädda
skyddsmask, livväst, kavaj, damasker, skyddshuva med med handskar och
sin ID-bricka. Vår uppgift under strid var att stå utplacerade på
strategiska ställen ombord och sköta brandsläckning och vid behov även
slå fast trästöttor av olika slag på de ställe där skrovet gett vika
efter en ev. träff. Även på kvällen den 10 november blåstes det "Klart
skepp" igen.
Vädret blev bättre och bättre. Den 11 november kunde vi för första
gången ligga på däck och på backen
och sola under våra pauser . Temperaturen i luften var då 18
grader och 19 i vattnet. Vi befann oss denna dag i höjd med södra
Portugal.
Här lagas det svartsoppa en stormig natt i Biscayabukten.
Ju längre söderut vi kom i början på
resan desto mer
kände vi behov av att sola våra vintervita kroppar.
Den 12 november beordrades det "Rent skepp". Alla fick hjälpa till att
städa skeppet grundligt från för till akter. Denna dag bytte vi även
från vinterbeklädnad till långresebeklädnad. Skrovhantverkarna Jörgen
Palm och Stefan Leo fick i uppdrag av fartygspastorn Börje Johansson att
göra en filmduk eftersom det skulle visas film på halvdäck denna kväll.
Första filmen som visades utomhus var "Äppelkriget".
Eftersom vi hade ca 14 dagar till sjöss innan första hamnen i Senegal
skruvade Skrovhantverkarna ihop en filmduk av träskivor som vi sedan
målade vit så att vi
kunde se alla våra medhavda filmer på däck under mörka kvällar till
havs. Här ser vi VPL Jörgen Palm i bar överkropp och en hovmästare som
tittar på.
Cap Vert är den västligaste punkten på den afrikanska kontinenten.
När vi rundat udden återstod
endast någon distansminut till vårt första delmål Dakar.
Påpekas kan
även att Afrikas sydligaste punkt inte heter
Godahoppsudden utan Kap Agulhas!
Vid 11-tiden den 16 november kunde vi se land för första gången länge.
Det var Senegals kust.
Vi rundade Cap Vert, som är Afrikas västligaste
punkt, och ca 15.30 lokal tid kastade vi ankar utanför Senegals
huvudstad Dakar.
Klicka på flaggan för att
läsa den dråpliga
"stårisen" om klockstölden,
som egentligen
skedde INNAN någon hunnit sätta sin fot i Senegal!
|