Min långresa med
Älvsnabben
1964-65
Callao
Ca två mil
från Perus huvudstad ligger hamnstaden Callao. För att ta sig till Lima
var det vanligt att åka Collectivos. Det var gamla amerikanare som
lastades fulla med folk som skulle till ungefär samma ställe, så vi åkte
med en sådan...

Collectivos
Lima
Väl i Lima
åkte vi till svenska sjömanskyrkan där vi bl.a. fick tips om var vi
kunde köpa guld till rimliga priser utan att bli lurade. Jag handlade
lite smycken till min mor samt min dåvarande flickvän. Jag köpte även en
flaska lokalt brännvin, pisco, som min morfar fick när jag kom hem.

Undertecknad vid svenska sjömanskyrkan.
Några av
oss (dock inte jag) fick åka på den dåvarande högst belägna järnvägen 1
världen. På 3500 meters höjd fick några lite problem med andningen.
Bahia Santelmo De Las Perlas...
...eller
som vi, för enkelhetens skull, kallade Pärlöarna ligger straxt utanför
Panama. Där låg vi till ankars något dygn och hade det väldigt skönt.

Badsugna
sjömän.
Vi hade
cykloper och snorklar ombord som vi lånade. Jag hann under en timma
bränna mig på ryggen efter att snorklat vid ytan samt “klappa” en muräna
som tittade ut ur sin hål. Senare fick jag veta jag kunde ha fått feber
om den hade bitit mig.
Vi hade även en terränglöpningtävling för att underhålla vår kondition.
Det gick dock lite trögt i värmen.

Kokosnötsöppning.
Vi hittade
kokospalmer som vi pallade från. Det visade sig nämligen att palmerna
ägdes av en by i närhet så innevånarna kom paddlande i kanoter till
Älvsnabben för att fä ersättning. På något sätt ordnades dock allt till
det bästa. Denna ögrupp minns jag ändå som ett riktigt paradis.
Balboa
Vid
panamakanalens mynning frän Stilla havet ligger Panama City på ena sidan
och Balboa, där också en amerikansk flottbas låg, på den andra. Där lade
vi till med Älvsnabben och besökte bl.a. en amerikansk fritidsanläggning
samt Miraflores locks vilka utgör början på kanalen.
Panamakanalen

Studiebesök vid Miraflores locks.
Historia och
beskrivning
USA har haft inflytande över transporterna på Panamanäset sedan 1846.
Kanalen började dock byggas av fransmännen år 1880 men de fick ge upp år
1893 p.g.a. svåra byggförhållanden och sjukdomar. USA tog över men
började inte bygga förrän 1904 då man också fick fullständig kontroll
över “Panama Canal Zone”. Den invigdes 1914. Kontrollen av kanalen
överlämnades år 1999 till Panama.
Kanalen är har tre dubbelriktade slussområden med tillsammans 6 slussar
åt vardera hållet. Den största är vid Miraflores Locks, 304 m lång och
33,5 m bred. Minsta djup är 12,5 m.

Slussning.

"Mula".
Vid
slussarna hjälper fyra stycken lok till att dra och styra fartyget.
Dessa kallas mulor efter de ursprungliga dragarna, mulåsnor. Ett 30-tal
slussarbetare kom ombord på Älvsnabbben och skötte förbindelserna med
mulorna vilket gjorde att vi aldrig gick emot någon slussvägg.
Genom
uppdämningarna har det bildats flera konstgjorda sjöar som man seglar
över. På den största, Gatunsjön, är man också som högst över havet, 26
m. Varje fartyg som passerar kanalen drar med sig 200 miljoner liter
färskvatten ut i haven så därför fick man på 1930-talet, p.g.a. ökande
trafik, bygga en ny konstgjord sjö, Alajuelasjön (Maddensjön).

Gatunslussarna.
Genom Gatunslussarna kom vi, efter ca 9 timmars och 77 kilometers
kanalfärd, ut i Karibiska havet, Atlanten. År 2007 påbörjades arbetet
med ett parallellt slussystem som ska kunna ta ännu större fartyg.
På
går vi till Puerto Barrios i Guatemala,
Charleston, Portsmouth, London och hemfärd.
|