Min långresa med
Älvsnabben
1964-65
Puerto Barrios
Efter att
vi hade lämnat Panamakanalen bakom oss stävade vi mot Guatemala som har
en smal kustremsa mot Karibiska havet. Vi lade till i en liten hamn.
Mattias de Galves som tillhörde staden Puerto Barrios.
Där låg
redan en gammal svensk minsvepare. som byggdes om och såldes till
Guatemala 1959. 1 Sverige hette den HMS Snapphanen. Svenska sjömän
följde med och hjälpte till med utbildning och bildandet av en inhemsk
flotta i Guatemala.

Gatuhandel
i Puerto Barrios.
Några av mina kamrater fick flyga till huvudstaden Guatemala City. Vi
fick höra att det var oroligheter i närheten (det pågick ett
inbördeskrig i landet) och jag avstod därför utflykt på egen hand.
Charleston
När vi
färdades mot USA gick jag vakt som frälsarkranspost en stjärnklar natt
då vi passerade mellan Florida och Kuba. Jag såg då ljuset mot himlen
från bägge länderna.
I
Charleston låg en flottbas (och en flygbas) och Älvsnabben låg nära
USA:s modernaste robotkryssare. Vårt fartyg, från 1943, såg inte så
uppkäftig ut i jämförelse.
Jag och två
av mina kompisar blev bekanta med en amerikansk sjöman och vi blev
hembjudna till honom, hans fru och två barn. Vi hyrde en ny grön Ford
Galaxie 500 och fick specialtillstånd att åka in på flygbasen där vår
nyvunne vän bodde. Vi fick köttfärslimpa med potatismos och grönsaker
till middag. Det var också första gången vi såg TV med fler än en kanal
(7st) och med fjärrkontroll, visserligen sladdförsedd men ändå. sitta i
soffan och ändra kanal! I Charleston såg vi också färg-TV för första
gången i ett skyltfönster.

Några andra kompisar i en annan bil.
Ett exempel på vår dåliga skolengelska var när vi beställde hamburgare
och expediten frågade om skulle ha “raw or fried onion” och vi inte
förstod att det var lök hon menade förrän hon visade oss några
lökringar.
Så började
vår färd över Atlanten mot Europa igen. Meningen var att vi skulle gå
till Azorerna och huvudstaden Ponta Delgada men eftersom vår drottning
Louise hade avlidit blev vi beordrade att gå direkt till England där en
minnesceremoni skull anordnas. Vi blev naturligtvis besvikna att vi blev
“snuvade” på ett strandhugg.

Uppställning i storm.
Under överfarten höll vi på med en hel del övningar men drabbades även
av storm. Som du kan se på bilden så försöker vi hålla balansen så gott
det går under en uppställning på däck. En man klarar det inte riktigt
utan lutar sig mot relingen stället.
I och med att vi skulle gå förbi Azorerna och direkt till England p.g.a.
Drottningens bortgång hade vi lång tid till sjöss över Atlanten och
därmed också tid för olika övningar.

Nisse
Levin vid signalraketstället.
Portsmouth
I
Portsmouth ligger Lord Nelsons fartyg “HMS Victory”, byggt 1765, som
naturligtvis fick ett besök. Det var ett imponerande fartyg men vi kunde
konstatera att vi hade det betydligare bekvämare ombord på Älvsnabben än
Victorys sjömän hade på sin tid. När vi gick hem från puben en kväll, i
värsta Londondimma, dök det upp en äkta och vänlig “Bobby” och tystade
ner vårt skrålande.
London
De som
ville åka till London hade gratis resor med tåget från Portsmouth. Det
dominerande inslaget vid Londonbesöket blev naturligtvis den
minneshögtid som hölls i Westminster Abbey för vår avlidna drottning
Louise. Där blev bl.a. våra kadetter engagerade.

Prinsessan
Margaretha och Lord Ambler
med Älvsnabbens kadetter som paraderar.
Marstrand
Innan vi
gick in till Göteborg ankrade vi utanför Marstrand. Långresan innan vår
blev känd som den stora smugglarresan och fartyget döptes i folkmun om
till “Älvsnapsen”. Tullen, “Svarta gänget”, med 4 man, gjorde därför en
noggrann undersökning under 10 timmar och fann endast 1000 cigaretter
och en flaska sprit vilket gav oss ett gott betyg.
Göteborg
Inför
hemkomsten hade en blågul vimpel som kallas för “Hemlängtan” tillverkats
ombord. Den blev hela 25 meter lång och hissades innan vi kom till
hamnen.
Den 2 april
1965 lade vi till i Göteborg där många släktingar och vänner väntade.
Min mamma väntade på mig.
Det hade
bestämts att halva besättningen med styrbords vakt skulle få 14 dagars
permission medan babords vakt fick stanna ombord och “rusta av” fartyget
innan det blev deras tur att vara lediga. Jag hade turen att tillhöra
styrbords vakt och fick därmed permis direkt.
Epilog
283 man var
vi ombord när vi åkte och 283 man var med hem igen. Efter 4 månader och
3 veckor, 13 miljoner propellervarv samt fyra världsdelar avverkade
avslutar jag här min långresa med HMS Älvsnabben. Jag hann även med en
repmånad ombord innan fartyget såldes för skrotning år 1982.
När jag har
nedtecknat mina minnen har även många hågkomster dykt upp under tiden.
Jag hoppas att du som läsare har uppskattat mina alster. Tack.
|