
Undertecknad i aktern på Älvsnabben
Långresan
1964-65 startade i Karlskrona den 11 november 1964. Avskedskommittén
bestod bl.a. av anhöriga och Flottans musikkår.
När vi stävade mot Utklippan var det minus 2 grader och lätt
snöfall så det var inte utan att värmen lockade. För en nittonårig
yngling som innan påmönstringen som längst hade varit i södra Norge
kändes långresan som ett pirrande äventyr.
Vi var 283
personer ombord (endast män) som bestod av officerare,
underofficerare, underbefäl, kadetter. (alla dessa med egna mässar med
uppassning) samt officersaspiranter och värnpliktiga. Förutom de vanliga
“yrkena” ombord på ett fartyg såsom maskinare,
däckspersonal, skeppshantverkare, kockar, mässpersonal och navigatörer
hade vi även följande:
|
1 präst
2 bagare
1 tandläkare
1 skräddare
2 bagare
3 tvättare
1 frisör
1 postmästare
|
Lite
statistik: Tandläkaren hade 1418 behandlingar med bl.a. 632
tandfyllningar, 14 rotfyllningar och 78 utdragna tänder.
En vpl
(värnpliktig) hade som enda uppgifter att diska och att tillverka mjölk
(av torrmjölk, smör och vatten). Han tillverkade 20000 liter mjölk under
resan,
Vår första
kontakt med land efter Karlskrona var när vi gick in i
Kielkanalen far vidare färd över Nordsjön och genom Engelska
kanalen mot Casablanca i Marocko.
När vi gick
över den beryktade Biscayabukten visade det sig att ryktet talade
sanning. Vi råkade ut för vår första storm. Det var som värst en dag när
vi skulle äta lunch, spagetti med köttfärssås. Då vi hade dåligt med
slingerskott blev det att hålla i allt som stod på bordet vid de värsta
överhalningarna. Alla händer var upptagna att hålla i grejor när en stor
våg kom, då såg vi att ingen hand fanns ledig när den stora
skålen med köttfärssås. Resultatet blev att skålen vändes
uppochner i knät på en av mina kompisar. Som tur var fanns det
mer mat i byssan. En annan av besättningsmännen fick en smäll av
ett fallande bord och bröt benet. Vi hade två läkare och sjukhytt
med röntgen ombord så patienten behövde inte föras iland utan
gipsades och var åter i fall tjänst efter några veckor. Dagen innan vi
kom till Marocko var vi övningsmål för amerikanska jaktplan så
samarbetet med Nato började tidigt. När vi stävade in i Casablancas hamn
var det tät dimma så vi såg inte mer än hundra meter men vi kände
på lukten att vi var någon annanstans än i Sverige. Vi mottogs med
musikkår och övriga hedersbetygelser när vi lade till. Besättningen var
uppdelade i fyra vakter (kvarter) som under gång var rullande på
följande tider: 08-12, 12-16, 16-18, 18-20. 20-24, 00-04(hundvakten) och
04-08. När vi inte hade vakt hade vi andra jobb under dagtid. I land
hade vi vakt ett dygn, slutade 12.00 dag två, 16.00 dag tre och 12.00
dag fyra.
Casablanca
Marockanska sjömän tar emot landgången
Nu var vi i
Marocko. Inför varje destination fick vi mycket information om landet
och staden vi skulle besöka dels genom en liten tidning. “Snabbnytt”,
som gavs ut varje dag “i sjön” och dels muntligt genom högtalarsystemet
ombord.
Före
Casablanca fick vi förhållningsorder att alltid vara minst 5 i grupp och
till “Gamla Medina” (gamla stan) fick vi överhuvudtaget inte gå efter
mörkrets inbrott för att risken att bli rånad var ganska stor. Vi
sailors från ett “exotiskt” land var dock ganska populära bland
flickorna så det tummades en hel del på att vara minst fem när kärleken
pockade på. Dock gick allt bra i denna hamn.
Ett gäng
fick åka till huvudstaden Rabat och vara med på en mottagning på svenska
ambassaden. I varje hamn anordnades ett antal utflykter som vi fick
anmäla oss till. Det kunde vara ambassaden, svenska företag eller någon
lokal organisation som bjöd oss. Det skulle då vara ett representativt
urval av besättningen. alltså värnpliktiga, underofficerare, officerare
osv. Vi lärde oss snart att om det stod “medtag badbyxor” på anmälan så
var utflykten antingen vid havet eller vid någon pool så dessa listor
blev snart fulltecknade.
Som jag
skrev i förra numret så var vi lediga från kl. 12.00 varannan dag när vi
låg i hamn. Då blev det utflykter eller att göra stan nå egen hand.
Inför varje gång vi gick iland var det permissionsuppställning där vi
skulle se representabla ut. Det gick ju an när vi hade marinblå
permissionskläder och bara den vita sjömansmössan, “dansbanan”, att
hålla riktigt ren men det blev värre när allt var vitt och
tvättarkillarna inte hann med att tvätta det vi smutsade ner. Då
försökte vi fuska genom att krita de värsta fläckarna och ibland gick
det vägen.
Vi hade två
uppsättningar av varje sorts kläder:
Vid jobb ombord hade vi blå “kypertbussarong”, blåkrage, blå längbyxor,
mörkblå strumpor och svarta skor i kylan samt beige skjorta, shorts,
strumpor och bruna sandaler “på värmen”. Permisuniformen var den vanliga
marinblå men när det blev varmt hade vi blåkrage, vit “permisbussarong”
vita långbyxor/shorts vita strumpor och vita skor. Dessutom vita, beige
och blå bälten till respektive klädsel så det var mycket att hålla reda
på.
Lite
statistik:
Under resan
tvättades 25 ton tvätt med hjälp av 600 kg tvättmedel och 600 ton
vatten.
Vi gick
22.000 distansminuter med hjälp av 13 miljoner propellervarv.
Atlanten
Med huvudet
fullt av nya intryck från den arabiska kulturen stävar vi nu vidare ut
på Atlanten med kurs mot Elfenbenskusten. Det börjar bli varmare och
varmare ju närmare Ekvatorn vi kommer så vi uppmanas att dricka mycket
vatten och vi tilldelas även malariatabletter i förebyggande syfte.
Maskinpersonalen tilldelas även salttabletter som också finns för övrigt
manskap vid behov. Trots värmen såg vi snö på vulkanberget Teide (3718
m.ö.h.) på Teneriffa när vi gick mellan Kanarieöarna.
Fritid
ombord
Som lite
tidsfördriv anordnades olika kurser och tävlingar. Det fanns kurser i
navigation, spanska, livsåskådning, motorlära, körkortsteori,
konfirmationsundervisning och t.o.m. en äktenskapsskola.
Kursavgiften var överkomlig. 7 kr. och 50 öre.
Dessutom hade vi musikgissning, pingis- och schackturnering,
atlantspelen m.m.
Atlantspelen bestod av dragkamp, äppelstafett och ballongblåsning och
utfördes av lag från de olika mässarna.
Vi hade även ett skeppsbibliotek samt filmförevisning (oftast på däck).
Det var rätt så kul att spela pingis när det gungade, ibland var bordet
borta när man slog en boll som borde gått in och nästa gång var det
tillbaka igen när man trodde att bollen skulle gå utanför.
Kackerlackor
Trots att
Älvsnabben hade sanerats innan resan mot bl.a. kackerlackor dök de upp
igen när det blev varmt. De var inte så stora, ca 2,5-3 cm, men var nog
så obehagliga när vi hittade dem på brödet vi skulle äta.
När man gick på vakten kl. 06.00 doftade det ibland gott från byssan när
bagarna hade bakat under natten och då gällde det att skaka om plåtarna
så att kackerlackorna smet iväg innan man “stal” ett smakprov av en
kanellängd.
Kackerlackorna trivdes i byssan där det var varmt och fuktigt samt fanns
massor med föda. Ibland ”sanerade” vi genom att stänga av strömmen och
spola vatten bakom och under spisar och ugnar, då flöt det fram en
“matta” av kackerlackor som vi fick skyffla i sjön.
Abidjan
Innan vi
gick in i hamnen i Elfenbenskustens huvudstad låg vi under natten till
ankars på redden och vaknade av ett sjudande liv. Det låg flera fartyg
runt omkring och lastade ädelträstockar
(mahogny?) direkt från vattnet.
I denna f.d. franska koloni blev kontrastupplevelsen om möjligt ännu
påtagligare, urinnevånarna var väldigt svarta och det fanns inte många
vita människor.
Det var ju därför inte så underligt att vi betraktades mycket och som
mycket exotiska när vi kom i våra vita “kortbyxeuniformer”.
När vi hade permis blev vi skjutsade i minibuss av en militär till bl.a.
olika marknader där vi inhandlade diverse souvenirer. Jag har
fortfarande kvar en hjort i mahogny som inhandlades där.

"Kalleankor" på marknadsbesök
Vi åkte
även till en by vid havet där vi bjöds på kokosvin och fotade nyfikna
barn. Några tonårsflickor erbjöd sig att, mot en peng, visa sina
knoppande behag inför kameran. Vi avstod dock från förevisningen och
plåtandet men de fick en slant ändå. Precis som när vi gick in till kaj
fick vi också gå ut genom en smal kanal där det gällde att välja rätt
tidpunkt då tidvattenströmmen kunde uppgå till 6-7 knop.
På
går vi över ekvatorn med tillhörande dop,
sedan Santos och Sao Paulo.