Pansarkryssaren Fylgias
långresa 1931-32
Aden, Jemen
Onsdagen den 17 — söndagen den 20
dec.
Resan har fortsatt helt programenligt under en stigande
värme och besättningen har övergått till de vita uniformerna. Många av
oss har under nätterna hängt upp sina kojer mellan stag, lejdare,
skorstenar, bryggräcken och mycket annat på däck och över-byggnaden och
där sovit under den tropiska stjärnhimlen - en ganska fantastisk
syn
med alla dessa efter
sjöhävningen svängande kojerna. Detta fortsatte många av oss under ett
par månaders tid, då vi låg till sjöss — i hamnarna hade det kanske inte
gått. Temperaturen 29° i vattnet,
35-36 i
skuggan på däck.
Måndagen den 21 dec
kl 0900 anlände vi till Aden. Salut växlades med den
engelska befästningen. På redden låg två små engelska bevakningsfartyg
samt en motsvarande fransk för ankar. Aden består av två från varandra
helt olika stadsdelar, långt skilda från varandra i flera avseenden. Vid
hamnen låg den mindre stadsdelen, den europeiska, i vilken säkerligen de
få européerna bor. För att komma till den större och betydligt
folkrikare stadsdelen måste man färdas 5 engelska miles på en god
asfalterad bilväg uppe i bergen inne i landet. Denna stadsdel,
“degusstan” låg på sluttningen av en för 100-tals år sedan utslocknad
vulkan med tämligen höga bergskedjor runt omkring. För att komma dit
måste man fara genom ett knappt tre meter brett och 20 m högt pass c:a
50 m. I denna del av Aden bor infödingarna: araber, negrer, hinduer,
indier, judar m.fl. Stadsdelen gav mest intryck av att vara en arabby.
En kolossal lukt och osnygghet rådde överallt. Människor och djur lågo
om varandra utefter husraderna. Bland djuren märktes isynnerhet kameler,
getter samt en otrolig mängd katter, men även åsnor och mulor förekom.
Dock inga hästar. I land rådde en fruktansvärd värme, säkerligen icke
understigande 40 grader i skuggan. De påstår, att denna trakt skall vara
en av de varmaste platser på jorden. Det regnar endast under några dagar
av året och då i september. Det kan dock inträffa, att trakten kan vara
utan regn under tre år i sträck. För att därför kunna förse staden med
färskvatten året runt har för många år sedan byggts en mängd stora
reservoarer uppe i bergen. Dessa skall vara några av de mest storslagna
byggnadsverk i världen. De står alla i förbindelse med varandra - då den
översta är tömd påbörjas automatiskt tappningen av den närmast under
liggande.
Klicka för att förstora!
Första dagen, vi lågo i Aden, var jag iland under ett par
timmar på em. Vid 6-tiden på kvällen for jag emellertid iland igen i
sällskap med ett par kamrater. Vi avtalade med en chaufför att köra oss
upp till arabsta’n för två shillings. Vid framkomsten begärde han
emellertid ytterligare två shillings, vilket vi protesterade mot på det
bestämdaste. Dispyten blev intensiv — två shillings är en förmögenhet
för fattiga svenska flottister. Skaran degusar runt oss växte för var
minut och tog givetvis parti för sin “landsman”, som talade sin för oss
oförståeliga rotvälska med sina sympatisörer. För dessa la’ han
säkerligen ut texten på ett för honom fördelaktigare sätt. Tänk er
själva att i denna atmosfär i ett kompakt mörker endast svagt men
trolskt upplyst av oljelampor (elektricitet fanns givetvis inte), inga
européer på 8 km:s avstånd och med ett 100—tal hotfulla nästan
mordlystna infödingar trängande på från alla håll ! Endast en sak
återstod att också betala våra två sista shillings. Om jag hade
behärskat engelskan bättre, skulle jag ha avtalat en mötesplats med
chauffören, där vi riktigt hade kunnat talats vid. Hade det inte varit
för den iråkade situationens skull, vet jag inte vad som kunde ha hänt.
Hade vi inte betalat, tror jag, att jag vet vad som hänt.
Nåja, ett litet äventyr piggar ju bara upp och sätter
litet färg på tillvaron och därför glömde vi snart det hela och övergick
till att i lugn och ro bese staden, vilket var gjort på en halvtimme.
Vad som mest förvånade mig, var det höga priset på apelsinerna. För en
penny (8 öre) fick jag ingen apelsin, endast ett litet skratt och en
skakning på huvudet. För en svensk 10-öring fick jag emellertid 2 st.
Lurar bäst som lurar sist ! För att inte bli lurade ännu en gång beslöt
vi oss för att gå tillbaka den närmare en svensk mil långa vägen. Jag
som är ganska vältränad njöt i fulla drag av den härliga turen i det
vackra månskenet, men mina kamrater var emellertid ganska förbi av
trötthet och ville att vi skulle skramla ihop våra sista slantar till en
bil den sista biten. Men min envishet segrade.
Klicka för att förstora!
Tisdagen den 22 dec
Tillbringade jag hela dagen ombord, eftersom jag hade
vakt.
Klicka på bilderna för att förstora!
Bilder från Aden. Klicka för att förstora!
Onsdagen den 23 dec.
Vid
13-tiden gick jag iland för att göra en del inköp. Jag hade också för
avsikt at ta mig ett kallt julbad
—
det var ju lille Julafton. Ett kallbad
skulle det bli men med tanke på vattentemperaturen c:a 27_280
-
kunde man lika gärna kalla det för ett
varmbad. Och så salt se’n! Det sved både i ögon och uppe i näsan
och därför kunde man inte njuta i vattnet så länge. Då jag soltorkar,
och det gick fort, kände jag hur hela kroppen blivit strävt insaltad. Kl
1700 återvände jag ombord, eftersom vi kl 2000 skulle fortsätta den 12
dygn långa resan över norra delen av Indiska Oceanen till Colombo på
Ceylon, vändpunkten under vår resa. Vi skulle alltså fira både jul- och
nyårshelgerna till sjöss i tropisk hetta.
Torsdagen den 24 dec —
julafton.
Vädret var
bra men litet blåsigt. Under fm gjordes förberedelser för julfirandet.
Julgranarna plockades fram barrfria men pyntades och gjordes fina,
girlanger och signalflaggor hängdes upp och alla hjälpte till att skapa
julstämning ombord. På em voro alla fria och kl 1800 bänkade vi oss vid
rikhaltiga julbord framdukade på gångborden. Här saknades ingenting, som
hör till en svensk julmiddag. Lutfisk, julskinka leverkorv, sylta,
risgrynsgröt och mycket, mycket annat hade medförts hemifrån och nu
dukats fram. Stämningen var den bästa och efter måltiden delas
julklapparna ut, bl.a. en påse med apelsiner, torkade russin, nötter och
gotter. Under tiden gick chefen och alla officerarna omkring och önskade
God Jul. Kvällen förflöt på angenämt sätt med skämttävlingar o.d.
Sannerligen ett annorlunda julfirande och många gånger gick tankarna
till Klostergatan 7 och man undrade, hur de hade det där hemma i
snödrivorna och vinterkylan.
Fredagen den 25 - söndagen den 27
dec.
Vi hade några
angenäma dagar
ombord och med undantag för vaktgöring helt fria från arbete och
övningar. Under fredagen var vädret finfint men under lördagen började
det blåsa, vinden ökade allt mer och mer i styrka för att slutligen
under söndagen ha nått full stormstyrka. Barometern sjönk kraftigt under
två dygn och allmänt ansågs detta vara resans hitintills värsta storm.
Ingen olyckshändelse inträffade och sjösjukan hade vi lämnat bakom vid
det laget.
Måndagen den 28 -
onsdagen den 30
dec.
Under
måndagskvällen började stormen bedarra för att under tisdagen nästan
helt ha upphört. Sjön gick dock fortfarande hög och Fylgia rullade nog
så otrevligt. Under onsdagen fick vi ett underbart väder och mycket
varmt.
Torsdagen den 31 dec -
nyårsafton.
På grund av
nyårsaftonen voro vi fria på em. Vädret var det bästa. Kl 1800 avåts en
liknande festmåltid som under julaftonen och även denna gång delades
frukt- och gottispåsar ut efter middagen till hela besättningen. Kl 0000
avfyrades ett storartat fyrverkeri och kanonerna mullrade ut vår
hälsning till ett par ångare, som syntes vid horisonten. Medelst
signalstrålkastare önskade vi dem dessutom ett gott nytt år.
Fredagen den 1 januari 1932
I gryningen syntes en liten fyrs sken längst borta vid
oceanens horisontlinje, vilket härledde sig från en fyr på en liten
ensam söderhavsö flera dagsresor från närmaste land. Ön bar det
sydländskt präglade namnet Minikoi. Eftersom det var nyårsdagen och
besättningen hade fritt, bestämdes att vi skulle stanna här denna
dag
och alla skulle få gå
iland, först babords- och därefter styrordsvakten. Detta mottogs med
stor entusiasm. Efter middagen embarkerade vi livbåtarna och sluparna
och färden ställdes till den tre km avlägsna ön. Denna var något större
än Ven, men var i motsats till vår Öresundsö helt skogbeklädd, ja,
riktig urskog bestående till största delen av palmer och brödfruktträd.
På den norra stranden låg en mindre ångare uppkastad av stormen. Den
hade nog legat där i många år, då den var helt överrostad och delvis
sönderslagen av sjöarna. Det var för långt att gå till den men i kikare
syntes detaljerna ganska väl. Färden till och från ön var inte helt
riskfri, tvärtom. Sluparna var fullastade, varför styrarna måste ta’ det
försiktigt vid passagen över korallrevet, som sträckte sig ungefär 200 m
från ön och runt denna. Revet låg strax under vattenytan och var svårt
urskilja i den ännu ganska höga sjön. Risken för kantring var stor, då
man även tänker på faran från hajarna, som är mycket vanliga i dessa
farvatten. Åtskilliga hade nog hjärtat i halsgropen vid det laget. Tack
vare både tur och skicklighet gick både ut- och återresan bra.
Då vi kom iland möttes vi av en stor svärm svarta
infödingar, vilka med gapande munnar och stora ögon bekikade oss. Alla
voro emellertid mycket vänliga och tillät oss gå och se oss om var vi
ville. En bit innanför skogsbrynet låg en stor by med säkert några tusen
invånare. Det var mycket intressant och spännande se dem, viga som apor,
klättra uppför nästan helt raka och lodräta stammar efter kokosnötter
till oss. I synnerhet barnen fann ett stort nöje i att låta fotografera
sig tillsammans med svenska flottister. Kvinnorna däremot sprang så
snart de såg en kamera riktad mot sig. Om de var rädda för sådana
märkvärdiga tingestar eller om de inte ville ha sina “fagra” anleten
bevarade åt eftervärlden vet jag ej. Efter ett par timmars uppehåll på
ön, anträdde vi den farofyllda återfärden till Fylgia. Strax efter
återkomsten ombord sattes full fart och vi anträdde sista delen av resan
till Colombo.
Klicka för att förstora!
Klicka för att förstora!
Lördagen den 2 - söndagen den 3 jan.
Under lördagsfm
började det på nytt blåsa upp och “sjöberg” började göra sig alltmer
påmint för att slutligen slå in över backen och försätta Fylgia i en
obehaglig rullning. Detta väder karaktäriserade båda dessa dagar.
Klicka i menyn längst
upp till vänster för
att läsa om nästa hamn, Colombo, Sri Lanka!
|