Pansarkryssaren Fylgias
långresa 1931-32
Port Said, Egypten
Klicka för att förstora!
Fredagen den 11 dec.
Kl 0700 hade vi land i
sikte förut om styrbord - Egypten. Vi fortsatte vår färd en timmes tid
tills vi hade staden Port Said - vår nästa hamn - inom synhåll. Då
stoppades maskinerna, emedan en del målningsarbeten utombords måste
utföras. Efter ungefär en timme var dessa arbeten klara och vi kunde
återigen sätta fart och nu med hamnen som mål. Efter den sedvanliga
saluten kastade vi ankar c:a 100 m från kajen. Ett par km utanför stan
möttes vi av en lots, som sedan följde oss till vår ankarplats. Från
staden sköt en minst km lång pir ut till havs som skydd mot sjö och
sand. Här börjar ju Suezkanalen. Då man såg vilka kolossala stenblock,
denna var bygd av, frestas man tro, att piren byggts under de gamla
faraonernas tid. Troligt är emellertid att stenarna hämtats från någon
pyramid eller annat liknande fornminne, vilka Egypten är så rik på.
Genom de svåra stormar, piren varit utsatt för, har den yttre halva
delen raserats och delvis spolats bort.
Klicka för att förstora!
En stund innan vi
nådde fram till stan möttes vi av en vacker motorbåt i vilken stod en
tjock herre klädd i en röd “fez” med en svart tofs i. På nästan
oklanderlig svenska hälsade han oss välkomna med ett “God dag svenska
sjömän, hur står det till”. Bredvid mig stod en gammal underofficer, som
varit med om åtskilliga Fylgiaresor och även varit här en del gånger
tidigare. Han kände igen karlen och kunde berätta, att det var en gammal
god vän till Fylgia och kallades för Abraham. Om han verkligen hette
det, vet jag inte. Han brukade alltid komma ombord på Fylgia och så
gjorde han även denna gång. Ombord träffade han många gamla bekanta -
även chefen och Abraham voro bekanta. En stund efter det vi ankrat kom
kolpråmarna och ett 100-tal infödingar av en mängd olika raser. Vid
middagstiden var kolningen avslutad, men så tog vi inte ombord mer än
200 ton. På kvällen var jag iland ett par timmar.
Klicka för att förstora!
Klicka för att förstora!
Söndagen den 13 dec.
Tänk vilket
Luciafirande —
badvarmt i vattnet, en stekande sol och denna miljö med en första
känning av orienten ! Vädret var underbart. På grund av den mängd brev
och julkort, jag hade att skriva under fm, kunde jag inte komma iland
och få mig ett “vinterbad”, c:a 20 grader i vattnet, och detta var
verkligen skada. En stor del av gastarna provade den härliga badstranden
och det salta klara vattnet till ortsbefolkningens stora förvåning. Det
var enligt dessas förmenande vinter och alltså inte badvarmt! Senare på
em for jag dock iland, besåg sta’n och gjorde en del inköp. Just då jag
skulle fara ombord för att “skaffa”, kom en svensk ångare, den första
sedan Kielkanalen, och passerade oss på endast 30 m avstånd. Efter
kvällsmaten for jag åter iland men återvände redan vid 10-tiden.
Måndagen den 14 dec.
Då
jag
vaknade på
måndagsmorgonen och tittade ut genom ventilen möttes jag av en
egendomlig anblick. Sandöken runt hela fartyget och på endast 50 m
avstånd befann sig två kameler och en skara beduiner, vilka slagit läger
här över natten.
Detta låter nästan som
en saga, men var ändå dagens sanning. Saken var nämligen den, att vi
redan vid 4-tiden på morgonen hade lättat ankar och voro nu redan på vag
genom kanalen. Nu låg vi stilla endast några meter från den ena
kanalkanten, emedan vi skulle låta ett par mötande ångare passera oss.
Av denna anledning måste vi stanna en del ggr och vänta minst en halv
timme varje gång.
För övrigt var
passagen genom kanalen mycket intressant om än stundtals något
långtråkig, då vi långa sträckor foro genom riktiga sandöknar. Längs
västra kanalkanten - den egyptiska sidan — löpte en asfalterad bilväg
spikrak mil efter mil och utan någon som helst kupering i vägbanan.
Bredvid denna väg gick en järnväg på vilken vi voro i tillfälle att få
se några snälltåg komma framrusande. Även bilvägen var något trafikerad,
ungefär som Malmövägen där hemma. Några hade nog en hastighet av upp mot
100 km. Vid 9-tiden på kvällen skymtade man ljusen från staden Zues i
fjärran. Vid denna stad slutar kanalen och Röda
Havet tar vid.
Klicka för att förstora!
Tisdagen den 15
dec.
Vid
uppvaknandet befunno vi oss redan en god bit från kanalen och de
medföljande lotsarna hade satts iland under natten. Nu hade vi
Sinaihalvön på vår babordssida och den höga afrikanska kusten på
styrbordssidan. Hela dagen följde vi en långsträckt smal vik. Endast på
ett kort avstånd på våra båda sidor hade vi bergiga stränder. Bergen
voro nog högst
på Sinaisidan. Här fanns åtskilliga toppar ända upp
till 8600 fot höga.
Jag beklagar verkligen den gamle Moses, som enligt Bibeln, en gång gick
upp till toppen för att bedja. Eftersom denna dessutom var snöklädd är
min medömkan med honom och hans bara fötter ändå större. Under em mötte
vi en engelsk jagare.
Precis kl 11 på fm
steg kung Neptunus “Löpar-Nisse” upp ur havets djup, kallade samman hela
besättningen och meddelade med kraftig och tydlig stämma att i morgon
onsdag kl 1400 skulle hans och havets härskare och konung, Neptunus, med
sin svit komma ombord för att utföra sin traditionella sotning för
Kräftans Vändkrets. - Kl 1800 hade vi
lämnat bergen ur sikte och styrde med 9 knop ut på Röda Havets salta
böljor.
Kanalbilder.
Klicka för att förstora!
Klicka i menyn längst
upp till vänster för
att läsa om Sotaredagen!
|