Pansarkryssaren Fylgias
långresa 1931-32
Denna reseberättelse är
gjord av Tryggve Kastrup som samlat sina bilder och dagboksanteckningar
i två stora, tjocka fotoalbum. De består av en massa svart-vita foto,
tidningsurklipp och vykort i både färg och s/v. Dagbokstexterna är först
nedskriva på papper på skrivmaskin och sedan inklistrade i albumen.
Tidningsurklippen med bilder och berättelser från resan skrevs av olika
personer ombord och skickades hem till bl.a. Karlskrona-tidningen,
Blekinge Läns tidning och Svenska dagbladet. Berättelserna och
bildtexterna på dessa sidor kommer dock endast från Tryggves egna
dagboksanteckningar.
Pansarkryssaren Fylgia.
Modell av Fylgia
som finns på Marinmuseum i Karlskrona.
Så här ser albumen ut.
Klicka för att förstora dem:
Färdrouten
|
Avgång
Karlskrona |
16 nov
1931 |
|
|
Uppehåll
Vigo |
23 nov |
25 nov |
|
Malta |
4 dec |
6 dec |
|
Port Said |
11 dec |
13 dec |
|
Aden |
21 dec |
23 dec |
|
Colombo |
4 jan 1932 |
11 jan
1932 |
|
Bombay |
19 jan |
26 jan |
|
Perim |
6 febr |
7 febr |
|
Alexandria |
16 febr |
23 febr |
|
Gibraltar |
5 mars |
8 mars |
|
Rotterdam |
17 mars |
22 mars |
|
Malmö |
26 mars |
28 mars |
|
Ank.
Karlskrona |
30 mars |
|
|
Avmönstring |
7 april |
|
Karta över resan.
Klicka för att förstora!
Fygias officerare
|
Fartygschef: |
Kommendörkapten
1 gr greve Gustaf Wachtmeister |
|
Sekond: |
Kapten greve
Alarik Wachtmeister |
|
Navigeriioff: |
Kapten Ahlbom 2
off |
|
Artillerioff: |
Kapten
Adlerstråhle 1 off |
|
3:e officer: |
Kapten
Simonsson, adjutant, 1 KO |
|
4:e |
Löjtnant
Ahlmark, TO MO |
|
5:e |
Löjtnant Sahlin
P0 |
|
6:e |
Löjtnant af
Ugglas 3 KO |
|
7:e |
Löjtnant Bong AO
2 |
|
8:e |
Fänrik Edenberg
50 |
|
9:e |
Fänrik Hammar MB
1 |
|
10:e |
Fänrik Virgin,
EO |
|
11:e |
Fänrik Sandberg
DB 5—6 |
|
12:e |
Fänrik Reinius
DB 2 |
|
13:e |
Fänrik Norén DB
3-4 |
|
2 Kadettoff |
Kapten Isacsson,
Radiooff |
|
Fartygsingeniör |
Ingeniör Boldt
Christmas |
|
fartygsläkare |
Doktor Bauman
|
|
Fartygsintendent |
Intendent Lohman
|
|
Bitr intendent |
Intendent
Segrell |
Tryggve Kastrup i
egen hög person.
Lättningsdagen måndagen den
16
nov
1931
Lättningsdagen är
inne. Vädret är bra, men ändock inte det bästa. Solen tittar sparsamt
fram då och då. Dagens första arbete, rengöringen, går raskt undan och
är färdigt efter en timmes tid. Därefter vidtages vissa förberedande
lättningsarbeten såsom fallrepens intagande, livbåtarnas upphissande i
dävertarna m.m. Redan vid 12—tiden började stora massor av människor att
samlas å Kungsbrokajen. Kl 1.10 anlände amiralitetspastor Holmberg för
att hålla en kort gudstjänst. Kl 1.45 hissades ångslupen, varefter det
sista fallrepet inhämtades. Precis på slaget 14.00 hissades ankaret och
full fart sattes ut mot Kungsholmsgattet.
Allt mer och mer
försvann den svenska kusten för att slutligen strax före mörkrets
inbrott alldeles försvinna ur sikte. Med i medeltal 9 knops fart stävade
vi sakta men säkert genom Hanöbukten mot det stora vida havet.
Korum ombord före
avresan av amiralitetspastor Ernst Holmberg.
Tisdagen den 17 november
Vädret var i stort
sett detsamma som under måndagen med den skillnaden, att då och då
förmärktes en liten regnskur. På förmiddagen gjordes fördelning till
“drabbning” och “klart skepp”. Vid 12—tiden började land synas både på
babords- och styrbordssidorna. Vi gingo söder om Bälten och närmade oss
mer och mer staden Kiel och kanalen med samma namn.
Något utanför staden
passerade vi en tysk befästning för vilken vi gav svensk salut: 21 skott
med 57 mm kanonerna. Denna hedersbetygelse besvarades på samma vis från
de tyska befästningsverken med samma antal skott. Efter en stund anlände
en tysk lots ombord, vilken sedan medföljde tills ungefär halva kanalens
längd tillryggalagts, där han förfångades av en annan herre med samma
nationalitet och samma yrke. I Kiel intogs åtskilliga tusen liter tyskt
och danskt öl samt många ggr mera vatten.
Strax innan det
började mörkna, ung kl 1600, kastade vi loss från kajen och fortsatte
vår färd in genom Kielkanalen, vilken sorgligt nog passerades under
mörker och där befinna vi oss f.n. Nu är det emellertid tid att hänga
upp sin hängkoj och “knyta” sig.
Onsdagen den 18 nov.
När jag vaknade på
onsdagsmorgonen, inbillade jag mig, att jag befann mig liggande i en
gunga. När jag kom till klarare medvetande, kom jag underfund
med, att det var till en viss grad med
sanningen överensstämmande. Gungan, jag befann mig i, var min koj och
gungningarna orsakades av Nordsjöns långa, jämna rullningar. Vi hade
under nattens lopp lämnat Kielkanalen och hunnit en god bit ut i
Nordsjön. Sjön gick redan hög, men jag skulle snart komma underfund med,
att det var ett intet mot det, som komma skulle. Vinden och sjöarna
tilltog i styrka allt mer och mer och därmed även besättningens
(bland
vilken även jag inberäknas)
sjösjuka. Då jag kojade på kvällen, var mitt tillstånd allt
annat
än det bästa.
Torsdagen den 19 nov.
Denna
dag skall jag endast
draga ett svart streck över. Min sjösjuka
hade då nått sitt maximum
och jag var allt
annat än avundsvärd.
Fredagen den 20 nov
anlände vi till Engelska Kanalen. Ju längre in i denna, vi kom,
ju mera avtog sjöarna i styrka och storlek. Nu var min sjösjuka alldeles
försvunnen.
Biskayastorm.
Lördagen den 21
och söndagen den 22 nov
tillbringad ute på Biskayabukten. Detta hav har ju ett särdeles
dåligt anseende, emedan där alltid blåser
full storm. Lördagen kunde vi emellertid njuta av ett tämligen lugnt och
behagligt väder. Mot lördagskvällen började
det emellertid blåsa upp ganska bra för att på söndagen vara full storm.
Storm är nog ett ganska lindrigt uttryck. Mindre orkan passar nog
bättre. Tack vare den hårda sjön inträffade en del haverier ombord.
B1.a. fick vi vår
waterborn på babordssidan avknäckt på mitten. På söndagskvällen
började vi närma oss spanska kusten.
Klicka i menyn längst upp till vänster för
att läsa om första hamnen, Vigo i Spanien!
|