Pansarkryssaren Fylgias
långresa 1931-32
Gibraltar
Klicka på bilderna för att förstora!
Lördagen den 5
mars.
Vid uppstigningen på däck på morgonen kunde vi ännu inte
se land men vi behövde inte vänta länge, ty redan efter en timmes tid
kunde vi långt förut på vår styrbordsbog urskilja en hög klippformation
skjutande upp ur havet. Det var den av engelsmännen så starkt befästa
Gibraltarklippan. Det dröjde en dryg timme, innan vi voro densamma så
nära, att vi kunde urskilja detaljerna på klippan. Kl var 1000, då vi
efter den sedvanliga saluten löpte in i hamnen.
Klicka på bilden för att förstora!
Här möttes vi av en storslagen anblick. Hela den engelska
“Atlanter Fleet” låg nämligen för tillfället till ankars här. Det var
stiliga och imponerande fartyg, vill jag lova. Bl.a. såg vi det engelska
flagg- och slag- skeppet Lord Nelson, som med sina 40.000 ton och 278 m
i längd räknas som ett av världens största örlogsmän, samt slagskeppet
HMS Malaya ungefär samma “viktklass”. Som jämförelse kan jag nämna, att
Fylgia är 120 m långt, Sveriges längsta, och skulle få plats för om
förliga kanontornet på Lord Nelson. Synd bara att vi aldrig fick
tillfälle beundra dyrgriparna på nära håll. Besättningen på ett sådant
slagskepp uppgår till c:a 4.000 man mot Fylgias 400. Ett par timmar
efter uppankringen kom den engelske amiralen ombord och då sköt vi salut
även för honom.
Klicka på bilderna för att förstora!
Söndagen den 6 mars.
Kl 1000 gick
Wuopio, Pettersson och jag iland för att bl.a. försöka få gå upp på
toppen av klippan, där fästningens starkaste befästningsverk finns. Det
var emellertid helt omöjligt. Vi försökte flera olika vägar men överallt
möttes vi av hinder av olika slag. Om inte någon post hindrade oss, så
slutade vägen framför en mur eller en stängd grind. Vi fick emellertid
en god motion dessa timmar, då kuperingen helt naturligt är betydande.
Vi foro ombord relativt tidigt och stannade där resten av dagen.
Måndagen den 7 mars.
Idag har jag haft
vakt och alltså inte varit iland. Slagskeppen lättade under fm och
ankrade senare på redden, varifrån de följande dag skulle avgå till
England. Ubåtarna avgick dit redan under måndagen.
Klicka på bilden för att förstora!
Klicka på bilderna för att förstora!
Onsdagen den 9 mars.
Kl 1400
lämnade vi den intressanta platsen Gibraltar och under ännu så länge
bästa tänkbara väderleksförhållanden och med vinden rakt akterifrån
fortsatte
vi hemresan —
nu med Rotterdam som nästa
“rastplats”.
Fredagen den 11 mars.
Vi
närmade oss Biskayabukten och vädret, som hittills varit det bästa, slog
hastigt om. Vinden ökade hastigt i styrka, slog om till styrbords bog
och “Sjöberg” började alltmer visa sitt biskayahumör samt spolade över
Fylgia snart riktigt ordentligt. Men värre skulle det bli.
Lördagen den 12 -
söndagen den 13 mars
tillbringade vi på Biskayan. Dessa dygn var vindstyrkan troligen den
hårdaste under hela resan. Sjön gick oroväckande hög och sjöarna sköljde
över hela fartyget från för till akter. Maskinerna gick med 10 knop, men
fartygets fart kom knappast över 3—4 knop.
Måndagen den 14 mars.
Under fm
rundade vi Bretagne och styrde nu in i Engelska Kanalen. Vindstyrkan var
relativt oförändrad, men sjön hade lagt sig betydligt.
Tisdagen den 15 mars.
Nu hade
vi riktigt kommit in i Kanalen och den engelska kusten syntes under hela
em på vår babordssida. Under morgonen ökade vinden åter i styrka
samtidigt som den blev kallare. Då vi låg i lä av engelska fastlandet,
var sjögången inte längre så besvärande och under em:s lopp började det
dessutom lugna ner sig. Men ack, vilken kyla mötte inte oss tropikfarare
! -
åtminstone kände det oroväckande
kallt.
Klicka i menyn längst upp till vänster för
att läsa om nästa hamn, Rotterdam!
|