Pansarkryssaren Fylgias
långresa 1931-32
Rotterdam, Holland
Onsdagen den 16 mars.
Med
betydligt effektivare fart fortsatte vi nu mot Rotterdam. Mot kvällen
började en mängd ljus synas på vår styrbordssida, däribland ett otal
fyrar. Titt och tätt passerade vi på nära håll det ena fyrskeppet efter
det andra.
Klicka på bilderna för att förstora!
Torsdagen den 17 mars.
Som
bekant ligger Rotterdam vid en av Rhens bifloder, Maas, och ett par
svenska mil upp från kusten. Vid 8-tiden på morgonen anlände vi till
flodmynningen och fortsatte under sakta fart uppför Maas. Vid 10-tiden
anlände vi till Rotterdam efter en givande färd “genom det holländska
landskapet”. Färden blev nämligen mycket intressant och man kunde ganska
åskådligt få ett gott intryck av, hur Holland i verkligheten ter sig.
Några blommande tulpanfält kunde vi visserligen inte upptäcka (fel
årstid ?), men av de så mångomtalade kvarnarna såg vi desto fler. Det
lär f.ö. dröja ännu en två månader innan tulpanerna står i blom. Tyvärr
fick vi inte nu något intryck av, hur enastående vackert landskapet då
lär vara.
Rotterdams hamn var den största jag någonsin sett och den befinner sig
dessutom under växande genom att tidigare fast mark uppgräves och sättes
under vatten. Största delen av dagens hamnanläggning lär tidigare ha
varit fast mark. En mängd svenska båtar av olika storlekar, typer och
rederier voro synliga här och var. Även ett stort antal upplagda fartyg
lågo -
numera helt nerrostade
-
förtöjda utmed kajerna och pirarna i
hamnen. Sjöfartsnäringen lider tydligen f.n. av överskottstonnage. Alla
dessa överrostade fartyg gjorde ett deprimerande intryck men bilden
lystes delvis upp av en massa små, snabba bogserbåtar, färjor,
fiskebåtar i mängd och, inte helt i minoritet, nöjesbåtar.
För första
gången under resan fick vi ligga vid kaj, vilka i många avseenden är
bättre, både trevligare och mera praktiskt, än att ligga förtöjda vid
boj eller för ankar mitt ute i en hamn eller på någon redd. Någon salut
avgavs inte denna gång.
Kl var
ungefär 1800, då jag gick iland för första gången. I Rotterdam hade
ordnats en hel del extra förmåner för oss. Bl.a. fick hela besättningen
frikort till spårvagnarna, där vi fick åka så mycket vi ville utan
kostnad. Dessutom hade fri entré till flera museer, zoologiska
trädgården m.fl. platser. I Rotterdam finns en svensk sjömanskyrka med
läs- och skrivrum, bibliotek m.m. Här kunde vi för 50 öre köpa kaffe med
hembakat bröd. Pastorn hette Allan Lindeberg och var en mycket angenäm
person. Hans medhjälpare eller assistent var också bra, trevlig och
underhållande.
Kl var
alltså 1800, då vi gick iland, först upp till sjömanshemmet för att
orientera oss litet och för att dricka en kopp gott kaffe med d:o
hembakat bröd. Här fanns också flera svenska tidningar
-
endast två dygn gamla ! Efter besöket här
tog vi en runda i sta’n. Denna var mycket intressant med alla sina
kanaler. Då man kom in i centrum, märkte man verkligen, att vi kommit
till en storstad (600.000 invånare). Efter en timmes underbar promenad
återvände vi ombord synnerligen belåtna med vår kväll.
Klicka på bilderna för att förstora!
Klicka på bilderna för att förstora!
Fredagen den 18 mars.
På kvällen skulle
pastor Lindeberg hålla ett föredrag på
sjömans-hemmet om "Blomsterodlingarna i Holland" och dit skulle vi
naturligtvis gå. Vid 5-tiden gick Wuopio, Pettersson och jag iland. Vi
tog först en promenad på ett par timmar och gick vilse. Efter att ha
prövat på en 7-8 spårvägslinjer träffade vi slutligen på den rätta och
anlände strax före kl 8 till sjömanshemmet, i lagom tid till programmets
början. Här var ett par stora långbord dukade och c:a ett 70-tal från
Fylgia, ett 40-tal civila sjömän och en del svenskar bosatta i Rotterdam
hade infunnit sig. Föredraget med de färglagda ljusbilderna blev mycket
både intressant, lärorikt och underhållande och därefter bjöds vi alla
på kaffe och det hembakade brödet. Det smakade, vill
jag
lova ! Under tiden
underhölls vi med sång och musik. Kl var 2200 , då vi bröt upp. Vi
tre tog först vår obligatoriska promenad, varpå vi återvände ombord,
plockade fram våra kojer och ”knöto” oss.
Lördagen den 19 mars
hade jag vakt och
var ej iland. Jag bör kanske nämna, att ett par ggr varje dag kom en
mjölkförsäljande yngling ombord och skriv opp, att han fick åtgång på
sina litrar. Jag köpte åtskilliga flaskor - första gången vi
drack mjölk under 4-5 månaders tid ! Redan vid ankomsten till Rotterdam
tog vi ombord vårt kol och här gick det snabbt och smärtfritt till. Här
bars inte det svarta bränslet ombord i baskers utan här “sprutades” det
direkt i kolboxarna genom en stor höj och sänkbar trumma.
Söndagen den 20 mars.
Det hade ordnats
med flygturer över sta’n till det billiga priset 2 gulden - 1 gulden 2:10. Jag
gick ombord hela fm och väntade på besked, men då inget besked kom, blev
kanske flygningarna inställda på grund av dålig anslutning. 4:20 i
svenska pengar är mycket för fattiga flottister ! Vid 12-tiden gick jag
iland och besökte då först Zoologiska Trädgården. Där var visserligen
mycket vackert, men betydligt mera imponerande samlingar av vilda och
andra djur hade vi sett tidigare under vår resa. Resten av dagen använde
jag till att gå och beundra sta’n, åka omkring i spårvagnar och beundra
och studera folklivet genom spårvagnsfönstren. Kl 2000 skulle pastor
Lindeberg hålla gudstjänst på sjömanshemmet. Vi var ett 60-tal från
Fylgia och ungefär lika många civila. Även idag blev vi bjudna på kaffe
och kakor efteråt samt sång och musik av kända holländska förmågor,
bl.a. piano och fiol av herr och fru Vook (?). Kl.2200 var det
hela slut och vi skiljdes åt efter att ha
tillbringat en angenäm och trivsam afton tillsammans. Tidigare under
dagen hade besättningen varit bjuden på Rotterdams största och
modernaste biograf och sågo “Djungeln talar”.
Klicka på bilderna för att förstora!
Måndagen den
21 mars.
Kl 7 på kvällen
gingo vi iland. Vi ställde våra steg till sjömanshemmet för att dricka
en avskedskopp, läsa de senaste svenska tidningarna, spela schack och
skriva några brev. Efter ett par timmar bröt vi upp, tog en kort
kvällspromenad
- sista gången vi trampade
utländsk mark
under vår långa
resa - och gick därefter
ombord.
Som vanligt hade
det även i Rotterdam ordnats en hel del underhållning av olika
slag
ombord. Bl.a. hade
vi någon av dagarna
besök ombord av en
fransk atlet, som verkligen imponerade med sin
styrka och sina konster. Ett av numren bestod i att han balanserade ett
stort matsalsbord (som ingick i hans medförda rekvisita) i munnen. Och
många, många andra tricks hade han för sig!
Tisdagen den 22 mars4
Jag hade
vakt och var ombord hela dagen. Nu skulle vi snart kasta loss för sista
gången och vända stäven hemåt på allvar. Ingen längtade längre iland
utan alla såg fram mot morgondagen, då vi skulle lämna Rotterdam. Jag
började så smått mina förberedelser inför ankomsten till Malmö, såg över
alla souvenirerna, som jag skulle ta’ med hem till Lund, alla kort,
tidningsurklipp och mycket annat, som hade anknytning till vår resa.
Onsdagen den 23
mars
Vid
10-tiden kastade vi loss från kajen, där en väldig folkmassa samlats för
att taga farväl av oss och vinka adjö. Fylgias besök i Rotterdam hade,
liksom fallet varit överallt i hamnarna som vi besökt, varit mycket
populärt och detta inte minst genom besättningens som regel mycket fina
uppträdande. Pressen i de olika hamnarna hade alltid stora artiklar med
intervjuer och bilder om Fylgias besök och säkerligen hade vi nått ett
av de viktigaste målen under vår resa
—
att sprida kännedom och good-will om och
för gamla Sverige.
Klicka
i menyn längst upp till vänster för att läsa om
Färden hemåt mot Sverige, Malmöbesöket
och hemkomsten!
|