Pansarkryssaren Fylgias
långresa 1931-32
Vigo, Spanien
Vykort över Vigo.
Måndagen den 23 nov.
När jag på
måndagsmorgonen kom upp på däck, kunde jag långt i fjärran för över om
babord urskilja några berg, som avtecknade sig mot himlen. Vi följde
kusten till kl 15, då vi girade babord och styrde in till Vigo. Det är
en stad av ung Lunds
storlek, vad
invånarantalet beträffar men till ytan
betydlig större. Den har ett ovanligt idylliskt läge vid en vik, som
skjuter en god bit in i det pyreneiska bergsmassivet.
På en bergssluttning
ligger staden. Längst uppe på toppen
ligger en gammal spansk befästning. På redden den låg spanska jagaren
Miguel de Cervantes. Då de traditionella saluterna och alla övriga
artighetsbetygelserna utväxlats lät Fylgia sitt ena ankare gå ung 700 m
från land.
På väg in mot Vigo i Spanien.
Efter en stund anlände
den svenske konsuln i en med den svenska flaggan besmyckad slup. - På
kvällen var det landpermission för fria vakten. Eftersom jag hade vakt
denna dag, var jag tvungen att stanna ombord till nästa dag.
Tisdagen den 24 nov.
Tidigt på morgonen
såg vädret ganska skapligt ut, men upp mot dagen mulnade det upp allt
mer och mer. Besättningen ordnade med förberedelserna för den stundande
kolningen. Så t.ex. spändes presenningar ut för att skydda gråfärgen. Kl
9 anlände en stor båtlast med spanjorer, “degus” som vi kallade dem. De
var gott och väl ett hundratal och i alla åldrar från pojkar till
fullvuxna karlar. Alla var småväxta och hade en viss likhet med
zigenare. Det första, de gjorde då de kom ombord, var att vila sig ett
tag och tigga cigaretter. Därefter började de ordna med träställningar
på fartygssidan för de olika langarna. Då detta var gjort, vilade de sig
på nytt. Nu började det emellertid regna och eftersom spanjorerna
tycktes mer än lovligt rädda för litet regn, ville dessa uppskjuta
kolningen till nästa dag. Kolningen kunde emellertid ej uppskjutas,
varför vi av sekonden fingo order att göra oss klara för kolning om 15
min, såvida spanjorerna inte dessförinnan hade börjat.
Då
dessa märkte, hur
det stod till, ångrade de sig emellertid och började arbetet. Det var en
lustig syn att se dem, dessa småväxta män, springa med en halvfylld
kolkorg 1 ena handen och ett paraply i den andra. Kl 1400 voro de
emellertid trötta och nekade fortsätta, varför alla ombordvarande av
besättningen, fingo övertaga arbetet. Många bland dessa, även jag, hade
då redan åkt iland och sluppo på så vis ett otrevligt jobb. Nu blev det
en annan fart på arbetet och effekten torde ha mer än femdubblats.
Ungefär
460 ton kol togs
ombord. Som förut
nämnts var jag
iland på permission, men tack vare det dåliga vädret, hade jag en mycket
tråkig och våt eftermiddag, varför jag for ombord redan vid 18-tiden.
Onsdagen den 25 nov.
Dagen började med
samma tråkiga
väder. Under fm
verkställdes storrengöring efter kolningen, varefter jag vid 4-tiden
åkte iland. Nu hade det slutat regna och var sedan glädjande nog
uppehållsväder resten av dagen. Jag tog en promenad i stan och redan vid
7-tiden återvände jag till kajen för att återvända ombord men kom precis
lagom för att se en av Fylgias slupar lägga av från kajen. Nu fick jag
alltså gå här och vänta en timmes tid.
Denna timme kom
emellertid att gå mycket fortare, än jag hade trott. Jag kom nämligen i
samspråk med ett par spanjorer och ett par mycket trevliga sådana. De
kunde något litet engelska, ungefär lika mycket som jag och det vi inte
klarade med munnen, det gick med fingrar eller papper och penna. Timmen
gick fort och snart var jag tvungen att säga farväl för att fara ombord.
Torsdagen den 26 nov.
Efter rengöringen
på fm började förberedelserna för avfärden. Kl 1100 började ankarspelet
arbeta och Fylgia sätta fart. Ännu en
gång
växlade vi salut
med den spanska jagaren. Efter en stund satte vi full fart och Fylgia
ångade ut mot Atlantens kraftiga dyningar. Eftermiddagen gick till ända
med diverse arbeten och snart var det tid att koja.
Fredagen den 27 och lördagen den 28
nov.
Nu äntligen hade
vi fått ett härligt väder, soligt och varmt men ännu litet kyla i
skuggan -
ungefär som några vackra majdagar hemma i Sverige. Under lördagsem, då
vi närmade oss Gibraltarsund, blev trafiken betydligt livligare. Vi
mötte det ena fartyget efter det andra, dock ännu inget under segel.
Klockan var ungefär 10 på kvällen, då vi passerade Gibraltar. Det var
skada, att detta skedde under mörker, ty det hade onekligen varit mycket
intressant att få studera denna nästan historiska plats i dagsljus. Men
vi skall ju besöka Gibraltar under hemresan, då vi ligger där i hela 5
dygn med tillfälle till besök både i fästningen och sta’n.
Söndagen den 29 nov t.o.m. onsdagen
den 2 dec.
Om dessa dagar har
jag inte mycket att förtälja. Hela söndagen hade vi spanska bergstoppar
på vår babordssida. En av dessa var t.o.m. så hög, att den var snötäckt
och lyste vackert i solskenet. Detta var f.ö. den skönaste dagen
hittills under resan. Under em stoppade vi upp för att bereda fartygets
olika roddarlag en timmes välbehövlig träning inför det förestående
besöket i den brittiska flotthamnen på Malta.
Klicka i menyn längst upp till vänster för
att läsa om nästa hamn, Malta!
|