Pansarkryssaren Fylgias
långresa 1931-32
Malta
Engelska jagare
hälsar oss välkomna till Malta.
Torsdagen den 3 dec.
Kl 0800 siktade vi
ön Malta, en dag tidigare än vad innan resan var beräknat. Detta gillade
givetvis besättningen i mycket hög grad, ty därigenom fingo vi ligga i
hamn ett dygn längre och det är alltid välkommet. Maskinerna stoppades
en timmes tid, ty en del utombordsarbeten såsom målning o.d. voro av
behovet absolut påkallade. Medan vi lågo stilla passerade fyra moderna
engelska jagare oss under mycket hög fart för att bringa oss en första
välkomsthälsning. De var på väg ut för skjutövningar, ty på något
avstånd bogserades en del mål mot havsbandet. Som bekant är Malta bas
för den engelska medelhavsflottan. Hur stor denna är, skulle vi snart få
en liten aning om.
Sedan de
sedvanliga saluterna växlats, styrde vi in i den ypperliga hamnen,
vilken som en lång smal vik sköt minst en kilometer in i staden. Denna
heter inte Malta utan bär det mera sydländskt klingande namnet La
Valetta. Vid vår infart i hamnen mötte oss en storslagen anblick. Här
låg en hel flotta med stora hypermoderna kryssare av vilka troligen
ingen understeg 8000 ton. Dessutom låg i en sidohamn ett stort
hangarfartyg vilket enligt uppgift var på 35.000 ton, kunde taga ombord
80 flygplan samt kunde göra en fart av 36 knop. På kvällen
var jag iland och gjorde en del uppköp
Bilder från hamnen
i Valetta. Klicka för att förstora!
Fredagen den 4 dec
ägde kolningen rum. Här var det en annan fart än i Vigo.
Vi tog in ungefär 400 ton, vilket allt gjordes under fm. Det påstås, att
Malta skall vara en av världens bästa hamnar att kola i
och
det beror på att
“degusarna” (så kallas alltid infödingarna i hamnarna söderut) här
arbetar så raskt och att kolen är av så hög kvalitet. Efter kolningen
gjordes avspolning av däck, utombordsrengöring och en del andra arbeten.
Kl 1600 fick fria vakten gå iland, vilket alltså även jag
gjorde. I land träffade jag ett par engelska flottister, vilka tycktes
vara synnerligen “all right”. Trots min dåliga engelska kommo vi bra
överens och förstod varandra rätt så bra. De bjödo mig på en åktur runt
sta’n en hel timme. Det var ofantligt intressant, men ändå trevligare om
jag bättre förstått mina ciceroner. Efter åkturen bjödo de mig på
biograf men stycket var alltför barnsligt och i hög graf “fjantigt” för
att det på något vis skulle kunna roa mig. Den engelsktalande publiken
tycktes emellertid gilla detsamma i mycket hög grad, ty det
skrattade inte så litet. Den engelska rotvälskan, som högtalaren
presterade (jag förstod nämligen knappast ett ord) gjorde nog sitt till,
att jag inte kunde finna något nöje i stycket.
Efter föreställningen var jag tvungen gå ombord, ty någon
timme senare skulle jag besöka den engelska kryssaren Resource och där
övervara en aftonunderhållning. Då vi kom till kajen hade
slupen nyss gått från land, varför jag hade varit nödsakad att
vänta en timme till nästa slup. Enge1smännen bjöd mig emellertid
på en åktur i en s.k. “daysa” med vilken
jag
for ombord efter
att dessförinnan ha tagit ett hjärtligt farväl av mina frikostiga
engelska vänner. Kl 0845 samma kväll voro c:a 50 svenskar ombordbjudna
på som förut nämnts den engelska kryssaren HMS Resource på en
aftonunderhållning eller Christmas Concert. Denna blev verkligt
intressant, roande och i hög grad skrattretande. Den bestod först och
främst av en teaterpjäs. Dessutom förekom sång, musik, dans,
trollerikonstnärsuppträden och mycket annat. Kl 0000 avslutades det hela
och efter att ha avhurrat och avtackat våra värdar for vi hem igen
d.v.s. till Fylgia.
Vykort från Malta.
Söndagen den 6 dec.
Idag
har jag vakt,
varför jag inte kunnat fara iland och åse den fotbollsmatch, som skulle
spelas mellan Fylgia och engelska medelhavsflottans fotbollslag. Här
hade vi svenske inställt oss på ett svidande nederlag, då det engelska
laget anses vara mycket starkt och dessutom populärt. Resultatet blev
emellertid ett
helt annat, än vad som tippats: 1 — 1. Leve svenskarna!
Måndagen den 7 dec.
Kl 0900 voro vi
klara fortsätta vår färd öster ut. Vädret var strålande, vilket man
tyvärr inte kunde säga om dagarna tidigare i Valetta. Då regnade det
tidvis ganska ordentligt. Detta tycks följa oss i varje hamn. Men det
skall säkert bli andra bullar i fortsättningen Alltså: Kl 0900 kastade
vi loss från våra angöringsbojar. Efter att ännu en gång ha saluterat
styrde vi ut ur hamnen och med relativt hygglig fart hade vi snart
lämnat Malta utom synhåll akteröver.
Fylgia på
utgående.
Tisdagen den 8 - torsdagen de 10 dec.
Inga sensationer att
förtälja under vår färd genom Medelhavet österut. Övningar av olika slag
såsom skjutningar, “klart skepp”, livbåtsexercis, signalkontakt med
mötande fartyg osv. Vädret bra men i blåsigaste laget. Trots den hårda
vinden ville inte sjön vredgas utan höll sig ganska lugn. Under hela
torsdagen hade vi Kreta inom synhåll på vår babordssida.
Klicka i menyn längst upp till vänster för
att läsa om nästa hamn, Port Said!
|