Pansarkryssaren Fylgias
långresa 1931-32
Färden hemåt, Malmöbesöket
och hemkomsten
Torsdagen den den 24 mars
voro vi
en bra bit på väg ut i Nordsjön. Då vi under utresan passerade detta
“lynniga” hav, möttes vi av en fruktansvärd storm, som rörde om
ordentligt inombords hos de flesta av oss och då fartyget spolades över
från för till akter och det var förenat med verklig livsfara att taga
sig ut på däck utan en tamp om magen. Nu låg sjön ”bleke” och inte ens
den minsta krusning syntes till. Den sista biten började verka lite
innehållslös och enformig. Men så hände det ! Utkiken på signalbryggan
upptäckte i sin kikare en fiskebåt på mycket långt avstånd tvärs ut om
babord och han tyckte sig se någon, som stod och vinkade med något åt
oss. Han rapporterade till vakthavande officeren på bryggan under, som
också fann det hela litet “mystiskt”. Han la’ om kursen och styrde bort
mot båten och så småningom fann vi, att denna verkligen hade råkat i en
svår nödsituation. Motorn hade gått sönder några dagar tidigare, genom
den totala vindstillan kunde de inte använda sina segel och fartygen som
kommit inom synhåll hade antingen inte sett dem eller också inte brytt
sig om deras situation. Fiskebåten var svensk och hörde hemma i
Göteborgstrakten. Då de skulle ha varit i hamn redan 3-4 dagar tidigare,
hade vattnet och provianten tagit slut och deras tacksamhet var
obeskrivlig, då Fylgia tog båten på släp och besättningen ombord. Hos
oss fick de allt, de behövde och några från maskin tog sig över i
fiskebåten, som under den fortsatta hemresan lagades. Då vi dagen efter
skulle passera Göteborg, skulle våra gäster glada och tacksamma kunna gå
över till sin båt och återvända till hemmahamnen.
Klicka på bilderna för att förstora!
Fredagen den 25 mars.
Vi hade
nu rundat Skagen och följt den svenska kusten. Då vi under natten skulle
närma oss den yttersta fyren, hade största delen av besättningen samlats
på däck för att för första gången under den fem månader långa resan se
en del av Sverige. Och snart började även ljusen iland Korum på hyttan
synas. Stämningen blev mer och mer uppsluppen och det var nog inte
många, som låg i sina kojer i natt. Under fm passerade vi Öresund, där
vi snart lämnade Hälsingborg akter om oss och alla tittade
förväntansfullt mot Malmö, som vi skulle anlöpa under em:s lopp.
Malmöbesöket
En
mycket stor del av besättningen var skåningar, vilka skulle beredas
möjlighet till en sammanhängande permission under uppehållet i Malmö för
att kunna besöka sina anförvanter i hemmen några dagar. Vid 2-tiden på em anlöpte Fylgia Malmö, där vi förtöjde i Frihamnen. Musiken stod
uppställd på däck och under dess musicerande och ivrigt vinkande mot den
enorma folkmängden på kajen förtöjde vi. Här skall vi nu ligga över
påskhelgen (idag är det Långfredagen) för att fortsätta till hemmahamnen
Karlskrona tisdags-fm och då med Chefen för Kustflottan ombord, som
skall inspektera fartyg och besättning, framförallt kadetterna och vad
de lärt sig av sjömanskunnande, navigering och mycket annat under resan.
Lördagen den 26 mars.
Redan
under fredagskvällen kunde jag lämna fartyget för ett par dagars besök
hemma i Lund på Klostergatan 7. Det var inte utan en viss spänning, som
jag och några kompisar stannade i tullvakten till frihamnen med vår taxi
och tullarna skulle söka igenom vårt bagage. Vi hade ju alla köpt med
oss hem små minnessaker och presenter, som våra små ekonomiska resurser
medgivit. Allt gick emellertid bra och för mitt vidkommande blev det
tåget till Lund nästa. Återseendets glädje blev stor och med allt jag
och de hemmavarande hade att berätta för varandra blev det sent, innan
jag för första gången under hela resan kunde lägga mig i en riktig säng
mellan två lakan. Under fem månader hade min “slaf” bestått av en av
flottans kojer eller på civilt språk hängmattor
-
en utmärkt bädd, då man vant sig vid den,
framför allt i sjögång, men dock inte så bekväm och vilsam.
Söndagen den 27 -
måndagen den 28 mars.
Dessa
dagar var jag alltså ledig och besökte Lund. En av dagarna fick jag
besök av mina kompisar under resan Wuopio och Pettersson och tillsammans
besåg vi den gamla, goda staden Lund. Jag hade också fått låna Pappas
bil och vi tre förstärkta med lundakamraterna Calle Ifvarsson och Edgar
Larsson gjorde vi bl.a. en utfärd till Skäralid och hade det i största
allmänhet mycket gemytligt tillsammans.
Klicka på bilderna för att förstora!
Tisdagen den 29 mars.
Under
måndagskvällen kom jag ombord igen efter mina dagar i Lund och under
tisdags-fm kom amiralen från kustflottan för att följa med under
sluttampen till Karlskrona. Fartyget hade under uppehållet i Malmö
genomgått en fullständig uppsnyggning och “inspektören” kunde säkerligen
med full rätt ge såväl fartygschef som övriga besättningen sina bästa
lovord. Vi kastade alltså loss för sista gången och avvinkade från kajen
ställde vi så färden till Karlskrona. Under färden ditt inspekterade
amiralen fartyg och besättning och tog del av utbildningsresultaten på
olika nivåer.
Hemkomsten till Karlskrona
Onsdagen den 30 mars.
Vidd
middagstiden anlände vi till Karlskrona, amiralen tackade och berömde
besättningen i höga tonarter, resan var slut och efter några dagar kunde
jag resa tillbaka till Lund igen för 10 dagars långpermission och
utförligare berätta om alla mina upplevelser
under en synnerligen innehållsrik långresa.
|