Pansarkryssaren Fylgias
långresa 1931-32
Alexandria, Egypten
Vykort med texten "The Pyramids of
Gizeh". Klicka för att förstora!
Tisdagen den 16 febr.
Alexandria, Kl 0800 skymtade ett
låglänt land långt förut. Kl 0900 blåstes “båda vakterna till ankars”
och kl 0930 anlände vi till Alexandria. Efter den sedvanliga saluten
styrde vi in i den vidsträckta hamnen, säkerligen den största hittills
under resan. Här låg bl.a. ett par egyptiska kustbevakningsfartyg. Även
här fanns en svensk konsul, som kom ombord någon stund efter det vi
förtöjt. Det dröjde inte länge, förrän en
svärm
av krejarbåtar anlände
och krejarna ville komma ombord med sina varor, vilket dock inte
beviljades förrän nästa dag. Detta accepterade emellertid inte dessa
utan pockade hotfullt på att få komma ombord omedelbart. De voro
synnerligen oförskämda och högljudda, men ombord kom de inte förrän
nästa dag..
Onsdagen den 17 febr.
Idag hade jag kunnat gå iland, men då jag låg efter med
min korrespondens och många
där hemma
väntade på brev från mig, stannade jag ombord och arbetade undan
brevskrivningen.
Klicka för att förstora!
Torsdagen den 18 febr.
Under
onsdagskvällen hade kolpråmarna anlänt och förtöjts utmed babordssidan,
men kolningen skulle ske först idag under fm. Vid 8-tiden anlände ett
par pråmlaster degusar, som skulle utföra kolningen.
Samma
fenomen inträffade
här liksom i Port Said på utresan och f.ö. även några andra hamnar, att
så snart degusarna kommit ombord blev det en kapplöpning mellan dessa
till våra svinmatstunnor, vilka tömdes i de uthundrades magar inom
loppet av 30 minuter och var ett “gott” bevis på under vilka urusla och
fattiga förhållanden de sämre lottade i de sydligare länderna lever.
Så snart den
värsta hungern stillats, igångsattes kolningen kl 0800 och avslutades kl
1100, då 360 ton tagits ombord. Ej heller denna dag var jag iland.
Fredagen den 19 febr.
Jag
var ledig idag och
kunde farit iland, men jag tänkte vänta till söndag och då ta en riktig
heldag i Alexandria.
Lördagen den 20 febr.
Jag har haft vakt
idag och varit ombord hela dagen.
Söndagen den 21 febr.
Kl 0900 for jag
iland med några kompisar. Vår avsikt var, att titta på den fotbollsmatch
mellan stans bästa lag (med flera landslagsspelare) och Fylgias lag, som
skulle spelas i Alexandrias stadion med plats för 60.000 åskådare. Vårt
lag hade ett par dagar tidigare vunnit över polisernas lag med 4-2.
Eftersom detta lag är mycket populärt här och räknas till absoluta
toppen, men ändå fick stryk, tänkte de ärade egyptierna, att det är bäst
visa de där vikingarna, att även vi sydlänningar kan spela fotboll.
Därför mötte de blå—gule ett lag, som på flera punkter förstärkts med
landslagsspelare. Färden till stadion kommer jag aldrig att glömma. Vår
taxi och en annan med ett gäng underofficerare startade samtidigt från
hamnen och de båda chaufförerna var tydligen osams och hade vardera ett
mål för ögonen: att komma först till målet. Rätt igenom världsstaden med
dess intensiva trafik och massor av fotgängare på gatorna turades
bilarna om att ligga först. Värst var det genom de s.k. basarerna, där
det vimlade av folk. Chaufförerna hängde över sina signalhorn och visade
ingen som helst hänsyn mot vare sig annan trafik eller varandra. Då vi,
trots allt helskinnade, nått vårt mål och betalt, uppstod ett
synnerligen animerat gräl mellan de båda sydlänningarna. Men köra bil
det kunde de!
Fotbollsplanen
låg, grön och välskött, inramad i en förtjusande anläggning. Vi åskådare
från Fylgia fingo intaga hedersplatserna å kungliga läktaren med på ena
långsidan och här mådde vi som prinsar i de stoppade fåtöljerna !
Fylgias musikkår spelade några nummer, innan spelet började och detta
uppskattades mycket av den till ett par tusen uppgående publiken. Prick
kl. 1000 sprang Fylgialaget in på plan och möttes av “Du gamla, Du
fria..”, som åhördes stående av publiken. Strax därefter intågade
motståndarlaget och den egyptiska nationalsången spelades — alltså en
landskampsritual som om vi vore på Stockholms stadion. Spelet tog sin
början och det såg bra ut för de “kristne”, men efterhand gick
initiativet allt mer över till motståndarlaget. Konditionen tröt hos
sjöfararna, den tryckande värmen gjorde sitt och nederlaget slutade vid
9—2 efter ett jämnt spel första halvleken.
Klicka för att förstora!
Efter matchen foro
vi ombord för middagsskaffning, varefter vi på nytt åkte iland för att
bättre bese sta’n, fotografera samt göra en del inköp. Eftermiddagen
förflöt på angenämaste vis. Här var mycket att se och liksom i alla
tidigare hamnar så helt annorlunda, än vad vi äro vana vid. En plåga var
emellertid alla de tiggare, villiga guider och vägvisare men allra värst
skoputsarna. Man hade alltid 6-7 omkring sig, som ville borta våra skor.
De var synnerligen påträngande och då vi givetvis alltid var
välborstade, då vi gick iland, nekade vi till erbjudandet. I ett
obevakat ögonblick
- man kunde ju inte
ha alla under uppsikt
- kunde man helt
plötsligt få ett surt ägg kastat på sina skor och då hade man inget
annat val och måste givetvis snällt betala för hjälpen. De kunde bli
mycket hotfulla och vi rekommenderades alltid ombord att följas åt i
gäng
om minst 3-4. En
sak förvånade oss mycket, vilka språkgenin egyptierna voro och många
hade lärt sig en hygglig svenska. Vid 20—tiden for vi ombord mycket
nöjda med vår dag.
Klicka för att förstora!
Klicka för att förstora!
Tisdagen den 23 febr.
Kl 1500, då herr
Pettersson, Wuopio och Kastrup foro iland med samma avsikter som förra
gången: att shoppa och se på sta’n. Vi hade väl gått en timmes tid, då
vi träffade ett par kadetter, som hade sällskap med en fin egyptisk
herre med en flott Fiat. Dessa skulle just sätta sig in i bilen för en
liten rundtur. Eftersom där var gott om utrymme i vagnen inbjöds vi att
följa med. Vi tackade naturligtvis “ja” och placerade oss som grevar i
baksätet och så bar det av. Vår guide körde oss omkring i sta’n närmare
två timmar och visade oss de intressantaste sevärdheterna. Kl 1800
skulle de båda kadetterna på middag på svenska konsulatet, varför vi
körde dem dit och avpolletterade dem där. Eftersom vi tänkt göra en del
inköp i infödingsstaden bland de s.k. basarerna bådo vi vår värd köra
oss dit och hjälpa oss med inköpen. Detta gjorde han mycket gärna och
han hjälpte oss bra tillrätta. Han skjutsade oss därefter ner till
hamnen och efter att ha givit varandra våra adresser togo vi ett
hjärtligt farväl av varandra, varefter vi foro ombord med 7-båten nöjda
och belåtna med vår eftermiddag.
Klicka för att förstora!
Onsdagen den 24 febr.
Kl 1100 voro vi
färdiga att återigen anträda den avbrutna hemresan - nu med Gibraltar
som närmaste och mycket intressanta etappmål. Nu skulle vi ligga till
sjöss 11 dagar. Under hela veckan, vi legat Alexandria, hade vädret
varit ganska kallt och blåsigt. Nu, då vi lämnat land akter om slog
vädret hastigt om och
vi fick den
härligaste dag, vi haft på länge: helt vindstilla och lysande varmt
lysande från en molnfri, djupblå medelhavshimmel. Vattnet hade en
underbart vacker blå färg, ja, förutsättningen för en synnerligen
trivsam seglats över Medelhavet tycktes vara de bästa. Det var
emellertid endast “lugnet före stormen”. Redan vid 18-tiden började det
blåsa upp och vinden till tog på ett olycksbådande sätt i styrka och
intensitet.
Torsdagen den 25 - söndagen den 28
febr.
Om dessa dagar har
jag endast att berätta, att full storm rådde mest hela tiden ibland
kryddat med något regn. Sjösjukan började göra sig ganska starkt påmind
bland den numera f.ö. relativt sjöstarka besättningen Under söndagen
började vinden lägga sig och mot kvällen fick vi ett uppskattat lugnt
och bra väder. Vid middagstiden passerade vi ögruppen Malta med staden
La Valetta (som vi ju besökta under utresan) på mycket nära håll på vår
babordssida.
Klicka för att förstora!
Måndagen 29
febr — tisdagen
den 1 mars.
Vi har med närmare
12 knops fart stadigt fortsatt väster ut längs Afrikas nordkust och hela
tiden haft de höga afrikanska bergen med många snöhöljda toppar inom
synhåll på vår babordssida. Under tisdags-em hade vi den största
stridsmässiga övningen hitintills under resan. Som vanligt under dessa
övningar
tillhörde jag fingeringspersonalen
under
fänrik Edenberg och skulle arrangera sprängladdningar, haverier,
tårgasfylla olika utrymmen, med “dödsbrickor” och skademarkeringar döma
ut eller oskadliggöra viss personal m.m., allt verkligt omväxlande och
trevligt. Tisdagskvällen närmade vi oss huvudstaden Algier i franska
Algeriet, där vi skall ankra upp på redden över onsdagen för målning och
uppsnyggning. Chefen ville ha Fylgia i ett presentabelt skick, då vi i
Gibraltar skulle sammanträffa med den stora
engelska “Atlanter fleet” världens
största och
modernaste örlogsfartyg.
Onsdagen den 2 mars
kl 0800 ankrade vi strax utanför Algier efter att ha
saluterat den franska flaggan. Det verkade som att fransmännen inte
tänkte besvara denna hedersbetygelse, men dock, efter en halvtimmes
förlopp började det smälla inåt sta’n till. De hade emellertid inte haft
någon svensk flagg därav dröjsmålet och hade därför istället tagit sin
egen, den franska “trikoloren”. Omedelbart efter ankringen påbörjades
målningsarbetena och fortsatte sedan hela dagen. Någon permission för
besättningen blev det inte här.
Torsdagen den 3 mars.
Under förmiddagens lopp avslutades arbetena med målning
och uppsnyggning och kl 1500 voro vi klara att fortsätta vår avbrutna
färd. Vädret var lugnt och om man frånräknar de kraftiga dyningarna
visade sjön upp en av sina bättre sidor.
Fredagen den
4 mars.
Färden fortsatte under för Fylgias förhållanden hög fart,
stundtals 12 knop, mot Gibraltar. Vädret fortfarande det bästa. Hela
dagen hade vi Spaniens höga snötäckta bergstoppar på vår styrbordssida.
Klicka i menyn längst
upp till vänster för
att läsa om nästa hamn, Gibraltar!
|